Fisk med alger

Postet under : Havedam - Sygdomme
Visninger : 3088

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Deniz (Inaktiv) - 22/09-2010 19:31 22/09-2010 19:31
Jeg har en fisk der i starten af juli var hoppet på land, nok under leg, min kammerat fandt den en dag jeg ikke var hjemme. Han fortalte den var helt tør og dækket af fluer, han var helt sikker på den var død. Men alligevel satte han den ned i vandet og fisken svømmede fra ham, til hans store overraskelse. Da jeg kom hjem nogle dage efter, var den helt brun af skidt, slimlaget var helt ødelagt. Jeg var sikker på den ville dø, men behandlede dammen for svamp, i håbet om den 55cm store fisk ville overleve. Den spiste fint igen et par dage efter behandlingen, og har set ud til at trives fint nok siden. Men der gror stadig alger på den og den virker lidt svag. Så nu har jeg fanget den ind i et akvarium og taget det løse af algeveksten af, af frygt for den ikke ville overleve vinteren.

Så nu vil jeg høre om der er noget jeg kan give den, for at hjælpe slimlaget med at hele og forebygge et svampeangreb, andet end et ordenligt foder?
Skal jeg fjerne algerne helt, også selv om der ryger store skæl med af?

Håber på svar fra folk, der ved hvad de snakker om, da det er en fisk jeg har haft meget glæde af indtil videre.

På forhånd tak.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Rasmusm (Inaktiv) - 22/09-2010 19:36 22/09-2010 19:36
Det er ikke alger i hvert fald de gror ikke på fisk så vidt jeg ved. Det er en form for sygedom eller den fejler noget. Men hvad ved jeg ikke

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Deniz (Inaktiv) - 22/09-2010 20:16 22/09-2010 20:16
Det er trådalger, men om de gror direkte på fisken eller sidder fast i løse/beskadigede skæld, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg kan se de bliver længere. Den har efterhånden tabt de fleste af de beskadigede skæld, men har stadigt en del.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Deniz (Inaktiv) - 22/09-2010 20:34 22/09-2010 20:34
Her kan man se det brune lag på fisken, det er en uge efter uheldet.
Her kan man se de beskadigede skæl, efter jeg har fjernet det løse, det er fra i dag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tom_marek (Inaktiv) - 22/09-2010 20:48 22/09-2010 20:48
Ja må da indrømme at det ligner alger *blink*

Men så lige.... Den skal da forhåbentligt ikke gå i det "syltetøjsglas" der, vel ? *skeptisk*

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Deniz (Inaktiv) - 22/09-2010 21:35 22/09-2010 21:35
Den er i et 530l. akvarium, det er noget af et syn. Det er en desperat handling vil jeg da gerne indrømme. Men er overbevist om, at den ikke vil klare vintreren udendørs. Den spiser ikke hver dag og ikke ret meget når den gør, "heller ikke før det blev koldt". Og i dag lå den oppe på noget lavt vand, hvor jeg kunne tage den med hænderne. Den svømmer fint rundt nu, så håber på jeg kan redde den på den her måde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Ullits (Inaktiv) - 22/09-2010 22:28 22/09-2010 22:28
du kan prøve at give lidt brintoverilte det er muligt det kan gøre en forskel, du kan se opskriften på min hjemmeside som der er link til herunder, og det er i algeartiklen under tips og trick opskriften findes... hvis du kan fiksere fisken er der også mulighed for at du kan behandle den direkte, med en 3% opløsning, kun et par minutter og så skal den i vandet igen.. men brintoverilten slår i det mindste algerne ihjel, formentlig er der også tale om den har noget svamp eller lignende der kan give grobund for algerne, for på sunde skæl sætter de sig ikke...

du må ikke overdrive tilsætningen af brintoverilte i vandet for så kan du slå fisken ihjel, brintoverilte oxiderer alt der er i vandet inkl. fisken, men fisken er beskyttet af et slimlag, så den tåler en vis mængde og brintoveriltens effekt toner forholdsvis hurtigt af ...

Annoncører
Annoncører