Hvad er grunden til pludselig forhøjet Nitrat og Nitrit? syge fisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1116

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger JonnaBrogaard (Inaktiv) - 30/03-2013 15:10 30/03-2013 15:10
Mit Akvarie har pludselig fået et kæmpe højt nitrat/nitrit tal. faktisk helt der oppe hvor det er kritisk. det ligger normalt på 0. Hvad kan grunden være?? *doh*
1)Hvis det er mider nogle af mine fisk har fået, kan de leve med det?
2) Smitter det til de andre?
3) skal de have medicin? - er der overhovedet noget man kan give dem?
Håber nogen kan svare

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Peter Dyhr (Inaktiv) - 08/04-2013 22:06 08/04-2013 22:06
Hvad har du gjort de sidste par dage som du ikke plejer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sira666 - 08/04-2013 22:12 08/04-2013 22:12
jeg tar sikkert fejl men min tanke er at der er noget galt med filteret? *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger caso - 08/04-2013 22:47 08/04-2013 22:47
Mht pkt 1-3 så må du lige uddybe. Er der sygdom i dine fisk, eller snakker vi "bare" om forhøjede værdier?

Forhøjede nitrit og nitrat værdier kan skyldes flere ting.

Forhøjet nitrit tyder på at dit filter ikke kan følge med. Det kan enten være filtret der har nedsat kapacitet fordi det trænger til rensning, er renset for grundigt eller noget helt tredje, eller at der er for meget nitrit til at filtret kan følge med f.eks hvis det ligger døde fisk eller snegle, overfodring, bundvending etc.

For højt nitrat kan være fordi du trænger til at få skiftet vand.

Hvis dit filter fungerer normalt og du har for meget nitrit pga en af de sidste ting jeg nævner, så vil din nitrat værdi helt naturligt også stige.

Under alle omstændigheder vil det være en god ide at begynde at lave nogle store vandskift de næste dage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mr swinger (Inaktiv) - 08/04-2013 22:55 08/04-2013 22:55
nitrit/nitrat er ikke en sygdom, men har noget med vandkvaliteten at gør og du skal starte med at skifte vand 50% første gang og efter 3 dage så skifter du 30 % vand og efter 3 dage mere igen 30 % vand

grunden til du har fået for højt nitrit/nitrat kan være for mange fisk i akvariet eller for meget foder. (det er nok de 2 største grunde til at få det)

Annoncører
Annoncører