Giv kampfisken et ordentligt liv

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 1724

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 12/11-2014 15:54 12/11-2014 15:54
Kampfisk er jo betagende flotte, men synet af dem i bitte små akvarier, gør mig trist, men sådan behøver det altså ikke at være - en god akvarieven fortalte mig "at de kun er tossede i hovedet fordi de går i et syltetøjsglas", men at man sagtens kan have en flok sammen i et fælles akvarium - bare der er planter og gemmesteder nok.
De blev sat sammen lidt efter lidt efter at have fået en periode med ro og masser af foder.
Nu har vi en lille flok (2 hanner og 4 hunner) i et 110 l. akvarium, sammen med nogen maller og en pensioneret Betta Imbellis.
De har det godt og har selv fundet ud af rangordenen i akvariet og der er forøvrigt også kommet unger, men det er en anden historie :D
Her er nogen af de voksne:

og her er nogen af ungerne:

:) Heidi

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger westermann (Inaktiv) - 12/11-2014 18:31 12/11-2014 18:31
Din historie glæder mig, selvom jeg er meget overrasket over, at du kan have 6 kampfisk i et 110 liters - ikke mindst fordi hunnerne ofte kan være ligeså aggressive som hannerne.
Jeg er imidlertid fuldstændig enig i din holdning til kampfisk og bitte små akvarier. Der går mange historier om, at kampfisks naturlige habitat skulle være små vandpytter og de derfor trives fint i et syltetøjsglas - det er noget lallende vrøvl og i øvrigt det rene dyreplageri.
Det er en total misforståelse, at disse fisk trives i bittesmå akvarier - ja bevares, de overlever, men det er ikke ensbetydende med at de trives. Kampfisk lever naturligt i søer og langsomt flydende vandløb, men først og fremmest i stillestående damme og oversvømmede områder (typisk gigantiske rismarker, der ALDRIG tørrer ud).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 12/11-2014 18:46 12/11-2014 18:46
Ja du har ret i det med hunnerne, de var faktisk også lidt efter hinanden i starten, men det var hurtigt overstået.
De kampfisk, især hanner, vi får hertil fra udlandet, vokser jo op uden kontakt med andre artsfæller, så de er temmelig asociale - men det kan åbenbart læres.
:) Heidi

Annoncører
Annoncører