Nyt akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1500

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Gulstad-00 (Inaktiv) - 22/11-2013 17:14 22/11-2013 17:14
Er ikke helt nybegynder med fisk, men skal til for første gang at bygge vores eget akvarium til vores Heros, oscar og silver dollars.
Der skal ikke flere fisk i den nye, men det er meningen at de fisk som er deri kan vokse til og danne territorier. Alle fiskene har mager bortset fra Oscar ( Vi har ynglet oscar, og det vil vi ikke igen. De stopper aldrig når de først er gået i gang :D )

Planen er at akvariet skal være 4 meter lang og 1 meter bred og 1 meter høj så det er = 400x100x100, dekoration skal være flodsand i bunden , store rødder og hårdføre planter.

Men jeg/vi vil gerne have lidt råd og gode ideer til hvordan man bedst kan lave sit eget akvarie ( Det skal lige siges, vi prøvet at lave en lille en og den lykkeds)

Men hvad ville i bruge som stel eller hvad ville i overhovedet stille det på ?
Vores gulv kan godt holde til det, da det er blevet cementeret om og det hele.
alle sådan nogle ting vil være rigtig godt at vide, og ja billeder skal nok komme ind men det et projekt som vi vil lave i vores eget tempo og sammen med ungerne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Dav (Inaktiv) - 22/11-2013 17:47 22/11-2013 17:47
Er du sikker på at dit projekt er helt realistisk og gennemtænkt...? Ja jeg lyder nok som en lyseslukker, men jeg vil gætte på at du skal op i noget der ligner mindst 25 mm tykt glas...
Desuden skal du regne med at du skal fremstille understel i svejset HEB profil eller støbt op i sokkelsten eller lignende.

Det kommer til at veje i nærheden af 6 tons, med glas, dekoration og vand. Hertil kommer sokkelen/bordets vægt...
Desuden skal du have fat i en lille mobilkran når du skal løfte glassene. Hvert 4*1 meter rude vejer 250 kg og hver enderude 62½ kg.
Det vil sige 875 kg for glassene alene.

Hvis du nøjes med at købe frontglasset på 1*4 meter, skal du regne med en pris på omkring 4000 kr pr. kvadratmeter, dvs. 16000 kr for frontruden alene plus transport... Der har du brugt de første 20.000,- vil jeg tro, hvis du overhovedet kan finde en leverandør.

De fleste leverandører i DK sælger ikke stykker på over 3 m længde og ikke over 20 mm tykkelse...

Alene prisen og vægten på glassene ville skræmme mig langt væk... :P

Hvordan vil du lime glassene sammen, og sikre dig imod vandskade, for ikke at snakke om hvordan du vil få din forsikring til at dække en evt. skade som følge af en utæthed...?

Har du en idé til hvordan det skulle laves??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Dav (Inaktiv) - 22/11-2013 17:55 22/11-2013 17:55
Eksternt link http://www.interglas.dk/glas__enkeltlag__akvarie_glas_og_tilbehør...

Et link til glasberegning og priser (nok de billigste i DK)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KalleFrank (Inaktiv) - 22/11-2013 21:36 22/11-2013 21:36
Shit det lyder spændende! Jeg følger med i tråden! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Gulstad-00 (Inaktiv) - 07/12-2013 17:48 07/12-2013 17:48
Jo er godt klar over det kommer til at koste helt vanvittigt, men min kone er Tysk og hun har et par venner i Tyskland som fremstiller glas og vi kan få det lidt billigere, og vi har bestilt glas som er 40 mm tykt, ellers ville forsikring slet ikke gå med til det.. Vi er dog stadig igang med planlægning af det men vi har fået fremstillet det stel som skal bruges. Det kostet så allerede 12000 :D

Og som sokkel har vi lavet et forhøjet cement fundament inde i stuen, hvor vi har et rum ved siden af til pumperne. Og nej akvariet skal ikke stå direkte på cement fundamentet :D Der kommer et stort stykke jern hen over..

Men som sagt, det kommer til at tage tid :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger 10nnitus - 07/12-2013 20:27 07/12-2013 20:27
# Gulstad-00

Du kan prøve at se på dette projekt, om det kunne give dig nogen ideer

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/forum/Mit_3150_l_projekt-4754

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Gulstad-00 (Inaktiv) - 16/12-2013 13:54 16/12-2013 13:54
Efter stormen er vores hus gået rigtig meget til, så desværre så må dette projekt gå på pause. Vi mener huset er lidt vigtigere..

Ps. 10nnitus både mig og min kone har jo set dit akvarie. det er os ude fra Lemvig af. Det var os som ville købe din knivfisk som desværre ikke klaret den

Annoncører
Annoncører