Sådan tuner du dit 54 liters begyndersæt

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 8286

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KTR (Inaktiv) - 22/05-2011 23:07 22/05-2011 23:07
Hej allesammen,

Jeg har i et stykke tid været træt af at skulle rengøre filteret i min søn 54 liters akvarie, og kombineret med en masse begynder spørgsmål her på forumet netop om 54 liters er der måske grobund for en lille artikel om hvordan man på en nem og billig måde forbedrer filtreringen i disse begynder set.

Udgangspunktet er, udover et terrassebord, et rengjort akvarium. Der hvor der skal limes har jeg rengjort med acetone. Ingen fedtede fingre der hvor siliconen skal være ! Husk i øvrigt at det skal være akvarie-silicone der skal bruges. Den indeholder ingen skadelige stoffer for de små beboere.

Jeg har ud af en stump acryl plade skåret 2 lister på 2 cm's bredde og 30 cm i højden. Her gjorde jeg en fejl, for den indvendige højde er ikke 30 men nærmere 29,5 cm så hvis listerne er 29 cm høje er det intet problem. Til sidst skar jeg en lille tværplade til at forhindre bundlaget i at komme ind i filteret. Den blev på 15 x 5 cm. Jeg har skåret acrylen med en ganske almindelig fukssvans. Sav langsom så springer pladen/listerne ikke. Acryl plader kan købes i det lokale byggemarked.

Til sidst tog jeg en HMF måtte jeg havde liggende og skar et stykke på 20 x 29 cm. Det gjorde jeg med en skarp hobby kniv og inden havde jeg tegnet op med en sprit tusch. Nogle siger en brødkriv også kan gøre det, men jeg foretrækker hobby kniven.

Når man laver HMF filter kan det gøre på forskellige måder. Nogle stiller en hel måtte op ad endevægen. Og bare den står lidt i spænd skal der næsten ikke gøres mere. Nogle laver en buet version hvor måtten står som en kvart cirkel. Jeg har altid lavet dem, så de står i hjørnet. Jeg synes ikke det stjæler så meget plads. Man undgår at bue måtten og dermed måske lukke porrerne i midten af måtten, og med den rette indretning og beplantning kan den gøres næsten usynlig.

Men for at det kan lade sig gøre at stille den i hjørnet, skal enderne skæres i smig, altså 45 grader. Måtten er 3 cm tyk og man kan derfor måle 3 cm ind på bagsiden (slå en streg så har du noget at skære efter) og skære hjørnet af i hele måttens højde og så har man en vinkel på 45 grader. Jeg valgte kun at måle 2,5 cm ind og skære derefter. På den måde kommer måtten til at stå lidt i spænd og lukke tæt i siderne. Her må du gerne være omhyggelig d.v.s. skær langsom. Skærer du for meget af er det et bøvl at sætte på måtten igen :D Jeg kørte bladet på hobbykniven helt ud og brugte den som sav.

Efter lange svære matematiske beregning fandt jeg ud af at hvis måtten er 20 cm bred på forsiden skal lister sidde 15 cm fra hvert hjørne. Jeg tegnede en streg på ydersiden af akvariet 14,5 cm fra hjørnet for igen at sikre at måtten kommer til at sidde en anelse i spænd. Har haft en der ikke sluttede tæt og trak vand ind ved siden og ikke igennem måtten. Efter endnu en grundig affedtning med acetone var det bare at ligge en pølse silicone ud på stregen som var tegnet på ydersiden. Så kommer den også til at ligge pænt lige.

Derefter puttede jeg den ene liste ned i siliconen, drejede den i noget der minder om 45 grader og trak en fugtig finger op langs siderne på listen for at glatte fugen ud. Pas på du ikke rykker listen i forhold til stregen. Specielt kan det knibe at få pølsefingre ned bag listen og i sådan en situation så lad være. Du kommer ikke til at kunne se fugen på indersiden når måtten er monteret så så vigtigt er det heller ikke.

Den anden side at akvariet får selvfølgelig samme tur, så nu er listerne monteret.

Sandfanget skal også limes fast, så efter en grundig affedtning (igen) af både sidelister og sandfang, fik den 2 klatter silicone i enderne og blev klemt på sidelisterne. Pas igen på du ikke rykker med listerne placering. Den er ikke lime direkte til bunden da den ikke skal holde noget, men den har dog fået en fuge og en fugtig finger for at slutte tæt til bunden. Den er limet på ydersiden af listerne, så der kan komme vand til hele måttens højde. Med den monteret står listerne nu i 45 grader og er klar til at få filteret monteret. Dog skal det lige tørre, så jeg lod det stå natten over og gik videre næste aften.

...sådan. Og her kunne gennegangen godt stoppe. For nu er det bare at prikke et hul i måtten i vandoverfladen til en slange og putte et PH og varmelegeme ned bag filteret. Men da jeg alligevel var igang, og syntes der havde manglet en baggrund, og ikke gad lav e den selv denne gang, "kom jeg til" at købe en færdig hos avifanua på 55 x 60 cm til kr. 289,- med den lumske bagtanke at tune mit anden 54 liters som bruges til yngel. Baggrunden er så stor at den kan deles i 2 og dermed bliver styk prisen pr. akvarie kun kr. 144,50. Overkommelig for en færdig slimline/3D baggrund synes jeg.

Eksternt link http://www.avifauna.dk/juwel-baggrund-stone-clay-p-12907.html

Baggrunden kan deles på begge led og jeg gjorde det så begge halvdele målte 60 x 27,5 cm. Det er ikke nødvendigt at den går helt fra top til bund så 27,5 cm i højden er fint. Så blev baggrunden igen delt nu i 1/4 del og 3/3 dele for at give plads til filteret. I med 4 store klatter silicone på bagruden (acetone igen!!!)...

...hvorefter hele projektet blev sat under pres. Her er det vigtigt at man netop bruger 2 årgange af FDMs MOTOR ('78 og '79) samt et af Tolkiens værker for at opnå et godt resultat ;)

Den sidste 1/4 del passer fint i det hjørne hvor filteret står så den fik samme tur (ACETONE !!!).

Dagen efter var det hele tørt og klar til ibrugtagning (det sorte på sidste billede er bare et stykke pap der har sat sig fast).

Med varme og PH med slange ser det sådan ud. Med tiden kommer der en lufthævert derned i stedet for pumpen, men jeg kunne lige knibe en lille Eheim 300 liters PH derned, så den bliver brugt indtil nu. Den rører dog side- eller bagglas pga pladsmangel og larmer derfor lidt og skal derfor også skiftes.

Fordelen ved HMF filteret er at det bliver ikke slidt og skal meget sjældent renses. Her 2 mdr efter opstart er der ingen tegn på at det er stoppet og kan sikkert holde et halvt år eller længere inden det skal renses. Det giver en meget større og mere stabil renseevne end standart filteret. Skulle min søn komme til at overfodre går det også sagtens da filteret er overdimensioneret til akvariet. Jeg kan derfor også fodre mit yngel 2-3 gange dagligt uden at skulle skifte vand hele tiden.

For de mere teknisk interesserede kan jeg henvise til...

Eksternt link http://www.deters-ing.de/Berechnungen/Berechnungen.htm#Mattengroe...

...hvor der står meget om beregning og vand hastigheder osv.

Til sidst et par dårlige billeder efter opstart. Måtterne er i dag mørkegrønne af alger og bakterier og ikke nær så markante som nye at se på. Jeg håber i har kunnet bruge dette til inspiration. Det er slet ikke svært at lave. Heller ikke for folk med mere end 2 tommelfingre som mig :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KTR (Inaktiv) - 22/05-2011 23:11 22/05-2011 23:11
HOV...den ville ikke tage de sidste 2 billeder med...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger raguse (Inaktiv) - 22/05-2011 23:14 22/05-2011 23:14
genialt..!!! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ole H (Inaktiv) - 22/05-2011 23:32 22/05-2011 23:32
Rigtig fin gennemgang, fine billeder der er meget forklarende, (proff. kvali.) og et super resultat :) Det er en til arkivet! Tak!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 22/05-2011 23:40 22/05-2011 23:40
Fin beskrivelse!

Jeg vil dog mene, at det er at tage munden for fuld, hvis man ligefrem regner med ar filteret kan beskytte mod virkningerne af en pludselig overfodring, ligesom det heller ikke vil bidrage til at holde NO3 ophobningen nede.

Hvis man kan leve med at akvariet bliver lidt kortere indvendigt, kan det klart anbefales at bruge det nævnte alternativ, nemlig bare at sætte skumpladen (som dermed også bliver så stor at den sandsynligvis aldrig behøver at blive renset)i spænd mellem for- og bagrude. Det grimme endestykke kan let afskærmes med en plade som klæbes på forruden (det viste eksempel er en metalplade som er malet sort og dekoreret, men der er masser af andre ting der kan bruges):

Svampen er i dette tilfælde 10 cm tyk og filteret drives af en lille 2000 l/t pumpe der bruger 3 W/T!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ole H (Inaktiv) - 22/05-2011 23:45 22/05-2011 23:45
KimJ.

Rigtig fint akvarie du har der! Har lige kigget din hjemmeside igennem og er meget benorvet!

Det ser nu ud til at du har meget langt ned til filterdelen, kan det trække al skidt og møj, eller har du anden hjælp?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Bølle Bob (Inaktiv) - 23/05-2011 06:53 23/05-2011 06:53
#1 Flot artikel, velskrevet og relevant. Den burde have plads blandt artiklerne, og ikke kun i debatten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mr swinger (Inaktiv) - 23/05-2011 07:47 23/05-2011 07:47
1# flot artikel, og nu ved jeg hvad jeg skal til at lave engang i fremtiden har selv 7 stk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 23/05-2011 09:30 23/05-2011 09:30
Enig med #7 i at indlægget har fortjent at blive lavet om til en artikel (dog med forbehold for de ovennævnte konklusioner der ikke er dækning for).

Tak!
Det er rigtigt set, at filteret alene ikke kan trække alt skidtet til sig i et så langt (200 cm) akvarium. Der er monteret en pumpe (SEIO Prop 530) i modulet i den anden ende, som hjælper med at skubbe rundt med snavset, til det ender nede ved filtermåtten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 23/05-2011 12:15 23/05-2011 12:15
Her på matriklen er der gået sport i at spare på den efterhånden dyre :El-regning

Det startede med at fruens 58 watt + gl. jernspole ( ca 100 watt ) blev modificeret om til : 2x10 watt energisparerpærer i enderne på armarturet og 2 x 5 watt i midten. = Besparelse ca. 70 watt.

Så blev alle akvarier ( hvor planterne ikke er specielt lyskrævende ) belyst med 2 x 1 watt spotts.LED

Nogle akvarier fik LED skinner der bruger 2,5 watt - contra de 30-40 watt de normalt brugte .

Rumvarme via varmeflytning fra brændeovn hakker også en del af el-regningen.

Så fik jeg blod på tanden og begyndte at modificere spandpumperne . En Eheim 2250 hvor man bruger en rotor fra en Eheim 2217 ( passer perfekt ) gør at Eheim 2250 nu kun bruger 17 watt mod tidligere ca 28 watt.

Pt. sparer vi ca 4.5 kw dagligt contra sideste år på samme tid , men med mange flere liter vand . Og alt trives i bedste velgående.

Jeg har selvfølgelig tilmeldt mig seas- nve målerjagt , så jeg kan se om det jeg laver har en virkning .

Sådan ser dit elforbrug ud

Kære Brian Frederiksen

På baggrund af dine aflæsninger i Målerjagten viser vi dig, hvordan dit elforbrug så ud i april.

Dit elforbrug i perioden 3. april til 21. april

kWh kg CO2

Gns. dagligt forbrug 10,83
5,24

>> Se forklaring

Besparelse i perioden 3. april til 21. april

kWh kg CO2

Besparelse
74,45
36,03

>> Se forklaring

BEREGNET BESPARELSE for hele april

kWh kg CO2

Beregnet md. besparelse
124,18 kw
60,10 kg. Co2

>> Se forklaring

Som Danmarks største kundeejede energiselskab, er det vigtigt for os at sætte dig og dit energiforbrug i centrum. Vi har masser af råd, som kan hjælpe med at reducere energiforbruget. Klik her og læs mere på Min måler under 'Hjælp mig med at spare'.

Venlig hilsen

Unnur Bisgaard og Anne-Birgitte Grønvall
Energirådgivere
------------------------------------------------------------------------------
Edit : Vi giver pt . kr 2,23 pr kw incl levering - målerleje grøn energi - osv .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Bølle Bob (Inaktiv) - 23/05-2011 12:27 23/05-2011 12:27
#10 Det var da også et uhyggeligt el-forbrug *skeptisk*

Men, jeg tager hatten af for din indsats. Selv bander jeg over min FX5.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 23/05-2011 12:31 23/05-2011 12:31
Bølle Bob skrev :
#10 Det var da også et uhyggeligt el-forbrug *skeptisk*

Men, jeg tager hatten af for din indsats. Selv bander jeg over min FX5.

Mange spandpumper = stort strømforbrug .

Men med tiden finder jeg nok på alternative løsninger - Rom blev jo ikke bygget på 1 dag . :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger gaffagunnar (Inaktiv) - 23/05-2011 13:16 23/05-2011 13:16
kunne være man skulle gøre det m. 60L spanden....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KTR (Inaktiv) - 23/05-2011 14:30 23/05-2011 14:30
Tak for jeres svar :)

#5 - Det var ikke for at rode mig ud i en redegørelse om overfordring og kemien bag :D Det var bare for at sige at når farmand så har støvsuget det meste op tager filteret resten og så koster det måske et vandskifte en dag tidligere end normalt, men jeg synes HMF filtre tager belastninger meget bedre end de originale filtre og at vandværdierne generelt er mere stabile. Men det er bare min egen lomme-filosofi ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
santos2 (Slettet) - 28/01-2012 20:39 28/01-2012 20:39
hvor køber man billigst skum pladerne, (bor i kbh) :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger sjh (Inaktiv) - 28/01-2012 21:20 28/01-2012 21:20
Det ser super godt ud!

må indrømme at jeg er noget af en teknik spade, men hvad har du bag måtten til at trække vandet ind igennem? jeg har absolut ingen forstand på alt det der og er derfor jeg spørger :) og må nok sige at det tiltaler mig rigtig meget at kunne fa det grimme varmelegeme gem væk :P

hvad har du sådan cirka brugt på at lave det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger blizzie (Inaktiv) - 28/01-2012 21:55 28/01-2012 21:55
Det kan gøres meget billigt! Måtter her: Eksternt link http://www.unimati.biz/group.asp?group=146
PH ku evt fåes samme sted..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger riderZ (Inaktiv) - 29/01-2012 01:07 29/01-2012 01:07
Rigtigt fedt!! især detaljen med den store blå svamp!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger gibson - 29/01-2012 06:42 29/01-2012 06:42
Måske den blå svamp skulle have været sort, ellers fin løsning :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger malawi bent (Inaktiv) - 29/01-2012 06:48 29/01-2012 06:48
gibson skrev :
Måske den blå svamp skulle have været sort, ellers fin løsning :-)
pyt da med det den bliver mørker med tiden han skulle bare klippe slangen til så man ikke ser den :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 29/01-2012 09:16 29/01-2012 09:16
Hej er lidt tændt på alt lave det samme hjørne i mit 54 ltr. - men skal lige være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt :)

1:
Køber en sort filter måtte-grov - hvor tyk ??

2:
Bruger den samme pumpe, som jeg bruger nu -Vita tech 300 som sidder inde i akvariet- men bare uden svampen som sidder inde i den nu.

3:
Sætter varmelegemet ved siden af pumpen, bag filtret i hjørnet.

4:
Sætter en stump slange på udløbet af pumpen som stikkes gennem måtten.

Er det så det *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Olaf (Inaktiv) - 29/01-2012 09:33 29/01-2012 09:33
1: Køb en mellem-grov 20 ppi
2: køb en powerhead ca. 400l/t
3: helt rigtigt
4: også rigtigt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 29/01-2012 09:43 29/01-2012 09:43
Olaf Tak :)
1: Ok- mellemgrov

2: Altså jeg kan ikke bruge det jeg har !!!- så røg fidusen :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Olaf (Inaktiv) - 29/01-2012 09:51 29/01-2012 09:51
Indlægget er rettet 29/01-2012 09:51 29/01-2012 09:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den her har jeg rigtig god erfaring med, den er også justerbar ;)
Eksternt link http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=290

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
santos2 (Slettet) - 29/01-2012 09:58 29/01-2012 09:58
hvis nu man ærgrer sig og læser denne super artikel EFTER man har startet sit akvarie! Er der en fidus til hvad man gør, eller er det bare at starte forfra og hive fiskene ud mm?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
santos2 (Slettet) - 29/01-2012 09:58 29/01-2012 09:58
hvis nu man ærgrer sig og læser denne super artikel EFTER man har startet sit akvarie! Er der en fidus til hvad man gør, eller er det bare at starte forfra og hive fiskene ud mm?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Olaf (Inaktiv) - 29/01-2012 10:00 29/01-2012 10:00

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger KTR (Inaktiv) - 29/01-2012 11:25 29/01-2012 11:25
Kan se der er brug for en lille up-date :D

Akvariet kører uden problemer med fine stabile vandværdier. Skal dertil så også siges at ingen af de 2 54 liters er særligt hårdt belastet. Jeg har måttet rense den ene måtte 1 gang indtil videre. Det er den der sidder i min søn akvarie som er fyldt med planter, lidt fisk og en masse rejer. Det andet som bruges til mbuna yngel kører upåklageligt. Og så til spørgsmålene:

#16 - prisen til baggrunden står lidt længere oppe, og måtten er skåret af et større stykke, men en 40x40 måtte står til kr 59,- hos unimati og kan deles i 2 så prisen rammer det halve. Dertil skal du lægge prisen til et lille ph eller stigerør med luftpumpe. Så det kan vel gøres for kr. 2-300,00.

#19+20 - Måtten er nu flot mørkegrøn og ville næsten "forsvinde" med et par planter foran hvis man er til det. Slangen er også væk ;)

#21 - Du er på rette vej undtagen med pk.1. Du kan ikke bruge den org. pumpe da pladsen bag filteret ikke er stor nok. Resten har du helt rigtig fat i. Havde jeg haft en mellemgrov måtte havde jeg brugt den. Men nu havde jeg en rest af fin, og man er jo jyde. Med en måtte på 600cm2 skal pumpeydelsen ligge mellen 180 og 360 l/t for at holde et optimalt flow gennem måtten.

#25 - Jeg ville tømme baljen. Men da det sagtens kan klares på en weekend incl tørretid, kan dine fisk jo godt hygge sig i en murerbalje eller lign så længe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Ole H (Inaktiv) - 29/01-2012 11:38 29/01-2012 11:38
Martins mormor....!

Der er et fint tilbud for øjeblikket hvis du vil holde igen med pengene:

Eksternt link http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=12385

Der er jo to ting i det med hensyn til pris/kvalitet! Det kan måske lyde af mange penge de 2-300 kr der henvises til, men kvalitetsmæssigt tror jeg ikke der findes en bedre filtreringsmåde end denne og da slet ikke til prisen..

Oveni får du også væsentligt længere mellem filterrensningen, dette kan på sigt godt friste nogle (mig selv incl.)...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger brib - 29/01-2012 13:58 29/01-2012 13:58
Indlægget er rettet 11/09-2019 14:08 11/09-2019 14:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ups .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 29/01-2012 15:36 29/01-2012 15:36
Ole H Ja, vi holder vel altid lidt igen :D

Men lige p.t. så er jeg jo godt tilfreds med min pumpe, så det var kun et luksus problem, at få det hele gemt bag en filter måtte, jeg syntes ikke det er nogen sag, at rense filtret en gang hver 2-3 uge.

Jeg har mange planter i akvariet, så det er ok, syntes bare at det andet så mere ordentligt ud *rødmer*

Men nu ved jeg hvad der kræves hvis jeg kommer på de tanker en anden dag :D :D

KTR skal det forstås sådan at det kun er p.g.a. et pladsproblem at min pumpe ikke kan bruges :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Ole H (Inaktiv) - 29/01-2012 15:45 29/01-2012 15:45
Indlægget er rettet 29/01-2012 15:57 29/01-2012 15:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Martin´s mormor!

Du får i mine øjne ikke rigtig gang i den biologiske nedbrydning af dine affaldsstoffer hvis du renser filter hver 2-3 uge.

Det tager noget tid (4-8uger) at få en ordentlig bakteriekultur i et filtersystem, dette ville du få med et HMF filter da dette typisk renses (afhengig af belastning) en gang hver til hverandet år!

Så kan man så tale om overkill i et så lille et akvarie, og der vil jo være en del at gøre i forvejen og derfor er fordelen vel ikke så stor som ved en akvarie i en noget større størrelse....!

....og ja det er blevet sparetider, danskerene skal til at holde igen, hvordan mon det bliver :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 29/01-2012 16:45 29/01-2012 16:45
Ole H Det var vist også overdrevet med de 2-3 uger, jeg skyller svampen i det brugte akvarie vand når den begynder at tabe kraften, eller ca. 1 gang om måneden, gerne lige inden jeg tager en uge til sjælland, for at være sikker på, at det hele kører medens jeg er væk - selve pumpen har jeg rengjort 1 gang siden vi startede i sept, *rødmer*

Nej, det var også kun et spørgsmål om udseende. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Ole H (Inaktiv) - 29/01-2012 16:57 29/01-2012 16:57
Se så stiller sagen i mine øjne sig lidt anderledes :)

Men stadig tror jeg ikke du har helt den samme filtereffekt som ved HMF filtret....!

Nu læste jeg så lige mit tidligere indlæg og jeg skal med røde øre lige sige at et 54 liters akvarie naturligvis kan og skal være lige så smukke som de størrere af slagsen... :D Hva med et billede af mormors akvarie??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger smiley 74 - 10/01-2019 20:05 10/01-2019 20:05
#1 Jeg forstår ikke helt hvad der menes med en lufthævert i stedet for en pumpe. Hvordan virker det?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger scn - 11/01-2019 10:14 11/01-2019 10:14
En lufthævert (tjekkisk lufthævert) er sådan en her:
Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/shop/1091-lufthaevert/
Hæverten sidder med den lodrette del bag filtermåtten med den vandrette del stikkende igennem filtermåtten (lige som hvis man bruger en pumpe med et stykke slange).
du kobler en luftpumpe på den lille sorte studs i bunden (via en luftslange) og så vil luftbobler drive vandet op igennem røret, og via den vandrette del af hæverten ud i akvariet og derved drive vandet rundt.

Luftpumper larmer lidt mere end mange pumper, men til gengæld kan det være billigere på el-regningen. Men man får også lidt højere luftfugtighed i rummet, det kan ikke undgås når man tvinger luft med i vandet, som derved vil presse luft fra akvariet tilbage ud i rummet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger smiley 74 - 11/01-2019 14:35 11/01-2019 14:35
Tak for info. Jeg har faktisk set den før, men vidste bare ikke, at det var den der blev omtalt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Kong Triton - 09/09-2019 14:46 09/09-2019 14:46
Smart! (Jeg kommenterer lige i tråden, så jeg har den liggende, til når jeg selv skal i gang med et HMF hjørnefilter en af dagene) :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger scn - 14/09-2019 18:25 14/09-2019 18:25
Blot til info, så kan du klikke på "Tilføj til favoritdebatter" øverst på siden, så kommer den til dine favoritter, dem finder du i menuen i højre side.

Annoncører
Annoncører