Mine sommerfugle dør!

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1416

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 15/08-2012 12:13 15/08-2012 12:13
Hej AS.

Jeg har fornyligt anskaffet mig 2 sommerfugl cichlider, og da jeg var i tvivl om kønnet fik jeg købt mig 2 mere. De 2 første jeg havde købt gik hen og døde. Og nu er det somom at den ene af de andre sommerfugle ikke er særlig aktiv længere og svømmer rundt ved overfladen henne ved pumpen. Jeg fodre mine fisk med frostfoder, som røde/hvide myggelarver, plankton, artemia, oksehjerte.. Temperaturen i akvariet er 27 grader og jeg skifter ca. 20 liter vand hver uge (160l) akvarie. Der er både rødder, sten og en masse planter i akvariet..

Nogle der ved hva der kan være galt, og hva jeg evt. kan gøre for at de trives bedre???
Jeg har tænkt lidt på om jeg skulle tage nogle nylonstrømper og fylde med ugødet spagnum for at gøre vandet surt..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger obel92 (Inaktiv) - 15/08-2012 12:22 15/08-2012 12:22
hvis fisken svømmer rundt omkring pumpen, kan det være fordi pumpen ikke er kræftig nok. eller nitrit eller nitrat forgiftning. dette skete for mine oscar cichlider, da jeg var nybegynder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 15/08-2012 12:33 15/08-2012 12:33
Jeg har også andre fisk gående der i, og værdierne synes at være okay.. de andre fisk har det godt :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 15/08-2012 12:35 15/08-2012 12:35
pumpen skulle meget gerne være kraftig nok, den skulle kunne bruges i akvarier op til 300 liter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 15/08-2012 12:35 15/08-2012 12:35
pumpen skulle meget gerne være kraftig nok, den skulle kunne bruges i akvarier op til 300 liter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger obel92 (Inaktiv) - 15/08-2012 12:48 15/08-2012 12:48
det lyder meget mærkeligt. hvis de kommer fra en opdrætter der har opdrættet mange generationer, kan det være at fisken har ændret deres vaner, og ikke helt passer på normerne. hvis f.eks. ph værdien i opdrætterens akvarie er 6 istedet for 7 gennem flere generationer, tilpasser fisken sig. dette kan resultere i at fisken ikke trives i det vand du har i dit akvarie, det er meget usansynligt. men muligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 15/08-2012 13:02 15/08-2012 13:02
# 1
20 liter vand en gang om ugen i et 160 liters akvarium til sfc, som du fodrer med råt kød er ikke nok!!!
Sommerfugle-cichlider kræver meget rent vand. Og jeg forstår ikke hvorfor du fodrer dem med oksehjerte... :(
Kender ikke så meget til ramirezi, så måske nogle andre kan fortælle, hvor meget vand de skifter og hvor ofte, til netop denne slags akvariefisk.
Jeg er ret sikker på vandkvali ikke er god nok. Mål nitrit i vandet og skynd dig at få noget rent vand i
Mvh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 15/08-2012 13:10 15/08-2012 13:10
Thomasen - tak for dit svar. jeg vil skifte mere vand i akvariet fremover og håber at det hjælper. Mht oksehjerte, så sagde fiskemanden at de godt kunne lide oksehjerte og fik nogle flotte farver af det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 15/08-2012 13:31 15/08-2012 13:31
Men så fik fiskemanden dig til at købe en plade oksehjerte. Det er ikke nødvendigt, så gem det til du begynder at interessere dig for discus eller andet. Hvis du alligevel bruger den plade til ramirezi skal du virkelig passe på med dit filter, vandkvali og rengøring. Andre har sikkert mere kvalificerede svar til netop denne fisk, men jeg ville skifte MINDST 25% i det 160 liters MINDST en gang om ugen. Og nu her, ville jeg skifte 50% og de næste 2-3-4 dage 20%. Skift dog til alm. flagefoder og kom ind i en fast rytme med ugentlige vandskift.
Held og lykke! :)
Mvh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jepsenfisk (Inaktiv) - 15/08-2012 13:37 15/08-2012 13:37
Mere vand skift for kræver meget fin vand.
Vis de skriver at en pumpe kan ta op 300 L akvarie så er det altid uden fisk de regner med for de tester dem kun i planteakvarie.
Mvh Kent

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 15/08-2012 15:36 15/08-2012 15:36
har lige skiftet 50% vand i begge akvarier. :-)

Jeg holder nogle scalare for en ven af familen der er ved at sætte hans akvarie op.. De kan også godt lide oksehjerte :-)

Jeg er inde i rytmen med at skifte vand hver uge, troede bare ikke der skulle skiftes så meget hver uge.. Og jeg vil ikke byde mine fisk på flagefodder, de ska ha det bedste :-))

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger marcopolo (Inaktiv) - 15/08-2012 19:56 15/08-2012 19:56
Der er ikke noget galt med flagefoddder, men kød er nu også godt.. B)
Her på AS kan du læse om mange slags fisk og se hvad de spiser, så kan du give den det du nu synes er det bedste for dine fisk.
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13629
Foder:
•Artemia
• Cyclops
• Flagefoder
• Levende føde
• Muslinger
• Myggelarver (Hvide)
• Myggelarver (Røde)
• Myggelarver (Sorte)
Men prøv ikke at give dem for meget mad, da dine fisk stiller stor krav til vandet,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ipsen (Inaktiv) - 15/08-2012 22:01 15/08-2012 22:01
sommerfulgecichlider er MEGET følsomme overfor vandkvaliteten. du må prøve at måle dig frem.
nitrit skal være 0
nitrat max 30.ca.

mht oksehjerte. det er noget møgmad! det er da vist kun nogle discus-folk der bruger det. (har selv brugt det engang uden held)
mange siger at fisk ikke skal spise varmblodet dyr, da de selv er koldblodet dyr. de spiser jo heller ikke køer i naturen.
OG det med at de skulle få flotte farver af, er LØGN. det farverstof der er i skallen på skaldyr, det giver dem farve. (kan desværre ikke huske hvad det hedder lige nu)

prøv at læse om fiskene rundt omkring på nettet. der kan du bla. læse om de vandværdier de går i , i natueren

Annoncører
Annoncører