Yes så kom lampen endelig hjem, men
Postet under :Visninger : 342
|
Havde lidt probmlemer med at butikken glemte at bestille det hjem, og så hele 2 gange. Så det kostede ham lige et par rør til armaturet. Ventede faktisk 3 uger på et effektline armatur, som de kun skulle bruge en uge på at få hjem.
Ja så melder spørgsmålet sig jo hvad skal i baljen Det er et 325L. med hmf filter i enden. Pumpen er en hydor 1200 Jeg ved der skal 2 stk L075 maller deri, men kunne godt bruge nogle forslag til (fredelige) fisk. Gerne forslag med beskrivelser af fisken
ja og kunne sikkert se godt ud sammen med denne
#4 Jo det kunne da godt være men hvad er dens navn
#6 mange tak
Den bliver måske lige lidt for stor til mit akvarie
den vil nu fint kunne gå i 325 l
Der står dette i artsbeskrivelsen Fiskene skal helst ikke blandes med andre fisk med mindre akvariet er >400 l, og de må aldrig blandes med artsfæller eller fisk der ligner da de er større fjender til revir og føde. Kan egentlig godt se at anbefalingen er min. 250L Og så er der lige at den bliver mellem 18-26 cm lang
men er du over i de amerikanske er der ikke plads til så mange fisk som hvis du istedet vælger malawi men nu kender jeg ikke den pågældene malle så om den ville kunne gå med dem ved jeg ikke og malawi er jo mere eller mindre dampfisk
Desværre må vi nok indrømme at artsbeskrivelsen af blå acara ikke hører til blandt de mest præcise
Forfatteren har vist ladet sig rive med af trangen til at dramatisere en smule. I virkeligheden er Blå acara forholdsvis fredelig, og vil sagtens kunne gå sammen med lidt maller og nogle mellemstore tetra (f.eks. Kejsertetra) Mvh. Kim
Måske du skulle gå ud fra hvad dine maller ser som optimale forhold når du skal vælge fisk?
Catfishworld: foreslår en stime corydoras og en større stime tetra, da de åbenbart er lidt sky. Den anbefalede temp er 24-26 og her kunne du også have nogle af koldvandsrejerne som amano eller red cherry. mvh Henrik
Spørgsmålet der blev stillet var fredelige fisk, der er jeg ikke udpræget enig ang. acaraen kan være en børste over for de andre indboer, der skal gerne et større akvarie > 600L til, hvis de skal svømme sammen med andre svømmende individer, samt en masse gemmesteder. Men en smuk, let til yngel, harmonisk, der også gerne lader sig håndfodre det kan man ikke tage fra den, ville ikke selv vælge denne fisk til et akvarie <720L af hensyn til de andre fisk der eks.vis skulle svømme sammen med disse fisk
Mvh. Torben - Gentofte #13 Jeg tror ikke vi taler om den samme fisk. Blå acara = Andinocara pulcher, dog stadig mest kendt som Aequidens pulcher. Absolut i den fredelige ende, når vi taler om sydamerikanske cichlider. Du tænker muligvis på den nærtstående art A. rivulatus, der passer ret godt på dit signalement? Ang vores artsbeskrivelse her på siden : Den debat havde jeg faktisk glemt! må vi hellere kigge på beskrivelsen i nær fremtid... Mvh. Kim
jeg kan heller ikke genkende det at blå acara skulle være uvenlige jeg havde selv 5 gående alle hanner og der var aldrig det mindste de kiggede ikke en eneste gang ond på andre fisk, der var en hakkeorden indbyrdes men den foregik yderst fredelig personlig synes jeg det er en rolig harmonisk fisk, de er lidt hidsige når de yngler men det synes jeg heller ikke er så slem en fisk som kribensis er betydelig mere hidsig
# 14
Jo jeg vil tildels give dig ret, nu tænger jeg mere på deres iver for at yngle og der er de i den nemme ende, der er de ikke ligesom fredelig for de andre indboer, kan også godt rykke planterne op medmindre man forankre disse med nogle passende sten, samt omrokerer bundlaget. Havde selv tænkt på denne smukke harmoniske fisk men efter at have læst bla. din beskrivelse af Thorichthys elliotien valgte jeg en overgang disse til mit 720L. det fortrød jeg bestemt ikke. Nu er jeg så gået en anden vej og har valgt (tilfældigt fik et tilbud) Laetacara thayeri for ikke at have fisk der er over 12 cm som jeg syndes passer harmonisk bedre til akvariet størrelse, men det er jo en smagssag hvor store fisk man vil have i sit akvarie, får forøvrigt snart en rod der tilnærmelses fylder det hele A: 160x75x60, R: 120x60x40 så der skal en omlægning til, dekoration ender på ca. 200kg og derved får fiskene ca. 520L vand som efer planen får omkring 20L pr fisk. Mvh. Torben - Gentofte
Jeg må indrømme at jeg er lidt forelsket i scallere, så de andre fisk skulle helst kunne gå sammen med dem.
Og så må jeg også indrømme at jeg ikke lige har set om de forskellige fisk kommer fra forskellige dele af verdenen, har nok en tendens til at se om jeg syntes at fisken er flot. Ville det være et problem at blande de forskellige arter. Sclararen er også en smuk fisk men der vil jeg nok anbefale et 720L da de har det bedst i en lille flok 6 stk og derover men kan udemærket også godt gå i et 325L Man kan godt blande de forskellige verdensdele hvis deres vandværdier,temperament er tilnærmelsevis ens for der skal gerne være en god sammenhængende harmoni tilstæde i akvariet ellers kan det hurtigt som et stort rod hermed tænker jeg på rolige fisk passer ikke rigtigt med super aktive fisk. Ud fra dit spørgsmål i #1 ang. mallerne som kan blive op til 25 cm gik jeg ud fra du tænkte på nogle at få nogle få fisk 1 par cichlider og for at slutte af måske en flok omkring 8 - 12 stk feks. rød serpae som også i farvesætning ville passe godt sammen Skal selv have 1 par laetacara thayeri+12 stk.serpae+8 stk.kobber+1 par ancistrus i mit 720L minus dekoration 520L derved omkring 20L pr fisk Mvh. Torben - Gentofte
Ok jeg syntes bare det er utroligt svært at bestemme sig for der er sku for mange flotte fisk
Ja det er jo lige det Man skal gå rundt i mange butikker og kigge gerne flere gange, søge på nettet indhente oplysninger før man beslutter sig, for der er nogen af fiskene der kan blive en hel del år, det skulle jo helst ikke være sådan at man udskiftede dem med korte mellemrum, for så kan man jo blive ved, så kan man jo heller ikke finde rigtig ind til fisken dens natur og levende man har valgt. Det har taget mig omkring lidt over et års tid, at finde den stamme jeg gerne vil have i fremtiden. Hvis det ikke lige var for den cirkulation jeg nu engang har valgt, kunne valget også være faldet på 1 par stribet gurami + 12 stk. kileplet + 8 zebra smerling og en flok rejer. Så jo nemt er det ikke at vælge Godt nok lyder det ikke af ret mange fisk til forhold akvariet størrelse jeg har valgt, men der mener jeg heller få fisk end for mange, derved slipper man også for mange uheldige følger bla. streds, sygdom o.v.s, akvariet er også i bedre harmoni, oplevelsen af fiskenes hverdag bliver også mere intense, det er det jeg forsøger at komme frem til. 1 - 4 forskellige arter mere vil jeg ikke vælge, dertil kan det blive en stor rodet forsamling hvor der ingen ro er i akvariet, det er jo netop denne ro man gerne skulle frem til, det er jo et lille stykke natur vi lukker ind i vores bolig, ikke en marskendiser butik. Mvh. Torben - Gentofte |
: