Molly vs Sværddrage vs Guppy vs Platy

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 3265

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger frandy (Inaktiv) - 05/09-2013 15:34 05/09-2013 15:34
Hejsa derude,

Jeg har oprettet tråden under "levendefødende tandkarper" håber det er det rigtige sted den ligger.

Jeg har læst en del om disse 4 fisk, og alle kommer med forskellige ting om at de kan og ikke kan gå i samme akvarie, så jeg vil gerne have det afklaret en gang for alle.

Kan Mollyer, Sværddrager, Guppyer og Platyer gå i sammen i samme balje uden at være efter hinanden, eller går det ikke med disse 4 fisk sammen?

Lige nu har jeg nogle Sværddrager og Mollyer sammen, men jeg kunne godt tænke mig nogle Mickey Mouse Platyer og nogle Guppyer.

Tilsidst vil jeg gerne høre jer omkring Ballon-mollyer. Har hørt at de er menneskeskabte fisk, og nogle siger at det er synd for dem, men er det det, for de ser jo sjove ud?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger o0niska0o (Inaktiv) - 05/09-2013 16:03 05/09-2013 16:03
I min søns akvarium går der guppyer, sværddrager og sorte-mollyer... der er ro og fred i akvariet. ingen interne slåskampe, ingen afbidte haler og ingen fisk der virker stressede...
(de har gået deri siden december)

-ang ballon-mollyer er det vist en smagssag om man syntes det er synd for dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sira666 - 05/09-2013 16:05 05/09-2013 16:05
de kan sagtens gå sammen uden der går grassat i det... bare husk at have 2 hunner pr han... også kan platy'er og sværddrage med lethed yngle sammen... og sværddrager skal have mindst 150 liter...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger frandy (Inaktiv) - 05/09-2013 16:35 05/09-2013 16:35
275 liter er mit så intet problem.

Hvad med Guppyer med de der store brede haler? Vil de andre ikke nappe efter dem? Har også Neonfisk, dem er der da intet problem med vel?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger sira666 - 05/09-2013 16:39 05/09-2013 16:39
jeg ved at mange har platy'er og guppy'er sammen... hvis platy'er kan sammen med dem burde sværddrager også... ved ikke med molly'er... men du skal huske igen 2 hunner pr han...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger frandy (Inaktiv) - 05/09-2013 17:02 05/09-2013 17:02
Jeg vil godt lige vide hvorfor nogle synes det er synd for Ballon-mollyer. Hvad er der ved dem som gør at det er dyreplageri?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sira666 - 05/09-2013 17:34 05/09-2013 17:34
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=886969 #16:
"Fordi rygsøjlen er krøllet sammen på dem. F.eks. er en ballonmolly bare en sejlfinnemolly med meget deform rygsøjle. Er der skal ikke særlig meget logisk tænkning til at regne ud, at når en fisk der normalt bliver 15 cm. lige pludseligt kun kan blive 6 cm. på grund af en deform rygsøjle, så er det noget rigtigt skidt.

Jeg har prøvet at studere ballonmollyens svømmemønster i forhold til almindelige mollyer, og der er meget stor forskel på hvordan de svømmer på. En ballonmolly bruger for det meste kun brystfinnerne til at svømme med hvorimod en almindelig molly for det meste bruger halen. Og det må betyde, at en ballonmolly føler meget stort ubehag med at bruge halen. Måske er det endda på grund af smerter. Det samme må tilfældet være med de andre fisk som man fremstiller i ballon varianter."

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jpet (Inaktiv) - 05/09-2013 18:22 05/09-2013 18:22
Vi har haft alle fire arter gående sammen uden problemer..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/09-2013 20:33 05/09-2013 20:33
Sværddrager og platy parrer sig med hinanden, derfor anbefaler man ikke at have dem i samme akvarie eller i hvert fald ikke sælge sit overskudsyngel.

Der er set enkelt eksempler på at molly og guppy kan parres, men det er ikke set særligt ofte. Dog kan nogle molly'er være lidt hidsige er min egen erfaring.

Guppy'er med store haler, der er det ofte de bakterier af foderrester og afføring på bunden der er skyld i at deres haler bliver flosset og angrebet af svamp og råd, så andre fisk begynder at nappe efter dem. Også skarpe kanter på gruset og dekorationer kan give flænger i halen.

Så valget er dit. for mig personligt synes jeg,at for mange forskellige arter i et akvarium er mere forvirrende end afslappende at se på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger susan (Inaktiv) - 11/09-2013 11:48 11/09-2013 11:48
jeg har ballon mollyer og gubbyer en han og en hun af vær, alm maller og Kobber panser maller 2 af vær, og 5 hvid finne Tetra det går fint de er ikke efter hinanden, og akvariet er et 46l fluval edge

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Villads (Inaktiv) - 11/09-2013 13:15 11/09-2013 13:15
"Sværddrager og platy parrer sig med hinanden"
Hvor tit sker det lige?
Jeg kan ikke mindes vi har set et eneste billed af krydsninger, og mon ikke vi ville det hvis det var noget der skete, bare en gang imellem?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Pennut (Inaktiv) - 11/09-2013 15:49 11/09-2013 15:49
Indlægget er rettet 11/09-2013 15:51 11/09-2013 15:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#11 Måske fordi det kan være svært at se forskel på ungerne af platy og krydsning mellem sværdrager og platy

Uddrag af artsbeskrivelsen Xiphophorus maculatus (Platy)her på siden skrevet af Thue Grum-Schwensen

Den såkaldte Indianerplaty er derimod i sit udgangspunkt ikke en kulturplaty - og ikke en X. maculatus. men en anden platy-art. Kulturvariationerne er større end vildtformer - bl.a. fordi de er krydset med sværddragere.

Måske Thue ved lidt mere om krydsninger mellem platy og sværdrage end de fleste andre her på siden???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 11/09-2013 19:00 11/09-2013 19:00
Har en bekendt som har sværdragere, sorte molly og guppy m/store haler gående sammen, ingen problemer de er alle fredelige.

Men ingen tvivl om, at hendes molly hunner og guppy hannerne har parret, der kommer nogle grå/sorte unger som ligner molly´er (de er aflivet, så jeg ved ikke hvordan de ser ud som helt udvokset)

Vi har selv haft platy han og hun gående sammen med guppy hanner m/meget store haler i lang tid, de er også fredelig over for hinanden, for ikke at sige de slet ikke er interesseret i hinanden :)

Annoncører
Annoncører