Diffuser og og reaktor på Diy?

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1345

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 17/10-2012 21:06 17/10-2012 21:06
Jeg vil sådan set bare høre om i tror der er noget at hente ved at smide en reaktor og/eller en diffuser på et hjemmelavet CO2 gæranlæg?

Derudover vil jeg høre om i tror det vil gavne hvis man fangede CO2'en under vandet. Har lige prøvet i en mallehule med der er mikroskopiske huller i så det siver ud...i mange mange flere små bobler så det er vel godt. Men som sagt hvad med en "fælde" der fanger det helt?

Mht til det sidste vil det naturligis skabe en CO2 hule under vandet vil sådan en ikke afgive CO2 til vandet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 18/10-2012 17:34 18/10-2012 17:34
bump

Der må være mange der kunne bruge den viden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/10-2012 21:06 18/10-2012 21:06
det er vigtigt at få fordelt co2 og ligeledes at det bliver fordelt i ganske små bobler eller helt opløst i en reaktor, men der er også tale om kapacitet, ... hvis der udvikles meget co2 eller der tilsættes meget, så skal de systemer der anvendes til tilførslen kunne følge med ellers vil co2 bare stå og boble til overfladen og der gør det ingen gavn...

Systemet med at tilsætte i et lukket neddykket rum er opfundet for længst og kaldes en klokke f.eks. .. det er ikke specielt effektivt, bl.a. fordi det er vandets tryk på et mindre område der sørger for at co2en optages, men fladen er normalt så lille at det ikke har den store værdi og ikke vil kunne tilføre akvariet eller rettere planterne med tilstrækkeligt co2... det kommer dog an på valg af planter og ligeledes hvor kraftigt lys man har.. det er altid bedre at tilsætte en smule end det er slet ikke at tilsætte noget..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 18/10-2012 22:52 18/10-2012 22:52
Boblerne fra min iltsten går mod overfladen. Boblerne er små men alt er relativt. De stiger til overfladen. Vil en diffuser eller reaktor kunne opløse CO2'en bedre end iltstenen?

Hvis en bobbel med CO2 stiger til overfladen bliver der så slet ikke afgivet noget til vandet? dvs skal CO2'en opløses fuldstændig før noget rent faktisk bliver tilføjet?

...prøver at få styr på dette en gang for alle. For besværligt at have gæranlæg hvis det ikke gør nogen some helst forskel.

Takker for alle råd folk kan komme med :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 19/10-2012 21:37 19/10-2012 21:37
Dette kunne virkelig være fedt at får svar på og brugbart for alle som har gæranlæg men ikke er eksperter.

Kort sagt: Skal CO2 boblerne opløses 100% før det gør en forskel?

Hvis detter er tilfældet er en iltsten nemlig ubrugelig idet at CO2en kun bliver til små bobler med ikke opløses helt før boblen når overfladen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lyngklipper (Inaktiv) - 19/10-2012 23:19 19/10-2012 23:19
Indlægget er rettet 19/10-2012 23:22 19/10-2012 23:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har i flere år brugt en patron fra en sodastream maskine med et hjemmelavet lukkesystem samt en 1½ l grøn sodavandsflaske som co2 anlæg og det har fungeret fint. Sodavandsflasken fyldes hver morgen med co2 fra sodastreampatronen og om eftermiddagen når jeg kom hjem fre arbejde fyldes den op igen. Det kan godt være det ikke er optimalt men det fungerer.....co2en bliver lidt efter lidt optaget i vandet og planterne gror fint. Det ser ikke særlig prof ud med den der flaske i akvariet men som sagt(skrevet) det virker. :) Jeg har også prøvet med sukkervand og gær men det synes jeg ikke er til at styre, enten kommer der for lidt eller også (især i starten) kommer der for meget co2 så det bare bobler ovenud til ingen verdens nytte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Ben-p (Inaktiv) - 20/10-2012 01:33 20/10-2012 01:33
ideelt set skal boblerne opløses helt, men i praksis vil der selfølgelig også blive optaget co2 fra dem mens de stiger til overfladen. jo mindre bobler jo mere effektivt optages co2 og derfor bruger man normalt en glaskeramisk difuser frem for en iltsten og allerhelst en reaktor.

Annoncører
Annoncører