Fiskene efter en hård vinter

Postet under : Havedam - Fisk
Visninger : 6213

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger preben j (Inaktiv) - 15/03-2011 20:28 15/03-2011 20:28
Det kribler i fingerne efter at komme ud og gøre dammen ren, algerne er begyndt at gro meget, især omkring luftstenen.
Jeg smed en termometer i vandet og målte 7 gr i 25 cm dybte, og det var egentlig mere end jeg havde troet. :D Alle Voksne guldfisk lever i bedste velgående
og svømmer en del rundt. Mine guldfiskeunger fra sidste sommer har jeg ikke helt styr på antallet af, men jeg talte da 20 stk så der bliver trængsel i dammen i år.
Jeg overvejer om pumpen og filtret snart skal op at køre igen inden det bliver til algesuppe det hele.
Hvordan med jeres damme har fiskene overlevet hos jer ?

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger PLI (Inaktiv) - 16/03-2011 15:42 16/03-2011 15:42
Min dam har det godt, der er ikke begyndt at gro alger endnu, men jeg har også plastik over og sådan har det været hele vinteren igennem. Jeg har kun tre koi karper, men de er også overlevet vinteren. Jeg regner med, at starte filter og pumpe her efter den 1. april. Jeg har ikke fået målt temperaturen. :)

Peter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger GFunger (Inaktiv) - 17/03-2011 19:30 17/03-2011 19:30
Hej.

Jeg desværre mistet 4 af mine 5 voksne guldfisk indenfor den sidste måned, samt mine 40 unger fra sidste år.
Så jeg har kun en stakkels ensom voksen han tilbage.
Jeg ved faktisk ikke hvad der er sket. Pumpen har kørt hele vinteren med et godt lufthul i isen, og alle var levende da isen smeltede første gang i starten af februar.
Jeg lavede et stort vandskift da de første begyndt at dø, og senere et par mere, men da var det åbenbart for sent.

Jeg fik testet vandet, også til sidst, og da var det fint. Men det var jo også efter alle vandskiftende.
Umiddelbart var der intet at se på nogle af fiskene så det var meget underligt det hele.

Sidste vinter overlevede mine 6 voksne fisk fint, og jeg mistede kun en enkelt til hejren i sommers.

Så jeg er lidt modløs over det. Men jeg må jo ud og købe nogle venner til min enlige han, ligeså snart de får dem i fiske-shoppen.

Jeg havde virkelig glædet mig til at følge ungerne når de skiftede farve og voksede op. Sidste vinter mistede jeg alle ungerne allerede om efteråret fordi de blev født alt for sent.

Det er dejligt at høre at fiskene i andre damme har det godt :-)

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger preben j (Inaktiv) - 17/03-2011 20:18 17/03-2011 20:18
GFunger: det er da trist at dine fisk er gået til i vinter :( kan det ikke have været dit store vandskifte ? her tænker jeg ikke kun på vandet men også temperaturen i det nye vand. Jeg har ikke skiftet noget af vandet siden engang sidst i Oktober *rødmer* og har kun en luftsten kørende ingen pumpe/filter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger GFunger (Inaktiv) - 17/03-2011 21:07 17/03-2011 21:07
Hej Preben.
Nej, jeg tror ikke det var vandskiftet, for det var først efter at mange af dem var døde at jeg gjorde det.
Da det blev mildt midt på vinteren begyndte fiskene og svømme rundt og rode og spise hvad de fandt. Så jeg tror at vandkvaliteten må være blevet for dårlig af at der var så mange, altså ammoniak mm. Det biologiske filter virker jo ikke når det er så koldt.
Men jeg kan selvfølgelig ikke vide det med sikkerhed, da vandet som sagt var fint da jeg testede det til sidst.
Du bor vel ikke tilfældigvis i nærheden af København, for så kan jeg godt hjælpe dig af med et par stykker af dine unger hvis du har for mange :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Nubber (Slettet) - 17/03-2011 21:13 17/03-2011 21:13
Jeg smed alle mine fisk ind i en palletank i garagen - mistede 20 koier + det løse forrige vinter :(

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger preben j (Inaktiv) - 17/03-2011 22:35 17/03-2011 22:35
Jeg bor næsten så langt væk fra KBH. som man kan komme i DK :D jeg bor i vestjylland (varde)
Nu ved jeg ikke hvor stor din dam er, men min er på ca 2500 liter og jeg har 10 store guldfisk og en flok unger. Jeg har ikke målt på vandkvalliteten men har tilsyneladende ikke problemer (endnu). Jeg regner med at montere pumpen og filtret i weekenden + lave en lille vandskift.
Isen har været 30 cm tyk i vinter og dammen er kun 80 cm dyb og da det frøs hårdest kneb det at luftstenen kunne holde en åben våge, der var kun et bette hul på knap10 cm isfri

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger GFunger (Inaktiv) - 17/03-2011 23:01 17/03-2011 23:01
Ja, det er nok lidt for langt for et par unger :-)
Jeg har omkring 2000 liter og derfor regnede jeg egentlig også med at 5 voksne og et par og 40 unger sagtens kunne trives vinteren over. Jeg har ca 1 m2 på 90 cm og resten er varierende dybder. De stod fint allesammen dernede mens der var is på. Der var nok 15 cm is da det var tykkest og der var hele tiden min 20 cm åbent.
Problemerne startede først da de begyndte at æde alger mm først i februar. Jeg så flere af ungerne også havde afføring, du ved de her tråde der hænger efter dem, så de spiste helt sikkert et eller andet. Men ikke lange, så de havde ikke forstoppelse.
Det er derfor det virker så underligt at alle gik til, undtagen denne ene han.
Når jeg køber de nye fisk, køber jeg også et ordentligt målesæt og så må jeg hellere begynde at holde lidt mere øje med vandet.
Jeg har kun haft dammen i to år til sommer, men som sagt gik alt fint den første vinter.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Guppyfisken (Inaktiv) - 19/03-2011 06:44 19/03-2011 06:44
Vores dam er først tøet helt op nu - der har været is på helt frem til nu, så vi har først kunne gøre status nu, men det ser egentlig fint ud.. 6 døde guldfisk i alt, så det er jo godt.
Algerne stortrives og det ser ud til at min guldkaruse har haft en lidt hård vinter, for den har lidt svamp... Hvornår kan man behandle for det?
Jeg var lidt spændt på ynglen, men jeg har da set en enkelt lille fætter tøffe rundt, så mon ikke der er flere?
Vi skal ha bestilt nyt filtermateriale inden vi kan sætte det hele op, men vi skal jo også lige ud af nattefrosten først :D

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Deniz (Inaktiv) - 19/03-2011 21:23 19/03-2011 21:23
Jeg har 3 fisk der er døde de sidste par dage, jeg tror det har noget med den svingende temperatur at gøre?

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger preben j (Inaktiv) - 19/03-2011 22:00 19/03-2011 22:00
temperaturen svinger meget. Da jeg målte i Tirsdags var temp. ca 7 gr og idag hvor solen har været på det meste af dagen måler jeg 9-10 gr :) Jeg har nu monteret pumpen og filtret igen og lavet en mindre vandskifte og håber at få styr på den tiltagende alge. der flyder grønne vat-totter rundt i dammen ;(
Fiskene nyder det lune vejr og solen, de er aktive og svømmer en del rundt. Jeg sad på bænken ved dammen og fiskene kom hen til mig, som de plejer når der bliver fodret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Henriette&Jesper (Inaktiv) - 19/03-2011 22:06 19/03-2011 22:06
mig og min kæreste lavede den lækreste havedam på 30.000 liter sidste år. vi havde 19 koi i forskellige størrelser og 35 guldfisk. det gik også rigtig fint med dem vinteren igennem, men da vi så fik den sidste hårde frost gik nogle af mine også til. nå ja tænkte jeg, det var ikke så galt, men nu hvor isen er tøet op, kan jeg se jeg kun har 4 koi igen, og 10 guldfisk :( så der har bare været dømt tudefjæs fra mig af. blev bare mega ked. så nu ved jeg ikke om vi tør at købe flere koi. de stakkels skatterbasser. så det har bare været en øv start på sæsonen. knus henriette

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger GFunger (Inaktiv) - 19/03-2011 22:46 19/03-2011 22:46
Hej Alle.
Jeg kan se at jeg ikke er den eneste som har haft problemer her sidst på vinteren med fiskedød.
Jeg glemte måske at fortælle at inden alle mine fisk begyndte at dø, svømmede de alle glade og tilfredse rundt, der da vi havde tø mid-vinter.
Så måske har I ret i at det er de svingende temperaturer som de ikke har kunnet klare. Sidste år frøs det jo hårdt fra start til slut af vinteren, og det kan de måske meget bedre klare.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Deniz (Inaktiv) - 20/03-2011 09:07 20/03-2011 09:07
Jeg var inde og læse lidt om det igår aftes og der står flere steder at det er en hård tid nu og de svingende temperaturer gør det ikke bedre. Jeg har nogle rudskaller og spejlkarper jeg har fanget og sat i, og de klarer sig altid, så nu hvor jeg har en stor og klar dam, tror jeg at koierne så småt bliver skiftet ud med vilde fisk når de går til, de kan jo altid komme tilbage i naturen når de bliver for store, (karperne skal man have tilladelse til at sætte tilbage)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KimJ - 20/03-2011 09:28 20/03-2011 09:28
Det ser ud til at vi er kommet gennem vinteren uden tab. Jeg kan dog ikke være helt sikker, da vi kun har haft dammen siden december sidste år, hvor vi overtog vores nyindkøbte hus, og dammen allerede var "lukket ned", forstået på den måde at pumpen der driver det lille "vandløb" (se billedet) var blevet frakoblet. Der har ikke været nogen form for gennemluftning i løbet af vinteren, og der har da også været tyk is på det meste af tiden, bortset fra en kort periode midt på vinteren.

Den tidligere ejer fortalte at den flamingo kasse man ser på billedet, hjælper til med at sørge for at dammen ikke bundfryser? Dammen er 80 cm. på det dybeste sted.

Her i løbet af de sidste dage er der for alvor kommet liv i fiskene, og det ser ud til at der er 18-20 udfarvede fisk i forskellige størrelser og ca. det dobbelte antal sorte unger. Mit gæt er, at det er for mange fisk til at være godt?

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger preben j (Inaktiv) - 20/03-2011 18:16 20/03-2011 18:16
Jeg har Googlet og læst en del om hvordan med havedammen om vinteren og det virker ikke som om at der er nogen rød tråd :D
Nogle gør en masse for at fiskene skal klare vinteren og mister alligevel fisk, andre gør næsten intet og mister ingen fisk.
Nogle har store og dybe damme og mister fisk, andre har små og lave damme og mister ingen fisk
Nogle har pumpe og filter til at køre og andre lukke helt ned og lader dammen passe sig selv.
Det er næsten rent lotteri.
Vi er (næsten) kommet igennem den første vinter siden jeg lavede dammen sidste forår, og er bare glad for at se at alle mine fisk og ynglen, har klaret den indtil nu, men det er ærgelig at læse om de der har mistet mange fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger GFunger (Inaktiv) - 20/03-2011 19:52 20/03-2011 19:52
Jeg tror du har helt ret Preben, at det nærmest er lotteri.
Sidste forår læste jeg om rigtigt mange som havde mistet mange fisk, og jeg mistede ikke en eneste. Og så i år klarede de samme fisk ikke skærene + alle deres unger.
Jeg kan godt forstå at du er rigtigt ked af det, Henriette, over at miste alle dine fiske-basser. Jeg savner også mine. Jeg har med vilje ikke givet nogle navne, men man kendte jo alligevel hver af dem og de har jo også hver sin personlighed.
Jeg har rigtigt ondt af min ensomme han. Han har gemt sig forskellige steder indtil nu, men i eftermiddags så min datter ham svømme rundt. Så nu må det godt snart blive varmt nok til at jeg kan få fat i nogle venner til ham :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Georgia (Inaktiv) - 06/04-2011 20:29 06/04-2011 20:29
Jeg har (havde?) 8 græskarper og 5 koi. Jeg har ikke set en endnu...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Georgia (Inaktiv) - 06/04-2011 20:55 06/04-2011 20:55
Ups *blink*

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger preben j (Inaktiv) - 10/04-2011 20:27 10/04-2011 20:27
så er fiskene da kommet i forårs humør, vandtemp. er ca 14gr efter 2 dage med sol :D
Ungerne jeg flyttede i en balje i kælderen for vinteren er igen ude i dammen og det ser lidt spøjs ud, for de er ved at skifte farve.

flere af ungerne er næsten helt hvide :o

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger GFunger (Inaktiv) - 10/04-2011 20:43 10/04-2011 20:43
Hvor ser det bare hyggeligt og forårs-agtigt ud, Preben :-)

Jeg har ordnet dam hele weekenden, og imorgen håber jeg at der kan komme et nyt hold fisk i. Jeg mistede desværre også den sidste ensomme han for et par uger siden, så dammen har været tom og kedelig.

Først skal jeg dog have checket vandet i forretningen, og have købt mig et test-sæt.

Godt forår til alle :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Georgia (Inaktiv) - 11/04-2011 19:33 11/04-2011 19:33
Min dam er faktisk en smule dyp, mere en 1,50 m. Kan det være at vandet er for kold for mine fisk at være vågen igen, eller skal jeg bare opgive at se dem, nu jeg stadig ikke har set dem?

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger preben j (Inaktiv) - 11/04-2011 20:12 11/04-2011 20:12
mine fisk har rørt på sig siden isen forsvandt, det var godt nok i rolig tempo til at starte med, men min dam er kun 80 cm dyb og får fuld sol fra kl 10 til ved 18 og med det sorte gummimåtte bevirker det at temperaturen er oppe på 14 gr sidst på dagen og lidt lavere om morgenen. Du burde have set dine fisk nu, for lige efter isen tøede kom mine op når solen var på, og stod og solede sig lige under overfladen :D
talte mindst 30 unger der har overlevet + selvfølgelig de 10 gamle. :D og fiskene har vist planlagt flere unger for de drøner rundt og puffer til hinanden. *uhh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger GFunger (Inaktiv) - 11/04-2011 23:15 11/04-2011 23:15
Jeg tror Preben har ret, desværre. Jeg er også sikker på at de ville være oppe nu.
Mine klarede sig sidste vinter og der var de i fuld gang på denne tid. Og min enlige han som klarede den i år svømmede også fint rundt allerede for et par uger siden.

Hvor er det dejligt at høre at dine fisk nyder foråret, Preben :-)

Jeg var i Neonfisken idag for at få checket mit vand. PH var meget høj, og han kunne slet ikke måle nogle gode bakterier.
Så jeg starter forfra med bakterie kultur og PH-sænker.
Jeg har aldrig før brugt alle disse ting, men jeg er lidt desperat efter at hele min fiske-flok er væk.

Det passer også fint med at det kan være oppe og køre til Påsken hvor fiskene er klar til salg hos dem. Selvfølgelig starter jeg op med meget få når dammen nærmest er nystartet igen. Jeg vil nok have 8 voksne, men jeg er ikke sikker på om jeg skal købe 4 til at starte med, men det er jeg sikker på at de kan råde mig til deroppe.

Det er lige før jeg komme ren tur nordpå og henter nogle af dine unger, Preben, for jeg havde sådan glædet mig til at se mine skifte farve i år. Men det må så bare vente et års tid til jeg selv har et nyt 'kuld' igen :-)

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger preben j (Inaktiv) - 12/04-2011 18:30 12/04-2011 18:30
ja det er ærgelig at miste alle fisk, man kommer jo til at holde af de kræ :D vi bruger mange timer bare på at sidde med en kold eller en kop kaffe og kikke på fiskene. Du skal være velkommen til at hente lidt yngel hos mig. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Georgia (Inaktiv) - 12/04-2011 19:07 12/04-2011 19:07
Jeg købte engang 2 lille bitte koi. En døde snart men den anden havde jeg i fem år. Jeg flyttede og koien blev ved den nye ejer (og døde en måned efter, samme med alle guldfisk pga svampesygdom :( ) Men den koi var bare så kælen, det var hyggeligt at komme til dammen hver morgen og at få en 'kys' på handen.
Derfor drømmede jeg lidt om at få en lille flok (5 :) ) at hilse på om morgenen. Men 13 døde fisk synes jeg er trist.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Georgia (Inaktiv) - 25/04-2011 12:25 25/04-2011 12:25
I dag så jeg to koikarper i min havedam! Nu er dammen en smule stor (8 m diameter) og dyp og karpere er små (15 cm), så er det ikke nemt at se dem. Men måske har flere fisk overlevet vinteren :D

Annoncører
Annoncører