Akvarie ophæng - ka det holde?

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 2289

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 17/04-2012 21:37 17/04-2012 21:37
Hej alle..

Havde tænkt på at, sætte nogle beslag op på væggen til mit 180L akvarie. Spørgsmålet er bare, om væggen vil holde.. Det er mur stens væg.. Er der nogle der har erfaringer med dette?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger RS2600 (Inaktiv) - 17/04-2012 22:15 17/04-2012 22:15
Jeg ville ikke satse på det, som snedker har jeg hængt en masse op på vægge af forskellig herkomst. Måske hvis du bruger gennemgående bolte med stor spændeflade på bagsiden, i form af en plade eller lign. Det er ikke en pæn løsning men jeg ville ikke turde gøre det anderledes. Nogen store kraftige bordplade vinkler med skråstivere, enten af vinkeljern eller U jern, til og stille baljen på, evt en plade mellem vinkler og baljen, held og lykke med projektet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mikkel81 (Inaktiv) - 18/04-2012 07:13 18/04-2012 07:13
Godmorgen! Altså hvis det skal op og hænge, er jeg enig med #2, men jeg ville virkelig gøre det! Lige som #2 har jeg også en håndværker baggrund (tømrer) og bare fordi det er mursten, betyder det desværre ikke at det er en god stærk væg som kan holde til 250kg eller hvad det nu kommer op på!

Hel og lykke, og god arbejdslyst!!!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 18/04-2012 10:00 18/04-2012 10:00
Tak for svarene .. Selve akvariet vejer i sig selv omkring 25kg - Så ska der også sten, samt vand i.. Så ja 250-280 kg. Håber der andre der har nogle forslag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nis - 18/04-2012 10:36 18/04-2012 10:36
Har prøvet at søge på google efter de mest oplagte søgeord for et ophængt akvarie og det giver ingen resultater, så tror ikke andre har gjort det - hvertfald ikke med succes, jeg er dog meget skeptisk i forhold til om en væg kan bære så meget. Ellers vil jeg da forslå at prøve nogle bolte i den pågældende væg og så teste hvor mange kilo de kan holde før de giver op.
Problemet er jo hvis det går galt = vandskade.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Grønlund (Inaktiv) - 18/04-2012 12:25 18/04-2012 12:25
Det ville jeg absolut ikke gøre!
Nu er jeg godt nok ikke bygningsingeniør, men maskiningeniør :)
Beslagene vil ikke kun blive belastet med den samlede vægt, men også et ret stort moment da akvariet sandsynligvis vil gå 0,5m ud fra væggen.
Der skal bruges meget store og kraftige beslag og lange skråstivere. Det hele vil fylde og koste det samme som et akvariebord.
Det er ikke kun risikabelt mht. vandskade, det kan give alvorlige personskader.

Annoncører
Annoncører