Der er forbud mod at sælge medicin til fisk i Danmark.

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 16872

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 19:01 07/02-2012 19:01
Der er sikkert allerede nogle af jer der har stået foran en reol i en dyrehandel, og set på en fuldstændig tom reol, hvor medicinen tidligere stod.
Grunden til dette er ifølge Lægemiddelstyrelsen, at medicinen fra Tetra, JBL, eSHa, Esay-Life, Sera, Aquarium Münster osv.osv. ikke er godkendt til brug til behandling af fisk, og forretningerne ikke er godkendte til salg af lægemiddel.
Jeg har talt med et par forretninger og en af de danske grossister. Forretningerne kan i øjeblikket ikke købe fiskemedicin af grossisterne, og et af rygterne var at man var på vej rundt til forretningerne, og gav bøder der hvor man fandt medicin. Det er ifølge Lægemiddelstyrelsen ikke rigtig at de giver bøder, men ikke godkendt medicin skal fjernes (d.v.s. alt).
Jeg har i dag talt med Lægemiddelstyrelsen, og spurgt hvad det drejer sig om, fordi jeg troede det bare var et spørgsmål om registrering af forretningerne, og at vi skulle betale en offentlig myndighed fordi vi i Danmark har særlove. Det jeg fik oplyst var, at forretningerne skal registreres som sælgere af lægemiddel, for at have lov til at sælge medicin, men at der altså også var tale om, at medicinen ikke var godkendt. Ifølge Lægemiddelstyrelsen er det en EU lov, og vil (ifølge dem) også blive håndhævet i de øvrige EU lande. Danmark er bare gået forrest.
Jeg spurgte i Lægemiddelsyrelsen om det var sådan, at jeg skulle henvise til en dyrelæge fordi de så havde lov at sælge det. Svaret var helt klart nej. Der var intet at gøre, for der er INGEN i Danmark (og EU) der må sælge medicin til fisk.
Jeg spurgte også i Lægemiddelstyrelsen om ikke det var en overtrædelse af en eller anden lov om dyrevælfærd, hvis man havde syge dyr, som ikke kunne få den nødvendige medicin, hvortil svaret fra Lægemiddelstyrelsen var, at det var ikke noget de havde med at gøre, de var kun blandet ind i hvem der sælger medicin og om medicinen er godkendt.... Gad vide hvad Dyrenes Beskyttelse vil sige til dette.

Mit råd er. Står du med en fornemmelse af, at du kunne få brug for medicin inden for det næste års tid (eller mere), så find en forretning der ikke har været nød til at tømme hylderne endnu. Se på holdbarhedsdatoen, og opbevar medicinen i køleskab.

Ifølge lægemiddelstyrelsen er det ikke ulovligt for private at købe medicin. Men det er ulovligt hvis en privatperson køber ind til flere personer, for så er det handel med lægemiddel. Det er også forbudt at lave reklame for medicin. Det vil sige, at jeg for eksempel på min internetside, ikke må henvise til et sted hvor man kan købe meidicin.

Pas på jeres fisk - husk karantæneakvariet :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger p4350 - 07/02-2012 19:18 07/02-2012 19:18
Det vil altså sige at vores specialfisk må lide døden hvis de bliver syge, imens vi danser en eller anden healings-dans og puster blomsterstøv efter dem? Hvor er det sølle. Jeg håber da at der er en der giver Dyrenes beskyttelse et prej om denne sag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Meng (Inaktiv) - 07/02-2012 19:33 07/02-2012 19:33
Det er dog sindssygt - uanset om det er specialfisk eller bare alm. fisk, det er levende væsener vi snakker om.......jeg er rystet.... :( :( :( ......men vores kære Stats"Euro-Gucci"minister er sikkert glad for ethvert tiltag der fremmer hendes karriere i EU...(Dette er udelukkende min mening, og ikke propaganda som nogen skal føle sig trådt over tæerne over!!) *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger JonasR (Inaktiv) - 07/02-2012 19:43 07/02-2012 19:43
jeg kender et sted hvor man kan få medicin endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 19:52 07/02-2012 19:52
#4 Du skal nok ikke skrive forretningens navn her i tråden ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Olaf (Inaktiv) - 07/02-2012 19:53 07/02-2012 19:53
så er det da godt at ellekogler er gratis og brintoverilte kan købes på apoteket, men vi må da håbe at producenterne og forretningerne får de fornødende tilladelser på plads snarrest :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger JonasR (Inaktiv) - 07/02-2012 19:57 07/02-2012 19:57
Det gør jeg heller ikke :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Guldhammer9 (Inaktiv) - 07/02-2012 19:58 07/02-2012 19:58
Det er jo fuldstændig vandvittigt, vi snakker godkendt medicin til fisk. Jeg er rystet. Stakkels alle de fisk der lidt er langsom død pga. politik. ;(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Frankness (Inaktiv) - 07/02-2012 20:08 07/02-2012 20:08
Det er jo dybt godnat det der. EU er på kanten til at blive et galehus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Mørup (Inaktiv) - 07/02-2012 20:09 07/02-2012 20:09
Vanvittig, men det er jo osse vælgerne der har valgt de forkerte politikkere ind, se nu den betalings ring og meget andet som de har ikke en skid at holde styr på.... :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger malawicarsten - 07/02-2012 20:11 07/02-2012 20:11
#8 Problemet er at producenterne IKKE har fået godkendt medicinen i EU

#3 & #9 Det er startet før nuværende regeringstid det her og jeg tror faktisk det er begyndt før løkkes tid...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger NiklasCph (Inaktiv) - 07/02-2012 20:25 07/02-2012 20:25
Vi har inde på discushobby også haft det her emne oppe , og lige pt. er problemet ikke større end at man kan bestille det fra udlandet , det gir godt nok en længere ekspeditionstid , men det kan lade sig gøre.

Hva man så gør når og hvis det samme sker i de andre EU lande , det ved jeg sku ikk lige , men mon ikke man finder en løsning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Frankness (Inaktiv) - 07/02-2012 20:25 07/02-2012 20:25
Carsten skrev EU ikke den danske regering ;) selv om jeg ikke kan lide den kære løgner helle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Multi (Inaktiv) - 07/02-2012 20:30 07/02-2012 20:30
Aj okay, nu må de altså tage sig sammen..!
Først troede jeg at dette var en dårlig joke, eller en for tidlig aprilsnar!
Hvad så med alle de fisk man har, der må lade livet for en så åndssvag lov? Forbyde medicin? Til FISK?! Aj, hvor er det altså bare åndssvagt! ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger nicolai og joachim (Inaktiv) - 07/02-2012 20:36 07/02-2012 20:36
@14samme opfattelse som dig, dog plejer Tonny ikke fyre den slags af uden for de fast satte datoer for den slags :)

Men ja sikke noget gøje møg,, men må jo så håbe de forskellige, får styr på tilladelserne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger malawicarsten - 07/02-2012 20:55 07/02-2012 20:55
Jeg har fundet følgende dog på engelsk - leder stadigvæk efter dansk versionman kan forstå...

Eksternt link http://www.legislation.gov.uk/uksi/2011/2159/contents/made

Se under SCHEDULE 6 Exemptions for small pet animals

Eksternt link http://www.legislation.gov.uk/uksi/2011/2159/schedule/6/made

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger sidianto (Inaktiv) - 07/02-2012 21:02 07/02-2012 21:02
Og sagt på en anden måde når de så får alle godkendelser på plads og alt det der... så bliver medecin til fisk Røvedyrt

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger malawicarsten - 07/02-2012 21:16 07/02-2012 21:16
Jeg tror det bliver meget dyrt - tyder på det koster omkring 3500 om året at få lov til at sælge medicin *skeptisk*

Forestil dig en butik der sælger 10 flasker medicin....
I teorien er der jo kun butikken til at betale og butikken får kun penge til dette fra forbrugeren.

Lidt kedelig læsning...
Eksternt link http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/detail--og-nethandel/sal...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger malawicarsten - 07/02-2012 21:22 07/02-2012 21:22

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger LoddiDK (Inaktiv) - 07/02-2012 21:39 07/02-2012 21:39
Det har været under optræk længe!!

Håber der findes en løsning på det snarest, selvom det tit ses, at folk anvender medicinen forkert eller for meget!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 21:43 07/02-2012 21:43
Guldhammer9 skrev :
Det er jo fuldstændig vandvittigt, vi snakker godkendt medicin til fisk. Jeg er rystet. Stakkels alle de fisk der lidt er langsom død pga. politik. ;(
Nej det er jo netop det der er problemet. Medicinen er tilsyneladende ikke godkendt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Mr.P (Inaktiv) - 07/02-2012 22:06 07/02-2012 22:06
Det er fuldstændigt dybt godnat....
så skal man til at købe skidtet på det "sorte markede" eller hva tsshh ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Hugo - 07/02-2012 22:12 07/02-2012 22:12
Eller lave det selv..................... ældre akvariebøger indeholder tit fine opskrifter :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger malawicarsten - 07/02-2012 22:14 07/02-2012 22:14
Hvor vil du finde metylenblå og malakitgrøn ???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 22:14 07/02-2012 22:14
#22 Som privatperson må du gerne købe produktet i udlandet. Jeg har lige lyttet til telefonsamtalen igen, og lagt mærke til, at man i England har en undtagelse for den lov, som det eneste land i EU.
Som jeg forstår damen fra Lægemiddelstyrelsen så må forretningerne heller ikke have medicinen stående til eget brug, for det er medicinen der ikke er godkendt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 22:19 07/02-2012 22:19
Den mest almindelige fiskesygdom er vel hvide pletter, og den kan tages med et uv-filter. Det er flere år siden jeg sidst benyttede medicin i mine akvarier. Jeg har kunne klare mig med uv-filter til de problemer jeg har haft. Fordelen ved at bruge uv-filter i stedet for medicin er, at uv-filteret kun slår bakterierne ihjel når de kommer forbi uv-lyset, mens meget medicin ødelægger bakteriekulturen i både filter og bundlag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/02-2012 22:19 07/02-2012 22:19
#23 og 24,, ja, de oplysninger stammer fra den tid hvor man netop kunne købe på apoteket, det kan man ikke længere...
men jeg kan skaffe de ting, så går det helt galt, med medicin godkendelsen,så er det muligt at jeg kan levere ingredienser til de gamle opskrifter.. men priserne er steget drastisk på dem siden jeg i sin tid brugte det og købte fra apoteket...
Men mon ikke det kommer på plads...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Guldhammer9 (Inaktiv) - 07/02-2012 22:30 07/02-2012 22:30
malawicarsten skrev :
#8 Problemet er at producenterne IKKE har fået godkendt medicinen i EU

#3 & #9 Det er startet før nuværende regeringstid det her og jeg tror faktisk det er begyndt før løkkes tid...

Akvarie West skrev :
Guldhammer9 skrev :
Nej det er jo netop det der er problemet. Medicinen er tilsyneladende ikke godkendt.

FIk læst det forkert, Det hjælper selvfølgelig ikke på siturationen, noget producenter måske skulle ha været ops. på, vi levet jo i et kontrol samfund.

Men det er sku stadig dybt forargeligt at man fjerner en mulighed for at helbrede syge dyr uden at give andre muligheder, som er til at betale for almindelige akvarister. De fleste tager jo nok ikke til dyrelægen når deres fisk får hvide pletter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Superbruger malawicarsten - 07/02-2012 22:33 07/02-2012 22:33
Dyrlægen må heller ikke sælge medicinen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/02-2012 22:33 07/02-2012 22:33
Hvide pletter er så nok et dårligt eksempel for der behøver man ikke medicin overhovedet, så der er ingen tvivl om at lige det forhold har gjort at der har været anvendt medicin helt unødvendigt...
en varmekur klarer det problem over en uges tid, og så belaster man intet med medicin overhovedet... kravet er dog at der skal holdes en temp. på 30 grader over 7 dage og det er vigtigt at temperaturen ikke ligger under de 30 på noget tidspunkt for så er effekten der ikke .. så et ekstra præcist termoter kan man købe for de penge man sparer på medicin ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 22:37 07/02-2012 22:37
#29 Jeg fik faktisk at vide, at dyrelægen ikke må sælge medicin, men kun udskrive recepter. Det undrede mig, for de må da handle med forskellige typer af foder der er godt for et eller andet. Men jeg fik at vide, at så kunne det ikke være betegnet lægemiddel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Hugo - 07/02-2012 22:38 07/02-2012 22:38
Forhandlerne må simpelthen til at sælge ingredienser og opskrifter :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 22:43 07/02-2012 22:43
#30 en go gang hævet bug hos Tropheus, har jeg også taget med uv-filter. Man skal bare være forsigtig med brugen af uv, for det kan også fjerne gavnlige ting fra vandet. Der er jo ingen grund til at hælde noget i vandet, som bliver fjernet af uv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 07/02-2012 22:45 07/02-2012 22:45
Indlægget er rettet 07/02-2012 22:46 07/02-2012 22:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Offipyk af værste skuffe, undrer desværre ikke at det kommer fra EU. Fucking inkompetente klaphatte. Normalt sørger man jo for at nødvendige godkendelser kan opnås inden et nyt regelsæt træder i kraft. Det er vist hvad de fleste mennesker forstår ved fairplay.

Jeg anbefaler at de fisk folk evt måtte miste pga manglende mulighed for behandling, sendes til det relevante udvalg i Bruxelles. Så kan de da tjekke hvor meget (og hvordan) deres arbejde lugter.

Mange tak for heads up til trådstarter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 22:46 07/02-2012 22:46
#32 Det kunne jo tænkes, at der var ingredienser som i sig selv ikke var godkendte :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/02-2012 22:51 07/02-2012 22:51
jo, men uanset så vil der være visse sygdomme hvor der er tale om at man er eller fiskene er medicinafhængige for at finde en løsning..
det vil formentlig hovedsagelig være de indvortes sygdomme der kan blive svære at håndtere som diverse bakteriologiske sygdomme, der er det næsten altid nødvendigt med en form for medicin...

jamen som du er inde på Hugo, så er der faktisk en del opskrifter på forskelligt fra tidligere tider, de er bare gået i glemmebogen fordi ingredienserne ikke er så gangbare mere og så er udbuddet af mediciner også blevet meget større, så det er forholdsvis let at købe et produkt der lige er skåret til problemet fremfor at eksperimentere selv...

Så det er jo lige før man bliver "bombet tilbage til stenalderen" med sådan en lovgivning.. men det kan vel ikke komme bag på producenterne af medicin, der må være givet nogle forvarsler så der har været mulighed for at få godkendt produkterne... ellers er kommunikationen mellem myndigheder og producenter da rimeligt dårlig må man sige...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 23:07 07/02-2012 23:07
#34 Hvis jeg må komme med et helt personlig gæt, som der måske ikke er hold i, men som kunne give god mening.
Så kunne jeg forestille mig at reglerne har været der meget længe, og at de gælder for dyr.
Da man så for nogle år siden (vistnok pr 1/1/2003) ændrede en lov, hvor akvariefisk vistnok var undtaget, således at de ikke længere er undtaget. Så har man som en følge af en ændring af én lov, pludselig fået akvariefisk med i loven om salg af lægemiddeler, uden at have tænkt over det på det tidspunkt. Nu har man så fundet ud af, at der er en lov, som man ikke håndhæver, og giver sig nu pludselig til at håndhæve den. Jeg vil understrege, at dette er ren gætværk.

Problemet er så bare, at når jeg taler med Dyrehandlernes Brancheforening og nogle forretninger som jeg mener har "fingeren på pulsen", så hører jeg, at der er forskel på lovgivningen i EU og sådan som den tolkes i Danmark. Jeg hører nogle sige, at det er dansk lov og dansk fortolkning der giver problemerne, og at vi ikke følger den lovgivning der kommer fra EU, når det gælder akvariefisk. Hvad der er rigtig ved jeg intet om, men jeg er bange for, at det kan blive noget langvarigt noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/02-2012 23:10 07/02-2012 23:10
Jeg har en gammel dansk akvariebog om sygdomme, hvor der ud for ret mange sygdomme står "Løsning: Aflivning." :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 07/02-2012 23:34 07/02-2012 23:34
Ingen tvivl om det her er noget værre møg, men omvendt kan det jo være, det kan få os til at være lidt mere opmærksomme på vores hold.

Hvis vi ikke kan få fat i medicin til diverse selvforskyldte sygdomme, så er vi jo nødt til, at sørge for ikke at dumme os, for der findes ikke længere nogen livline.

Mon ikke også, at flere private vil begynde at have lidt mere fokus på vigtigheden af at holde nye fisk i karantæne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 07/02-2012 23:51 07/02-2012 23:51
#37 Yderst interessant indlæg. Du må¨endelig melde ud, hvis du bli'r klogere på det. Det lyder da i hvert fald som en realistisk mulighed, ingen tvivl. Jeg håber i øvrigt at du har ret i at der i England hersker andre regler, idet jeg på et tidspunkt vil anskaffe mig de Altums jeg længe har drømt om, og når det kommer til tilvænning af dem læser jeg altid at folk anbefaler at ha' medicinen klar. UV-lys nævnes som en mulighed her i tråden, men jeg ved ikke om det vil kunne erstatte medicin i den sammenhæng.

#39 Mht karantæne må jeg nok give dig ret. Normalt handler jeg kun hos en bestemt forhandler, der endnu ikke har skuffet mig ved at levere syge dyr. Derfor er jeg blevet virkelig sløset mht at sætte nye dyr i karantæne.

Der ud over: Hvis ellers der findes akvarister derude der bevidst sløser med deres akvarier fordi de forlader sig på medicin, vil de enten lære at passe tingene bedre, eller opgive at ha' akvarier. Det er jeg helt enig i. Selv har jeg, 7-9-13, aldrig købt medicin til mine fisk, dels pga held, dels fordi jeg sørger for at passe dem ordentligt i første omgang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Guldhammer9 (Inaktiv) - 08/02-2012 00:23 08/02-2012 00:23
malawicarsten skrev :
Dyrlægen må heller ikke sælge medicinen

Nej det må de ikke, men de har vel nogle andre midler som kan kurere evt. sygdomme, (hvide pletter var bare en af de mange sygdomme som man kan opleve) Personligt har jeg selv fisk som ville ha svært ved at klare de 30 grader. Så medicin ville i mit tilfælde være den fortrukne løsning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Pulle19 (Inaktiv) - 08/02-2012 00:41 08/02-2012 00:41
Håber ikke på jeg får syge fisk, hvilket jeg bestemt heller ikke regner med at få!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Kiki (Inaktiv) - 08/02-2012 09:27 08/02-2012 09:27
Men problemet er jo ikke såmstort, såfremt medicinen lovligt kan købes hjem fra England. Det tager typisk ikke ret mange dage, er ofte billigere og tingene leveres til døren.

Dog skal man måske overveje, at have sig et lille lager af medicin mod de mest gængse sygdomme. Da drt jo netop tager et par dage ekstra at fremskaffe medicinen end tidligere.

Men jeg fortryder da lidt, at jeg ikke bestilte lidt medicin med, da jeg alligevel handlede i sidste uge. Portoen er nemlig et engangsbeløb. Men på den anden side satser jeg da lidt på, at passe mine fisk ordenligt og helst undgå medicinen. Men er jo brgynder, så kan jo nemt lave fejl.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/02-2012 09:35 08/02-2012 09:35
Jeg har lige talt med Dyrenes Beskyttelse, som ikke kendte til det. Men de var interesseret, og ville undersøge sagen nærmere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/02-2012 10:50 08/02-2012 10:50
Jeg har nu spurgt i udlandet og her er et klip fra mailen.

Aquarium Münster told us, that it is not allowed since several years.
And he said, that each country has the possibility to allow medicine for pets, for animals which live at home.
It is now allowed in Netherlands, Austria and England. He does not know, how Denmark will handle this.

Det tyder på, at det mere er Danmark der er problemet, end det er EU. Og det lyder ikke til at en så stor producent som Aquarium Münster har noget de skal have ændtre.
Aquarium Münster laver blandt andet Faunamor, Aquamor 1 og meget mere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger KasperK/Lolland - 08/02-2012 11:53 08/02-2012 11:53
He he, jeg aner en stigende aktivitet ved toldvæsenet med den øgede frekvens af små pakker, med retning af de små hjem ude i kongeriget - afsendt fra Holland!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/02-2012 12:12 08/02-2012 12:12
#46 Enig, det bliver butiksdøden i Danmark.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Superbruger malawicarsten - 08/02-2012 12:35 08/02-2012 12:35
Som kommentar til #45 har jeg fået svar fra en stor producent af medicin til fisk....

Citat:
Dear Carsten,

due to the European legislation all medicines have to be registered in each country in general. Each EU-memberstate may issue an exception to this rule for medicines that are for pets only. Up to now only Germany, The Netherlands, Austria and Great Britain do have this exception. In these 4 countries our medicines are allowed to be sold free over the counter.

The costs for a registration is a 6-digit-amount for each product for each country, which is not possible from the economical point of view.

In all the other countries it is just tolerated by all the authorities, as they understand that it does not make any sense to ban all those products, which has the effect that a treatment of sick ornamental fish would not be possible any more. But if you go strict by law it is not legal. This is the same situation for all these kind of products (the same with Tetra, sera, JBL and all the others).

Så Danmark kan ganske rigtig som du også pointerer fritage medicin til akvariefisk fra det cirkus her - men om de så vil det er en anden sag...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger khmer1 (Inaktiv) - 08/02-2012 12:57 08/02-2012 12:57

USB_akvariegødning skrev i 27#

1: Jeg kan skaffe de ting.
2: Så det er muligt at jeg kan levere ingredienserne.

Tja, og det er så bare helt lovligt at sælge disse ingredienser videre til private ?

Der er nok en grund til at de ikke kan købes andre stedere.

Og dernæst er det så vidt jeg ved ikke tillat at bruge disse tråde som salgsopslag, som du gang på gang gør.
Men du er jo såkaldt sponser så det tør kviller vel ikke at stoppe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Jørn Johanesson (Inaktiv) - 08/02-2012 13:00 08/02-2012 13:00
malawicarsten skrev :
Som kommentar til #45 har jeg fået svar fra en stor producent af medicin til fisk....

Så Danmark kan ganske rigtig som du også pointerer fritage medicin til akvariefisk fra det cirkus her - men om de så vil det er en anden sag...

I stedet for at pukke på regeringen, så har vi vel alle stemt folk ind i folketinget. Så er det da bare med at få fa i skrivetøjet og få sendt noget til de folkevalgte. Der er jo nogle lokale folketingsmedlemmer, man kan kontakte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger morten lyngsaa (Inaktiv) - 08/02-2012 13:16 08/02-2012 13:16
Er der nogen der vil tage kontakt til levnedsmiddelstyrelsen med de her sidst ankomne oplysninger ? (Malavicarsten ellerAkvarie Vest)?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Superbruger malawicarsten - 08/02-2012 15:10 08/02-2012 15:10

Nu er det regeringen der kan ændre det uanset om det er blå eller rød stue B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Jørn Johanesson (Inaktiv) - 08/02-2012 16:51 08/02-2012 16:51
malawicarsten skrev :

Nu er det regeringen der kan ændre det uanset om det er blå eller rød stue B)

Det er rigigt, men det er medlemmerne af folketinget, der skal stille forslag til ændringer i lovkomplekset. Så på med vanten og påvirk de folketingsmedlemmer du har valgt ind.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/02-2012 17:59 08/02-2012 17:59
Jørn Johanesson skrev :
Det er rigigt, men det er medlemmerne af folketinget, der skal stille forslag til ændringer i lovkomplekset. Så på med vanten og påvirk de folketingsmedlemmer du har valgt ind.
Det gælder vel os alle også kunderne. Én henvendelse ændre ikke noget.
Nu kender vi problemet, og vi ved fra England, Tyskland, Holland og Østrig, at problemet kan løses ved en lov af det lokale parlement (Christiansborg).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/02-2012 18:00 08/02-2012 18:00
Jeg kan kun sige, at dem der står for godkendelserne, og som til en hver tid ved hvilke forretninger og mediciner der er godkendt i Danmark det er:

Lægemiddelstyrelsen
Lisbeth Lund Hemmingsen
Tel: 4488 9595

Hvis du ikke kan købe medicin i den lokale butik, så er der kun Lægemiddelstyrelsen der kan fortælle dig hvor du kan købe det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger KasperK/Lolland - 08/02-2012 18:12 08/02-2012 18:12
Jamen så er det jo hende man skal ringe til, når slørhalen har hvide pletter! Det bliver hun sikkert glad for!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 08/02-2012 18:14 08/02-2012 18:14
#56 Genialt !!! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/02-2012 18:25 08/02-2012 18:25
#56 Du skal nok ikke regne med at hun kan løse problemet. Men hun er da den første til at vide hvem der har fået godkendelser, og hvilken medicin der er blevet godkendt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/02-2012 18:29 08/02-2012 18:29
En sjov lille tanke man får i sådan en situation:

Ifølge bekendtgørelsen om handel med dyr, så må man ikke sælge et dyr til en person, som man ikke mener kan passe dette dyr.

Så er spørgsmålet. Hvis en kunde ikke kan købe medicin til sit dyr, hvis det bliver syg. Så sælger dyrehandelen vel fisk, velvidende at kunden ikke kan passe dyret i tilfælde af sygdom. Det må vel betyde, at det er ulovligt at sælge akvariefisk :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger steen højdal (Inaktiv) - 08/02-2012 18:47 08/02-2012 18:47
Ja det er s... skidt for de stakkels fisk. jeg selv handler sådanne produkter i polen, der er det muligt at købe alt. men der burde gøres noget hurtigt, det er i hvertfald ikke rimeligt at dyr skal lide pga en åndsvag lov.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Mørup (Inaktiv) - 08/02-2012 22:24 08/02-2012 22:24
Sæt fiskene i karantæne hos de politikkere så kan de sgu selv passe dem, for os i stedet for, og se hvilke tåbeligheder der bliver arrangeret fra tinget. Jeg er ikke tilfreds med den udvikling. *doh* *doh* *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger KasperK/Lolland - 08/02-2012 22:53 08/02-2012 22:53
Mørup skrev :
Sæt fiskene i karantæne hos de politikkere så kan de sgu selv passe dem, for os i stedet for, og se hvilke tåbeligheder der bliver arrangeret fra tinget. Jeg er ikke tilfreds med den udvikling. *doh* *doh* *doh*

Det har været god sund latin, at sætte sine dyr i karantæne i umindelige tider. Det har hidtil kunne klares i ens eget hjem. Det skal dette EU-direktiv vel ikke ændre på?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger Mr.Frog - 08/02-2012 23:46 08/02-2012 23:46
Var det ikke DAU´s opgave, hvis der skulle gøres noget politisk her ?
Hvad mon DAU´s holdning er til denne problemstilling ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 09/02-2012 00:08 09/02-2012 00:08
#63 Jo.

Dyrehandlernes Brancheforening er vist igang.
Jeg regner med at kontakte DR en af de nærmeste dage. Jeg går og pakker ordre lige nu, for at kunne følge med. Så det må komme i pauserne i arbejdet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger vimse (Inaktiv) - 09/02-2012 12:40 09/02-2012 12:40
Nu vi er ved det med godkendelser.

Er der noget om der også er nogle regler for salg af kemikalier. ?

De skal vist sælges i flasker med børnesikrede skruelåg. ?

Er der noget om det er farligt at drikke en flaske EasyCarbo ?

Bare en tanke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 09/02-2012 14:26 09/02-2012 14:26
Mørup skrev :

er det ikke de færreste af os akvarister, der vil lade sådan en forsamling skrankepaver passe vores fisk *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 09/02-2012 16:10 09/02-2012 16:10
Sørgeligt.....så må man håbe at ebay stadig kan sørge for medicin til DK

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger KevinR - 09/02-2012 16:25 09/02-2012 16:25
I mine 2 år som akvarist har jeg ikke brugt medecin,mon ikke der kan komme noget godt ud af det i form af friskere fisk og at man skåner miljøn en smule mere

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger KevinR - 09/02-2012 16:26 09/02-2012 16:26
Jesper Green skrev :

Så ryger du nok på loven om ulovligt at indføre medecin/narkotikum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger Kagehviskeren (Inaktiv) - 09/02-2012 18:36 09/02-2012 18:36
#63:

Har lige set tråden, og minsandten oss lige fået en mail fra Tonny om tråden, så...

JOW..! - det er lige netop noget DAU (også) skal tage sig af, og da HansOle (formanden) og Ole (sekretæren) også har fået samme mail som jeg, regne jeg med at vi går i gang med det samme.

Jeg ta´r kontakt til disse herrer, lige så snart jeg har spist min aftensmad (og vasket op...), så vi kan få lagt en slagplan, og sendt nogle skrivelser afsted.

Jeg skal nok opdatere i tråden her efterhånden som tingene skrider frem ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Superbruger malawicarsten - 09/02-2012 18:41 09/02-2012 18:41

Tøffelhelt :D :D :D :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 09/02-2012 18:45 09/02-2012 18:45
Indlægget er rettet 09/02-2012 18:46 09/02-2012 18:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 70 Genialt navn :D :D :D :D :D :D :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger Kagehviskeren (Inaktiv) - 09/02-2012 18:46 09/02-2012 18:46
#71 NOPE..! "Hvepsen" er opereret i hånden og kan intet, så derfor er det stakkels sagesløse mig som må få tingene fra hånden (så at sige...).

Glæder mig til om 9 dage - så skal stingene fjernes, og jeg kan komme til at foretage noget mere fornuftigt B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Superbruger malawicarsten - 09/02-2012 18:47 09/02-2012 18:47
Ah så er jeg meget mere rolig B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger KevinR - 09/02-2012 18:49 09/02-2012 18:49
Er det ikke lidt sent ude at tage kampen op ? håber i vinder over de skide paragraf ryttere :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 09/02-2012 20:47 09/02-2012 20:47
#75 Normalt hører man jo om sådan noget på forhånd. Men her er jo ikke tale om en ny lov, men at man pludselig håndhæver en lov, som måske ikke var tiltænkt at virke som den nu gør.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 09/02-2012 21:54 09/02-2012 21:54
Hej
Jeg har lige set dette indlæg og det er da træls med alle de regler og love, men.. Jeg har nogen gange efterhånden fået det lokale apotek til at blande efter min "opskrift" :P
Det er nok 30år siden jeg fik dem til det første gang. Jeg syntes at Faunamor (mod hvide pletter) og Desamor (mod svamp) var lidt dyrt i de små flasker, så jeg klippede varedeklarationen/opskriften/indholds beskrivelsen af pakken og spurgte om ikke de kunne blande det til mig. "øjeblik" sagde og forsvandt ud bagved. Et par minutter efter kom han tilbage og sagde at der var et lille problem. Han kunne kun lave blandingen hvis jeg tog en hel liter!! Ja...ok...men hvad koster en liter så...en halv million?. Nej en liter kostede mindre end en af de små flasker i akvariebutikken!!
Vi var nogen stykker der delte en liter af hver, der var til flere års forbrug. Vi har gjort det et par gange siden, så bare prøv om ikke I kan få jeres apoteker til det også.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 09/02-2012 21:54 09/02-2012 21:54
Indlægget er rettet 09/02-2012 22:57 09/02-2012 22:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sorry det blev vist sendt 2 gange

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 10/02-2012 08:03 10/02-2012 08:03
KevinR skrev :
Jesper Green skrev :

Så ryger du nok på loven om ulovligt at indføre medecin/narkotikum

Jeg følger kun de love som jeg mener giver mening :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger korsfelt (Inaktiv) - 10/02-2012 08:12 10/02-2012 08:12
Hej fætter Tonny. Tak for din advarsel. Så må man vel lige ud og hamstre lidt. Den der med apoteket lyder vel egentlig heller ikk' så skeløjet ;)
Mvh Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Olaf (Inaktiv) - 10/02-2012 08:56 10/02-2012 08:56
Hans Andersen skrev :
Hej
Jeg har lige set dette indlæg og det er da træls med alle de regler og love, men.. Jeg har nogen gange efterhånden fået det lokale apotek til at blande efter min "opskrift" :P
Det er nok 30år siden jeg fik dem til det første gang. Jeg syntes at Faunamor (mod hvide pletter) og Desamor (mod svamp) var lidt dyrt i de små flasker, så jeg klippede varedeklarationen/opskriften/indholds beskrivelsen af pakken og spurgte om ikke de kunne blande det til mig. "øjeblik" sagde og forsvandt ud bagved. Et par minutter efter kom han tilbage og sagde at der var et lille problem. Han kunne kun lave blandingen hvis jeg tog en hel liter!! Ja...ok...men hvad koster en liter så...en halv million?. Nej en liter kostede mindre end en af de små flasker i akvariebutikken!!
Vi var nogen stykker der delte en liter af hver, der var til flere års forbrug. Vi har gjort det et par gange siden, så bare prøv om ikke I kan få jeres apoteker til det også.

Hej Hans
er der en mulighed for at du vil dele opskriften på den medicin du får blandet på apoteket? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger KimJ - 10/02-2012 09:02 10/02-2012 09:02
Det er ikke desto mindre, ikke velset at opfordre til metoder der er ulovlige, her på siden! Jeg skal så ikke udtale mig om, hvorvidt det er ulovligt eller ej.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger korsfelt (Inaktiv) - 10/02-2012 10:11 10/02-2012 10:11
Det var da i den grad et selvmodsigende indlæg Kim3 :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 10/02-2012 10:14 10/02-2012 10:14

Nej Kim, helgardere bare.. :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger KimJ - 10/02-2012 10:24 10/02-2012 10:24
Jeg udtaler mig bare ikke om noget jeg ikke ved noget om. Jeg mener godt at jeg kan gøre det klart at vi ikke lægger spalteplads til opskrifter på omgåelse af loven, samtidig med at jeg erkender at jeg ikke er sikker på at det er det der sker i det omtalte tilfælde?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger KevinR - 10/02-2012 10:29 10/02-2012 10:29
Hvordan overlevede akvarister de første 100 år uden medecin ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Bruger jery (Inaktiv) - 10/02-2012 10:36 10/02-2012 10:36
#86: akvaristerne overlevede, men ikke fiskene - se #38.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger KimJ - 10/02-2012 10:39 10/02-2012 10:39
Akvaristerne klarede sig fint, men deres fisk levede ikke særlig længe. B)

Mere seriøst; Jeg forstår godt hentydningen, og jeg er egentlig også af den opfattelse, at problemet ikke er større, end at de fleste nok skal klare sig endda.

Selvfølgelig skal problemet løses, men i mellemtiden er der nok nogle som kunne benytte lejligheden til at revidere deres tilgang til det med at holde akvarier, og satse mere på at undgå at fiskene blev syge, og læne sig mindre op ad medicineringen.

Eksempel her fra AS-debatten; Under en debat omkring noget besparelse på el-regningen, foreslåes fjernelse af varmelegemet. En bruger spørger til om det nu er sikkert for fiskene, og får følgende svar: "De fleste fisk klarer det fint, det er kun vores røde neon der somme tider får hvide pletter, men det klares let med Exit"!

Det kunne nok gøres anderledes *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger KevinR - 10/02-2012 10:41 10/02-2012 10:41
jery skrev :
#86: akvaristerne overlevede, men ikke fiskene - se #38.
:D :D

Er der ingen i denne tråd der tænker: det er måske godt for miljøen,akvarister med mange akvarier er nogle miljøgrise ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 10/02-2012 10:44 10/02-2012 10:44

Du har så ret Kim.. Mange har desværre den opfattelse af at de bare kan bruge medicin eller salt hver gang de opdager noget ikke er som det skal være, uden at undersøge årsagen til at fiskene får problemer..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Bruger jery (Inaktiv) - 10/02-2012 10:45 10/02-2012 10:45
#89: jow da, men jeg betaler med glæde den høje el-regning og prøver at kompensere ved at være mindre miljøgrisset ved alt andet elforbrugende på matriklen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 10/02-2012 14:07 10/02-2012 14:07
Det er jo ikke en hemmelig opskrift, mængden at de forskellige ting det indeholder står uden på pakken.
Jeg spurgte om de kunne blande det, og fik et Ja, var det ulovligt havde de vel sagt Nej. Desuden var det jo ikke til videresalg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger Kiki (Inaktiv) - 10/02-2012 14:17 10/02-2012 14:17
Lyser til at der er mange gode muligheder for, at fåmedicin til sine fisk.

Så det sørste problem er vel næsten, at en meget større del af handlen med akvarieartikler bliver lagt i udlandet. Hvis man alligevel skal bestille medicin kan man jo lige så godt tage fx. Foder, planter, lys og alt muligt andet med. Det er lidt synd for butikkerne herhjemme, da de jo prismæssigt sjældent har en chance for at konkurrere med de øvrige EU lande (takfor det DK skattesystem).

Jeg tænker også, at det for vores miljø nok er meget godt, ikke uhæmmet at hælde fiskemedicin i vandet. Men der skal jo være mulighed for at helbrede syge dyr. Tænk et ramaskrig der ville blive, hvis der var taleom en anden slags dyr.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 10/02-2012 15:36 10/02-2012 15:36

Det der er problemet her er netop at medicin til dyr fåes hos en dyrlæge og det "medicin" du har kunnet købe hos akvariebutikker ikke er godkendt som medicin og hvis det bliver det, så må butikkerne ikke sælge det.. De der producere det kunne jo bare lave det om til et kost tilskud, så må det gerne sælges i butikkerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Bruger Mr.Frog - 10/02-2012 16:41 10/02-2012 16:41
The Blue Water Vitamin System.
Vitaminer til fisk.
Indeholder B-D vitaminer, samt diverse vitaminer dine fisk lige står og mangler i tilfælde af synlige mishager i form af hvide fregner.

Mulige bivirkninger:
1000 ud af 1000.
Vandet bliver i særdeleshed misfarvet.

400 ud af 1000.
Kan reducere mulige parasiteventyr der skulle forefindes i fisken. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Bruger mitoha91 (Inaktiv) - 10/02-2012 16:53 10/02-2012 16:53
Kun én ting at sige.... Skræmmende!!!!!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 10/02-2012 16:59 10/02-2012 16:59

Når det drejer sig om kost tilskud eller om vandbehandling, så behøver man netop ikke at oplyse om bivirkninger og ej heller kan køber lægge sag an mod sælger for evt. bivirkninger. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger Kiki (Inaktiv) - 10/02-2012 22:39 10/02-2012 22:39
Ved kosttilskud må man så heller ikke beskrive hvad det gør godt for. Så vidt jeg lige husker.

Og jeg er med på,at problemet er,at butikkerne ikke må sælge det, heller ikke hvis det godkendes. Men det gør jo ikke problemet mindre for butikkerne,når forbrugerne rykker en større del af deres handel til udlandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Bruger hansolekofoed (Inaktiv) - 11/02-2012 09:58 11/02-2012 09:58
DAU tager naturligvis denne sag op, og henvender sig til minister, og alle partiernes sundhedsordfører.
Lægemiddelstyrelsen er ved at flytte til sundhedsstyrelsen, og begge hører under ministeriet sundhed, forebyggelse, så derfor denne vej. Vi håber det hjælper. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Bruger KimJ - 12/02-2012 07:37 12/02-2012 07:37
Indlægget er rettet 12/02-2012 07:40 12/02-2012 07:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#100 og 102 er slettet, da vi har tradition for ikke at diskutere politik på siden, og det er næppe heller relevant i denne debat, at begynde at skyde om sig med beskyldninger.
#103 og104 er primært et svar på #102 og #100, og slettes derfor også.

Jeg synes at vi skal bruge west`s forbrugeroplysning her i debatten, til at finde ud af, hvad vi som akvarister kan gøre for at afhjælpe/mindske virkningerne af forbuddet, indtil det bliver ophævet igen. Det andet kommer alligevel ikke til at blive påvirket af denne debat.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger Kagehviskeren (Inaktiv) - 12/02-2012 10:22 12/02-2012 10:22
Indlægget er rettet 12/02-2012 10:22 12/02-2012 10:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#105 Jeg véd at dine dispositioner ej er til diskution, så jeg vil blot sige (skrive) at jeg er 100.000% enig med dig i det foretagne. Det var også derfor jeg lige kom med bemærkningen, så vi kunne komme videre med det som det i virkeligheden drejer sig om - nemlig, hvad gør vi?

Som HansOle skriver i #99 tager vi det op i DAU´s bestyrelse - eller rettere - det har vi gjort, og jeg har modtaget en lang liste med de rette navne som DAU efterfølgende skriver til i de forskellige ministerier og politiske partier på "borgen".

Jeg forfatter et brev IDAG, som jeg sender til "godkendelse" hos HansOle, inden frimærkerne slikkes på konvolutterne, men jeg har et lille problem som der måske én herinde som kan løse:

Hvor står omtalte forbud henne i de officielle papirer - det ville jo være rart med lidt advisering af modtagerne, så de kan gå direkte hen og læse/bekræfte problemet - og forhåbentligt efterfølgende lave praksis om?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 12/02-2012 12:53 12/02-2012 12:53
#106 Jeg har en lydfil fra en telefonsamtale med Lægemiddelstyrelsen og en fra en telefonsamtale med Dyrenes Beskyttelse. DAU kan få dem begge, så snart jeg får dem lagt ind på min pc.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger KevinR - 12/02-2012 14:37 12/02-2012 14:37
KimJ skrev :
Jeg synes at vi skal bruge west`s forbrugeroplysning her i debatten, til at finde ud af, hvad vi som akvarister kan gøre for at afhjælpe/mindske virkningerne af forbuddet, indtil det bliver ophævet igen. Det andet kommer alligevel ikke til at blive påvirket af denne debat.

Hvorfor ikke bruge så mange forhandlere som muligt ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Bruger KasperK/Lolland - 12/02-2012 14:55 12/02-2012 14:55
[
KimJ skrev :

"Vi som akvarister" kan vel ikke gøre andet, end at lade DAU køre deres løb? De må samtidig bede om at få tilsendt det samlede EU-udspil og agere derefter!

I mellemtiden må man importere fra de lande, hvor vedtægten ikke er gældende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 12/02-2012 15:17 12/02-2012 15:17
#49 det var sådan set et svar til 23 og 24, så jeg kan ikke se det har noget med salg at gøre overhovedet, jeg oplyser bare om at jeg kan skaffe de ud fra spørgsmålet der blev stillet..
Hvorvidt disse indgredienser indgår i en eller anden form for liste med et medicin prædikat aner jeg ikke noget om, da det ikke har været aktuelt at sætte sig ind i det, men det står ikke på giftlisten som ingredienserne til f.eks. Easycarbo gør.
Methylenblåt står så vidt jeg husker på listen over mulige kræftfremkaldende stoffer, men det er så ikke ensbetydende med at det ikke må bruges til bestemte formål især hvis mætning er meget lav, det er også grunden til f.eks. at Easycarbo kan sælges, det er udelukkende koncentrationen af stoffet, men jeg vil på det kraftigste fraråde at drikke det..
fatter heller ikke hvorfor det ikke leveres med børnesikre kapsler, det burde det efter min bedste overbevisning...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Bruger Kagehviskeren (Inaktiv) - 13/02-2012 21:14 13/02-2012 21:14
Så er brevet til de politiske partiers sundhedsordførere samt sundhedsministeriet forfattet, og er sendt til godkendelse hos DAU´s formand.

Jeg har brugt hele søndagen på at pløje diverse direktiver, forordninger, bilag, ændringer og appendix´er igennem, for at finde noget brugbart fra EU. F*ck MANNER (undskyld admins) - det er det KEDELIGSTE DAU-arbejde jeg har udført til dato, men det var jo i en god sags tjeneste, så pyt da med at solen skinnede fra en skyfri himmel udenfor... B)

@Tonny: Jeg vil gerne have lydfilerne, når de engang er tilgængelige ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #113
Bruger KimJ - 13/02-2012 21:24 13/02-2012 21:24
Nu er det jp bare west der har bragt oplysningerne, så skal vi ikke bare bruge dem, uden nødvendigvis at blande flere ind i det?

Det vi akvarister umiddelbart kan gøre, er at anstrenge os lidt mere for at undgå at få brug for medicinen! I de 30+ år jeg har haft akvarier, kan antallet af gange hvor medicinering har betydet forskellen på levende eller døde fisk, tælles på en hånd, så man kan altså godt overleve som akvarist, uden konstant at læne sig op af medicinskabet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #114
Bruger KasperK/Lolland - 13/02-2012 21:36 13/02-2012 21:36
Indlægget er rettet 13/02-2012 21:37 13/02-2012 21:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

KimJ skrev :
Nu er det jp bare west der har bragt oplysningerne, så skal vi ikke bare bruge dem, uden nødvendigvis at blande flere ind i det?

Mnjoeh, forudsat at Tonny er i besiddelse af det samlede dokument. Man kan jo ikke agere, hvis man kun er i besiddelse af 60 % af oplysningerne. Men det er vigtigt, at DAU ikke bliver overhalet udenom af 10-20 akvarister og næringsdrivende, der vil påvise deres indstilling til problemet. Det er amatøragtigt og vil ikke få den ansvarlige minister til at føle sympati for sagen.

Det vi akvarister umiddelbart kan gøre, er at anstrenge os lidt mere for at undgå at få brug for medicinen! I de 30+ år jeg har haft akvarier, kan antallet af gange hvor medicinering har betydet forskellen på levende eller døde fisk, tælles på en hånd, så man kan altså godt overleve som akvarist, uden konstant at læne sig op af medicinskabet.

Selvfølgelig skal vi det. Det er jo alfa og romeo, at begrænse mulighederne for sygdom i akvariet. Jeg misforstod, hvad du mente. Troede at du mente i medicinsk forstand!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #115
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 13/02-2012 22:13 13/02-2012 22:13
#114 Der må komme nogle seriøse henvendelser fra hhv Dansk Akvarie Union og Dyrehandlernes Brancheforening.
Ud over det, vil der selvfølgelig komme en del mere eller mindre desperate henvendelser fra akvarister og forretninger, men jeg kan ikke tro at det er meget. Normalt når der er noget der gåe folk på, så brokker de sig indbyrdes, men går som regel ikke til den det drejer sig om med brok. Personligt syntes jeg det kunne være sjov, hvis der sad en eller anden regelrytter og blev kimet ned, af folk med syge fisk, som ikke aner hvad de skal gøre for at redde deres små slørfisk.
Personligt tror jeg det hele dør ud, og akvarister må finde andre lande at handle i. Jeg forventer ikke, at producenterne vil gøre noget for, at vi køber deres medicin, dertil er Danmark for lille. Indtil videre har jeg kun hørt det omtalt som "danmarks problem".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #116
Bruger morten lyngsaa (Inaktiv) - 16/02-2012 12:30 16/02-2012 12:30
Jeg har idag henvendt mig til folketingsmedlem Flemming Møller Mortensen og forelagt ham sagen, så nu håber jeg på at høre fra ham.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #117
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 16/02-2012 16:41 16/02-2012 16:41
Det er ikke alle der har taget det af hylderne endnu:

Eksternt link http://www.landogdyr.dk/akvarie/medicinen-mod-sygdom.html

eller også har de ikke hørt om det endnu. ;)

Her i Thy er det væk de steder jeg har set efter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #118
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 16/02-2012 17:48 16/02-2012 17:48
Indledningvis vil jeg lige sige at det har ALDRIG været tilladt at sælge medicin andre steder end på apoteket. Der har siden tidernes morgen været solgt " Patentfiskemedicin" i dyrehandlerne men de har alle været desifektionvæsker. Jeg fik en opskrift som Hans Andersen bemærker af hedengangne Oberts Scheel i København Akvarieklub for godt 50år siden. Den blev kaldt " Scheels vidundervæske" og var en blanding af Euflavin og Metylenblåt. Jeg husker ikke blandingsforholdet men det var ca ½ af hver og af det skulle der kun bruges nogle dråber pr. l.vand.
N.B Oberst Scheel var amatørbiolog og fandt og beskrev flere killifisk, han indførte osse nogle af de første i 50'erne :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #119
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 18/02-2012 00:17 18/02-2012 00:17
"Scheels vidundervædske" ja hvordan kunne jeg glemme det :D

Det brugte jeg også for en 30-35år siden. Det var super godt til at modvirke skimlede æg. Jeg tror faktisk jeg læste om det første gang i en bog om killifisk.
Jeg tror jeg vil prøve om jeg kan finde bogen igen. Finder jeg også opskriften skal I nok få den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #120
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 18/02-2012 12:45 18/02-2012 12:45
Den var i Akvariehåndbogen af K K Lauersen 1 oplag, den forsvandt i de senere udgaver på grund af de mange handelsvarer.
De var datidens " Akvariebibel " :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #121
Bruger NDR (Inaktiv) - 18/02-2012 13:37 18/02-2012 13:37
Hvordan med dem som importere fisk...100% sikkert, så vil de ikke kunne klare sig uden...eller det har jeg måske overset, eller misforstået.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #122
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 18/02-2012 14:07 18/02-2012 14:07
NDR skrev :
Hvordan med dem som importere fisk...100% sikkert, så vil de ikke kunne klare sig uden...eller det har jeg måske overset, eller misforstået.
Det er lidt forskelligt hvor fiskene komer fra, men du har ret i at nogle kommer til landet i en gang suppe ofte bruger man malakitgrønt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #123
Bruger NDR (Inaktiv) - 18/02-2012 18:37 18/02-2012 18:37
#122 Jeg tænker lige så meget på det med at mange VF ere er fyldt med parasitter, og i det hele taget, mange fisk er fyldt med sygdomme ved ankomst. Nogle butikker sætter disse fisk i karantæne, og hvis de bliver syge, hvilket mange gør af stress, og for nogle arters vedkommende fordi de er sårbare...så skal, og bliver de behandlet....
Ingen tvivl om at nogle butikker vil vælge at droppe forhandling af fisk...det bliver for bøvlet, og mange steder er det uden indtægt af betydning. Strømmen er også steget via afgifter det sidste års tid osv. osv.....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #124
Bruger mipe - 18/02-2012 22:43 18/02-2012 22:43
#123 Der er vel ingen der siger at forhandlerne, ikke må havde fiske medicin til eget forbrug?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #125
Bruger Kagehviskeren (Inaktiv) - 19/02-2012 09:37 19/02-2012 09:37
Så er brevet til Sundhedsministeriet, samt alle sundhedsordførerne i alle partierne, skrevet, redigeret og godkendt - og ikke mindst - sendt af sted fra Dansk Akvarie Union (DAU) ;)

De som modtager Nyhedsbrevet fra (DAU), vil med næste nyhedsbrev, kunne læse den fremsendte skrivelse. Dette nyhedsbrev bliver udsendt de første dage i Marts måned.

Har lige læst "Betingelser for anvendelse" igennem (i øvrigt en god skik, lige at gøre hvis man er i tvivl...), og kan med sindsro skrive flg.:

Modtager du ikke Nyhedsbrevet fra DAU, og vil du gerne følge med i hvad der rører sig i den organisatoriske del af hobbyen, kan du tilmelde dig nyhedsbrevet her:

Eksternt link http://www.danskakvarieunion.dk/index.php?option=com_contact&view...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #126
Bruger crone12 (Inaktiv) - 19/02-2012 09:40 19/02-2012 09:40
Jeg snakkede med en forhandler i århus som jeg kender i håb om jeg kunne købe noget under bordet.
Han turde ikke da han sagde det kostede 10000 kr i bøde hvis det blev opdaget og ifølge hans oplysninger var der flere som var blevet opdaget i det

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #127
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 19/02-2012 09:43 19/02-2012 09:43
det eneste medicin jeg nogensinde har brugt er faunamor, det er da altid noget at jeg har 2 flasker og ligger og flyder :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #128
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 19/02-2012 17:00 19/02-2012 17:00
NDR skrev :

mipe skrev :
#123 Der er vel ingen der siger at forhandlerne, ikke må havde fiske medicin til eget forbrug?
Ifølge Lægemiddelstyrelsen må forretningerne ikke have medicinen stående til eget brug, for det er medicinen der ikke er godkendt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #129
Bruger mipe - 19/02-2012 17:35 19/02-2012 17:35
Okay.. så kan jeg godt se, at det godt kan blive et problem.
Forstod det bare sådan, at man ikke måtte sælge eller lave reklame for det, men ellers gerne købe og bruge det!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #130
Bruger NDR (Inaktiv) - 19/02-2012 18:12 19/02-2012 18:12
#128 Så er det så godt som sikkert at der enten bliver et kæmpe problem eller også vil denne lov ikke blive overholdt. Jeg gætter på det sidste.
Alle butikker har syge fisk døgnet rundt, det kan ikke undgåes, og især kan der optræde problemer lige efter de har modtaget nye fisk.
Hvad så med producenter af fisk...dem har vi nogle få stykker af her i landet, må de heller ikke behandle og opbevare medicin?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #131
Bruger KasperK/Lolland - 19/02-2012 19:06 19/02-2012 19:06
Akvarie West skrev :
NDR skrev :

mipe skrev :
Ifølge Lægemiddelstyrelsen må forretningerne ikke have medicinen stående til eget brug, for det er medicinen der ikke er godkendt.

Var det ikke sådan, at man måtte importere fra andre lande, hvor medicinen ikke er omfattet af forbud? Eller gælder det kun som privatfolk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #132
Bruger Olaf (Inaktiv) - 19/02-2012 19:21 19/02-2012 19:21
Vil tro at producenterne stadig kan købe methylblåt, malakitgrønt, formalin og så bare blande det selv

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #133
Bruger Kagehviskeren (Inaktiv) - 19/02-2012 20:15 19/02-2012 20:15
Malakitgrønt er på EU’s liste over farlige stoffer og er klassificeret af miljøstyrelsen
som sundhedsskadelig og miljøfarlig. Endvidere er det mistænkt for at være kræftfremkaldende.

Derfor har stoffet været forbudt i DK siden 1990 B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #134
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 21/02-2012 19:02 21/02-2012 19:02
Det ser ud til at butikkerne tager det meget alvorligt. Jeg har prøvet at bestille forskellige steder på nettet, i Danmark. Det har resulteret i en masse mails med svaret "desværre, vi må ikke sælge det mere". Det er jo sådan set godt at vide at butikkerne er ærlige og overholder gældende regler.
Nu vil jeg prøve at stikke hovedet ind hos dyrlægen næste gang jeg kommer forbi, og så høre hvad jeg skal gøre ved mine "hvide pletter". Så må vi se om han får hvide pletter i ansigtet :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #135
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 21/02-2012 19:19 21/02-2012 19:19
NDR skrev :
Hvad så med producenter af fisk...dem har vi nogle få stykker af her i landet, må de heller ikke behandle og opbevare medicin?
Det er kun private, der må købe til eget forbrug i udlandet. Alle andre (forretninger, grossister, opdrættere) må ikke købe produkter hvorpå det fremgår, at det er produkter til at helbrede sygdom på fisk. Sælger en forretning egeblade til helbredelse af svamp hos fisk, så er det ulovligt, men sælger en forretning egeblade til dekoration så er det lovligt *doh*

#131 Yep, KUN privatfolk. Alt hvad jeg har solgt de sidste par år er importeret fra Sverige, Tyskland og Holland. I Sverige sælger man stadig "medicin" til fisk, selv om det egentlig er ulovligt der.

#134 Se #55 :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #136
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 21/02-2012 19:22 21/02-2012 19:22
Indlægget er rettet 21/02-2012 19:23 21/02-2012 19:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#135 ..... så snart en godkendelse af produktet har fundet sted (det kan tage år), så frigives det på det danske marked, og så kan forretninger der har opnået en godkendelse (betalt for), begynde at sælge de godkendte produkter. Som nævnt tidligere, så tror jeg ikke at producenterne gør noget for at få produktet godkendt i lille Danmark, de omtaler problemet som danmarks problem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #137
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 21/02-2012 21:17 21/02-2012 21:17
Panikken breder sig :o Jeg syntes ikke der er nogle der foreslår alternative løsninger. Lad mig give et eksembel. Akvariehandlere bedes lukke ørerne *blink* For nogle år siden fik et hold kyllinger tyndskid. Det var under fugleinfluenzaen og jeg var lige ved at få det osse, der var døde et par stykker og jeg ringede til dyrlægen, det var søndag og han var ved at male sin nye klinik. Kom bare sagde han og tag en hønselort med. Endnu bedre! Da jeg skulle have en lort lå der en kylling der var død fornylig. da jeg kom over til dyrlægen skar han kræet op og viste mig tarme og lever og sagde at det ikke var flu,men en tarminfektion, jeg fik en stor flaske terramycin som skulle i drikkevandet. det var en flaske med gummimembran og jeg fik en injektionsprøjte med til at suge væsken ud. Så og så meget pr kilo kylling i drikkevandet hver dag. En uge efter var kyllingen rask. Efter at have behandlet katte og undulater og andet kræ gjaldt en dag fiskene. 10 fisk op i en skål og veje dem, tilbage til akvariet, veje skålen, regne-regne og en sjat i akvariet og fiskene blev raske. Vandet fik et let pilsnerfarve men alle nye fisk røg derned uden karantæne og det virkede lang tid.Altså venner, der findes alternativer, hestemedicin til høns og akvariefisk :) Jeg har osse tit brugt rodalon, det ser jeg ingen steder i tråden her *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #138
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 21/02-2012 22:19 21/02-2012 22:19
#137 Det er jo nok fordi der ikke er mange der tør anbefale andre at gøre noget, som er ud over det man kunne få til formålet. Da jeg overtog Akvarie West stod der da også nogle ting i medicinskabet, som var indkøbt på apoteket. Du kan sikkert finde mange ting på apoteket eller Matas som kan hjælpe mod et eller andet.

Som akvarist ser jeg slet ikke noget problem i forbuddet. Akvarister kan købe det frit i vores nabolande evt. via internettet. Som handlende ser jeg et problem fordi de kunder som ville have købt noget "medicin" til deres fisk hos mig, nu vil købe det på nettet. Og når man alligevel skal købe medicinen i udlandet, så kan man da lige så godt købe foder, filter, vandpleje og alt mulig andet samtidig. Hvorfor betale dobbelt porto. :(
Det er jo ikke noget problem at få medicin, man kan bare ikke længere købe det nede på hjørnet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #139
Bruger mr swinger (Inaktiv) - 22/02-2012 00:33 22/02-2012 00:33
lige lidt om hvad der forgår i denne sag, dette link omhandler et brev til tv2 og har overskriften Danmarks største massemord af kæledyr i danks historie

Internt link http://www.mariagerfjord-akvariefisk.dk/?p=464

og denne tekst er kopiet fra en ven på FB "Har læst mig til at @tv2 news vil laver et tv-indslag om det. Så det er super at der sker noget nu"

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #140
Udvikler Sponsor Kviller - 22/02-2012 09:27 22/02-2012 09:27
#139 Gissel har også selv oprettet en tråd med det her: Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1391182

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #141
Bruger lul1971 (Inaktiv) - 22/02-2012 12:20 22/02-2012 12:20
Nu har jeg ikke læst hele tråden, men en dyreforretningskæde hvor jeg bor sælger stadig produkter til behandling af fiskesygdomme. Jeg spurgte dem hvorfor, og de sagde de solgte det som vandtilsætning og ikke som medicin, og derfor måtte de godt! Det virkede jo ikke særlig logisk, og jeg skal ikke gøre mig klog på om det var alle typer af produkter, men der var da både mod svamp, hvidepletter og infektioner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #142
Bruger mr swinger (Inaktiv) - 22/02-2012 13:01 22/02-2012 13:01
#140 tro ikke det er alle der var klare over at den tråd var lavet, for det var jeg ikke, og den var væk for forsiden da jeg kom på og hvis man skal til at søge på alle de tråde der er så kan man jo ikke lavet andet ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #143
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 22/02-2012 16:17 22/02-2012 16:17
#141 De kan sælge det som lige hvad de har lyst til. Den dag Lægemiddelstyrelsen står i butikken, så får de besked på at fjerne alt, hvor det fremgår af vejledningen at der kan fjerne sygdom eller helbrede fisk. Lægemiddelstyrelsen går ud fra, at hvis det fremgår af produktet at det kan helbrede, så er det et lægemiddel.

Akvarie West skrev :
Det er kun private, der må købe til eget forbrug i udlandet. Alle andre (forretninger, grossister, opdrættere) må ikke købe produkter hvorpå det fremgår, at det er produkter til at helbrede sygdom på fisk. Sælger en forretning egeblade til helbredelse af svamp hos fisk, så er det ulovligt, men sælger en forretning egeblade til dekoration så er det lovligt *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #144
Bruger Mr.P (Inaktiv) - 22/02-2012 16:52 22/02-2012 16:52

Jeg syntes det er fint, og respekt til de forhandlere der pisser
deres totalt latterlige og tåbelig forebud, et laaangt stykke ved at sælge
medicin til os brugere som har behov for det til deres akvarier.

Og jeg fatter slet ikke de personer som måske leget små politimænd
hvis de lige står hos en forhandler og siger....arr det må i vist ikke lige sælge

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #145
Bruger famkold (Inaktiv) - 22/02-2012 22:17 22/02-2012 22:17
Jeg har lige været i en unavngiven dyrehandel i dag, Der stod der flere slags fiskemedicin på hylderne.
Da jeg spurgte, fik jeg det svar at man måtte sælge til lageret var tomt og at der var to slags medicin som forhandlerne stadig må have til eget forbrug.(hvilke kan jeg ikke lige huske.)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #146
Bruger KasperK/Lolland - 22/02-2012 23:18 22/02-2012 23:18

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #147
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 23/02-2012 00:06 23/02-2012 00:06
#146 Fin artikel, så kan man da allerede se, at det giver store problemer. Man kan åbenbart også få to forskellige forklaringer fra Lægemiddelstyrelsen, alt efter hvem som henvender sig.. Man var da noget mere stejl da jeg talte med dem, end det ser ud til, at have været de JV talte med dem :o

I artiklen siger Lægemiddelstyrelsen at man kan kontakte en dyrelæge.
Til mig sagde de, at det ikke nyttede at tale med en dyrelæge. For der var ingen fiskemedicin der havde godkendelse.

De har vist noget de skal have glattet ud, når det drejer sig om en avis der ringer :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #148
Bruger p4350 - 23/02-2012 08:41 23/02-2012 08:41
jeg var i unavngiven butik den anden dag. 2 stk egentlig. Første butik var naturligvis ikke interesseret i at skulle betale bøder, og solgte derfor ikke medicin. Den anden butik har det ikke stående fremme, men i et par akvarier var vandet grønt (medicin) og derfor spurgte jeg om han virkelig ville betale prisen, hvortil svaret var at han leverandør betaler. - Fair deal alligevel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #149
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 23/02-2012 17:01 23/02-2012 17:01

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #150
Bruger KasperK/Lolland - 23/02-2012 17:13 23/02-2012 17:13
Ja ja, nogle er da ganske tydeligt frustrerede. Fik f.eks denne pr PB i går:

"hvor du dog naiv, det kunne være såden nogle lav intelegente folk som dig der laver lovenene"

Nydeligt formuleret og velgennemtænkt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #151
Bruger hansolekofoed (Inaktiv) - 23/02-2012 18:13 23/02-2012 18:13
Jeg har set artiklen, også den på Jyllands porsten. Der er bare den fejl, at de henviser til en dyrlæge. problemet er bare, at produkterne ikke har en Markedsføringtilladelse, og derfor ikke lovligt kan købes i Danmark. Den eneste løsning er, at Danmark i lighed med bl.a. England, Tyskland og Holland benytter sig af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF af 6. november 2001 om oprettelse af en fællesskabskodeks for veterinærlægemidler.
Dette giver mulighed for at der ikke behøves markedsføringstilladekse til f.eks veterinærmedicin til
akvariefisk, hvilket vi fra DAU allerede for en lille uges side skrev til sundhedsministeren m.fl.

Vi afventer svar

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #152
Superbruger malawicarsten - 25/02-2012 13:30 25/02-2012 13:30
Så sker der lidt mere mht medicin omend i negativ retning, det beviser endda at "kontormusene" har forkert fat i det eftersom de henviser til en dyrlæge...
Dyrlægen må heller ikke sælge medicinen jo...

Internt link http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/4/4084024/3/massed%F8d-hos-a...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #153
Superbruger malawicarsten - 25/02-2012 16:31 25/02-2012 16:31
Hmm lidt mere bekymrende er det her hvor de i Tyskland er ved at indsamle underskrifter imod et forbud af hold af eksotiske dyr!

Man kan frygte den lov også er på vej her til..

Eksotiske dyr defineres så som alle dyr der ikke er naturligt hjemhørende i landet....

Dvs guppyer, kampfisk, marsvin , krybdyr osv osv !!

Eksternt link http://www.aqua-szene.de/2012/02/exotenhaltung-soll-verboten-werd...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #154
Bruger KasperK/Lolland - 25/02-2012 16:40 25/02-2012 16:40
malawicarsten skrev :
Hmm lidt mere bekymrende er det her hvor de i Tyskland er ved at indsamle underskrifter imod et forbud af hold af eksotiske dyr!

Eksotiske dyr defineres så som alle dyr der ikke er naturligt hjemhørende i landet....

Eksternt link http://www.aqua-szene.de/2012/02/exotenhaltung-soll-verboten-werd...

Med de millioner af øvro'er Tyskland sælger hobbyrelaterede dyreartikler for på årsbasis, tror jeg, at vi kan sove ganske roligt!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #155
Superbruger malawicarsten - 25/02-2012 16:51 25/02-2012 16:51
#154 Tja så er det måske derfor at f.eks medicinen som den her tråd handler om er godkendt til salg uden recept i tyskland men ikke i lille dk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #156
Bruger Casper86 (Inaktiv) - 25/02-2012 16:58 25/02-2012 16:58
det er nu heller ikke alt du kan få i tyskland mere. fandt jeg da ud af i dag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #157
Superbruger malawicarsten - 25/02-2012 17:55 25/02-2012 17:55
#156 Hvad har du ikke kunne finde i tyskland? De ting jeg har solgt har jeg uden problemer fundet dernede

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #158
Bruger Casper86 (Inaktiv) - 25/02-2012 18:01 25/02-2012 18:01
et medikament for snegle og paresitdræber produkt fra jbl. og de kunne kun give mig det råd at jeg skulle kontakte min dyrelæge

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #159
Bruger Casper86 (Inaktiv) - 25/02-2012 18:02 25/02-2012 18:02
men ja meget andet medicin var der stadig

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #160
Superbruger malawicarsten - 25/02-2012 18:07 25/02-2012 18:07
Det er garanteret et produkt med kobber i og det er forbudt i hele EU.

Jeg ved da nogle har taget et 9V batteri , monteret 2 ledninger derpå og afisoleret hver af lederne ca 1 cm og så smidt det i akvariet.

Det frigiver kobber via elektrolyse pga spændingen - så på den måde kan det løses.

Man skulle kunne se nogle små bobler komme op fra den ene enderne i vand af kablet og den anden side skal skifte konsistens eftersom kobberet opløses.. *blink*

Jeg har dog ikke en vejledning mht tid der skal til osv - kun hvad folk har sagt.

HUSK diverse invertebrater såsom rejer dør af det B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #161
Superbruger malawicarsten - 25/02-2012 18:07 25/02-2012 18:07
HOV

Ovenstående metode nakker også Hydra B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #162
Bruger KasperK/Lolland - 25/02-2012 18:39 25/02-2012 18:39
Jeg brugte ovenstående metode til at nakke en ordentlig dynge snegle i et akvarie. Der havde jeg dog fjernet alle fisk i forvejen, just in case. Fungerede rigtig fint. Havde en strømforsyning stående i en uge og boble løs, hvorefter jeg foretog et 90 % vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #163
Timras (Slettet) - 25/02-2012 19:30 25/02-2012 19:30
Indlægget er rettet 25/02-2012 19:32 25/02-2012 19:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

malawicarsten skrev :

Det bliver heldigvis ikke let at få et sådan forbud igennem. Det er ikke en uvæsenlig andel af befolkningen, som holder hund, kat og hest. De mennesker har i mine øjne lettere ved at blive hørt, end os nørder, som holder fisk, edderkopper og andet hyggeligt småttteri.
Da det foreslåede forbud, vil ramme stort set alle grupper, er det næppe sansynligt at det vil kunne gennemføres.
Iøvrigt er der også i landbrugssektoren, dyr som må kaldes eksotiske. Nogle kvægracer, får og muligvis også andet er jo racer som ikke er hjemmehørende i europa.
Men det er nu kedeligt at der findes mennesker i samfundet, som er lidt rigeligt fanatiske i deres måde at "beskytte" dyr.

Tim

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #164
Timras (Slettet) - 25/02-2012 19:41 25/02-2012 19:41
Iøvrigt er jeg overbevist om at vi i vores akvariehobby er mange som i tilfælde af forbud, nok vil rykke vores akvarier til et hjørne, hvor de ikke er synlige fra gaden. Vil vil nok heller ikke kunne tage os sammen til at tage livet af vores fisk. I stedet vil vi i fiskenes resterende levetid, give dem så gode forhold som muligt, så de ikke lider under at være hobbydyr. Konsekvensen heraf vil jo nok være at der forekommer en del yngel, som når det bliver sat i poser med henblik på aflivning, bliver hentet af andre som gerne vil give dyrene gode forhold i deres hengemte akvarie, i stedet for at lade ynglen aflive *rødmer*
Det kunne ydermere medføre at vi hobbyister fik mødt ligesindede, kigget lidt gemte fisk og fik en god snak og en kop kaffe, i sedet for kun at mødes på nettet ;)

Tim

Tro nu ikke jeg opfordrer folk til ulovligheder i tilfælde af et forbud, bare lidt barmhjertighed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #165
Bruger TheEsox84 (Inaktiv) - 28/02-2012 17:34 28/02-2012 17:34
Selv lystfiskerne (det er også mig :) bliver orienteret nu. Det er stadig sagen fra Credo Fish der spøger...

Eksternt link http://fiskemagasinet.dk/nyheder.htm?show=uniq&newsid=9676

Ole

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #166
Bruger KasperK/Lolland - 28/02-2012 17:52 28/02-2012 17:52
TheEsox84 skrev :
Selv lystfiskerne (det er også mig :) bliver orienteret nu. Det er stadig sagen fra Credo Fish der spøger...

Eksternt link http://fiskemagasinet.dk/nyheder.htm?show=uniq&newsid=9676

Ole

Dambrugene opdrætter jo også fisk; de må vel også have behov for medicin?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #167
Bruger TheEsox84 (Inaktiv) - 28/02-2012 18:44 28/02-2012 18:44
Jeg ved ikke , hvilke regler der gælder for dambrugenes forbrug af medicin. Fiskene er jo til konsum...

Ole

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #168
Bruger brib - 28/02-2012 19:15 28/02-2012 19:15
Det er et underligt samfund vi lever i - Fiskemedicin er forbudt - Men pthalater som er indpakning af fødevarer produkter er stadig tilladt . Pthalater er beviselig kæftfremkaldende - men stadig tilladt som indpakningsmiddel i fødevarer.

Så forbød man pthalater , og indførte en anden slags plast , nu har det vist sig at dette også er kræft fremkaldende.

Vi må ikke spise sukker og fedt - Altså lægger man en hulens bunke afgifter på disse varer.

Så bliver det billigere at købe sukkerfri sodavand - Det betyder man hælder en masse Azpartam ned istedet - Hov - azpartam har vist sig at ødelægge hjertet ved indtag i størrer mængder.

Fiskemedicin kan udskrives hos en dyrlæge - Men kun hos en dyrlæge der har taget en uddannelse i dambrugsmedicin . Dem har vi ingen af på Lolland - Falster .

Altså skal vi nu være fiskemedicin pushere . ? - Jeg har garderet mig og tømt 2 have centre for medicin mod svamp og fiskedræber . Så de næste 10 år er jeg garderet medicin mod gat og fræserorm fylder også godt op i medicinskabet.

Men hvad med dem der er nystartede og får en af de sygdomme ind ? - Karantæneakvarium vil mange sige , men når så fiskene i karantæne akvariet er inficeret , hvad gør man så ??? Afliver fiskene ?? - Det er ikke løsningen på hverken kort eller langt sigt med et karantæne akvarium.

Endnu engang handler EU uden at bruge knolden .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #169
Bruger TheEsox84 (Inaktiv) - 28/02-2012 19:26 28/02-2012 19:26
brib skrev :

Altså skal vi nu være fiskemedicin pushere . ? - Jeg har garderet mig og tømt 2 have centre for medicin mod svamp og fiskedræber . Så de næste 10 år er jeg garderet medicin mod gat og fræserorm fylder også godt op i medicinskabet.

Er der ikke en vis holdbarhed på medicinen?

Ole

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #170
Bruger brib - 28/02-2012 19:54 28/02-2012 19:54
TheEsox84 skrev :
brib skrev :

Er der ikke en vis holdbarhed på medicinen?

Ole

Jo ca 1 år - men smid det i en køletaske og ned i fryseren . ( må under ingen omstændighedder komme i forbindelse med fødevarer ) - derfor mit råd om køletasken .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #171
Bruger jiki7171 (Inaktiv) - 01/03-2012 07:46 01/03-2012 07:46
Det enste jeg kommer til at tænke på når jeg hører det her, det er at hvis vi begynder at købe medicinen ude fra verden af så vil den nye ACTA lovgivning gå ind og stoppe købet. Den har de sq regnet godt ud.
Jeg syntes det er en riiiigtig dårlig ide, for mit eget vedkomende så havde jeg regnet med snart at købe nye fisk til akvariet, men det køb er bremset eftersom det eneste medicin jeg har er en flaske esha EXIT.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #172
Bruger brib - 01/03-2012 08:00 01/03-2012 08:00
Karantæneakvarier er altid en god ide - men hvad gør man så hvis fiskene stresses , og man får et udbrud af ichto. ??

Ichto. Forefindes naturligt i alle akvarier , men angriber kun svækkede fisk .

Så selvom man tager alle forholdsregler , er man på spanden uanset hvor mange forholdsregler man tager .

Nogle gange har man altså på fornemmelsen af at Danmark styres af idioter - jeg ved godt det er et hårdt angreb . Men man pumper med stor fornøjelse grisene med penecillin og kalder det menneskeføde - og medicin der har været brugt i et halvt århundrede til akvariefisk , tja det forbyder man .

Det er altså et underligt samfund vi har fået nedbrudt .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #173
Bruger MajkenP (Inaktiv) - 04/03-2012 15:42 04/03-2012 15:42
Jeg står så i den situation at jeg jo ikke har haft skaffet mig medicin til mine fisk, for tænkte at jeg først ville købe det den dag jeg ville få brug for det. Men det fortryder jeg så nu hvor jeg først nu opdager at man ikke kan få medicin. Så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, for skal bruge lige nu, så kan ikke vente på at bestille det hjem fra udlandet. Og ikke engang dyrlæger kan sige hvad man så skal gøre. Håber fandme der er nogen som får ondt i røven af det de har gjort ved at fjerne alt medicinen!! Jeg overvejer i hvert fald ikke at fortsætte med at holde fisk hvis alle mine fisk dør nu her. For har sku ikke råd til at skal blive ved med at skaffe nye fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #174
Bruger KasperK/Lolland - 04/03-2012 16:00 04/03-2012 16:00
Jamen har du behov for medicin, Majken? Nu skriver du ikke hvilken del af landet du hører til i, rent geografisk, men folk i det sydlige Jylland kan jo smutte en fiks tur over grænsen og købe deres medicin ganske lovligt der. Ellers kan man formentligt købe via nettet i nogle af de lande hvor EU-loven ikke er vedtaget. Jeg gider ikke hidse mig op over loven, for jeg har ikke købt en dråbe medicin i over 20 år, så forbuddet er ikke af den største vigtighed for mig!

Hvis din akvaristik kræver, at du skal medicinere - eller købe nye fisk hele tiden - så er spørgsmålet om ikke du burde finde dig en anden hobby!

Om ikke andet, så af hensyn til fiskene!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #175
Bruger MajkenP (Inaktiv) - 04/03-2012 17:26 04/03-2012 17:26
Bor sydsjælland (4750 lundby).

Det er første gang jeg har haft brug for medicin i den tid jeg har haft fisk. Har kommet lidt salt i for at håbe det ikke ender helt galt, og så må jeg jo se hvad det siger imorgen når jeg står op.
Jeg køber kun nye fisk for at få nye gener til akvariet for at undgå indavl, og så da mine to første guppy-hanner døde af ukendte årsager.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #176
Bruger Frankness (Inaktiv) - 24/03-2012 13:55 24/03-2012 13:55
hvordan er status på folks mails og breve?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #177
Bruger Ihvarh (Inaktiv) - 24/03-2012 14:40 24/03-2012 14:40
Jeg vil også gerne høre status :) Har tænkt mig at starte et akvarium op i næste måned, så jeg bestiller nok noget medicin over nettet, så jeg har det, hvis uheldet er ude.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #178
fredrik (Slettet) - 24/03-2012 15:01 24/03-2012 15:01
Ihvarh

Hvilken medicin har du tænkt på at købe ? efter du først vil starte et akvarie op i næste måned. JEG ER MÅLØS !!!!! Tænk at man er nået der til at man er nød til at købe medicin før man har akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #179
Bruger Jenner (Inaktiv) - 24/03-2012 15:02 24/03-2012 15:02
MajkenP skrev :
Jeg står så i den situation at jeg jo ikke har haft skaffet mig medicin til mine fisk, for tænkte at jeg først ville købe det den dag jeg ville få brug for det. Men det fortryder jeg så nu hvor jeg først nu opdager at man ikke kan få medicin. Så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, for skal bruge lige nu, så kan ikke vente på at bestille det hjem fra udlandet. Og ikke engang dyrlæger kan sige hvad man så skal gøre. Håber fandme der er nogen som får ondt i røven af det de har gjort ved at fjerne alt medicinen!! Jeg overvejer i hvert fald ikke at fortsætte med at holde fisk hvis alle mine fisk dør nu her. For har sku ikke råd til at skal blive ved med at skaffe nye fisk.

De prøver hele tiden at finde steder i lovgivningerne, hvor de kan hive penge om af lommen på folk. I dette tilfælde vil de prøve at få forretningerne til at betale en afgift for at få lov at sælge det. Problemet er bare at de sælger så lidt medicin at de heller vi droppe at sælge det!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #180
Bruger brib - 24/03-2012 15:07 24/03-2012 15:07
fredrik skrev :
Ihvarh

Hvilken medicin har du tænkt på at købe ? efter du først vil starte et akvarie op i næste måned. JEG ER MÅLØS !!!!! Tænk at man er nået der til at man er nød til at købe medicin før man har akvariet.

Du behøver skam ikke være målløs over det - Enhver akvarist med respekt for sine fisk har ALTID medicin mod fiskedræber og svamp i fiske-medicinskabet.

Og da det altid er i opstarts-fasen man får problemerne , er det en god ide at have et lille medicin-lager.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #181
Bruger Ihvarh (Inaktiv) - 24/03-2012 15:14 24/03-2012 15:14
brib skrev :
Du behøver skam ikke være målløs over det - Enhver akvarist med respekt for sine fisk har ALTID medicin mod fiskedræber og svamp i fiske-medicinskabet.

Og da det altid er i opstarts-fasen man får problemerne , er det en god ide at have et lille medicin-lager.

Det var netop dét jeg tænkte :) jeg risikerer nok, at nogle af fiskene ikke kan holde til at blive flyttet. Jeg vil helst lege så lidt med kemi som muligt, men jeg vil også holde mine fisk raske.

#fredrik, jeg synes nu netop, man tager ansvar for sine dyr, hvis man er forberedt. Jeg håber selvfølgelig ikke, at jeg får brug for det, men man ved aldrig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #182
fredrik (Slettet) - 24/03-2012 15:27 24/03-2012 15:27
brib

Jeg har den dybeste respekt for mine fisk. KAN DU TRO. men jeg ejer intet medicin til dem. har emmer væk startet masser af akvarier op genem tiden og har aldrig haft fiskedræber(HVIDE PLETTER) har haft lidt svamp/finde råd men ikke mere end almindeligt vand skift eller varme/salt har kunne klare. 7 9 13... Langt de fleste sygdomme er tegn på dårligt vandkvalitet.

Jeg tror at vi som akvarister har fået et mere eller mindre forkvaklet syn på medicin til vores fisk. Lidt som at det ikke er til at holde fisk i akvarier uden at vi skal have et stort arsenal af forskellige medikamenter til vores rådighed.

For mig at se virker det totalt åndssvagt at købe medicin for en sydom man ikke har da man ikke har akvariet startet op endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #183
Bruger Jenner (Inaktiv) - 24/03-2012 15:27 24/03-2012 15:27
brib skrev :
Det er et underligt samfund vi lever i - Fiskemedicin er forbudt - Men pthalater som er indpakning af fødevarer produkter er stadig tilladt . Pthalater er beviselig kæftfremkaldende - men stadig tilladt som indpakningsmiddel i fødevarer.

Så forbød man pthalater , og indførte en anden slags plast , nu har det vist sig at dette også er kræft fremkaldende.

Vi må ikke spise sukker og fedt - Altså lægger man en hulens bunke afgifter på disse varer.

Så bliver det billigere at købe sukkerfri sodavand - Det betyder man hælder en masse Azpartam ned istedet - Hov - azpartam har vist sig at ødelægge hjertet ved indtag i størrer mængder.

Fiskemedicin kan udskrives hos en dyrlæge - Men kun hos en dyrlæge der har taget en uddannelse i dambrugsmedicin . Dem har vi ingen af på Lolland - Falster .

Men hvad med dem der er nystartede og får en af de sygdomme ind ? - Karantæneakvarium vil mange sige , men når så fiskene i karantæne akvariet er inficeret , hvad gør man så ??? Afliver fiskene ?? - Det er ikke løsningen på hverken kort eller langt sigt med et karantæne akvarium.

Endnu engang handler EU uden at bruge knolden .

Men, sjovt nok er det kun Danmark som vil håndhæve denne lovgivning overfor akvarister....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #184
Bruger Jenner (Inaktiv) - 24/03-2012 15:47 24/03-2012 15:47
fredrik skrev :
brib

Jeg har den dybeste respekt for mine fisk. KAN DU TRO. men jeg ejer intet medicin til dem. har emmer væk startet masser af akvarier op genem tiden og har aldrig haft fiskedræber(HVIDE PLETTER) har haft lidt svamp/finde råd men ikke mere end almindeligt vand skift eller varme/salt har kunne klare. 7 9 13... Langt de fleste sygdomme er tegn på dårligt vandkvalitet.

Jeg tror at vi som akvarister har fået et mere eller mindre forkvaklet syn på medicin til vores fisk. Lidt som at det ikke er til at holde fisk i akvarier uden at vi skal have et stort arsenal af forskellige medikamenter til vores rådighed.

For mig at se virker det totalt åndssvagt at købe medicin for en sydom man ikke har da man ikke har akvariet startet op endnu.

Det er rigtigt at sygdomme ofte kommer i forbindelse med stres og dårlig vandkvalitet! Men, det er jo et stort problem for forhandlerne, som netop har mange fisk i akvarierne, samt nye fisk, som kommes i hele tiden. Om det er fra et karantæne akvarie eller andet sted de kommer fra, så kan det være lige stressende for fiskene at opleve. Så hvis de virkelig mener at forhandlerne heller ikke må importere medicin til eget brug, så bliver der snart færre fisk i handlen og dyrere fisk i handlen!! Mange forretninger lukker simpelhen akvarieafdelingerne ned, eller har færre og dyrere fisk i akvarierne.

Hvis I så siger, jamen vi køber dem bare privat af hinanden... Ja, så sker der yderligere lukninger af butikker samt en masse fisk som ikke opdrættes nemt vil forsvinde fra handlen (privat handlende). Derudover skal vi jo stadig huske på at alle dem som begynder at handle privat i større mængder, bryder lovgivningen (SKAT). Danmark bliver et større og større marked for ulovlig handel med hinanden!!! Det kan man så synes er ligegyldigt eller ej! Men, tænk over det...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #185
Bruger Pennut (Inaktiv) - 24/03-2012 16:00 24/03-2012 16:00
#184 Vi hverken snyder eller svindler i skat, når vi sælger til private. Når bare du kun har akvariet for akvariet og i hobby øje med og sælger den smule fisk du får i overskud.

Taget fra Skats hjemmeside

Skatten 2011

Dokumentet gælder fra:

Hobbyvirksomhed
Driver du erhvervs- eller en hobbyvirksomhed
Det kan være svært at skelne, om en aktivitet er hobby eller anden ikke-erhvervsmæssig virksomhed - eller om der er tale om en erhvervsvirksomhed.

Er formålet fortjeneste, så har du en erhvervsvirksomhed
Er det afgørende formål med aktiviteten at tjene penge, er der tale om erhvervsvirksomhed, og du skal derfor bruge den udvidede selvangivelse.

Er det afgørende formål privat, så har du en hobbyvirksomhed
Hvis det afgørende formål med din virksomhed er et privat formål som for eksempel uddannelses- og boligformål, sports- og dyreinteresser, anser SKAT virksomheden for hobby.

Har du overskud i din hobbyvirksomhed, beskattes overskuddet som personlig indkomst. Du kan trække udgifterne fra i hobbyindkomsten.

Det betyder, at underskud ved hobbyvirksomhed hverken kan trækkes fra i din øvrige indkomst eller i din ægtefælles indkomst. Hobbyunderskud kan heller ikke overføres til fradrag i indkomster for kommende indkomstår.

Jeg kender ikke nogen akvarister der endnu har haft overskud på deres hobby, men jeg ved der er nogen der opdrætter med salg for øje alene og de skal jo naturligvis lade sig beskatte. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #186
fredrik (Slettet) - 24/03-2012 16:01 24/03-2012 16:01
Indlægget er rettet 24/03-2012 16:49 24/03-2012 16:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jenner

Jeg vil mene at det måske ikke vil skade at få luet lidt ud i forhandlerne for der er dælme nogle som ikke burde ha lov til at handle med fisk, med den service eller mangel på samme de giver. En anden ting så bryder jeg mig ikke om at disse forhandler som du hentyder til kan frit bruge medicin i flæng. Det næste er så hvad når du så køber en fisk som lige har været syg med hjem uden at vide at den har været i behandling for, får man det at vide nej vel.
Men nu var det ikke det jeg kommenteret på.

Men det som der blev skrevet i #177 hvor der skulle købes medicin inden akvariet var startet op. eller retter at man tænker på medicin inden akvariet er startet op. man forbygger ikke sydom med medicin i skabet. Men med ordentlig omgang med sine fisk og akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #187
Bruger KasperK/Lolland - 24/03-2012 16:35 24/03-2012 16:35
[
Jenner skrev :

Men, sjovt nok er det kun Danmark som vil håndhæve denne lovgivning overfor akvarister....

Du har en meget bagvendt måde at betragte tingene på! Så vidt vides er der pt 4 lande i EU, deriblandt vor nærmeste naboer, der har undladt at ratificere denne lov. Dermed må det jo så formodes, at der i øjeblikket er 23 EU-lande, hvor reglen er indført! Hvad diverse lande uden for EU så har valgt at gøre aner jeg virkelig ikke og er i øvrigt også ligeglad! ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #188
Bruger Ihvarh (Inaktiv) - 24/03-2012 16:35 24/03-2012 16:35
fredrik skrev :
Jenner

Men det som der blev skrevet i #177 hvor der skulle købes medicin inden akvariet var startet op. eller retter at man tænker på medicin inden akvariet er startet op. man forbygger ikke sydom med medicin i skabet. Men med ordentlig omgang med sine fisk og akvarium.

Selvfølgelig har jeg da tænkt mig at forebygge, ved at behandle mine dyr ordentligt. Men når nu man ikke kan få medicinen nede på hjørnet længere, så vil jeg ikke en dag pludselig stå med et angreb, som får lov til at sprede sig i flere dage, fordi jeg venter på medicinen kommer med posten. Som sagt, jeg håber på aldrig at bruge det. Du får det til at lyde som, jeg ikke vil passe på mine fisk, bare fordi der står medicin i skabet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #189
fredrik (Slettet) - 24/03-2012 16:50 24/03-2012 16:50
Ihvarh

Nej det var ikke min mening at få det til at lyde sådan *rødmer*

Mener bare at fordi vi ikke kan købe medicin hos den lokale fiskepusher mere så ser vi døden komme med det samme.

Som skrevet før har jeg aldrig haft brug for medicin.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #190
Bruger Ihvarh (Inaktiv) - 24/03-2012 16:54 24/03-2012 16:54
fredrik skrev :
Ihvarh

Nej det var ikke min mening at få det til at lyde sådan *rødmer*

Mener bare at fordi vi ikke kan købe medicin hos den lokale fiskepusher mere så ser vi døden komme med det samme.

Som skrevet før har jeg aldrig haft brug for medicin.

Det er i orden, og jeg kan godt se, hvad du mener. Jeg håber på at kunne passe mit akvarium lige så godt som dig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #191
Bruger brib - 24/03-2012 21:34 24/03-2012 21:34
Jeg kan omgående "læse" mine fisk om de har det godt eller skidt.

Men jeg har den dybeste respekt for fiskedræber da den formerer sig sindsygt hurtig, dvs: Man opdager den først når hele akvariet er inficeret . Nu er jeg vel også det man eftehånden kan kalde bare en lille smule erfaren da jeg har haft akvariefisk som hobby i knap 47 år. Og har vist fået min andel af diverse snyltere hos mine fisk i tidens løb.

Svamp og salt skrives der , og ja det er delvist korrekt. Mindre svampeangreb kan godt behandles med salt , men når vi op i sværvægterklassen hvor svampen har bredt sig til store hvide vat-totter, så er der kun medicinen tilbage .

I 2008 havde fruens akvarium et ualmindeligt sejlivet angreb af fiskedræber. 3-4 gange blev fiskene behandlet med Faunamor , og hver gang vi troede det var væk , så blussede sygdommen op igen.

Løsningen dengang var UVA , Det var noget der virkede , og det vil måske også være fremtidens erstatning for diverse mediciner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #192
Bruger Villads (Inaktiv) - 24/03-2012 22:15 24/03-2012 22:15
Indlægget er rettet 24/03-2012 22:16 24/03-2012 22:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu hvor vi ikke bare kan fise ned på hjørnet efter medicin hopper jeg med på bribs vogn og foretrækker at ha' de vigtigste typer på lager.

Især for nybegyndere, og endnu mere især for de nybegyndere der ikke kan vente de 2 til 3 uger det tager af modne et nyt akvarium ordentligt. (Jeg ved ikke præcist hvad det er der sker, men efter 3 uger er det tilsyneladende faldet på plads i en grad så fisk uden problemer kan klare sig i det.)

AS er fyldt med tråde om de problemer med svamp,fiskedræber og Odinium som de utålmodige må slås med.
Hvis Kviller fik en 10kr for hver tråd af den art kunne han sidde under en parasol i Saint Tropez og hælde dyre drinks i profilen mens han passede de små problemer med at køre siden. B) :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #193
fredrik (Slettet) - 29/03-2012 11:09 29/03-2012 11:09
villads

Hvad er det for en gang pladder.

Især for nybegyndere, og endnu mere især for de nybegyndere der ikke kan vente de 2 til 3 uger det tager af modne et nyt akvarium ordentligt. (Jeg ved ikke præcist hvad det er der sker, men efter 3 uger er det tilsyneladende faldet på plads i en grad så fisk uden problemer kan klare sig i det.)

AS er fyldt med tråde om de problemer med svamp,fiskedræber og Odinium som de utålmodige må slås med.
Hvis Kviller fik en 10kr for hver tråd af den art kunne han sidde under en parasol i Saint Tropez og hælde dyre drinks i profilen mens han passede de små problemer med at køre siden.

Jeg har aldrig ventet 2 til 3 uger med at putte fisk i mine akvarier ved opstart har op til mange gange kommet fisk i dagen efter, og har aldrig haft fiskedræber/hvidepletter masse dø til følge eller for den sags skyld de store svampe angreb. 7 9 13...

Men nu har jeg også kun akvarie for at kikke på og ikke med opdræt for øje...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #194
Bruger sira666 - 29/03-2012 11:16 29/03-2012 11:16
jeg vil gerne ha et lille lager med medicin til hvis mine fisk blir syge... men... hva slags medicin og hvilket link til forretning?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #195
Bruger KimJ - 29/03-2012 12:53 29/03-2012 12:53
Det "pladder" er den anbefalede fremgangsmåde, hvis du læser en hvilken som helst akvariebog.

At Du, jeg og mange andre er sluppet afsted med at ignorere dette, ændrer ikke på at masser af akvarister er kommet rigtig galt afsted med det.

Dit 7-9-13, antyder at du ikke føler dig på helt sikker grund her, så udtryk som "pladder", er måske ikke helt velvalgte?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #196
fredrik (Slettet) - 29/03-2012 13:09 29/03-2012 13:09
KimJ

Må så sige at jeg ikke helt forstår hvorfor at de som følger de vise råd så skal have det helt store arsenal af medicin stående hvis det er så rigtigt.

Vil så lige sige at det jeg skriver med 7-9-13 er der intet forkert i.... jeg har heller ikke haft kræft og 7-9-13 så håber jeg heller ikke at få det...
Men hvis du kan garanter mig at jeg gå fri for diverse syg domme ved at have medicinen stående så vil jeg helt bestemt også ud og købe en del. ;)

Det virker nemlig som om at mange ser at nu de ikke kan få deres medicin til akvariet så vælter deres akvarie verden sammen om ørerne på dem. isteden for at kikke indad og sørger for at deres vand kvalitet er ok...

brib: skrev tidligere. Svamp og salt skrives der , og ja det er delvist korrekt. Mindre svampeangreb kan godt behandles med salt , men når vi op i sværvægterklassen hvor svampen har bredt sig til store hvide vat-totter, så er der kun medicinen tilbage .

Se der mener jeg at det ville skulle været opdaget tidligere.for svamp starter ikke som store hvide vat totter, Og ville der med ha kunne kureres med en salt og varme kur....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #197
Bruger KimJ - 29/03-2012 13:17 29/03-2012 13:17
Jeg argumenterer ikke mod at man principielt prøver at klare sig uden medicin, tvært imod.

Det kræver bare at man har en rimelig ide om hvad man laver, hvilket jo bare ikke er tilfældet når man lige er startet i hobbyen. At opdage sygdomme i tide til at kunne reagere, og ikke mindst reagere korrekt, er færdigheder man erhverver sig gennem erfaring, og indtil man har denne, er heldet det eneste man kan støtte sig til. I den situation vil det måske ikke være helt tosset at have lidt medicin stående?

Din analogi med de 7-9-13 er ikke helt ved siden af. I det tilfælde du nævner, kan du heller ikke kontrollere hvad der sker ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #198
fredrik (Slettet) - 29/03-2012 13:29 29/03-2012 13:29
KimJ

Kan man være helt sikke på noget når man har med levende organismer at gøre. Om man er erfaret eller ny begynder. Har det ikke altid lidt med held at gøre.. ;)

Har man ikke sygdom i sit akvarie og man ikke tilsætte andet end mad. hvor skal sygdommen så komme fra? med mindre at ens vandkvalitet ikke er ok. og hvilken medicin hjælper på det..

Men kan se vi er rimelig enig trosalt. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #199
Bruger Villads (Inaktiv) - 29/03-2012 13:56 29/03-2012 13:56
Fredrik se #195. Det er ret præcist hvad jeg selv ville ha' svaret. :D

Jeg tror bestemt at held spiller en lille rolle, men den bliver større hvis man hjælper heldet på vej.
(Det må da vist være et kinesisk ordsprog)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #200
Bruger brib - 29/03-2012 15:12 29/03-2012 15:12
Indlægget er rettet 29/03-2012 15:15 29/03-2012 15:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

fredrik skrev :
KimJ

Kan man være helt sikke på noget når man har med levende organismer at gøre. Om man er erfaret eller ny begynder. Har det ikke altid lidt med held at gøre.. ;)

Har man ikke sygdom i sit akvarie og man ikke tilsætte andet end mad. hvor skal sygdommen så komme fra? med mindre at ens vandkvalitet ikke er ok. og hvilken medicin hjælper på det..

Men kan se vi er rimelig enig trosalt. :)

Tag et sort bind for øjnene og ørerpropper i ørene og gå over en befærdet motorvej - Er du heldig bliver du ikke kørt ned , men chancen for at blive ramt af en bil er bestemt til stede . - Sådan er det også at holde akvariefisk - Nogle gange går det godt ikke at følge de mest basale regler , men for det meste går det skidt .

Der står flere tomme akvarier på folks lofter og i kældre end i deres stuer , og dette netop pga. dårlige råd .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #201
Bruger KimJ - 29/03-2012 15:14 29/03-2012 15:14
"Heldet har en tendens til at følge den der træner mest"...

Fra sportens verden, jeg er ikke helt med på den nøjagtige kilde.

Hvis man ikke ved hvad man laver og hvorfor, er det naturligvis heldet der bestemmer om man får succes eller ej. Dit greb om sygdomme og deres opståen, antyder at heldet stadig spiller lidt ind hos dig (just kidding!) B)

Der er stort set altid sygdomskim i ethvert avarium, ligesom der er sygdomskim i luften omkring os. Forskellen på om vi/fiskene bliver syge, er antallet af kim, kombineret med vores/fiskenes kondition og det almene miljø. Er de sidste to ting i orden, vil immunforsvaret kunne afvise sygdomskim, hvis de ikke findes i overvældende antal (eller er af en ukendt art), men forværres miljøet eller konditionen, åbnes der op for angreb.

Derfor er nybegyndere selvfølgelig mere udsatte for sygdomsangreb end øvede, og har dermed oftere brug for medicin.

Annoncører
Annoncører