theill skrev :
Det endte med et canon eos 550D. Foreløbig kun med det medfølgende 18-55 objektiv. Regner dog med at investere i et par noget bedre objektiver som kan tage noget mere lys ind :-)
Her er et par af de første billeder af mine ynglende Mylochromis gracilis - det er da ikke helt tosset.... Tænk hvad det kan blive til med et bedre objektiv og en god ekstern blitz!
Du er kommet godt fra land. Som du selv er inde på kan du komme langt videre vha. en blitz.
Vigtigheden af udstyr til akvariefotos i priorteret rækkefølge:
1) Godt lys (1-3 eksterne blitz).
2) Objektiver (forslag 50mm normal og 100mm makro).
3) Kamerahus (SLR).
For det meste priorterer folk den modsatte orden. Folk tror at objektivet er mest afgørende for et godt billede og betaler gerne 10.000,- for et objektiv med rød ring i håb om kvalitetsbilleder, men det hjælper ikke meget, hvis det "gode" lys ikke er til stede. Lyset er altgørende for det gode billede, både når det gælder akvariefotos og til almindelige fotos.
I dag produceres der næppe objektiver der ikke kan tegne skarpt. Faktisk vil jeg vove den påstand at man får bedre fiskebilleder med godt blitzudstyr og et billigt objektiv på f/8,0, ISO100 end med et L-objektiv på f/2,8, høj ISO, lille dybdeskarphed og dårligt lys. Kamerahuset, mærke/model er af mindre betydning.
AndersGS skrev :
Jeg er så lige omvendt, hellere en ordentlig linse med et godt lysindfald så du kan spare den grimme blitzbelysning!
Ofte kan man læse på nettet at blitz giver en dårlig belysning og det er fuldstændig rigtigt...., vel at mærke når det bruges forkert
Ved korrekt brug er blitz uovertruffent, det gør at man kan tage gode billeder i enhver situation, ens bundniveau komme til at ligge højt og der er vel dybest set det vi er interesserede i. Hemmeligheden ligger i at det ikke kan afsløres at der er brugt blitz...
Mvh JF.