Befrugtningen af gyppyæg.

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1306

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jresee (Inaktiv) - 18/11-2012 09:02 18/11-2012 09:02
Hvornår sker befrugtningen af guppyhunnens æg ?(førstegangs fødende - jeg tænker ikke på en der svømmer rundt med gammel spærm i sig). Hvis hun går med ægene i 4 uger behøver hannen jo ikke at gå sammen med hunnen fra første dag, det kan jo godt være at de først befrugtes måske 3 - 4 dage før ungerne fødes, eller hvad ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger catfish (Inaktiv) - 18/11-2012 09:12 18/11-2012 09:12
Ja, det vil forekomme usandsynligt sammenlignet med æglæggende arter, at æggene befrugtes 28 dage før hun føder, men så veludviklede som guppyunder er er der nok alligevel tale om noget mere end 3-4 dage. Jeg ved ikke hvor længe, gætter på 1½ uges tid, men der er sikkert artikler på nettet som kan give et præcist tal.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger catfish (Inaktiv) - 18/11-2012 09:27 18/11-2012 09:27
Googlede lige lidt, og det ser ud til at min formodning er forkert, og at der godt kan gå op til 4 uger fra befrugtning til fødsel. Dedybere forklaring skal jeg ikke forsøge at kloge i, men der er nok nogle begrænsninger når fisken bærer æggene frem for at lægge dem? Ilt måske?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jresee (Inaktiv) - 18/11-2012 11:29 18/11-2012 11:29
Ja jeg skal heller ikke kloge mig på dette emne. Jeg tænkte bare at det første æg bliver nok ikke befrugtet før det sidste er klar, så alle ægene bliver befrugtet samtidig. Jeg har lige haft en guppy der fik 27 unger (førstegangsfødende). De kom 27 dage efter hun var sat sammen med hannen, så nu spekulerer jeg så over om hun skal have sæd før hun begynder at producere æg i modsætning til æglæggende fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Villads (Inaktiv) - 18/11-2012 11:38 18/11-2012 11:38
Det man kan læse rundt omkring på nettet er, at guppyhunnerne tager sæd fra depotet ret hurtigt efter fødsel.
Man siger at hvis hunnen skal parres med en ny han skal det ske lige før,under og efter fødsel og efter ca. 2 døgn er det for sent.
Det må betyde at æggene ligger parat og er modne. Ret imponerende at sådan en lille fisk ikke alene bærer på et kuld i udvikling, men samtidig producerer æg til næste kuld.
Det befrugtede kuld tager så vidt jeg kan se ikke energi fra hunnen, da de jo ligger i modne æg og udvikler sig der ved hjælp af æggets indhold.

Annoncører
Annoncører