Gødning vs lys og Co2

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1040

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 25/10-2012 12:09 25/10-2012 12:09
Jeg har læst flere steder, at det meget sjældent er mangel på gødning der er skyld i mangel på plantevækst eller velbefindende.

Eks. link: Eksternt link http://www.cichlid-forum.com/articles/fertilizers_intro.php

Lys og CO2 er næste altid årsagen til planteproblemer.

Dog ser jeg mange tråde hvor folk rådes til makro og mikrogødning i stor stil. Tit uden at spørge ind til lys/co2.

Er der uenighed eller?

Jeg har selv 160L og 2x 30W nye (865/827) T8 samt DIY gæranlæg. Giver det nogen mening for en som mig at gøde med noget med nuverære lys/co2 setup?

- Potassium via eks. potaske?
- EasyLife Profito (mirkogødning right)?
- EasyLife Easy Carbo? (okay c02 gødning...men alligevel)
- Lerkugler?
- Hjemmelavet bundlagsgødning?

Vh Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jiki7171 (Inaktiv) - 25/10-2012 13:29 25/10-2012 13:29
Du gøder jo allerede i bunden, og hvis du kun har planter i der trækker næring fra bunden og du ikke ser nogen lyse blade eller andre problemer så kan jeg ikke se nogen grund til at gøre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ipsen (Inaktiv) - 25/10-2012 16:40 25/10-2012 16:40
man kan sige at jo mere lys- jo hurtigere vokser planterne (HVIS de har gødning nok) ikke så meget lys= langsom voksende planter= du behøver ikke gøde så meget.
meget lys= hurtig voksende planter= du skal gøde mere...

og jo mere lys-gødning-co2. jo flre specielle planter kan du have.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 27/10-2012 00:20 27/10-2012 00:20
Personligt ville jeg ikke ligge megen værdi i den artikel du henviser til, vedkommende har ikke styr på hvad der er mikro og hvad der er makrogødningsstof...
"There are main micronutrients. They include Boron, Calcium, Chloride, Copper, Iron, Magnesium, Manganese, Molybdenum, Sulfur, Zinc. "
flere af dem tilhører makrodelen:
Calcium, Sekundært makro-element
Magnesium, Sekundært makro-element
Sulfur(sulfat/svovl, Sekundært makro-element

Nu gider jeg ikke kommentere hele artiklen, for der er en del ting, som jeg bestemt ikke er enig i... men en af de ting folk har en tendens til at fremhæve er co2 og at det er det vigtigste næringsstof overhovedet....
Det er sådan at at den bestanddel der er mindst af, altid vil være den begrænsende faktor for vækst, så har man alle andre 4 parametre på plads (du kan bl.a. læse om parametrene her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g... ) og her et link til alle artiklerne, der er formentlig flere af dem der kan bidrage til din viden om planter og vækst i akvariet Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g... )
som gødning, lys, cirkulation og temperatur, så vil som jeg skriver i en af artiklerne co2 blive opfattet som værende "Gud", da man ved tilsætning af co2 som den manglende faktor vil opleve et sandt boom i plantevæksten...
Men... men... det samme vil man opleve hvis man f.eks. har lys,co2,cirkulation og temperatur på plads og begynder at tilføre gødning(vel at mærke i en korrekt sammensætning).
Har du alt på plads omkring gødning, co2, temperatur og cirkulation, så vil der hvis der tilføres det korrekte lys og i passende mængde, intensitet og korrekt spektral fordeling, ja... så vil lyset få prædikatet ... og lige ledes for de sidste parametre vil en mangel på dem ikke give optimale forhold for planterne og man vil opleve skrantende planter uanset hvilken af parametrene der ikke er opfyldt... ofte er der mere end een parameter ude af kurs når folk har problemer....
De mest almindelige er for lidt og forkert lyssammensætning, manglende eller forkert sammensat gødning, utilstrækkelig cirkulation.
Har du alger i forbindelse med planterne, så er der tale om mindst en af parametrene ikke er opfyldt, det hænger nemlig klart sammen, men det kan du læse om i linkene..

og lige en kommentar til din egen liste, så er det sjældent at der kun er behov for et enkelt gødningselement hos makrodelen, makro er så absolut det planterne bruger mest af og derfor også hurtigst går "kolde" på, hvorimod mikro som der er i langt de fleste gødninger i tilstrækkelig mængde, er det der forbruges mindst af, mangler på mikro-elementet, giver ikke alger, men det gør mangel på makrodelen...

Easylife Easy Carbo og andre Carbo produkter har intet med CO2 at gøre overhovedet, Carboprodukterne er som hvis man direkte oversætter det et kulstof produkt og ikke andet, alm. strøsukker fra husholdningen indeholder faktisk mere kulstof end karboprodukterne gør og det har ingen bivirkning overfor planterne som Carbo kan have, det er nemlig langt fra alle planter der bryder sig om Carboprodukterne, er koncentrationen stor nok, så vil planterne også dø af tilsætning af Carbo...
Men strøsukker er ikke nem at håndtere, da det i princippet mere eller mindre er det stof planterne lækker ved næringsmangler og det er klart algebefordrende, så skal man bruge strøsukker som kulstofkilde, så skal man vide 110% hvad man gør ellers er der meldt alge-balje...

Jeg har kørt lidt forsøg med det, og der er klart bedre vækst hos en hel del planter i forhold til brug af EasyCarbo, planterne har bedre tilvækst og ligeledes bedre volume, mange af de planter der ikke bryder sig om Carbo har nemlig tendens til at stagnere i vækst og derefter bliver bladene ofte meget små og ligeledes går strækningsvæksten på planterne også i stå, så man ender med f.eks. at have stængler hvor internoderne er meget korte og derfor har en hel masse meget små blade som sidder meget tæt i toppen af planten...
Så man kan sige at du vil komme betydeligt længere med dine planter ved f.eks. at fremstille et lille gær-co2 anlæg og det kan fint lade sig gøre til 160 liter...

Så jeg er sådan set ikke enig i at lys og co2 næsten altid er årsag til planteproblemer, det kommer an på planterne der stiller forskellige krav til tilværelsen.. har man planter der matcher lysets mængde og intensitet så vil man f.eks. med en tilpas bund i akvariet og ved hjælp af det naturlige co2 der tilføres via luften over akvariet fint kunne holde akvariet forsynet med co2 også med en god plantevækst...
Men går man op i planter der stiller store krav om højt lys, så stiger kravet også til co2 og der kan hverken Easycarbo eller den naturlige tilførsel af co2 være med, ... det hænger bl.a. også sammen med at de fleste af de planter vi opererer med reelt er sumpplanter og dermed emerse altså ovenvandsplanter hvor de har fri adgang til co2 fra luften omkring dem så det bliver helt automatisk begrænset meget kraftigt når planterne poppes under vand og afskæres fra den kilde ...

Annoncører
Annoncører