Eheim pro3 350 performance test

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1265

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ThomasBallerup - 09/01-2014 23:24 09/01-2014 23:24
jeg er faktisk ret skuffet her til aften har jeg testet min nye og ret dyre pumpe
her er resultaterne:

Helt ny EHEIM professionel 3 350
Article No. 2073020
ifgl specificationerne skulle den levere 1050 liters pr hr
ok dvs : 1050 / 60 = 17.5 liter pr minut
så en 5 liter spand bliver fyldt på 17 sec hvis dette er sandt.
Jeg har optaget en lille video af min test
min tid starter ved 20 sek i videoen, linken kommer omlidt,

Resultatet er : 31 sek for 5 liter

Pumpen er inc original helt ny filter materiale,
samt den originale slange som leveret
dvs man bliver lovet 1050 liter pr time
MEN får kun 575 liters pr hr
Det er 54 % af det lovede !! som jeg mener at have betalt fuld pris for..
som jeg ser det er dette en kæmpe bummer !!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 09/01-2014 23:25 09/01-2014 23:25
videoen er desværre først online om 40 min..
nå men her er linken

Eksternt link https://vimeo.com/83803507

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jobbe (Inaktiv) - 09/01-2014 23:39 09/01-2014 23:39
Har du skruet op for den,når den er helt ny står den kun på 50% effekt..... Ellers så reset den og prøv igen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ThomasBallerup - 09/01-2014 23:51 09/01-2014 23:51
HVOR ?? denne type har ingen power indstilling

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 00:04 10/01-2014 00:04
mit pumpe dæksel har ingen pakning !!
der er en helt klar og tydelig rille til en o-ring
er der en sådan o-ring på jeres ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Jobbe (Inaktiv) - 10/01-2014 00:12 10/01-2014 00:12
Jeg har en 2076 og en 2078 der trykker man bare på + så skruer den op for vandet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jobbe (Inaktiv) - 10/01-2014 00:16 10/01-2014 00:16
Eksternt link http://youtu.be/NNh8zd3zZdo her en film om dit filter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 08:50 10/01-2014 08:50
Indlægget er rettet 10/01-2014 08:58 10/01-2014 08:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja den video ligner meget min, den lærte mig ikke rigtigt noget :-)
da alt den viste mig var noget jeg har rodet med hele dagen selv,
men det er nogle gode videoer han laver.

jeg har lavet yderligere tests, med pumpen lavere end spanden,
jeg satten den på gulvet, og det hjalp 2-3 sek, bedste tid var så 28 sek for 5 liter
dvs vi er nu oppe på 642 liter i timen.

Et andet problem er larmen !! den er uudholdelig,
den er godt nok lydløs 10-100 sek af gangen,
lige efter at jeg har trykket vildt og voldsomt mange gange på knappen,
eller tændt og slukket den et antal gange, eller rykket flow slideren (on-off slideren) frem og tilbage en masse gange,
jeg tror at så får jeg lige den sidste lille boble ud, som den desværre ikke selv er i stand til at pumpe ud,
der kommer hele tiden nye bobler, og det er godt nok træls !!

Skulle der være en o-ring med det runde motor dæksel ?
se selv der er en fin ring i plastikken til dette.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 09:36 10/01-2014 09:36
Nu har du vel husket at smøre alle oringe og hovedpakningen inden du satte gang i pumpen? Hovedpakningen sidder i pumpehovedet.

Det literantal som er angivet på pumpen, er uden filtermateriale, og uden løftehøjde, det er altså ganske normalt at ydelsen falder med omkring 30-50% når pumpen er fyldt, og koblet på akvariet, alt efter hvilket materiale man anvender, hvor højt akvariet er, osv, og det er iøvrigt gældene uanset hvilket spandfilter man har. Af samme årsag anbefaler jeg altid at vælge et filter som er et eller to numre i overstørrelse, ift hvad producenterne selv foreskriver.

Larme, det skal det dog ikke når luften er ude af systemet. Jeg har selv 2075 (pro 3 600), den siger ikke ret meget generelt, men jeg smører altid lige rotor akslen med et tyndt lag vaseline når jeg renser den, det mindsker støjen yderligere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 09:43 10/01-2014 09:43
Indlægget er rettet 10/01-2014 09:45 10/01-2014 09:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Og forresten, lad være med at bruge primer knappen, hvis din pumpe suger falsk luft, så er det med garanti her (ihvertfald hvis alle pakninger ellers er ok), og med garanti fordi du har "trykket vildt og voldsomt" på den. ;-)

Primer knappen er noget fanden har opfundet, de skaber kun problemer. Og det gør sig også gældene på alle filtre, som har dem.

Et godt gammeldags sug i udtaget for at fylde pumpen, er det eneste der duer.

Slutteligt vil jeg lige nævne, at ydelsen kan forringes voldsomt hvis slangerne er længere end højst nødvendigt, og hvis de ikke er lige lange.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 10/01-2014 10:15 10/01-2014 10:15
1050 liter/timen er ikke en filter effekt, for filterproducenterne kan ikke vide hvilke materialer kunderne benytter. Det er udelukkende en pumpeeffekt uden modstand (filtermat. o.l.) og uden løftehøjde.
Du vil sandsynligvis ikke finde et eneste filter der lever op til dine målinger.

Din test er helt forkert.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 10:26 10/01-2014 10:26
Ja det er jeg med på Tonny, det er jo ikke første pumpe eller filter jeg har i hånden,
jeg måler dem bare altid og er altid ked af deres reklame tal vs virkelighedens tal.

Men helt ærligt.. Det bør stå på pakken eller manuallen øverst
hvordan de er kommet frem til deres flow måling !!
jeg tager alt helt originalt ud af pakken, og filter hus og pumpe sidder jo sammen til ET produkt
og med det leverede filtermateriale, bør dimsen samlet set levere det der står på pakken
ellers er det forkert markedsføring.
INGEN kan have glæde i at køre med den helt uden filtermateriale i.
derfor skal de jo opgive tallet med deres standard materiale i.
Det er lige til forbrugerstyrrelsen.
ville du ikke blive negativ hvis der var 600ml i en liter mælk ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 10:34 10/01-2014 10:34
>Og forresten, lad være med at bruge primer knappen, hvis din pumpe suger falsk luft, så er det med garanti her
> ;( ihvertfald hvis alle pakninger ellers er ok), og med garanti fordi du har "trykket vildt og voldsomt" på den. ;-)

Ja det tror jeg du har ret i, den puster åbenbart noget luft ind,
det må da være lidt ringe design, den bør da kun sige vand.

>Primer knappen er noget fanden har opfundet, de skaber kun problemer.
>Og det gør sig også gældene på alle filtre, som har dem.
>Et godt gammeldags sug i udtaget for at fylde pumpen, er det eneste der duer.

Bare ikke så let at gøre til mit projekt.. med det er en helt anden sag, og ikke relevant her.

>Slutteligt vil jeg lige nævne, at ydelsen kan forringes voldsomt hvis slangerne er længere end højst nødvendigt,
> og hvis de ikke er lige lange.

Ja det er klart,
jeg har netop kun brugt den ret korte slange der fulgte med, og jeg har klippet den over på midten,
jeg har IKKE monteret rør eller studser som også var med i pakken,
det ses tydeligt på videoen at det bare er slangen direkte og intet andet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 10:35 10/01-2014 10:35
>Nu har du vel husket at smøre alle oringe og hovedpakningen inden du satte gang i pumpen?
>Hovedpakningen sidder i pumpehovedet.

intet om dette er beskrevet i manuallen
og der fulgte heller intet smøre middel med,
så NEJ jeg skal da ikke smøre med noget som helst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 10/01-2014 10:51 10/01-2014 10:51
Der er fejl i din test.

Pumpe i din test står over vand, så den suger vand op i pumpe og ik ned i pumpe.

Pumpen i din test er sat op som filter og ik kun pumpen.

Pumpen i din test er påsat slanger, de udgør løftehøjde.

Så tag pumper af spand og slanger af så kommer du nok tættere de 1000 liter i timen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 11:02 10/01-2014 11:02
Indlægget er rettet 10/01-2014 11:03 10/01-2014 11:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja men det er ikke en LØS pumpe jeg har købt !
man kan ikke bruge pumpen løst
og man kan heller ikke bruge den uden slanger.
Der stå ikke noget i manualen om at pumpen ikke må være lige så høj som akvarier
eller for den sag højere.. de beskriver KUN at den ikke må være lavere en 180 cm, UNDER akvarier
derfor bør min test med helt samme højde være fair.
som jeg har beskrevet kunne jeg hente et par sek, ved at stille pumpen på gulvet,
men de er kun få % det giver i praksis, så nu VED vi det :-)

Det kan godt virke lidt som ordkløveri :-)
men jeg er bare helt generalt træt af smarte tal på sager man køber
og kun får det halve, uden at det står højt og tydeligt på produktet, pakken, manuallen, hvordan disse tal er kommet frem,
det er bevidst fejl oplysning for at nare forbrugeren til at tro han har gjort en bedre handel.
Jeg har jo taget højde for dette til mit projekt,
og har derfor allerede fra starten købt en der var dobbelt så kraftig som jeg skulle bruge,
men det er bare ringe stil.. det er det budskab jeg vil ud med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 12:32 10/01-2014 12:32
Der følger intet smørremiddel med, så derfor skal du ikke smøre pakningen.. Nu må jeg sgu' grine. Det ville da godtnok have været surt for dig, hvis nu du havde fået købt en pumpe hvor der ikke følger filtermaterialer med, så. Det er sgu' ikke ulovligt at tænke lidt selv. ;-)

I bund og grund har du lavet en fejlagtig test, uden at klargøre pumpen korrekt, og så brokker du dig over resultatet. Det er vist det som vi på godt jysk kalder en OM'ER. ;-)

Jeg er dog enig i at det er misvisene at der står 1050l/t på en pumpe som ikke kan klare det, når den er sat op og klargjort til brug, men havde du købt en sunsun til 500kr, så havde du været i samme båd, så det er vel næppe eheims skyld.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 12:52 10/01-2014 12:52
HVOR står der at jeg skal smøre pakning og med hvad ?
Er det egen viden ? og erfaring ? fedt jeg elsker at lære noget :-)
men jeg har ikke set det i manuallen, måske jeg har overset noget, det beklager jeg da gerne.

i øvrigt er den jo ikke utæt, så det er nok ikke derfor at den levere halvdelen af lovet flow,
og JA bare fordi alle andre fabrikanter lyver, behøver Eheim ikke at hoppe med på vognen.
De kunne jo lave et fedt PR stunt ud af at skrive at deres tal er de RIGTIGE og opfordre til at folk måler efter.

Hvis der var en filter pumpe hvor der ikke var filter materialer med,
ville jeg have lavet testen uden og stadig forventet at dimsen i kassen med alt der er i kassen
lever op til hvad der står på kassen.
Ellers ville jeg forvente at der står HVORDAN deres tal er kommet frem, hvad er incl og hvad er ikke.

Vi ved jo alle der har rodet bare lidt med akvarier hvordan de hænger sammen,
jeg prøver ikke at spille dum :-)
jeg vil bare have at ALLE ved hvor meget der åbenlyst snydes med spec, for det er faktisk ikke ok at snyde
eller opgive forkert uden at skrive alle detaljerne.

ALT vi køber, over alt, bliver der fidlet med tal, køb kød i supermarkedet,
og det er vejet af incl alt embalage samt en masse vand de har pumpet ind i kødet,
der kan på enkelte vare stå hvor mange % de har pumpet vand ind !!!
så har man da en lille chance for at regne efter om det er et godt køb.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 13:00 10/01-2014 13:00
Nu har jeg ikke lige en 2073 manual liggene ved siden af mig, så jeg kan ikke svare dig på hvor, eller om der står noget ang. smøring, men det er da logik for burhøns i min verden. Der er intet der er vedligeholdelsesfrit. Eheim har endda lavet en smørespray netop til formålet, som kan købes i rigtig mange akvariebutikker. Personligt bruger jeg bare vaseline, det er noget et kun billigere. :-)

Der står jo sandsynligvis heller ikke i manualen til dit amatur at lysstofrøret skal skiftes engang imellem selvom det stadig lyser, ikke desto mindre skal det det, da rørene taber kraften hen over tiden.

Men er man i tvivl om noget, så er det jo godt vi har steder som denne side, hvor man ret hurtigt kan finde al den viden man ønsker, omkring vel næsten alt indenfor akvarie hobby'en. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 13:13 10/01-2014 13:13
det er en god ide med vaseline, det er jo billigt og kendt for ikke at indeholde alt muligt giftigt,
og ja det er logik (også for mig) at jeg skal smøre en pakning hvis den er utæt,
samt for at forhindre udtøring og forlænge levetiden,
men som sagt den er sprit ny, og derfor er gummi nok helt god og blød
og den er helt tæt :-)
PS: har du kikket inden i pumpe huset ?
skal der sidde en gummi ring i kanten med hakket i det runde låg men skruer af ?
hvis den er utæt her, ville det helt sikkert koste lavt flow.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 13:31 10/01-2014 13:31
Du skal smøre pakningerne fra første samling, og hver gang du renser pumpen. Hvis du først gør det når den bliver utæt, så er det for sent, for så har pakningen taget skade.

Hvis det er de "dæksel" på billedet herunder du mener, så nej, der skal ingen oring sidde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 14:03 10/01-2014 14:03
alletiders..
JA TAK, det er netop dette dæksel jeg taler om,
du må da indrømme at det ligner at nogen har glemt en pakning ??

PS: hvad er ændringen rent motor pumpe messigt fra 350 til 600 typen ?
de ligner hinanden MEGET når man kikker udefra,

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 15:03 10/01-2014 15:03
Indlægget er rettet 10/01-2014 15:03 10/01-2014 15:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det kan være det har været tiltængt en o-ring mens pumpen har været under udvikling, hvor man så senere har droppet den fordi det ikke har været nødvendigt, og i stedet for at lave en ny støbeform, så har man bare ladet rillen være. Det kan også være rillen tjener til at skabe en vacuum tilstand, så dækslet holdes bedre på plads. Det er rene spekulationer, det her, men uanset hvad, så er der en eller anden grund til at rillen er der. :-)

Ang forskellen på pumpehovedet, se indlægget af mit du lige har kommenteret på. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 15:19 10/01-2014 15:19
gad vide om min har en anden fejl ?
siden den ikke kan puste de sidste bobler ud selv ?
og den hele tiden begynder at larme meget,
uanset hvad, er jeg langt fra glad for den larm.
den har nu kørt hele natten og hele dagen, håber de sidste bobler er væk nu og den så kan køre lydløst,
ellers vil jeg dukke op og bytte den.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 15:24 10/01-2014 15:24
Indlægget er rettet 10/01-2014 15:30 10/01-2014 15:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er ikke uhørt at det tager lang tid for luften at forlade systemet, især hvis slangerne er for lange så der kan skabes luftlommer i dem. Er pumpen sat korrekt til så plejer det nu at gå ret hurtigt, det tog kun få minutter på min den nye, så var den ovre det, men jeg har så også sat den helt korrekt op, og smurt alt op.

Bliver den ved, så er det fordi den suger falsk luft et sted fra, sandsynligvis primer knappen. Som jeg skrev tidligere, lad være med at bruge den, det skaber kun problemer. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger nyberg - 10/01-2014 15:33 10/01-2014 15:33
Uden at have set dækslet i virkeligheden, synes jeg det ligner sådan et, som Eheim bruger på deres serie af powerheads/hobby-pumper. Hvis det er det, forklarer det rillen.

Ydelsen på pumpen er formentlig målt af producenten ud fra at være 100% ikke belastet. Dvs. ingen slanger, ingen løftehøjde og sikkert heller ikke nogen filterspand. Blot pumpens evne til at flytte vand, når den er neddykket. Så alt i alt en ret teoretisk værdi

Lidt ligesom løftehøjden udelukkende er et udtryk for det tryk, som pumpen er i stand til at levere. Jo længere og tyndere slanger, jo mere tryk skal der til for at overvinde, hvilket går ud over ydelsen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 15:40 10/01-2014 15:40
Jeg har ingen bobler at se i slangerne, det er KUN den originale slange jeg har halveret, pumpen står på gulvet,
og spanden det hele løber rundt i, står i køkkenvasken,
jeg er tog en tøsedreng og har tapet begge slanger godt fast til spandens håndtag :-)
samt gjort sådan at udgangen er 10 cm højere end suget,
så evt bobler der kommer ud, ikke kan bliver suget ind.

hvis jeg trykkede på knappen (sorry ) ja så kommer der luft bobler ud,
og hvis jeg ryster den, så kommer der bobler,
det bliver ligesom bare ved.. er lidt ked af det,
leger nok meget mere med det i aften,
for evt at køre ud og bytte brokke på lørdag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 16:27 10/01-2014 16:27
sidste nyt : konen har ringet, slangerne er stadig i spanden, og der er nu mere vand på gulvet,
ergo den er utæt !! sikke noget gulle :-)
og det er nok derfor at den suger luft ind og larmer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 16:28 10/01-2014 16:28
sidste nyt : konen har ringet, slangerne er stadig i spanden, og der er nu mere vand på gulvet,
ergo den er utæt !! sikke noget gulle :-)
og det er nok derfor at den suger luft ind og larmer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger ThomasBallerup - 10/01-2014 16:30 10/01-2014 16:30
mere om utæt eheim pro 3

http://www.youtube.com/watch?v=WC5BAJocTZc

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 10/01-2014 18:48 10/01-2014 18:48
Det er min video du linker til dér, det er ikke normalt at de kommer fra fabrikken med utætheder, jeg tænker bare du har været uheldig. :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger ThomasBallerup - 11/01-2014 01:33 11/01-2014 01:33
Indlægget er rettet 11/01-2014 01:35 11/01-2014 01:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ja tak for god og brugbar video !!
den har faktisk reddet min dag :-)
og jeg er næsten helt glad igen.
Min har sjovt nok en sort smurt pakning i knap huset,
det har jeg smurt igen, samt hoved pakning smurt, nu er det slut med dryp og den kan godt køre stille i ret lang tid.
nu beholder jeg den pumpe, og den er allerede i gang med at blæse mine fisk rundt i alle 3 baljer
på EN gang,
tilbage til pumpen : den er 23 sek om at fylde en 5 L spand, incl org filter materialer
og 22 sek helt uden materieler i den, jeg har behold alle tomme skuffer for at vandet går rigtigt rundt inden i den.
Det er stadig lidt over de 17 sek som den burte, men nu er det så lidt at jeg er ok med det..

Der sidder en lille rød plast dims og hvid fidus, den har jeg pillet ud, den gjorde intet godt for mig, og så fik jeg mere flow, hvad den dims skal gøre godt får fatter jeg ikke.
Det kan du meget let gøre efter, hvis du mangler lidt flow :-)
klik studse af, flad tang eller pincet, hiv forsigtigt rød dims op og den lille hvide føler let med op.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 11/01-2014 04:49 11/01-2014 04:49
Indlægget er rettet 11/01-2014 04:52 11/01-2014 04:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den lille dims sørger for at vandet ikke kan løbe tilbage igennem udstrømmeren, det sørger for at vandet løber den rigtige retning i pumpen, det kan potentielt skade rotoren, hvis nu den ikke er der.. Pumpen har fint nok flow til mit behov, så jeg ser ingen grund til at ændre på den, der er jo en grund til at den er designet, som den nu engang er. :)

Men ehm, hvis du har tømt den for materiale, og blot bruger den som pumpe til at flytte vand, hvorfor i alverden har du så ikke bare købt en ekstern powerhead som ikke har nogen spand? Eller det var måske kun under forsøget, at den var tom?

Det er da lidt sjovt at Eheim ligefrem har fulgt mit eksempel, hehe. :) Ville da ønske du havde taget et billede til mig, så jeg kunne se det ved selvsyn. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger axis_mundi (Inaktiv) - 11/01-2014 06:59 11/01-2014 06:59
Den lille røde og hvide dims, er det ikke bare kontraventilen der får ansugeren til at virke ?

Rotoren er da hylende lige glad med hvor og hvordan vandet kommer ind, det er da bare en helt simpel centrifugal pumpe, den tager vandet ind omkring centrum af rotoren og slynger det ud mod siderne af rotorhuset og derfor er udgangen selvfølgelig også placeret her. Og hvis nu det skulle være farligt for rotoren at pille den lille kontraventil ud, så havde der nok også været kontraventil i alle de gamle modeller uden ansuger plus diverse udvendige pumper og powerheads.

Lad mig lige sige at dette er på ingen måde et personligt angreb mod dig Christian, jeg mener bare ikke at du har helt ret i det du skriver i #33 og jeg mener ikke at fjernelse af kontraventilen vil udgøre nogen risiko for pumpen, bort set fra det helt åbenlyse at din ansuger ikke længere vil virke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger ThomasBallerup - 11/01-2014 13:03 11/01-2014 13:03
Indlægget er rettet 11/01-2014 13:04 11/01-2014 13:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ja fjerner man den røde dims og den hvide neden unden, virker hånd pumpen ikke mere,
disse dimser fylder ca halvdelen af rørets areal,
Det er ingen andre skade virkninger jeg kan komme på,
den håndpumpe er også helt overflødig samt bliver utæt når man tonser for meget med den,
det har jeg desværre prøvet på en sprit ny,
så fra nu af er der ingen der trykker den knap ind !!

jeg suger bare i udgangs røret og bang den er i gang.

Testen uden materieler måtte jo udføres bare for videnskabens skyld,
alle har en ide og en mening om hvad sådan nogle pumper levere med og uden filtermaterialer,
nu VED vi det :-) og det var jo overraskene lidt lavere,
mon ikke nogen har tænkt over det i deres design :-)

Annoncører
Annoncører