Labidochromis caeruleus arts diskussion

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 5381

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Udvikler Sponsor Kviller (Inaktiv) - 29/11-2009 21:08 29/11-2009 21:08
Som led i en opdatering af arts beskrivelser og for at få lidt inputs om erfaringer med på artsbeskrivelserne, kunne jeg godt tænke mig at vi kørte en tråd om hver art, nu starter vi så med Labidochromis caeruleus (Golden Spec) og så må vi diskutere akvarie forhold, føde, ynglebiologi, sammensætning osv osv. Hvis der kommer diskussioner op om hvorledes arterne skal holdes, så sig jeres menening og ret gerne på hinanden hvis I er uenige, men hold en sober tone ;) Der vil så komme et link til denne debat på artsbeskrivelsen, så man kan se brugernes egne erfaringer.

Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Labidochromis_caerul...

Kom gerne med rettelser til beskrivelsen og lad os høre om erfaringer i akvariet også gerne med billeder af de akvarier fisken går i.

Jeg lægger så ud med at fortælle lidt om min erfaring.

Jeg har ikke denne art længere, men har haft den gående først i et 530 liters klippe biotop akvarium, med en masse andre mbuna arter blandt andet Polit, Fuelleborni . Da jeg havde dem der blev de meget hurtigt sat på plads af de andre i akvariet og kom derfor aldrig rigtig til sin ret. Jeg flyttede dem over i et 250 liters sammen med et par fredelige arter og straks kom farverne og en leg kort tid efter. Jeg fodrede med meget varieret kost, blandt andet cichlide sticks, reje mix og spirulina. De spiste stort set alt hvad jeg serverede for dem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Esben (Inaktiv) - 29/11-2009 22:10 29/11-2009 22:10
Der kan umuligt være rettelser til den fine beskrivelse. :D ..nej kom endelig med jeres input :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TH (Inaktiv) - 30/11-2009 12:17 30/11-2009 12:17
God idé. Der er lang vej hvis vi skal rundt om alle beskrivelserne :)

Jeg har den heller ikke mere, men har holdt den af flere omgange.

En ting der tit bliver diskuteret er minimumsstørrelsen på akvariet. I artbeskrivelsen er den 128L og det synes jeg ikke er en god anbefaling. Udelukkende fordi risikoen for at det ikke går godt er meget stor.

Jeg har selv forsøgt med en flok ung fisk 0.0.15 i 180L. Måske var det 160L, men jeg husker i hvert fald at det kun var 40cm dybt. Jeg fodrede kraftigt og skiftede 50% vand 1-2 gang om ugen. Det gik godt i flere måneder, og de havde en rigtig fin vækst. Men efter ca. et halvt år og de begyndte at leje skete der en forandring i balancen i akvariet. Jeg begyndte så at tage alt for dominerende hanner fra (nogle af dem var territorielle) men det var lidt som at tisse i bukserne for efter ganske kort tid var der blot en anden der tog over. Det jeg opleverede var at der konstant var jagt og kampe og at stort set alle fisk fik sorte aftegninger - også hunner. Endvidere gik hunnerne (helt ned til 4-5 cm) hele tiden med skuffe og de gik med dem i alt for lang tid så de blev temmelig udhungerede, og når de så endelig spyttede havde de skuffe igen efter en uge eller to. Jeg forsøgte med 3 forskellige stenopsætninger men der kom aldrig balance i akvariet og til sidst opgav jeg og flyttede halvdelen over i en 325'er. Det resulterede blot i af de resterende blev meget sky og jeg så dem faktisk aldrig. Efter at have set på det i 2 måneder opgav jeg totalt og flyttede de sidste over sammen med de andre og her gik de rigtig fint sammen med socolofi. De blev igen fint gule og hunner gik ikke med skuffe konstant. Min teori er at de gik så længe med skufferne fordi der ikke har været nogle gode/sikre steder at spytte ynglen (men den er altså helt for egen regning)

Jeg har på et tidspunkt læst at vandkvaliteten kunne have indflydelse på de sorte aftegninger som kan fremkomme. Der har også været flere spørgsmål om det her på siden. Jeg mener det var Gissel der var inde på det. Men jeg kan ikke helt huske det.

Og så til noget mere kontroversielt. Den lever også i overgangszonen sammen med bl.a aulonocare og kan godt tåle mere proteinholdigt foder end de fleste andre mbuna'er, så hvis man vil forsøge sig med at blande aulonocara og mbuna så er golden nok det mest oplagt valg, også pga dens rolig temperament der ikke vil trykke aulonocaraen

Jeg har fornyelig været på den der underlige australske restaurant nede ved rådhuspladsen, hvor de har et stort mbuna akvarie. Her gik der også golden, men på ca. 15 cm og alt for høje i kroppen og meget bleg gule. Så de kan altså vokse sig meget store i akvariet (læs: ved overfodring)

Mht farvevarianter har jeg kun set den fra Nkhata Bay som er svag blå/hvid. Den blå med mørkelodrette striber har jeg aldrig set. Caeruleus betyder i øvrigt noget med blå. En blåmejse hedder fx Parus caeruleus.

Nå det blev halv langt. Men konklusionen må være at den anbefalede minimums størrelse på akvariet skal rettes. Jeg vil foreslå 250L hvis man skal have en god oplevelse.

Mvh
Thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Rasmus6700 (Inaktiv) - 30/11-2009 14:48 30/11-2009 14:48
Under optimale forhold mener jeg at man bør anvise at de foderemner der er omtalt skal være foder uden farvefremmer da det ikke fremhæver den gule farve på fisken, men kun får den til at blive orange. Har set eksempler på golden der kun har fået tetra cichlide sticks som næsten var mere orange end en estherae.

Jeg har også haft en mindre flok på 5-6 stykker gående i en 128 liters hvilket ikke var nogen succesoplevelse. I så lille et akvarium er der ikke plads til så mange fisk, hvilket resulterede i at fiskene blev sky, og jeg næsten aldrig så dem. De overlevede dog, men det kan ikke betegnes som optimalt. Jeg har aldrig holdt dem i en 250 liters så jeg skal ikke kunne sige om det er tilstrækkeligt (dermed ikke sagt det ikke er), men jeg har holdt dem i 325 liter hvor de gik fint.

Jeg har haft dem af flere omgange med forskellig adfærd. Jeg købte på et tidspunkt en flok voksne individer som gik fint sammen uden territorielle kampe, men jeg har også prøvet at købe en flok ungfisk som under opvæksten havde mange magtkampe, men ikke nogle egentlige territorielle kampe.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Ulf (Inaktiv) - 30/11-2009 22:13 30/11-2009 22:13
Fin med en opdatering af arts beskrivelser.

Jeg synes artsbeskrivelsen er brugbar, men er alligevel kun en løs opsummering i forhold til f.eks Ad Konings meget indgående beskrivelse af arten i "Malawi Cichlids in their natural habitat" 4 th Edition side 136-140. Så hvorfor ikke tilføje denne litteraturhenvisning til den særlig interesserede ?

Jeg holder selv arten igennem en årrække i 2 stk 250 liters og i et 300 liters akvarie sammen med Aulonocara stuartgranti "Mdoka" og Sciaenochromis fryeri. Min erfaring er at de går bedst sammen i en ynglegruppe med mere end 3 hanner og de trives fint med ovenstående arter.

Jeg forsøger i mit avl på fisken at udsøge de fisk, der er mest ensartet stærk gule og uden sorte tegninger på kroppen. Jeg fodrer dem så de bliver noget højere i kroppen end i naturen, men jeg synes de er flottere sådan og de trives. Jeg vælger de mere aggressive hanner fra, så jeg får en fisk, der er mere akvarieegnet. Jeg har efterhånden fået hunner, der en næsten lige så flotte som hannerne, med sort tegning på bugfinnerne.

Labidochromis caeruleus er et virkelig hit for akvariehobbyen. Det er en fisk der er velegnet for begynderen og vi gamle rotter skiller os ikke af med den - jeg bliver aldrig træt af den fisk,

en kærlighedserklæring

fra

Ulf

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger TH (Inaktiv) - 30/11-2009 23:26 30/11-2009 23:26
#5 Det kunne være at du skulle lokkes til at tage et par billeder til artsbeskrivelsen?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger kallah (Inaktiv) - 01/12-2009 15:26 01/12-2009 15:26
Jeg har et par gående i en 250 L, og det går helt fint nu..

Dog har jeg oplevet en lidt anderledes adfærd, jeg købte på et tidspunkt 3 hunner mere og det gik fint den 1. uge hannen var overlykkelig så at sige.. Men hunnen der var der først, var bestemt ikke glad, det endte med efter den 1. uge at hun slog de 3 nye ihjel, en hver dag til de var væk, og da de så var væk, fik hun skuffe på..

Så min erfaring er, skal man have dem som flokke, er det nok bedst med et større akvarie og evt 3 eller flere hanner også.
2 hanner er også prøvet og resulterede i at jeg måtte flytte den mindst dominerende inden han blev jagtet ihjel.

Mvh Jenni

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Ulf (Inaktiv) - 01/12-2009 17:38 01/12-2009 17:38
Her nogle billeder af mine Labidochromis caeruleus (fx). De må vel kaldes en akvariekulturudgave:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Ulf (Inaktiv) - 01/12-2009 17:43 01/12-2009 17:43

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Udvikler Sponsor Kviller (Inaktiv) - 23/12-2009 22:34 23/12-2009 22:34
Rigtig dejligt med nogen forskellige meninger og diskussioner om denne art.

Annoncører
Annoncører