Problemer med trådalger

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1831

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Allan Simonsen (Inaktiv) - 01/10-2012 22:17 01/10-2012 22:17
Hej Akvarister

Jeg har et seriøst problem med Slimet Trådalger, aka håralger, i mit akvarium.
Det har stået på i over 1 år nu og jeg overvejer nu at opgive min hobby pga. af alt denne modgang, så dette er et sidste desparat forsøg på at finde en løsning, så alle seriøse inputs er velkommen.
Det skal siges, at jeg har haft akvariet tømt op til flere gang, hvor alt er blevet kogt og badet i klor osv osv.
Sidste gang prøvede jeg endda at hælde 1 liter koncentreret klor direkte i akvariet og lade det cirkulere rundt i en uge inden alt blev skyllet og kogt, men algen var tilbage efter blot 1 uge. (kun med vand, grus og rødder, intet andet)
Jeg har også prøvet forskellige metoder med mørklægning og brintoverilte, igen uden held.
Derudover har jeg prøvet diverse algemiddeler, -med et varierende og kortvarigt effekt.

Først lige et par billeder af mit horror show. Og dette er taget 7 dage efter en grundig rengøring :(

Algen kaldes "Silkweed" på engelsk; slimet; svær at hive op; kan ikke snos direkte rundt om en pind. Vokser også mellem planter. Flyder ofte ovenpå i små ilt-bobler.
Tit ses det viklet ind i fintløvede planter og mos, man ser dem også tit voksende udfra langsomtvoksende planter, fætnet i grunset, eller dekorationsmaterialet.
Algen ses også tit klasket sammen klumpvis når der er god strøm hvor algen er.
Jeg kan tilføje at den vokser under samme betingelser som alle andre planter, dvs. jo bedre forhold for planterne jo bedre vokser algen. Så den elsker CO2 og gødning.

Mit setup:
Substrat: Neptun sand og USB bundlagsgødning + USB Macro gødning
Lys: 2 x 38W T8 + 2 x 54 T5 (8 timer om dagen)
Filter: Sera 1100 med 11 W UV-filter(1100 liter/t + cirkulationspumpe på 1200 liter/t)
pH: 7.5
kH: 0-1 (jeg anvender kun vand fra mit omvendt osmoseanlæg)
Temperatur: 25 °C
Fisk: ingen
Antal liter: 325
Planter: glossostigma, Eleocharis Parvula og lidt moss
CO2: Automatisk reguleret CO2-anlæg fra JBL

Nogen der kan hjælpe????

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger combo114 (Inaktiv) - 01/10-2012 22:51 01/10-2012 22:51
Hej Allan

Jeg har fundet lidt du måske kan bruge.

Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/identifikation-og-bekaempelse-af-alg...

jeg tror det er den der hedder Spirogyra sp. - Slimalge.

Mvh.
Tomas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger famkold (Inaktiv) - 01/10-2012 23:06 01/10-2012 23:06
Det var et seriøst alge angreb. Hvis jeg var dig vil jeg prøve at skrive til Jørn fra USB gødning.
Evt. via hans Hjemmeside Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/ han kan helt sikkert hjælpe.
Så vidt jeg ved er der ikke meget næring i osmosevand og da alger er mere nøjsomme end planterne så vil de faktisk have en fordel i forhold til planterne. Jeg vel bruge mindst 2/3 dele postevand, da der faktisk er en del næringsstoffer der i. Fordelingen af næringsstofferne er forskellig alt efter hvilket vandværk du får dit vand.
Jeg læste forleden i en tråd herinde at hvis uv skal have en virkning skal der mindst 18 W til, men har dog ikke selverfaring med uv-filter. Mener heller ikke det gavner i et planteakvarie.
Og i en periode, til der var mere styr på algerne vil jeg anskaffe mig nogle hurtig voksende planter. Så som vandpest eller hornblad. Bruge dem som flydeplanter, uden de skygger for meget for lyset.
Men som det første vil en grundig manuel oprensning efterfulgt af mørklægning med brintoverilte tilsætning være godt. Jørn har en fin anvisning på hans hjemmeside. Den har jeg tidliger brugt med gode resultater.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 01/10-2012 23:07 01/10-2012 23:07
Du kan ikke dyrke planter i rent osmose og din KH er alt for lav...
Det hjælper lige fedt at gøde, det kommer nemlig kun i denne situation algerne til gode, da de mangler et helt bassalt næringsstof, ja, faktisk 2... det første er calcium, planterne kan ikke gro uden calcium og det fjerner du helt via osmose-teknikken ligeledes er planterne absolut ikke glade for den lave karbonathårdhed, den bør ligge mindst omkring 4-5 visse blødtvandsplanter kan klare ned til 2 i KH-værdi, men under går absolut ikke...

En anden ting er hvis du kører fast med uv- filter, så ødelægger du den chelatering der er på visse af mikronæringsstofferen og deres molekyler bliver derved så store at planterne ikke kan optage dem...

En tredje ting er at du har mange og temmelig store mangroverødder, de kan afgive en masse organisk kulstof, det er som oftest med til at accelere algerne, på samme vis som næringsmangler hos planter resulterer i at planterne lækker kulstof/kulhydrat.. det er basalt disse ting der er skyld i at algerne trives...

Var jeg dig, ville jeg rette de nævnte forhold og så fjerne rødderne eller i det mindste fjerne dem for en periode for at eliminere den kulstof-lækning der kommer fra den kant...

Rydt op i akvariet og fjern de alger du kan manuelt og fyld på med frisk vand,,,
med en større/højere KH værdi vil du formentlig også være istand til at få Ph-værdien ned lige under 7.. 6,8-6,9 ville være fint...
og så skal du selvfølgelig have en ordentlig spand planter i ved samme lejlighed, bare fyld akvariet godt op.. gerne lidt blandet landhandel og især med nogle planter der har en hurtigere tilvækst end dem du har forsøgt med hidtil...

Du har formentlig heller ikke haft den mindste tilvækst i de nævnte planter... du kan læse mere her...

Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Allan Simonsen (Inaktiv) - 02/10-2012 08:59 02/10-2012 08:59
Hej Famkold og Jørn.
Mange tak for jeres inputs.
Jeg ved ikke om du kan huske mig Jørn, men jeg er kunde hos dig og vi har skrevet lidt sammen vedrørende mit algeproblem, men vi har indtil videre ikke fundet frem til en løsning.
Vedrørende kuren med mørklægning og brintoverilte, så har jeg prøvet den, hvor jeg har fulgt dine anvisninger på hjemmesiden. I en kort periode efter behandlingen havde det stor effekt, men efter 2-3 dage var algerne tilbage. Men jeg har haft to problemer med behandlingen. 1, mine Cabomba og glossostigma døde alle sammen. Derudover fulgte jeg vandets ppm værdi med min TDS-måler før under og efter behandlingen. ppm-værdien var stabil før behandlingen og den faldt drastisk under behandlingen. Men efter behandlingen blev værdien ved med at stige uden at stabiliser sig. Efter 3 uger begyndte værdien atter at falde og stabiliser sig. Jeg har derfor mistanke om, at det brintoverilte ødelægger bakteriekulturen i mit filter. Jeg er derfor ikke den store fan af denne behandlingsform.

Det kan godt være at i har fat i noget med det osmose-vand. Jeg vil prøve at introducer alm.postevand i akvariet igen og slukke for mit uv-filter. I samme periode vil jeg prøve at rense akvariet bedst muligt inden jeg planter en masse hurtig voksende planter.
Jeg har bare oplevet at osmose-vandet har bremset algevæksten rigtig meget. Det har også bremset plantevæsksten, som Jørn pointere, men planter vokser dog stadig.

Vedrørende rødderne, så tror jeg ikke at de er årsagen. Jeg havde et tidligere setup hvor der kun var sten, og her var problemet det samme, eller større. Aglerne voksede rigtig godt på stenene, mens der kun er begrænsede algevækst på rødderne. Hvis rødder lægger næring til vandet må rødder vel også være algernes foretrukkende voksested. Jeg var faktisk rigtig glad for de gamle setup, men jeg havde mistanke om, at stenene var årsagen, hvorfor jeg startede forfra. I skal lige se et billede :)
Noget der kan undre mig er, at algerne primært vokser på frontglasset, som om at akvariet for for meget dagslys. Men akvariet står helt uden dagslyspåvirkning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 02/10-2012 11:10 02/10-2012 11:10
Hej Allan
jeg kan godt huske dit navn, men den enkelte "sag" husker jeg ikke, jeg får rigtigt mange henvendelser ang. den slags problemer, så det går via mail hvor man har en mulighed for lige at scanne forløbet der har været.. så specifikt husker jeg det ikke...

Hvis du har anvendt den anbefalede mængde af brintoverilte, så er det meget minimalt hvad bakterier i filter og bundlag påvirkes... personligt har jeg gjort det mange gange uden problemer iøvrigt også med større doser end der anbefales, så der er faktisk tale om en pæn margin før det bliver kriminelt for planter og fisk ... af samme årsag har jeg netop holdt anbefalingen lav, det ville ikke være særlig interessant at få prædikatet at den kur slår alt i akvariet ihjel, så der er tale om livrem og seler...
Det er ikke utænkeligt at tilsætningen kan få et meter til at tilte, det kan det også på en Ph-elektrode/måler, da brintoverilten netop går ind og blander sig i det der kaldes redox-potentialet...
Stort set alt der er i akvariet oxideres også fisk og planter, fisk er beskyttet af deres slimlag og planterne af deres vokslag(cuticle), så det er helt usandsynligt at de skulle tage skade af brintoverilten ved den dosering... sprøjter du det direkte på, forholder det sig lidt anderledes...

Du kan ikke regne med de værdier du har målt, når du har så blødt vand, så skal der næsten ingenting til før der sker voldsomme ændringer, fordi der ikke er nogen bufferkapacitet i akvariet. Så lave KH-værdier øger risikoen for et såkaldt Ph-styrt betydeligt og akvariet som helhed vil være ganske ustabilt.. det gælder både som nævnt Ph, men så sandelig også betingelserne for bakterierne, så jeg er ret overbevist om at de svingende oplevelser du har er fordi dit vand slet og ret er kemisk ustabilt... hvilket også er årsag til den oplevelse du har haft med brintoverilten...
Din bakteriekultur i både bundlag og filter kan ikke eksistere uden næringsstoffer, de lever i princippet af det samme som alger og planter, så det er klart det giver dig et indtryk af at filtreringen ikke virker, det er jeg ret overbevist om den ikke gør...

Det er klart at både plante og algevækst går ned i vækst når de ikke har nogen næringsstoffer at arbejde med, det er netop her jeg mener folk tager så voldsomt fejl af at være gødnings/næringsforskrækkede og ligeledes som der oftest beskrives at det er næringsstofferne der er skyld i algerne.. men her har du lige netop beviset på at det ikke forholder sig sådan. Både planter og alger er pr. definition planter, men med den store forskel at algerne kan klare sig med så få næringsstoffer i forhold til planterne, så der er optimeret for algevækst på denne måde....
At planterne har kunnet tåle mosten vil jeg mene du kan takke bundlagsgødningen for, fordi der er så mange forskellige næringsstoffer i netop leret,.. for rigtig mange af planterne er det ikke naturligt når de står under vand at forsyne sig med makrostoffer fra bunden, og der er ingen der har en fornuftig forklaring på hvorfor det forholder sig sådan, for tager man de selvsamme planter og stiller på gartneriets borde, så henter de alt via rødderne undtagen lys og co2, men kommer de under vand forholder det sig helt anderledes hvor de som oftest kun henter mikronæringsstoffer i bunden og dertil er leret ideelt, fordi det netop binder mikronæringsstofferne og altså binder det netop hvor planterne vil have det.
Der er også en del Calcium i leret, det har formentlig også gjort at de har klaret det langt hen ad vejen...
Nu har jeg selv i de sidste par år været udsat for pludselige fald i Calcium indholdet fra de normale 90 ppm til 16 ppm og bliver der ikke skiftet vand (eller tilsat Calcium) så kan jeg se det på planterne i løbet af de 14 dage, Calcium er så vigtig en del af næringsstofferne, at hvis det ikke er tilsted i tilstrækkelig grad, så kan planterne ikke optage bl.a. magnesium, kan planten ikke optage magnesium, så kan de heller ikke optage jern, så et eneste næringsstof der mangler har altså en virkelig bred virkning, eller mangel på samme...
Planter og bakterier har også behov for at have adgang til Karbonat og bikarbonat, ellers fungerer deres metabolisme ikke og du har ingen buffervirkning i vandet hvis det mangler totalt, så en smule skal der være, og ligeledes er det, det der bestemmer bufferen i akvariet eller i vandet for den sags skyld og er helt afgørende for om det er stabilt hvad Ph angår.
Så jeg vil mene at du bestemt har "leget med ilden"...

Nedbrydningen af organisk materiale herunder også rødderne vil have så meget større betydning i så næringsfattigt vand... men det er sådan set ikke nænringsstofferne der frigives der er problemet i forbindelse med algerne, det er kulstoffet de afgiver eller kan afgive, der er forskel på hvor meget der afgives alt efter træsort eller hvordan og hvor på træet rødderne har været placeret og formentlig hænger det sammen med cellernes(fibrenes)linjeføring gennem stænglen/stammen, som vi kender det fra f.eks. en god brændeknude, der har de mest hårde og kringlede som oftest større brændværdi end reelle lige stykker, celletætheden er slet og ret tættere...

Så man kan sige, hvis man har et mindre algeproblem, så er det med garanti man kan accelere det op til en større katastrofe, hvis der tilføres kulstof, enten i form af det kulstof der lækkes fra planterne i form af forskellige former for kulhydrat(sucrose, fructose osv... )Det er det stof på jorden der er lettest at omsætte til energi, hvilket f.eks. sportsfolk og andre der skal præstere har fået ind med modermælken og hvor tit hører man ikke at folk er gået sukkerkolde, i princippet fungerer det på samme måde hos algerne, de forbruger de normale næringsstoffer på lige fod med planterne, men får de muligheden for at optage et ekstra energi-tilskud, så gør de det.. er der ikke adgang til sukker kan andet kulstof også bruges... her kommer f.eks. rødderne ind i billedet, de stammer oprindeligt fra planter og en plante optager og lagrer så meget kulstof at de i snit består af 42% kulstof, det vil sige lige knap halvdelen, efterhånden som rødderne nedbrydes, hvilket det gør i akvariet helt naturligt, så er de en potentiel risiko for at kunne give et boost hos algerne, især penselalger er gode til at bore sig godt fast i de store mangroverødder...
Cirkulationen spiller også her en stor rolle fordi den bl.a. er med til at tynde det afgivne kulstof ved af fordele det over hele akvariet, algerne elsker de steder hvor der er ro og de kan sidde og mæske sig i fred.. hvilket er lig i modsætning til planterne der har et stort forbrug af næringsstoffer og dermed også er helt afhængige af at cirkulationen kan tilføre dem en konstant strøm af næringsstoffer og kulstof(co2)...
Så skrønerne om nitrat, ammonium, kalium, fosfat, magnesium og hvad det nu altsammen hedder er årsag til alger er slet og ret set med mine øjn en and. Det er kulstof/kulhydrat der er den store synder her...
Hvis det nu forholder sig som biologerne tæsker langhalm på at det netop er næringsstofferne der er skurken her,.. så vil jeg meget gerne have en forklaring på hvorfor mit planteakvarium hvor der er masser af næringsstoffer stort set ikke har nogen alger af betydning, men den tror jeg ikke lige passer ind i deres teorier, så jeg er ret overbevist om at deres udgangspunkt har været forkert fra start...
Det er ej heller usandsynligt at dine sten kan indeholde masser af kulstof,... stenkul f.eks. har masser af det... men der kan også være tale om rødder der lækker så meget kulstof at det driver som en usynlig tåge hen over bunden, der kan danne grundlag for algeansamling langt væk fra selve kilden.

jeg kan ikke svare dig på, hvorfor de har en preference for frontglasset, men der må være nogle forhold der gør at de foretrækker at etablere sig der...

Jeg søgte iøvrigt på den alge, for jeg kender den ikke, ikke endnu i det mindste, men det er nogle svage oplysninger der er at finde på nettet, men et sted bed jeg dog mærke i at en skrev

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 02/10-2012 11:11 02/10-2012 11:11
Resten... fra sidste afsnit...
Jeg søgte iøvrigt på den alge, for jeg kender den ikke, ikke endnu i det mindste, men det er nogle svage oplysninger der er at finde på nettet, men et sted bed jeg dog mærke i at en skrev at den var i familie med Cladophora... det ville evt. hjælpe en del hvis du kunne finde det latinske navn på den.. men er det en Cladophora art, så kan det blive en rigtig lang kamp... Chladophora er normalt ret stive at føle på og er samtidig sprøde, dvs. de går let itu og disse små "hår" som algen består af, der kan hver stump der brækker af blive til en ny klump...
Jeg har hjulpet een der nu bor på Sjælland, tidligere Aalborg, algen flyttede med... det har taget næsten to år at blive den kvit med direkte brintoverilte behandling bl.a. ... men nu er han af med den...

For at slutte en lang afhandlig af, så vil jeg hvis du har mulighed for at tømme akvariet for fisk, anbefale dig at give akvariet en ordentlig overdosis af brintoverilte ...
Du kan også tømme det meste af vandet af og så tilføre brintoverilte i overdosis til den del... det resterende ruder osv... kan sprøjte direkte med rent Easycarbo og gør det gerne et par gange, så burde der være chance for at få bugt med den.. og når du starter op igen så brug halvt af osmose og halvt ledningsvand, du skal også være klar over at så længe du anvender osmosevand har du nul næringsstoffer i vandet og der skal slet og ret mere gødning til osmose-vand end der skal til ledningsvand og du skal hvis du vælger den løsning især være opmærksom på at huske jævnlige vandskift for at få tilført tilstrækkeligt med Calcium, alternativt kan det tilføres særskilt, du må under ingen omstændigheder blande det sammen med den øvrige gødning for så bliver gips resultatet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Allan Simonsen (Inaktiv) - 02/10-2012 21:59 02/10-2012 21:59
Hej Jørn

Tak fordi du tager dig så god tid til at hjælpe mig, det sætter jeg pris på!

Jeg tror ikke at algen tilhøre familien med Cladophora, men derimod familien Spirogyra.
Så vidt jeg har fundet ud af, er det den selv samme alge som folk har i deres havedam, aka Slimet trådalge.
Algen er primært viklet ind i fintløvede planter og mos, fætnet i grunset, eller dekorationsmaterialet.
Algen klasker ofte sammen i klumper hvor der god strøm i akvariet. Algen har overhoved ingen struktur, og er blot en slimet mørkegrøn masse som let falder fra hinanden og som vokser meget hurtigt. Er det noget du har stødt på før?

Jeg har pt. ingen fisk i akvariet og jeg har mulighed for at tage de sidste planter op og sætte dem over til fiskene i mit reserve-akvarium. Så jeg er klar på at gøre et nyt forsøg for at komme af med algerne.

Nu skriver du, at jeg skal give det en ordenlig overdosis brintoverilte, men kan du komme med noget mere specifikt? dosis?, dosering hver dag? og i hvor mange dage?

Eller er det bedre at jeg tømmer det meste af vandet af akvariet og sprøjter Easycarbo på ruderne og så en overdosis brintoverilte i den resterende vandmængde? -hvis denne løsning er mest effektiv, hvor lang tid skal der så gå inden jeg fylder vand i akvariet igen? og hvor mange gentagelser snakker vi om?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 05/10-2012 07:02 05/10-2012 07:02
Det er så slægten vi taler om i forbindelse med Cladophora og Spirogyra...

Måske skulle du lade det være som det er og i stedet alliere dig med den nærmeste Thai restaurant Eksternt link http://www.jircas.affrc.go.jp/project/value_addition/Vegetables/0... :D

Så kan det være du kan tjene til et helt nyt akvarium... ;)

Jeg har ikke personligt haft algen og det er der måske en god grund til eller for den sags skyld flere, jeg har søgt på lidt information om den i mine gemmer, og der nogle punkter der matcher mit akvarium fint, altså med henblik på at den ikke optræder...

men inden vi går videre vil jeg da lige høre om du er leveringsdygtig i en smule, så vil jeg gerne foretage nogle forsøg med den ?

jeg har et notat stående om at den er glad for basisk vand, så en lavere pH er måske noget af det der kan gøre en forskel...
samt at den ikke kan lide differentieret lys, dvs. hvis du f.eks. har mulighed for noget lysstyring, entent at tænde/slukke lyset i intervaller hvor lyset f.eks. er slukket ½,1 go evt.2 timer ad gangen.

Men generelt vil jeg mene at de 5 parametre jeg beskriver også er gældende for denne alge.

En ordentlig dosis brintoverilte vil helt sikkert slå den ihjel, men jeg kan ikke huske den dosis vi kørte med på gartneriet, der blev alt rengjort i brintoverilte da det slår både alger og bakterier samt svampe ihjel, så det er helt klart et godt middel når der skal decinficeres.. jeg bruger det da også i forbindelse med rengøring af mine gødnings-remedier... men der er tale om 35% brintoverilte og det var også det der blev brugt på gartneriet... Det kraftigste der kan købes af private idag, er en 10% opløsning, så der skal 3,5 gange så meget til... men jeg kan nu nok få oplyst den mængde der skal til, selvom jeg nu nok synes det er lidt i overkanten, da det helt klart slår alt ihjel i akvariet...
Hvis der er tale om at du vil anvende den mulighed med at overdosere brintoverilte, så er det en engangsforeteelse og det skal virke i mindst 20 minutter måske en halv time... men du kan roligt lade det stå i .. brintoverilten har virkning omkring 6 timer.

Men personligt ville jeg forsøge de andre ting først før man slår alt ihjel i akvariet og det er på sigt ingen garanti for at det ikke kan komme igen, så det er bedre at finde en løsning hvor man kan holde den i ave på anden vis og hvis du først får skabt balancen mellem de 5 parametre, så vil jeg tor at det går, der kan komme til at gå noget tid men det kan give gode erfaringer...

Annoncører
Annoncører