Er ikke helt sikker på arterne i ny balje (med billeder)

Postet under : Cichlider - Andet - Artsidentifikation
Visninger : 2883

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 29/03-2011 21:13 29/03-2011 21:13
Vi har købt et 250 L akvarium med Mbuna cichlider i.
Har søgt vidt og bredt for at finde ud af hvad for en slags vi har i baljen.
Prøver lige her med lidt billeder af varierende kvalitet for at høre om jeg har skudt helt rigtigt med arterne.
De er ikke ret fotogene og forsvinder hurtigt i hulerne når jeg nærmer mig med kameraet.

Her er de fleste repræsenteret.
Yderst til venstre :
Melanchromis Maingano og
Melanchromis Auratus tror jeg. Bortset fra at der umiddelbart kun er 3 hunner af denne og ingen sort han.
Herefter ses forfra en
Metriaclima Estherae Der er kun 2 ialt af en pæn størrelse. Kan man se forskel på han/hun?
Ovenover den :
Pseudotropheus Acei Yellow Tail. Ialt 2 stk
Den store midt i er jeg så ret meget i tvivl om. Tidligere ejer kaldte dem bare blå zebra, men synes de mindre hunner, bla yderst til højre, har for mange striber til at være f.eks. maylandia callanois Her er forøvrigt en lidt mindre han på vej til kønsmodenhed. og 4 hunner. Kan det lade sig gøre med 2 store hanner sammen af denne art (eller hvad de nu er :P )
Den rustbrune er så mit store problem at identificere. Tror dens makker er en Labidochromis Hongi Red Top Kan det her så være hunnen? Synes den er så smuk med dens rustbrune farve.
Her er et billede hvor makkeren/hannen? ses yderst til højre. Se bort fra at det er ret sløret :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 29/03-2011 21:21 29/03-2011 21:21
Derudover har vi en del
Labidochromis Caeruleus Golden spec.
Ses bla. på næste billede

Men som det ses er de ret små og ikke alle med farver i finnerne og striber på kroppen. Hvor gamle kan de være og hvor gamle før de evt. yngler?
Og så et sidste billede inden i slipper af en golden spec på vej i skjul. Uha det kamera er farligt.......

Håber i vil dele jeres erfaring med mig. Vil jo gerne lære lidt om vores seneste hustandsmedlemmer. Det var lidt tilfældigt vi fik cichlider, faldt jo egentlig for akvariet som jo så var med fyld!!
Men faktisk synes vi alle i familien de er fascinerende at iagtage.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AE (Inaktiv) - 29/03-2011 21:57 29/03-2011 21:57

Det sidste billed er ikke en golden spec!!!! Billede er desværre ikke godt nok til at jeg kan afgøre hvad.....kan være en msobo hun, meembe deep hun, selv en saulosi hun.

Du har ellers ret i dine øvrige golden, maingano, auratus hunner (kan heller ik se nogen han)

De store blå er hanner til den orange....Maylandia Estherae.....som du også selv er inde på.

Labidochromis Hongi Red Top har du også helt ret i.

Du har her ud over 2-3 blå fisk som jeg ikke kan fastsætte pga billedkvaliteten.

mvh AE

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 29/03-2011 22:04 29/03-2011 22:04
Indlægget er rettet 29/03-2011 22:06 29/03-2011 22:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Havde godt luret at den sidste ikke har helt samme træk som golden. Havde godt tænkt salousi.
Hvad med de blå lodret stribede?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AE (Inaktiv) - 29/03-2011 22:14 29/03-2011 22:14
Prøv at tage et billede hvor man kan se hele fisken fra siden......så skal jeg nok bagefter gi et bud ;)

mvh AE

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 30/03-2011 20:15 30/03-2011 20:15
Nu har jeg forsøgt mig med kameraet igen.
Først af den gule som ikke er en golden spec.

Og så et par billeder af nogen af de blå med striber

Blå med mange og mørke striber

Den her er der flere af. Nogen med et let gulligt skær i finnerne og en anden med et brunligt skær på hele kroppen.

Her en kun med få striber på kroppen.

Tilsidst et billede af 2 hvor man kan se forskelligheden.

Kom gerne med bud på hvilken slags det er.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 30/03-2011 20:35 30/03-2011 20:35
Øh hvorfor kommer den ikke frem på forsiden?
Tester lige....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger 190 (Inaktiv) - 30/03-2011 20:40 30/03-2011 20:40
billede 1+2 saulosi hun + han
billede 3 ?
bilede 4 lombardio hun
det er mit bedste gæt
mvh thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AE (Inaktiv) - 30/03-2011 20:54 30/03-2011 20:54

Super.....så kan vi sætte navne på.

1) Saulosi hun
2) Saulosi han.....dog med lidt for mange striber
3) Ps Kingsizei hun
4) M Lombardoi hun
5) SAolusi han og lombardio hun

mvh AE

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 30/03-2011 21:28 30/03-2011 21:28
Hold da op en blandet landhandel vi har fået os.
Så nu kan jeg konstatere vi har i alt 9 arter.
Og umiddelbart kun en lombardio, en hun, men ifølge artsbeskrivelsen måske meget godt når akvariet kun er 250 L.
Og hvordan ser ps kingsizei han ud?

Kan det være en god idé på sigt at få ryddet lidt op? Og hvilke skal vi så sortere fra?
Der er 8 M. Maingano, men kan ikke se fordelinge af han/hun.
3 M. Auratus hunner.
4 M. Estherae 2.2, den ene han er ung men bliver jagtet lidt. Den anden er STOR min. 15 cm.
8 Golden. Fordelingen ved jeg ikke.
2 saulosi 1.1
2 Acei yellow tail. han/hun?
2 Hongi red top. han/hun?
Og så 1 Kingsizei hun, muligvis en mere som ligner med striber/hovedform men med et brunt/gult skær over kroppen. Og en smule mønster i øverste finne.
Og så en Lombardio hun.

Vi har bygget akvariet op med kalksten og et par rødder så der er mange skjulesteder/huler. Sandet har de selv flyttet rundt, men stenene står godt fast.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 30/03-2011 21:36 30/03-2011 21:36
Sådan er det indrettet og billedet giver et billede af hvor mange fisk der er :o

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger AE (Inaktiv) - 30/03-2011 22:25 30/03-2011 22:25

En Kingsizei han kan du google....du får en masse hits af en fin lille fisk med striber.

Personligt ville jeg skille mig af med mainganoerne.......det er en melanochromis som bliver stor og som kan være lidt hård....så den ville jeg skille mig af med.
Estheraen ville jeg beholde men skille mig af med den store han da den skaber ubalance.
Auratus vil jeg også skille mig af med.....det er lidt en børste npår den bliver stor og er i samme famile med mainganoen.
Behold Saulosi, hongi, acei. golden og 1.2 esthera hvor hannen er den lille. Anskaf en kingsizei han....det er en meget udbredt fisk så d burde ik være svært. Det gir 19 fisk.....prøv at supplere lidt op med hunner.
Evt behold mainganoerne og hold øje med balance i baljen og vent med at skippe dem til de bliver for store og dominerende........for en ting er sikkert...det er en pokkers flot fisk.

mvh AE

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 02/04-2011 20:51 02/04-2011 20:51
Her er den sidste blå stribede cichlide.
Er det også en kingzizei? Og er vi så heldige at det er en han?

Og her et billede af den mindste Esthera han. Den har dog striber så vil bare være helt sikker på det er Esthera.

Her kommer en af maingano'erne. Hvad er forskellen på han og hun?

Håber stadig der er nogle som vil hjælpe en Mbuna nybegynder.

Annoncører
Annoncører