Har mange spørgsmål ang sværdrager. :d

Postet under : Akvariesiden.dk - Æglæggende tandkarper
Visninger : 1393

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger joan schneider (Inaktiv) - 17/08-2014 15:38 17/08-2014 15:38
Hej.
Jeg har et akvarium med sværdrager i og nogle suge maller:
Jeg købte nogle små unger af en ven og det så ikke ud til at jeg ville få en han så jeg købte en, men nu har den ene så vist sig at være en han så nu har jeg to og den ene holder sig meget for sig selv over i et hjørne. Kan 2 hanner ikke sammen?
så har jeg også 2 hunner og den ene er meget tyk og sort bag på, men jeg aner ikke hvor længe hun har været sådan.
Er hun gravid?
Hvornår skal jeg tage hende over i et fødeakvarium?
Hvordan kan jeg se hvor langt hun er henne??

P.s. hvor er de ikke røde endnu?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger larsbo (Inaktiv) - 17/08-2014 16:21 17/08-2014 16:21
Du kan godt have flere hanner sammen, med en god beplantning og godt med svømmeplads.
Fisken på billedet er udfarvet og bliver ikke rød, der er jo flere farver og mange kryds.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger MSV - 17/08-2014 16:57 17/08-2014 16:57
Indlægget er rettet 17/08-2014 16:59 17/08-2014 16:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg vil sige, at det er en dårlig idé med to hanner. Har selv prøvet det i mit 350 liters, og der blev den mindste han jagtet rundt i hele baljen, selvom der var god og tæt beplantning. Jeg måtte til sidst af med den ene han.
Jeg vil anbefale dig at få fat i et par hunner mere. Selv to hunner kan hurtigt blive stresset af en enkelt han.
Hunnen på billedet ser gravid ud, ja. Der er måske en uges tid eller to til, at hun føder - når hun er en dags tid eller to fra at føde, kan du se små sorte pletter i det mørke område. Det er ungernes øjne. Men med den størrelse, skal du ikke forvente det vilde antal unger. Måske 5-10 stykker. Lad hende gå i det akvarie, hvor hun er. Du vil få rigeligt med unger i fremtiden, så det gør ikke noget, at de fleste af dem vil blive ædt - jeg får mellem 50 og 70 unger (som ikke bliver spist) fra mine 4 hunner med 4-6 ugers mellemrum.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger joan schneider (Inaktiv) - 17/08-2014 17:21 17/08-2014 17:21
Jamen hvornår skal jeg så sætte hunnen for sig selv ??
og det er første gang hun skal føde så jeg er glad hvis hun bare for 2 :D
Så det du siger er at jeg skal få fat i flere hunner og skiller mig af med den anden han ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ipsen - 17/08-2014 17:31 17/08-2014 17:31
sværddragere i naturen har det sådan at der en stor han som har et harem af hunner, og så der flere hanner "ved siden af" som ikke er så store som den dominerende han.
de små hanner prøver så hele tiden at komme ind i gruppen og parre sig hunnerne, og den store han prøver hele tiden at jage de små hanner væk fra sit harem.
det er en konstant kamp de har :)

så måske du skal købe flere hanner og hunner, så vil kunne opleve lidt naturligt adfærd i dit akv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger MSV - 17/08-2014 17:55 17/08-2014 17:55
Tja, jeg synes ikke, at den naturlige adfærd var så spændende at se på, da havde 2 hanner.. Var mest af alt bekymret for, at den lille han ville blive tæsket eller stresset ihjel af den store.

Og nu kræver det også en kæmpe balje for at opleve naturlig adfærd hos sværddragere, da man helst skal kunne have plads til flere flokke af dem, som vel at mærke kan svømme rundt uden at støde ind i hinanden hele tiden. Måske en mindre sø vil kunne gøre det :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger MSV - 17/08-2014 18:01 17/08-2014 18:01
Du behøver ikke sætte hunnen for sig selv. Lad hende føde i det akvarie, hun er i nu. Så længe, du har områder med tæt beplantning, så skal der nok være nogle unger, som overlever. Plus, at du stresser ikke hunnen, når du ikke fanger hende op og flytter hende til et andet akvarie.
Og ja, jeg vil sige at du skal have et par hunner mere og så finde en aftager til den anden han - eller aflevere ham til det sted, hvor du købte den ene han (du kan jo selv bestemme, hvilken han, du vil beholde).
Husk at kigge godt efter, når du vil anskaffe dig flere hunner. Nogle hanner kan være sent udviklede og mangler derfor sværd, men genopodiet (spids gatfinne) vil som regel afsløre dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 17/08-2014 18:12 17/08-2014 18:12
Jeg melder mig i koret med kun en han. Havde 2 hanner (en unge blev til han) i 240 L og oplevede det samme som MSV. Er også enig i at der skal være måske 3 hunner til en han for at han ikke skal jagte en enkelt hun hele tiden for at prøve at parre sig. Jeg har ingen sværddragere i mit 720 L nu, så jeg ved ikke om flere hanner kan gå sammen i en større balje.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger joan schneider (Inaktiv) - 17/08-2014 18:27 17/08-2014 18:27
jeg har desværre ikke så mange planter dernede, der er kun 3 små.
hun bliver bare puttet i et fødedims ( ved ikke lige hvad den hedder) som er i det akvarium hun er i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger joan schneider (Inaktiv) - 17/08-2014 18:42 17/08-2014 18:42
har et andet akvarium hvor jeg har 2 slørhaler kan jeg sætte ham derover??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger MSV - 17/08-2014 21:26 17/08-2014 21:26
Nu er jeg ikke lige den store fan af fødekasser, men kan godt se problematikken, når du ikke har så mange planter endnu.
Du kan godt prøve at sætte ham over til slørhalerne. I hvert fald indtil, at du har fundet en aftager - med mindre, at han kommer til at stortrives der :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Lise Hansen - 15/05-2019 11:59 15/05-2019 11:59

Annoncører
Annoncører