Lavere ph medfører bedre opløsning af Co2?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1622

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 26/01-2013 14:07 26/01-2013 14:07
2 citater fra en artikel på Akvarieplanter.dk

"Vi kan udnytte dette faktum og manipulere pH til et niveau der passer os, og derved opnå en ønskelig koncentration af CO2 i vores planteakvarier."

"CO2 er en funktion af pH. Ved en lav pH vil størstedelen af det uorganiske kulstof være tilstede som CO2. Ved neutral pH vil størstedelen være bikarbonat, og ved en høj pH vil ligevægten skifte mod karbonat."

Hvis jeg forstår dette korrekt så vil CO2 blive opløst langt nemmere i vandet ved lavere pH?

Hvis det er korrekt så er CO2 anlæg langt mindre effektive i vand med høj pH og man bør måske i stedet skifte fokus over på at få sænket sin pH ført eller samtidig?

Dette kunne, hvis korrekt forstået, i høj grad også forklare hvorfor nogen kan gro nærmest alt uden at tilsætte CO2 mens andre har problemer med planter der kun har gennemsnitskrav, selvom de tilsætter CO2. Artiklen siger også at CO2 kan kompensere for manglende lys ved høj CO2 indhold.

Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/co2-i-planteakvarier

Vh

Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Hugo - 26/01-2013 14:11 26/01-2013 14:11
Ved lavere ph ER der mere co2 i vandet.

Det vil sige at der af sig selv kommer mere co2 fra luften ned i vandet.

Eller på en anden måde, du kan sænke ph ved at tilføre mere co2.
Det bruger man eks. ved automatik, hvor phværdien afgør tilførslen af co2

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 26/01-2013 16:14 26/01-2013 16:14
Hugo skrev :

Ved lavere ph ER der mere co2 i vandet.

Det vil sige at der af sig selv kommer mere co2 fra luften ned i vandet.

Hvis man sænker pH uden at gøre det ved at hæve CO2 produktionen eks. kemi til pH styring. Hvad sker der så? - Som jeg forstår det, vil den CO2 man tilfører og den passive "tilføjelse" ved overfladen øges.

Og netop dette er kernen i det jeg gerne vil vide idet mange af os har hanevand med fjollet høj pH (7,8-8).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/01-2013 16:53 26/01-2013 16:53
Ved lavere pH er der slet og ret mere co2 opløst i vandet under normale forhold hvis vi taler tilsætning af co2.

Konklusionen om at co2 er det vigtigste næringsstof er jeg ikke enig i, alle næringsstofferne er lige vigtige, man kan ikke femhæve en del fremfor en anden. Der er 5 parametre der skal være opfyldt for at planten kan fungere perfekt. Er nogle af parametrene ude af kurs, så er det altid den laveste fællesnævner der er den begrænsende faktor, således vil mangel på co2 ved lavt indhold ofte være den begrænsende faktor, men det fordrer at de øvrige parametre er på plads i rigeligt grad og altså ikke på nogen måde er hæmmende for plantens vækstpotentiale.

Tager man f.eks. og skruer helt op for co2 så dette er tilgodeset med 100% og fjerner lyset, hvor meget fotosyntese, tror du så man får ud af det...
Hvis man fjerner de øvrige næringsstoffer(gødningselementer) som nitrat, kalium, fosfat m.fl... hvad tror du så der sker, selvom co2 er rigeligt tilgodeset...
Fjerner man temperaturen, så vil plantens stofskifte ikke virke heller og planten vil dø, uanset at alle de andre parametre er opfyldt...
Fjerner man cirkulationen, så vil der ikke blive tilført hverken co2 eller de øvrige næringsstoffer og planten vil igen dø...

Så for mig at se, kan man ikke fjerne et eneste element uden at det får meget alvorlige konsekvenser.. der er en vis tendens til at co2 skal være "gud" i den her henseende men det har altså intet på sig, alle parametrene er "gud" sammenlagt, men ikke som eneste pind eller parameter...
de 5 parametre er omtalt her, de er iøvrigt også bestemmende for om man oplever alger som et problem i akvariet Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Men... det er korrekt at man vil opleve en så meget kraftigere vækst hvis man tilfører co2 så den ikke er den begrænsende faktor, det hænger bl.a. sammen med at planten er opbygget af op mod 50% Carbon, som man kalder det nu om dage, tidligere hed det kulstof...
Så man kan altså ikke kompensere ved at tilføre mere af en parameter og dermed tilgodese en anden parameter, da alle er afhængige af hinanden...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/01-2013 17:07 26/01-2013 17:07
Du vil ikke kunne kompensere for co2 optaget ved at sænke pH værdien f.eks. med en syre... det eneste du opnår dermed er at du sænker indholdet af bikarbonat og karbonat og det er de to stoffer der er bestemmende for hvor meget co2 der kan optages i vandet og dermed virker som buffer for syre/base balancen.

Det fremgår også meget tydeligt af co2 tabellen,
ved den samme pH vil en stigning eller et større indhold af karbonater i vandet kunne indeholde mere co2.. f.eks. vil en pH værdi på 7 med en dKH på 2 have et co2 indhold på 6,7 ppm, er dKH højere f.eks. 10 have et indhold på 32 ppm, deraf kan man udlede at jo højere dKH ved samme pH værdi jo større er indholdet af co2... som i vand omdannes til kulsyre og dermed reagerer med karbonaten..

Går man den anden vej, så vil man som udgangspunkt i pH7 og søjlen dKH 2 kunne se at indholdet stadig er 6,7 ppm, hvis vi nu i samme søjle bevæger os mod en lavere pH, altså op i tabellen, så vil man kunne se at jo lavere pH er, jo højere er indholdet af co2 ppm... f.eks. har pH 6 stadig ved dKH 2 en værdi på 66,7 ppm altså er indholdet i væsken/vandet af co2 langt højere, igen er det fordi co2 bliver til syre og dermed også påvirker syre/base forholdet, så kulsyren/co2 sænker altså pH værdien.
Men det er ikke ensbetydende med at der kan optages mere co2 hvis du sænker pH med en anden syre, snarere tværtimod..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 27/01-2013 12:20 27/01-2013 12:20
Hmmm

Altså når jeg kigger på CO2 tabellen er min situation helt (HELT) nederst til højre og det er jeg nok langt fra ene om her i kalkland.

Hvis jeg via tilsætning af en syre, eller bare pH 7, kunne kravle op og til venstre i tabellen (mindre karbonat og bikarbonat samt drop i pH) ville det da være en god ting? men det er klart at hvis hårdheden falder hurtigere end pH vil det gå den forkert vej. Kan nogen sige noget om dette?

Kort sagt kan jeg kravle mere op (lavere pH) end til venstre er det godt (som jeg forstår det). En ekstra bonus ville være blødere vand, hvilket min fisk nok ville sætte pris på.

Tropicas CO2 tabel:
Eksternt link http://www.tropica.com/en/tropica-abc/basic-knowledge/co2-in-the-...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Hugo - 27/01-2013 13:44 27/01-2013 13:44
Du kommer den rigtige vej med et omvendt osmoseanlæg eller regnvand.
Så kan man blande det med hanevand for at ramme nogenlunde der hvor man ønsker at være

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 27/01-2013 21:12 27/01-2013 21:12
Hvis jeg forstår dig ret, så er "problemet" at du har en KH værdi der ligger omkring eller over 18..

Et godt sted at ligge er omkring de 8-10 hvor der stadig er god bufferkapacitet og du vil med co2 tilsætning kunne opnå en pH på lige under 7... det er en fordel at ligge lige under 7, bl.a. er flere af planterne glade for sådan en pH da de har lettere ved at optage næringsstofferne i det område.. men en pH lige under 7 sikrer at der faktisk ikke kan opstå ammoniak i akvariet, ammonium kan stadig dannes men er her at betragte som et næringsstof, som planterne tager sig kærligt af, ammoniak er som bekendt meget giftigt...

selv har jeg en KH værdi på 11 og ligger på en pH 6,7 i lystiden og 6,95 udenfor lystiden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 27/01-2013 22:14 27/01-2013 22:14
Ja det er helt rigtig gættet mht hårdhed. Jeg har øget størrelsen på mit DIY CO2 anlæg så det nu er en 5L dunk. Hvis det er nok til at sænke pH og hårdhed så fint men jeg tvivler dog. Hvis jeg kunne "hjælpe" med at sænke pH og hårdhed ville den tilsatte CO2 så ikke blive optaget lettere? (op og til venstre i CO2 tabellen).

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 27/01-2013 22:17 27/01-2013 22:17
Ja det er helt rigtig gættet mht hårdhed. Jeg har øget størrelsen på mit DIY CO2 anlæg så det nu er en 5L dunk. Hvis det er nok til at sænke pH og hårdhed så fint men jeg tvivler dog. Hvis jeg kunne "hjælpe" med at sænke pH og hårdhed ville den tilsatte CO2 så ikke blive optaget lettere? (op og til venstre i CO2 tabellen).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/01-2013 02:04 28/01-2013 02:04
Hvis du fjerner en del af KH værdien, så skal der mindre co2 til for at opnå den samme Ph værdi, idet syrebufferen gøres mindre.

Annoncører
Annoncører