Easy life- profito indeholder hvad?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1554

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger najash (Inaktiv) - 25/02-2013 20:17 25/02-2013 20:17
Er der nogen måde at se hvad flasken egentligt indeholder. Der står bare at det bla indeholder kalium, jern og mangan. Men jeg er nysgerrig og vil gerne vide alt det indeholder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger najash (Inaktiv) - 25/02-2013 20:20 25/02-2013 20:20
fandt lige noget selv

tilstedeværelsen af ??høje koncentrationer af især jern, kalium og magnesium i ProFito. Desuden består dette plantenærings produkt af mange andre såkaldte mikronæringsstoffer som mangan, bor, kobolt, lithium, molybdæn, kobber, tin, nikkel, fluor, jod, aluminium, zink, selen og vanadium. Disse stoffer i kombination med en række sjældne mineraler giver planterne lige, hvad de behøver for at vokse op. Planterne stimuleres til at danne cytokinines (plantehormoner) i større mængder, således at celledelingen foregår hurtigere. Blade vokser sig større og bredere, og derudover viser bladene en mere intensiv farve.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
DK1991 (Slettet) - 25/02-2013 21:12 25/02-2013 21:12
Den mangler makrogødning, derfor er den ikke god til planter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 25/02-2013 22:06 25/02-2013 22:06
Der er makrogødning i. Sammenlign med listen her :)

Eksternt link http://ullits.org/goedning/goedningselementer.html

Er der den perfekte fordeling af alt, næppe men det kan jeg ikke udtale mig om ud over at der ikke er nitrat i som efter sigende skulle være en mangel.

- Halvt off topic: Er årsagen til at man ikke "må" bruge flydende gødning fra det lokale supermarked ikke at der er nitrit og nitrat i? (som netop står på listen)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger najash (Inaktiv) - 26/02-2013 00:56 26/02-2013 00:56
jeg tror at fordelingen af værdierne er lidt anderledes i normal plantegødning og derfor forgifter fiskene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/02-2013 06:34 26/02-2013 06:34
Nej, grunden til at man ikke anvender de traditionelle blomster/altangødninger, er at de indeholder store mængder ammoniumkvælstof altså NH4+ og/eller store mængder af urinstof(Urea), i større mængder er det netop ganske giftigt for fiskene, samme forhold gør sig gældende ved forskellige former for traditionelle gødningspinde.

Er der så oven i købet tale om at det er et akvarium med en pH på 7 og højere, så vil der istedet for ammonium der tilsættes, være tale om at det er ammoniak altså NH3, det dannes helt automatisk under basiske forhold som altså en højere pH er,... det er langt de fleste der har en pH over 7 især hvis man ikke konstant anvender en form for co2 tilførsel... ammoniak er direkte dødeligt for fiskene...
Den slags er man foruden ved at anvende deciderede akvariegødninger da der ikke(normalt) tilsættes den form for kvælstofgødning.

Der er også tale om at sammensætningen på akvariegødning kontra potteplantegødning er en hel del forskelligt. Forholdene af næringsstofferne er i stor grad forskellige og der er også stor forskel på hvor og hvordan planterne optager gødningsstofferne. Set i forhold til potteplanter som er forholdsvis enkle at gøde, de optager netop alle næringsstoffer via rødderne, og er derfor nemme at gøde i potten, hvor man så at sige tilfører gødningen hvor der er brug for det.
Hos akvarieplanterne der ændrer sig under neddykkede forhold, her ændrer planterne blade til en hel del større bladflade samtidig ændres bladene også til en noget tyndere udgave med en større permeabilitet end hidtil... begge dele tjener det formål at planterne efterfølgende næsten overvejende henter alle makrostofferne direkte fra vandet, til trods for de under emerse forhold har hentet ligesom de traditionelle potteplanter via rødderne,.. ja, så ændrer det forhold sig altså drastisk og visse af dem ændrer endda totalt karakter til at hente både mikro og makro udelukkende fra vandet... hvor andre er mere differentierede og henter hovedsageligt mikronæringsstofferne fra rødderne via bundlaget og makrodelen direkte fra vandet, detter er f.eks. aktuelt for Echinodorus..

Jeg vil foreslå man i stedet læser om gødningselementerne her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...
de to gamle sider opdateres ikke længere hvad angår artikler m.m.

Der ligger en artikel her omkring beskrivelse(r) om indhold m.m. i diverse gødninger Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Permand (Inaktiv) - 26/02-2013 09:13 26/02-2013 09:13
:D og jeg "stalker" igen USB-manden. Gå hurtigst muligt ind på hans side, den er smadder god (nej han betaler mig ikke :D ) Jeg har haft akarium i en menneskealder og jeg er lidt flov ved at indrømme det - men nu kommer den *rødmer* efter at have fundet hans side, har jeg lært utroligt meget med stort M ligesom i MEGET. Ja for at sige det rent ud ærgrer det mig ad hekkenfelt til at jeg har været så dum i alle de år hehe det er jeg sikkert stadig - bare lidt mindre dum :P . Han har en gødning og den er jo ikke den billigste, men brug den, så bliver dine planter glade. Selv har jeg haft rigtig fin succes med Tropicas, men nu prøver jeg USB-mands og jeg tror det ender med jeg bliver i stalden (må ha købt nogle aktier i det ;) ) ALTSÅ, du har passeret start og går direkte tiil : Eksternt link www.akvariegoedning.dk *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Hymme (Inaktiv) - 26/02-2013 10:13 26/02-2013 10:13
#7 Jeg tror vi er rigtig mange der nyder godt at Jørn's kæmpe viden indenfor vores fælles hobby. Jeg har ihvertilfald lært rigtig meget ved at læse mange af hans indlæg og alle de artikler som ligger på hans side.. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Piero (Inaktiv) - 26/02-2013 10:20 26/02-2013 10:20
Kan kun støtte op om #7 og #8. Jørn har bare styr på det skidt, og jeg bruger også hans side flittigt :)

Annoncører
Annoncører