Lidt hjælp til en nybegynder

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1563

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger VestergaardM (Inaktiv) - 27/10-2013 20:52 27/10-2013 20:52
Hej folkens.
Jeg har lige startet op med et akvarie, som mine børn holder meget af.
De har fået en guldfisk hver og jeg har naturligvis også :)
Derudover er der en sugemalle dernede.

Jeg vil jo gerne gøre det bedst muligt for de små fisk, og derfor har jeg lige et par spørgsmål.

Jeg fodre dem 2 x dagligt og sugemallen får også noget seperat foder.

Jeg skal imorgen være væk i 4 dage med arbejdet, og derfor lidt i vildrede hvad man gør.
Nogle siger at man skal købe en "ferie-stick" som de fodre af i tiden man er væk.
Jeg har fået min far til at komme og fodre dem tirsdag aften, hjemme igen torsdag aften.
Er det fint eller skal det gerne være dagligt?

Spørgsmål 2 :)
Fiskene har jo afførring i de små strimler.
Jeg havde ellers læst mig til at det blev taget af pumpen. Dog ligger de bare på bunden? Er det normalt?

Spørgsmål 3
Min sugemalle har fået noget specielt foder til den.
Dog spiser den aldrig - ihvertfald ikke når jeg ser det.
Jeg smider dens foder ned, men synes til at de andre spiser dens mad.
Hvad kan man gøre for at den får noget at spise?

Som i kan se, er akvariet meget stille og roligt. Ikke noget vildt.
Jeg fik af vide at man skulle ikke proppe for mange ting derned, da det kan forvirre de små.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kim - 27/10-2013 21:10 27/10-2013 21:10
1) Dine fisk kan let klare sig uden foder i 4 dage.
2) Det er normalt - du kan støvsuge bunden med fx et stk vandslange.
3) Den er nok normalt - den skal nok holde sig til.

Se lige her: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=15964

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 28/10-2013 08:10 28/10-2013 08:10
Hej og velkommen - her er lige en god artikel Jesper har skrevet omkring slørhaler - måske har du læst den, hvis ikke så er den her Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1615 :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AB (Inaktiv) - 28/10-2013 10:13 28/10-2013 10:13
Indlægget er rettet 28/10-2013 10:15 28/10-2013 10:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mange maller har brug for at have en trærod de kan raspe på. Det er nødvendigt - ellers dør de. Bare til info, da jeg ikke lige kunne se noget træ på billedet :)

Hvis du fodrer mallen om aftenen når lyset er slukket, skal den nok komme frem og spise. Mange maller er nataktive, og når ikke at spise hvis de fodres om dagen, fordi foderet spises af andre fisk

VH Anders

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger rasmus2809 (Inaktiv) - 28/10-2013 10:16 28/10-2013 10:16
3) Jeg går ud fra at det er den almindelig Ancistrus sp. du har? Hvis det er det, plejer de som regel kun at spise efter lyset er slukket. Det er i hvert fald mine erfaringer. Så smid en enkel pille (eller hvad du fodrer med) ned lige omkring den tid, hvor lyset slukker. Ikke nødvendigvis hver dag.

Jeg vil mene at fodring 2 gange om dagen er alt for meget. Det belaster filteret osv. mere end højst nødvendigt, men det afhænger selvfølgelig også af hvor meget du fodrer :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger VestergaardM (Inaktiv) - 28/10-2013 18:46 28/10-2013 18:46
AB skrev :
Mange maller har brug for at have en trærod de kan raspe på. Det er nødvendigt - ellers dør de. Bare til info, da jeg ikke lige kunne se noget træ på billedet :)

Hvis du fodrer mallen om aftenen når lyset er slukket, skal den nok komme frem og spise. Mange maller er nataktive, og når ikke at spise hvis de fodres om dagen, fordi foderet spises af andre fisk

VH Anders

Hej Anders.
Mange tak for svaret.
Det vidste jeg ikke. Det skal jeg straks have købt. Jeg undrede mig også over dens manglende spisning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger VestergaardM (Inaktiv) - 28/10-2013 18:47 28/10-2013 18:47
rasmus2809 skrev :
3) Jeg går ud fra at det er den almindelig Ancistrus sp. du har? Hvis det er det, plejer de som regel kun at spise efter lyset er slukket. Det er i hvert fald mine erfaringer. Så smid en enkel pille (eller hvad du fodrer med) ned lige omkring den tid, hvor lyset slukker. Ikke nødvendigvis hver dag.

Jeg vil mene at fodring 2 gange om dagen er alt for meget. Det belaster filteret osv. mere end højst nødvendigt, men det afhænger selvfølgelig også af hvor meget du fodrer :)

Ja det er det nemlig.
Fodringen er beregnet efter hvad jeg har læst mig til at det skulle være jvf. vandtemperatur osv.
Jeg fodre virkelig ikke meget.
Et "nips" morgen og aften. Og så en af de malle-piller to gange dagligt, men her er det min erfaring at de andre snupper maden der.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 28/10-2013 19:53 28/10-2013 19:53
Ancistrus er sgu ekstremt hårdfør.. jeg har tit fundet dem i min spandpumpe hvor de har hygget sig i flere måneder. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
AG17 (Slettet) - 03/11-2013 15:24 03/11-2013 15:24
Husk at koge trærødder inden de kommer i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dusetagu (Inaktiv) - 03/11-2013 15:40 03/11-2013 15:40
AG17 skrev :
Husk at koge trærødder inden de kommer i.

Hvorfor?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
AG17 (Slettet) - 03/11-2013 15:53 03/11-2013 15:53

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Dusetagu (Inaktiv) - 03/11-2013 16:13 03/11-2013 16:13
Jeg har altid bare skyllet mine rødder for at få det værste støv af og så smidt dem i.
Koge dem er da bare spild. Og hvad skal man gøre ved store rødder. Feks dem der er over 50cm

Annoncører
Annoncører