Hvilke koder for 4 lysstofrør 39w?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1182

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 16/12-2012 22:51 16/12-2012 22:51
Formål: Iwagumi/planteakvarie.

Det lader til at være den gængse opfattelse at hvis man kan have to rør så er 1 x 827/830 og 1 x 865 smart.

Hvis man nu har 4 og de kan være tændt 2 og 2 hvilken kombination ville i så vælge?

2 x 827/830 og 2 x 865 eller 3 - 1 i den ene eller anden retning.

Måske en kombination med et tredje rør. Jeg ved ikke lige hvad det skulle være.

PS. Jeg får 4 rør med til en lampe 2 x 10.000K og 2 x blå (K ukendt)....De er helt gale er de ikke?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Brunsgaard83 (Inaktiv) - 16/12-2012 23:01 16/12-2012 23:01
Jeg ville bruge to af hver :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Viborgfisk (Inaktiv) - 16/12-2012 23:11 16/12-2012 23:11
også min tanke B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 17/12-2012 00:21 17/12-2012 00:21
Indlægget er rettet 17/12-2012 15:58 17/12-2012 15:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

der hvor "humlen" ligger begravet i forbindelse med valg af lys er at vi som mennesker har et helt andet syn på lys end planterne har, vi bruger lyset for slet og ret at kunne se og lyset påvirker farveopfattelsen, så det bedst fungerende lys for os er at det ligger så tæt på dagslyset som muligt... men det er så ikke rigtigt det planterne vil have og det hænger bl.a. sammen med at de fleste af de planter vi anvender er placeret helt unaturligt for dem altså under vand, vand sætter nogle ret kraftige begrænsninger for lysets fremkommelighed .. og jo mere langbølget lyset er jo vanskeligere bliver det at få gennem vandsøjlen i tilstrækkelig grad
Det er det ene forhold der sætter begrænsninger, altså at det røde lys har sværest ved at trænge ned i vandet og tilføre planten den korrekte mængde pga. at vandet i sig selv bremser op for det røde lys, typisk kommer der ca. 30% ned til bunden af det lys der rammer overfladen af blåt lys er der tale om de ca. 90%, så stor er forskellen, så alene det er en stor hæmsko...
men der er mere... planternes forskellige former for lysoptagende stof, klorofyl som der findes to forskellige typer af i planten, der er den del der optager det røde lys, langt mindre følsom end i den del der optager lys i det blå område og så er det vi har modsætningerne... for disse forhold gør at det af hensyn til planterne vil være mest interessant at tilføre lys der overvejende er rødt... faktisk har vi ikke engang normale lyskilder der kan tilgodese den del, men nogle har selvfølgelig mere end andre et af dem der har mest rødt overhovedet er rør med en farvekode 827, kelvin tallene er egentlig ikke specielt interessant i forbindelse med tilførsel af lys til planterne, da kelvin er en gradsbetegnelse for hvordan et sort legeme der opvarmes kommer til at stråle ved forskellig varmepåvirknign, ser vi på en smedie hvor der varmes en stålstang op så vil stålstangen begynde at gløde med et rødt skær, det svarer stort set til 827 farvekoden, hvor netop 27 er et mål for 2700 kelvin... efterhånden som stålstangen varmes mere op, har den en tendens til at blive hvidglødende, så jeg går ud fra at disse udtryk rødglødende og hvidglødende egentlig afspejler en måde at angive hvor varm sådan en stang er ... så de højere kelvin tal som f.eks. rør med 10.000 kelvin eller endnu højere afgiver altså et lys der er meget hvidt... og det reflekterede lys der genspejles fra genstande der rammes af det hvide lys, ser mere naturligt ud for os, men igen er det ikke det planterne bruger, de har netop ikke øjn og har intet behov for at se, de skal bruge den energi der er i lysets forskellige spektre til at køre deres lille kemi-fabrik... planterne er meget effektive solfangere eller lysfangere om man vil ... for lige at vende tilbage til det røde lys, så er de effektive røde rør som 827 røret istand til at afgive rødt lys op omkring de ca. 630 nm (nanometer), nanometer er et mål for den bølgelængde lyset har i det givne farveområde i lysspektret...
det menneskelige øje kan se lys fra ca. 380 - 700 nm...
planterne optager i det samme område, men ny forskning har vist at planterne faktisk kan optage lys helt op til 800 nm, så når man igen sammenligner med hvad de rør vi anvender kan byde, nemlig ca. max. 630 nm, så har vi igen en meget stor begrænsning, da de forskellige lyskilder stort set intet lys afgiver over de 630nm, ser man på spektrene for de enkelte lyskilder, så topper det røde der og toner ret hurtigt ud og ned til at der stort set ingen energi er i den stråling der ligger over 630 nm... så igen er der altså en hurdel som begrænser planterne i deres energioptag...
for lige at ridse dem op..
1. Stor fysisk modstand mod rødt lys's gennemtrængelighed i vand.
2. Begrænset/reduceret følsomhed hos rødtlys-klorofylet i forhold til blåt lys.
3. Tilgængelige lyskilder har et begrænset output i det røde område og de fleste når kun til orange lys.

En anden ting er at der er to typer rør med samme farvekode næsten den ene farvekode hedder 827 og den anden hedder 927, fysisk kan man ikke se nogen forskel på disse rør, men henholdsvis 8 og 9 tallet indikerer det man kalder for Ra-indexet, og står for hvor naturligt lyset (det lys der reflekteres fra en genstand opfattes af det seende menneske) og altså igen ikke plantemål. Jo højere tal jo tættere på en virkelighedstro gengivelse, altså som eks. en appelsin der belyses med en forskellig lyskilde, der vil en lyskilde med et Ra-index på 9 blive mere naturligt gengivet end en lyskilde med Ra-index på 8.
Så burde den side af sagen være på plads, men som nævnt har planter ikke menneskeøjn!

Forskellen på de to lystyper er at rør med en farvekode 9, bliver fremstillet med et 5 lags fosfor hvor rør med farvekode 8 fremstilles med et 3 lags fosfor...
De to ekstra lag af fosfor gør at lumen(rørets lysstyrke) reduceres så rør med 9 kode har ofte kun halvdelen af den lysstyrke som 8x rør har, så skal man sammenfatte det, så vil det være at
8xx rør har størst lysstyrke og dermed kan de lyse længst og dybest i akvariet og tilføre mere energi til planterne.

9xx rør har en lavere lysstyrke og når ikke så langt ned i vandet, men gengiver til gengæld farverne i akvariet mere naturtro...

Set med "planteøjn" så vil et 8xx rør med den større effekt kunne tilføre planten en hel del mere energi og ligeledes også få sendt lys langt ned i det kritiske rødlige område...

Så skal man vælge et enkelt rør til belysning af planterne, så gør man sig bedst ved at vælge et rør med farvekode 827.
Vil man nuancere det, så er der muligheden for at indsætte et 865 rør i kombination da det svarer mere eller mindre til dagslys og dermed giver os en mere naturlig oplevelse af planter og fiskenes farver.
Man kan trænge den rødlige farve i baggrund ved at lade dagslysrøret sidde forrest i akvariet eller tættest på betragteren...

Mit personlige indtryk er at langt de fleste rør med farvekode over 865 eller kelvin over 6500 normalt ikke bidrager med noget til planterne overhovedet... der er dog en enkelt undtagelse som Philips Aquarelle der også har et godt output i det røde område og altså er tildelt et kelvin tal på 10.000... men personligt betragter jeg rør med højere kelvin tal end 6500 som værende mest egnet til saltvands brug...
Ellers er der mere stof om lys og diverse parametre, mål for lys osv. her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 17/12-2012 09:57 17/12-2012 09:57
Hvis jeg optimere væksten ville en 3 x 827 pg 1 x 865 altså være en god ide. Sådan forstår jeg i hvert fald det Jørn skriver.

Jeg tænker at mit lysskema kunne se således ud ved brug af timere (morgen først):

1-2 timer - 827 (x 1) + 865 (x 1)
4-5 timer - 827 (x 3) + 865(x 1)
2-3 timer - 827 (x 1) + 865 (x 1)

Så får planterne en blød start om dagen og når der ikke er nogen til at kigge på dem får de masser af det knap så pæne lys (827). Når man så kommer hjem får de 50/50 igen det meste af tiden.

Giver det mening?

Annoncører
Annoncører