Trichogaster Microlepis ( Måneskinsgurami )

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 232
Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger NDR - 29/07-2010 15:15 29/07-2010 15:15
Jeg har set nogle artsbeskrivelser på andre sider ( den mangler desværre her ) hvor der står direkte modsætninger omkring denne arts temperament. Jeg har ikke planer om at skulle have den lige nu. Det kan blive ud i fremtiden. Men, hvad siger i herinde, er der nogle der har erfaring med den. Nogle skriver at den bliver aggressiv med alderen, andre steder står skrevet at den er rolig som perleguramierne og slangeskinsguramierne. Selvfølgelig har det noget at gøre med akvariets størrelse, men dem der skriver artsbeskrivelserne har selvfølgeligt overholdt fiskens krav. 250L og opefter. Desuden står der også skrevet at den holdes bedst i småflokke på 4-6 stk. Andet sted står holdes i par.
Har nogle erfaring med denne fisk, og evt. har den. mvh. Nicki

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger flyvefisk - 29/07-2010 16:02 29/07-2010 16:02
Jeg er selv af den opfattelse, at T. microlepis og T. leeri er de to trichogasterarter, der minder mest om hinanden. Det er ikke usædvanligt at støde på divergerende opfattelser om samme fisk. Det kan skyldes, som du også er inde på, at de har forskellige livsbetingelser, men nok i endnu højere grad, at så meget i dag skrives på baggrund af hvad folk kan finde på nettet, fremfor med baggrund i egne iagttagelser. Netop microlepis vil jeg anbefale at anskaffe i en lille gruppe, ikke mindst fordi de ret sent viser sikre kønstegn.

...labyrintfisk, dem med det ekstra organ.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger NDR - 29/07-2010 18:40 29/07-2010 18:40
#2 tak for svaret, der kommer nok en dag hvor denne art flytter ind. Jeg har også læst at de skulle være nogle banditter til at rykke planter op, og endda æde dem. På nær f.eks anubias og andre planter med kraftige blade.
Hvis der er nogle herinde der har denne art, eller har haft, så må i da gerne lige fortælle om hvilke erfaringer i har gjort jer..mvh. Nicki

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator jacob - 29/07-2010 18:58 29/07-2010 18:58
For mange år siden (ca 20) havde jeg en flok ungfisk i et 160 liters akvarie. Såvidt jeg husker var de ganske fredelige, og kan slet ikke mindes at de forgreb sig på planterne. På grund af pladsmangel kom de videre til en akvarieven med et større akvarie. Det er helt sikkert en smuk og spændende art, desværre så ses den kun sjældent i butikkerne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger flyvefisk - 29/07-2010 20:48 29/07-2010 20:48
Jeg har heller aldrig observeret at mine microlepis spiste planter, bortset fra da jeg plantede 10 potter glossostigma i mit 250 liters. Dem spiste trichogasterhunnerne i løbet af to dage. det pudsige er, at det kun var hunnerne, der deltog. På det tidspunkt var der kun de tre arter, men havde microlepis været der, havde de vel deltaget også.

...labyrintfisk, dem med det ekstra organ.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger NDR - 30/07-2010 01:07 30/07-2010 01:07
Så fik vi styr på det, men det lyder jo som en god ide med de fisk for mig ud i fremtiden, men det kræver vist noget mere plads. evt. en 325..det vil fruen sikkert synes er en god ide.Men hun har godt nok snakket om at hun ikke gider have flere af de flade asiatiske spisefisk inde i stuen. *santa* så måske jeg skal give dem et nyt efternavn for ikke at blive afsløret, og så camouflere dem med nogle scalare og andet til den tid..
Nu mangler vi kun en artsbeskrivelse. Hvordan gør man det?Er der overhovedet nogle herinde der har dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger NDR - 22/08-2010 01:15 22/08-2010 01:15
#6 En måned gammel tråd, hvor jeg spørger om der er nogle der har dem..det var der ikke dengang, men det er der nu, og artsbeskrivelsen er lavet :P

Annoncører