Mine fisk dør...hjælp!

Postet under : Havedam - Sygdomme
Visninger : 1539

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ReneA (Inaktiv) - 12/09-2014 00:17 12/09-2014 00:17
Jeg har et ca 500 l akvarie primært med scalarer, gurami, neon og enkelte levende fødende. For lidt over tre uger siden købte jeg fire guld gurami som alle døde efter en uges tid. Jeg havde ikke set de var blevet syge eller opført sig underligt, så jeg formodede de havde været svage eller noget fra starten. To uger efter døde en perle gurami, dagen efter to perlegurami og to scalarer, dagen efter det en scalare og nu er der tre scalarer og hænger lidt med muffen. De har alle lignet sig selv og opført sig som de plejer, indtil de, som nu, står ret stille i øverste halvdel af akvariet uden at tage føde til sig og imorgen er de sikkert døde.
Akvariet er på ingen måde overbelastet. Der er masser af planter, stort baggrundsfilter, jeg bundsuger og skifter vand hver tredie uge og en fornuftig vandcirkulation. Vandværdierne er iorden, men jeg har alligevel skiftet vand hver dag de sidste fire dage, for bare at prøve et eller andet.
Nu har jeg bestilt esha2000, som skulle kunne afhjælpe en del forskellige sygdomme, da jeg ikke har kunnet regne ud hvad de fejler.

Men...er der nogen her der genkender forløbet eller har gode ideer til hvad der kan være galt og meget gerne hvordan det afhjælpes?

Rene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 12/09-2014 08:16 12/09-2014 08:16
Der er jo ikke meget at gå efter.
Ingen tegn overhovedet? Gæller de hurtigere? Det ville jeg formode, da det kun falder mig ind at tippe på noget bakterielt.
Det kan også være en bakteriel ufordragelighed. Dvs.. de fisk, du har, har en bakteriehusholdning, der kommer nye til med en hel anden bakteriestamme. Det KAN give problemer. Men hvis du selvfølgelig har købt alle det samme sted?
Det er en noget diffus sag. Selv har jeg ikke oplevet det, og jeg har dog købt mange fisk igennem de sidste 40 år.
Med Guramier er det nærliggende at tippe på fisketuberkulose. Fisketuberkulose er iøvrigt til stede i alle akvarier. For det meste bryder det kun ud, hvis forholdene ikke er optimale.
Når du nu siger, vandet er i orden, kunne du så ikke lige give værdierne videre? Hvad har du testet?
Hvor gammelt er akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ReneA (Inaktiv) - 12/09-2014 09:36 12/09-2014 09:36
Nej der er nemli ikke meget at gå efter. Jo de gæller hurtigere, men først efter de har de andre symptomer, altså står i øverste halvdel af akvariet og ikke spiser. Jeg har ikke købt alle fisk samme sted, men det var ca fire måneder siden min sidste anskaffelse og de lever stadig(det var perlegurami). Jeg har testet nitrit, nitrat, ph, chlor og temperatur. Temperaturen plejer at ligge på 26-27 grader men har dog været oppe på ca 29 grader i løbet af og på grund af den varme sommer. Det er dog noget tid og flere vandskift siden. Jeg har haft akvariet kørende i ca ti måneder

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
SandieM (Slettet) - 12/09-2014 16:19 12/09-2014 16:19
Indlægget er rettet 12/09-2014 16:20 12/09-2014 16:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har oplevet noget lidt lignende en gang i mit guppy-akvarium, efter jeg tilføjede 4 nye fisk.

Helvede brød løs! De døde ind af en kant. Jeg gjorde som dig, skiftede vand hver dag og akvariet havde kørt et års tid uden problemer!!

Mine var der så stort set ingen symptomer ved...Kun at deres finner pludselig blev gennemsigtige og trævlede helt fuldstændig fra den ene dag til den anden, og det startede på de 4 nye, så helt sikkert dem der må have haft noget sygdom med sig *blink*

De kunne svømme rundt og så pludselig svømmede de på hovedet og helt skævt, og 10 sek. efter døde de. Vildt underligt. Der er endnu ingen der har kunnet svare mig på hvad der var galt.

Jeg er meget forsigtig med at tilføre nye fisk til mine akvarier nu. Laver min egen yngel på selskabsfisk nu, det er aldrig gået galt :)

Jeg vil tro de nye du købte, må have ført noget skidt med sig. Man kan købe noget der hedder Bactopur som jeg har brugt en enkelt gang, da jeg havde en cichlide der virkede lidt syg og ikke ville spise.. få dage efter behandlingen var den, den mest livlige af dem alle der åd allermest :D

Men jo slet ikke sikkert, at det hjælper på dit problem. Håber på det bedste for dig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
DanielJensen (Slettet) - 13/09-2014 09:54 13/09-2014 09:54
Indlægget er rettet 13/09-2014 09:57 13/09-2014 09:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har en Green Killing Machine (UV filter), jeg tænder for i 8 timer ved nye fisk. Den dræber bakterier.

Den kan efter sigende også bruges til behandling af hvide pletter i parasittens fritflydende stadium.

Annoncører
Annoncører