Kemi i vandet Hvilke produkt

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1866

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ronnih (Inaktiv) - 09/02-2013 09:33 09/02-2013 09:33
Hvad skal man komme i vandet for at få den bedste vækst og vand pleje, jeg kommer
plante gødning 1 gang om ugen
Vand pleje hver vand skift
Og alge fjerner en gang imellem,

Skal man bruge andet ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 09/02-2013 12:53 09/02-2013 12:53
Det er en akvarie side, ikke et biologi studie. :D
Gødning er ok, men det skulle ikke være nødvendig med hverken vandpleje eller algefjerner, hvis du passer dit akvarie ordenlig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ronnih (Inaktiv) - 09/02-2013 23:13 09/02-2013 23:13
Dennis er det en akvarie side ? ... dennis det jo så det råd man får hos sin akvarie butik man skal komme det i vandet, for det køre

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From - 09/02-2013 23:20 09/02-2013 23:20
Jeg har haft akvarium i over 30 år, og jeg bruger aldrig noget til at komme i vandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Ronnih (Inaktiv) - 09/02-2013 23:39 09/02-2013 23:39
Jamen det er da fint, men det er jo nu stadig det jeg fik afvide i akvarie butikken

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Carsten From - 09/02-2013 23:41 09/02-2013 23:41
#5 Det siger de for at sælge noget mere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 10/02-2013 08:40 10/02-2013 08:40
Det var sagt i en god mening, som sjov. :D

Jeg giver dig jo også mit syn lige efter i 2.
Jeg har 40 akvarier kørende og bruger ikke noget af den slags, det tror jeg ikke du finder nogle "gamle" akvarister der gør. Det er som Carsten skriver et salgs triks som nogle forhandler bruger. Desværre så er der rigtigt meget af den slags over alt, ikke kun i vores hobby. Men holder vi den her, så er det et fint spørgsmål, og du kan komme igang med at spare alle de penge du tidliger har brugt på det.
Dette er jo ikke en slem historie hvor der er sket skade, du har blot lært at DU må undersøge, for forhandleren tænker ofte på salg og mere salg. IKKE DEM ALLE!!!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dipsen (Inaktiv) - 10/02-2013 09:52 10/02-2013 09:52
Lidt alger kommer der altid, men med mindre det er et kæmpe problem ville jeg nok holde mig til at smide et par amanorejer i baljen, i stedet for at bruge en masse penge på flydende algebekæmpelse.

Gødning kan til gengæld være en rigtig god ide!
Men det kommer igen an på hvad du har af planter i baljen, og hvilken type af gødning du benytter? Og har du CO2 på også?

Jeg er ingen haj til planters behov for CO2 og gødning, men det vrimler med kloge mennesker herinde, som helt sikkert kan hjælpe dig på rette spor indenfor dette felt, hvis de får lidt flere oplysninger :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger viggo0 - 10/02-2013 13:48 10/02-2013 13:48
Indlægget er rettet 10/02-2013 13:49 10/02-2013 13:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu må i lige holde et øjeblik ;) Der er stor forskel på om det virker og om det er nødvendigt.
Der findes en masse vandbehandlingsmidler der fungerer sublimt (hvilke gør ikke? Og hvorfor?). Men vi kan godt blive enige om, at det sjældent er nødvendigt. Og næsten endnu mere sjældent er en holdbar løsning. Men det afhænger helt af hvad vi snakker om. Gødning bliver fx. flittigt brugt af alle der holder planter på et relativt seriøst plan. Sporestoffer er det samme historie, bare med saltvand. Også aquasafe/aqualife samt aquabon kan med fordel bruges. Det afhænger fuldstændigt af situationen.

Men jo, pas på med hvad du får, at vide. Det er som regel ikke en fordel, at smide alt muligt stads i akvariet. Men det afhænger alt sammen af situationen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
DK1991 (Slettet) - 10/02-2013 13:50 10/02-2013 13:50
Den kemiske algefjerner ville jeg nok holde mig langt væk fra.
Hvis det kan slå alger ihjel, kan det også slå dine planter ihjel

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Dipsen (Inaktiv) - 10/02-2013 16:46 10/02-2013 16:46

... siden du nu ligefrem efterspørger mere kemi, kan du putte EasyCarbo i dagligt.
Det er også godt for planterne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger viggo0 - 10/02-2013 16:47 10/02-2013 16:47
Indlægget er rettet 10/02-2013 16:49 10/02-2013 16:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#10: ved du hvad det består af? nu er alger og planter jo to vidt forskelige ting.

Det svarer lidt til at sige at du ikke skal bruge medicin fordi, hvis det kan slå patogener ihjel, så kan det også slå fisk ihjel...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Carsten From - 10/02-2013 16:59 10/02-2013 16:59
#12 Jeg har bare haft mange kunder, som havde problemer med deres planter efter de havde brugt algedræber.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/02-2013 17:20 10/02-2013 17:20
Jeg bruger personligt aldrig noget tilsætning andet end salt. Og i gralle tilfælde medicin.. Jeg vil gerne stemme i og sige at de der produkter er ren forretning. Gødning undtaget selvfølgelig:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger viggo0 - 10/02-2013 17:29 10/02-2013 17:29
Indlægget er rettet 10/02-2013 17:32 10/02-2013 17:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#13: Man kan jo også vende den om og sige, at der er større sandsynlighed for at de personer der bruger midler som algedræber, har sværre ved at holde planterne i live, end personer der ikke vil bruge sådan nogle midler? Det er aldrig noget jeg selv ville anbefale, til andet end svævealger selvfølgelig. Men argumentationsformen, det skader alger ergo skader det planter er noget vås :) Men det kunne da være meget fedt, hvis der var en der lige vidste lidt mere om de algemidler der bliver brugt. Jeg må jo indrømme, at det ikke er min stærkeste side.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Cory-Mike (Inaktiv) - 10/02-2013 17:47 10/02-2013 17:47
glemt alt om div kemiske produkter akvariepusheren prøver at prakke dig på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 10/02-2013 18:09 10/02-2013 18:09
Det er farligt så mange, der drager slutninger på baggrund af data af svingende kvalitet.

Jeg gør x og så fungerer mit akvarie godt ergo fungerer et akvarie kun godt hvis man gør x.

Den går ikke men ses dagligt på AS af både nybegyndere og erfarne folk.

#9 lader til at vide meget med uden at sværge til noget (tegn på objektivitet). Så hvis jeg skulle komme med et råd så må det være tal med ham. Personligt har jeg ikke nok erfaring.

Held og lykke!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Cory-Mike (Inaktiv) - 10/02-2013 18:36 10/02-2013 18:36
hvordan kan det forøvrigt være at man må proppe kemiske algebekæmpelsemidler i akvariet når man ikke må medicinerer for f.eks. icht.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger Carsten From - 10/02-2013 18:48 10/02-2013 18:48
#18 Fordi lovgivningen omkring medicin til fisk, ikke er delt op i prydfisk og konsumfisk. Og da medicinen til prydfisk ikke er godkendt til konsumfisk, så er det ulovligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Cory-Mike (Inaktiv) - 10/02-2013 19:04 10/02-2013 19:04
Indlægget er rettet 10/02-2013 19:13 10/02-2013 19:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#19 tak carsten det giver ihvertfald mening, når man tænker på hvordan loven er skruet sammen. At det så virker lidt forkert i mine øjne er en anden sag. ;)

# 1 måske dette link kan have interesse for dig Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/identifikation-og-bekaempelse-af-alg...

og det her Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=351

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Ronnih (Inaktiv) - 09/03-2013 14:05 09/03-2013 14:05
Men hvad skal man blande i sit akvarie for at få et godt et, jeg har problemer med alger på mine planter

Jeg kommer vandpleje i som holder det flot klart.
Og algefjerner
Og plantegødning, er der nogen af de ting jeg skal undgå, og ellers hvad skal jeg ellers ha for i fremtiden at undgå alger

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger argememnon - 09/03-2013 14:18 09/03-2013 14:18
Indlægget er rettet 09/03-2013 14:21 09/03-2013 14:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ronnih skrev :
Men hvad skal man blande i sit akvarie for at få et godt et, jeg har problemer med alger på mine planter

Jeg kommer vandpleje i som holder det flot klart.
Og algefjerner
Og plantegødning, er der nogen af de ting jeg skal undgå, og ellers hvad skal jeg ellers ha for i fremtiden at undgå alger

Du behøver ikke hælde vandpleje i for at holde vandet klart, hvis du har pumpe- og filterkapacitet nok, vil dit vand være klart. Hvis dit vand ikke er klart når du ikke hælder kemi i, så skal du til at få kigget på dit filter. Udover filter skal der også være flow nok i akvariet.

Algefjerner burde ikke være nødvendigt hvis dit akvarium er i balance. Jeg har brugt algefjerner en enkelt gang i forbindelse med indkøring af en ny pumpe i et akvarium der var sat op, og der derfor kom en opblomstring af alger. Efterfølgende har jeg ikke benyttet algefjerner.

Og når det så kommer til plantegødning så er det nærmest et religiøst spørgsmål. Der er dem der mener at man netop skal tilsætte plantegødning når man har algeproblemer, da det vil hjælpe akvarieplanterne til få overtaget over algerne.
Som sagt er det nærmest et religionsspørgsmål. Men jeg vil anbefale dig at læse artiklerne skrevet af Jørn Ullits, der for mig at se, er én af danmarks klogeste hoveder når det kommer til akvarieplanter og "kemi" i akvarier.

Eksternt link http://www.akvariegdning.dk/

Artiklerne er under menupunktet Hjem/artikler

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Ronnih (Inaktiv) - 09/03-2013 14:28 09/03-2013 14:28
Dvs kun plantegødning ingen andre ting hellere ik CO2 ?

Og ang cirkulation er der godt med cirkulation i overfladen, men planterne nede i akvarie bevæger sig meget lidt, skal der så mere cirkulation ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger argememnon - 09/03-2013 16:42 09/03-2013 16:42
Indlægget er rettet 09/03-2013 16:43 09/03-2013 16:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ronnih skrev :
Dvs kun plantegødning ingen andre ting hellere ik CO2 ?

Og ang cirkulation er der godt med cirkulation i overfladen, men planterne nede i akvarie bevæger sig meget lidt, skal der så mere cirkulation ?

Ja kun plantegødning, med mindre du har nogle sindssygt specielle planter.

Som udgangspunkt lyder det til der er flow nok. Tror ikke vi kommer det meget nærmere med mindre jeg ser i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger argememnon - 09/03-2013 16:59 09/03-2013 16:59
Jeg syntes forøvrigt du skal holde dig til én tråd ad gangen om det samme emne, så er det nemmere at give dig gode råd.

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1508114

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Ronnih (Inaktiv) - 09/03-2013 17:43 09/03-2013 17:43
Super tak for svarene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 09/03-2013 17:43 09/03-2013 17:43
Hvis du skal lykkes med planter er der 5 parametre der skal opfyldes... har du problemer med alger, så er der uligevægt i de 5 parametre..
Du kan læse om det her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Der er som nævnt 5 parametre og det vil sige der er mange muligheder for at regulere, i overkanten til at mange får det hele justeret ind på en gang, så det er slet ikke utænkeligt at der skal justeres, især på flow... flow er ikke det samme som cirkulation, men cirkulationen skaber flowet i akvariet og er en vigtig bestanddel af det samlede hele, er flow/cirkulation manglende i akvariet kommer næringsstoffer, co2 ikke rundt til planterne og gør de ikke det, så får man helt sikkert alger...
læs om cirkulation, vortex og hvad det altsammen hedder her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...
Der er også i det første link beskrevet hvordan man kan teste flowet i akvariet...

Algemidler hører ikke hjemme i et akvarium med planter... uanset hvordan man vender og drejer det, så er alger planter og næsten lige så gamle som Cyano-bakterien, altså de stammer fra vores ur-ophav, dengang algerne udviklede sig var næringsstofferne knappe, hvilket de har indrettet sig efter, så de kan gro i rent regnvand, osmosevand, som ikke indeholder nogen form for egentlige næringsstoffer, derfor er det også omsonst som mange skriver i deres forslag til algebekæmpelse, at det er nærningsstofferne/enkelte gødningselementer der er skyld i algerne, det simpelthen ikke korrekt... Hvorimod det er korrekt hvis planterne mangler næringsstoffer, så er der visse af dem, der er såkaldt mobile hos planten, hvilket betyder den kan omprioritere og genanvende enkelte af de næringsstoffer som den allerede har anvendt til at fremstille typisk de ældste blade af, som i den forbindelse kasseres når planten har hentet de næringsstoffer som den ikke har kunnet finde andre steder i akvariet eller dens nærmiljø... når hele dette forløb går igang, så degenereres de blade der genvindes gødningsstoffer fra, hvilket bevirker at planten vil lække nogle af sine safter, som typisk er en glucose-blanding, altså rent sukker, når dette lækkes og typisk til en start, foregår det i bladkanterne på de gamle blade, så vil man se at der etablerer sig staghorn alge og penselalge på disse blade,... da algerne er langsomtvoksende pr. definition og ikke er vandt til at få et energiboom af den karakter, så vil de benytte sig af muligheden og de slår sig slet og ret ned på næringskilden som er bladkanterne og her udnytter de verdens letteste omsættelige og mest energirige næringsstof nemlig kulstof/sukker og det giver lynhurtigt et algebloom...

Så oplever du alger, er der helt sikkert også tale om at dine planter ikke får den rette gødning eller om man vil får tilført alle nødvendige næringsstoffer...

Af øvrige stoffer der kan tilføres med fordel er som der bliver skrevet afhængig af forholdene og hvad man oplever i den forbindelse... de såkaldte vandforbedrende midler har en del gode egenskaber, men oplever man ikke problemer så undlad dem, men det de kan er at binde diverse metaller i vandet, hvilket kan være meget interessant i forbindelse med f.eks. hold af rejer, der kan være sarte overfor den slags i vandet... der tales ofte om rejers tolerancetærskel i forbindelse med indhold af kobber i vandet, men et par andre der måske er mere problematiske og langt langt giftigere for rejerne er cadmium og kviksølv, selv om det ikke er målbart i vandet, så er det tilstede i meget meget små mængder, men er mange tusinde gange så giftigt for rejer som kobber, så her kan det selvfølgelig være interessant at forsøge sig med den slags for at se om det kan løse evt. uforklarlige dødsfald blandt rejerne...

En anden egenskab disse produkter har, er at de er virksomme over for den såkaldte Cryptocoryne-syge, hvor disse planter kan finde på at smelte eller som minimum få smeltende huller i bladene, man mener det er dannelsen eller manglen på visse proteiner der foranlediger det,... proteiner er opbygget af aminosyrer og megen kemi i akvariet påvirkes også af lyset over, hvor der kan ske forskellige former for fotokemiske processer.
Der er to produkter som jeg med sikkerhed ved kan modgå den side af sagen, Tetra Aquasafe og USB Care, der er flere andre produkter, men jeg kender ikke opbygningen af dem. Men begge nævnte produkter kan deaktivere påvirkningen af Polyphenoler og disses indflydelse på dannelse af forskellige proteiner og dermed stoppe nedsmeltning af planten...
samt at disse produkter også øger modstandskraften hos fisks slimlag og planternes vokslag(Cuticle)... er stressnedsættende og en hel del mere...

Co2 kan være en god ting at tilsætte hvis man vil have en optimal plantevækst, den forbedrer planternes vækstbetingelser betydeligt...

Carbon produkterne i flydende form er mere tvivlsomme og virker mere i retning af at slå alger ihjel, mange planter reagerer negativt overfor det..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Ronnih (Inaktiv) - 09/03-2013 17:51 09/03-2013 17:51
Kan du sende et link til noget co 2

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 09/03-2013 17:57 09/03-2013 17:57
Du er ikke særlig informativ i din profil, det kunne i mange henseender være rart at folk udfyldte den med de mest basale ting som f.eks. størrelse på akvarium(er), lys, pumpe/filter ydelse m.m.
men der er et forslag her til hvordan man kan fremstille sit eget gær-co2 system...
Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Tråden er låst Tråden er låst og kan ikke besvares
Annoncører
Annoncører