Hmf spørgsmål
Postet under :
Visninger : 1610
Hej - og rigtig god påske
![]() Jeg har været så heldig at få sneget 3 stk 128 l i reol hjem. De skal bruges til lidt opdræt og karantæne. Jeg overvejer at lave HMF i hvert. Jeg kan forstå at bag filter måtten skal der være klarvand - men kan man ikke med fordel fylde keramikrør eller lignende i rummet bag måtten? Kan et HMF i et 128 (regner med måtten skal gå på tværs i enden) trækkes af en luftpumpe - eller skal der et powerhead til? På forhånd tak for alle input ![]() /allan franco skrev : Jeg overvejer at lave HMF i hvert. Jeg kan forstå at bag filter måtten skal der være klarvand - men kan man ikke med fordel fylde keramikrør eller lignende i rummet bag måtten?Kan et HMF i et 128 (regner med måtten skal gå på tværs i enden) trækkes af en luftpumpe - eller skal der et powerhead til? Puster lige lidt liv i denne - med håb om et godt råd ![]() /allan
Keramikrørene er ikke den bedste ide, da det forhindre at man kan slamsuge bag måtten.
HMF kan lige så vel drives af lufthæverter som af powerhead. Gode tjekiske hæverter giver bedre flow end alm stigrør og er bestemt værd at investere i. ![]() ![]()
#3 Tak
![]() - keramikrørerne kan jo puttes i et net, og løftes op - men forlader man så princippet bag HMF? Vil en luftpumpe med 2 x 120 lpt (4w) kunne trække HMF i 2 x 128 l. ? /allan
Jeg bruger mellem 2 og 2,5W for hvert akvarie, så den pumpe er nok ikke helt skæv.
de der keramik rør vil aligevel ikke gøre megen gavn, den biologiske nedbrydning foregår jo i måtten.
#5 hvor store er de akvarier?
Ja hvis rørerne ingen gavn gør, vil de jo bare ligge i vejen. /allan
Du skal have vand og intet andet bag filteret, da der samler sig skidt.
Keramikrørerne er helt unødvendige. Jeg driver 24 HMF filtre monteret med tjekkiske lufthæverter med en enkelt LP-40 pumpe. Det har kørt i flere år uden problemer.
#6 75L og 85L, jeg har ca 30 pytter som køre på hmf med tjekiske hæverter og hat godt med flow på
Her er lidt hvis du vil nørde den:
![]() Jeg er enig i at rør ikke er nødvendig. Måtten er effektiv i sig selv. Oftest mere end nok. Opstillingen på din tegning er hip som hap. Bare der ikke kan komme vand ind i klarvandskammeret andre steder end gennem måtten. Nr. 3 er den nemmeste da måtten bare kan stå i spænd. De andre kræver en eller anden for for montering. Men det er nu bare et spørgsmål om at lime 2 glas/acryl lister i akvariet. Overvej et "sandfang" også. Altså en tredje liste vandret nede ved bunden der holder på sandet så det ikke kommer i måtten. Du får lige et link til min guide så kan du se hvad jeg mener: ![]() God fornøjelse.
Den pæneste løsning på monteringen er dit billede 3.
Dog hvor buen ikke er væsentlig større end diameteren på stigrøret, den løsning virker fint for mig, og hmf måtten er bare skåret til så den er ca. 1cm større end pytten, så kan den sagtens holde sig selv på plads ![]()
#11 Link 1: NEJ TAK!
![]() ![]() #12 Mener du hvis stigrør er 20 mm - skal buen på måtten også være 20 mm? I givet fald hvorfor - forstår ikk lige hvad buen har med stigrøret at gøre? ![]() /allan
Abonnér på tråd - virker ikke hos mig - andre som har dette problem i denne tråd? Eller er det en fejl 40?
![]() /allan
#13 Stigrøret skal jo være bag måtten
![]() ![]() Og kanterne skubber jeg helt ud i hjørnerne, så måtten ikke virker tykkere end nødvendigt
#15 du mener at rummet bag måtten ikke behøves at være større end stigrøret kan være der - er det korrekt forstået?
/allan
#16 - ja, der er ingen grund til at bruge mere plads på klarvandskammer end højst nødvendigt. Så bare stigerøret eller PH'et liiige kan være der er det fint
![]()
Tusind tak for alle de gode indlæg
![]() ![]() /allan franco skrev : Jeg vil nu lave hmf i mine tre "nye" 128ér. - uden keramikrør eller lignende ![]() /allan |
Annoncører
Mine genveje
Annoncører
|