Axolot

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1394

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mikeo - 21/02-2012 10:35 21/02-2012 10:35
hjæælp.. skal til og have axolot og ved ikke hvilke pumper jeg skal bruge om det bare skal være en der laver cirkulation eller om den skal blæse bobler ?? : på forhånd tak.

mvh. mikeo

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Systemmeddelelse - 21/02-2012 10:46 21/02-2012 10:46

Indlægget er flyttet fra 'Akvariesiden.dk - Æglæggende tandkarper' til 'Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr' af MiaC

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Willed (Inaktiv) - 21/02-2012 10:57 21/02-2012 10:57
Hey, lyder som en spændende ide med Axolotter, men husk nu at læse godt om dem først, for de stiller nogle ret vigtige krav til akvariet, såsom max 20grader varmt vand, meget lav/lidt belysning og fint sand eller ingen bund.

Jeg har ikke den store forstand på axolotter, men har læst en del tråde med folk der har fået problemer med deres små fine 'drager' på grund af at de ikke har vidst hvordan de skulle holdes for at trives ;)

Jeg skriver ikke dette for at tage modet fra dig, men fordi det sjoveste ved at holde dyr er når de trives og det er en succes for både ejer og dyr og har du allerede sat dig ind i dyrets behov så må du undskylde *rødmer*

Hvad angår pumpe tror jeg bare det vigtigste er at der er bevægelse i overfladen, da det er det der giver ilt i vandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger BBJ (Inaktiv) - 21/02-2012 12:59 21/02-2012 12:59
Hej Mikeo

En ting der er vigtig omkring valg af filter, er at Axolotler ikke bryder sig om vand med for meget bevægelse i, altså skal dit filter være et som ikke skaber for meget bevægelse i vandet.
Du kan sagtens bruge et almindeligt filter, men så sørg for at opsætte det sådan at det for eksempel blæser vandet ud i et hjørne af akvariet og eventuelt monter et stykke filter udmundingen.

Alternativt er luftdrevne filtre rigtig gode, både HMF og de klassiske elefantfødder.
Vær opmærksom på at Axolotler sviner meget, så et godt filter og hyppig rengøring af akvariet er nødvendig.

Som #3 nævner så stiller Axolotler en masse krav til akvariet som de som regel ikke lige får fortalt nede i dyrehandlen.
Jeg har her skrevet nogle gode generelle tips til at holde Axolotler.

Typiske fejl:

1: Ud med varmelegeme, Axolotler sætter pris på køligt vand (max 20 grader, helst 16-18.)

2: Brug ikke akvariegrus som bundlag, dette kommer de til at få i maven da de spiser ved vacuum (altså de suger maden ind). Sådan en gang grus giver forstoppelse og ofte døde axolotler.
Brug enten sand, store sten(så store de ikke kan spise dem), eller bar bund. Jeg anbefaler bar bund da det er meget nemmere at holde rent.

3: Put ikke andre dyr i akvariet, det går galt.

4: Sørg for at fodre med noget godt foder, regnorme er helt optimalt, og så kan der fodres med myggelarver og andet frostfoder, samt små stykker rejer/fisk. Men så fremt muligt så brug regnorme (nemt og gratis at grave op i haven).

5: Jeg går ud fra at dit akvarie er et med heldækkende armatur med lys - i så fald vil jeg anbefale dig at skaffe dig af med det. Et heldækkende armatur med lys vil forsage at temperaturen er for høj og meget svær at sænke (med mindre du investerer i en køler).
Derudover så sætter axolotler ikke pris på kraftigt lys, de vil gemme sig hele dagen og mest være fremme om natten.
Du kan i stedet bruge noget plast "net" eller som jeg gør en gennemhullet polycarbonat plade eller lignende.

6: Axolotler bliver store! (Op til 30cm eller mere). Et 54L akvarie er ikke stort nok til at holde axolotler, jeg vil anbefale minimum 80L per axolotl. Størrere grundareal er bedre, det vil sige at et "fladt" 50L akvarie er bedre end et 300L søjle akvarie.

Tips til at holde temperatur nede:

1: Hold akvariet fri af sollys (ja den var lidt indlysende, men hvis bare akvariet modtager en lille smule sollys hæver det temperaturen meget)

2: Brug ikke et lukkende armatur over akvariet, specielt ikke et med indbygget lampe (vigtigt, sådan et armatur med lys i hæver temperaturen kraftigt). Jeg bruger en gennemhullet polycarbonat plade, den eneste funktion dit låg skal have er at sørge for at de ikke springer ud. Derudover skal der være fri luftgennemstrømning gennem låget.

3: Monter blæsere, hvis du monterer en eller flere små blæsere som blæser luft henover vandoverfladen så sænker du vandtemperaturen betydeligt. Du kan bruge blæsere fra computere (besværligt, men billigere), eller du kan købe nogle akvarieblæsere (nemt, men dyrere).

4: Hav plastflasker med vand i fryseren, så put "isflaskerne" i akvariet for at køle det, vær opmærksom på at dette kan være en risikabel metode, da et for stort spring i temperaturen kan være mere skadeligt for dem end en for høj temperatur. (Svært at styre i et lille akvarie).
(Jeg anbefaler ikke denne metode, men det kan lade sig gøre).

5: Hvis du har budgettet og vil have det bedste og det nemmeste, så anskaf en vandkøler til akvariet, disse er dyre men med sådan en behøver du til gengæld aldrig bekymre dig om temperaturen mere.

Ellers er der mange andre kreative løsninger, har set en del som har bygget en køler ud af et gammelt minikøleskab :)

Men hvis du bruger 1,2 og 3 tilsammen, eller 4 eller 5 for sig selv så kan du sagtens holde en fornuftig temperatur, også om sommeren.

Held og lykke med det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mikeo - 21/02-2012 13:24 21/02-2012 13:24
Siger mange tak for svarne prøver mig med et styks elefantfod :) glæder mig super meget til jeg får dem hjem :) endnu engang tak for de fine svar :)

Annoncører
Annoncører