Utroligt algeangreb. umuligt at bekæmpe

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 2312

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
BettaEinstein (Slettet) - 08/01-2015 08:08 08/01-2015 08:08
situationen er at mit 54L ser sådan ud:

det er som sagt på 54L lyset er 48W og er tændt 9-10 timer hver dag
filtret er baggrundsfilter med et hydor pico 250 som i morgen opgraderes til et 600

er der en løsning på mit problem hvor planterne ikke smides ud og hvor fiskene højest er ude af akvariet i 3 uger?
er 500 rejer løsningen?
antialgekemikalier?
eller noget andet?
fordi tålmodighed er ikke en mulighed :) det er så træls at se på

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 08/01-2015 09:08 08/01-2015 09:08
Alt for kratigt lys, i alt for lang tid
ud med fisk der spiser RCS
og ind med en masse RCS
mekanisk fjerne de alger du kan,
skifte vand lidt oftere og fodre en del mindre,
når du fjerner nogle af de alge typer, vil vandet igen kunne bevæge sig rundt,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
BettaEinstein (Slettet) - 08/01-2015 09:26 08/01-2015 09:26
lyset er ikke for kraftigt. det er til aquascaping så, sådan er det.
med fiskene ud - hvor lang tid mener du så? og hvor mange RCS?
mekanisk kan jeg ikke fjerne mange. de fleste er groet fast i bladene så plukker jeg dem af.
jeg fodrer næsten ikke - der er allerede skåret ned. mindre og så sulter fiskene.

skal jeg stoppe CO2 tilførslen og gødningen?

der er i øvrigt bundlagsgødning i

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger olex2285 (Inaktiv) - 08/01-2015 09:32 08/01-2015 09:32
Det ser slemt ud , har selv prøvet det . Jeg ville komme 10 amanorejer og 3 neritina snegle i baljen . Så er den super smuk igen om 14 dage . Ps skift evt lidt Extra vand i en periode . Du kan tage neritina sneglene op hvis ikke du gider deres hvide æg , men lad gerne amanorejerne gå til forebyggelse .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
BettaEinstein (Slettet) - 08/01-2015 09:47 08/01-2015 09:47
jeg har både en kampfisk deri og knurrende dværggurami - haps haps rejemad :(

fiskene er:
1 kampfisk
2 knurrende dværgurami
2 platy (hunner)
6 otocinclus affinis
og så er der planer om 10 blå neon men de er ikke købt endnu

af andre dyr er der:
X helenasnegle
1 neritina orange track som har mere arbejde end den kan nå i sin levetid

jeg har æst at ancistrus maller kan hjælpe - vil den gøre det hos mig? den vil selvfølgelig tyge ud når algerne er væk. der er ikke så meget plads i akavriet og så er ancistrus altså ikke just fotomodeller ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup - 08/01-2015 09:55 08/01-2015 09:55
>lyset er ikke for kraftigt. det er til aquascaping så, sådan er det.

kald det hvad du vil, men så kraftigt lys, er det mere alge-scaping
når du samtidig intet har i akvariet der spiser alger.

>med fiskene ud - hvor lang tid mener du så? og hvor mange RCS?

Kun de typer fisk er spiser RCS, ellers gir det jo ikke nogen mening at putte RCS ind.
Der er mange andre reje typer der også spiser alger, også dem der er lidt størrer,
dvs kan gå sammen med flere fisketyper,
grunden til at jeg foreslår RCS er den lave pris, samt mine egne gode erfaringer med dem som alge fjerner slaver

PS: et andet lille råd om fisk : det anbefales ikke at holde neon i 54 L

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
BettaEinstein (Slettet) - 08/01-2015 10:02 08/01-2015 10:02
så RCS er permanent?? det går ikke. jeg kan ikke undvære min kampfisk og jeg vil gerne beholde alle mine fisk. er der en anden løsning?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dolphintrancer (Inaktiv) - 08/01-2015 10:10 08/01-2015 10:10
Eksternt link http://www.zooplus.dk/shop/fisk/vandpleje/algedraeber/187242

Sådan en omgang her kunne vel også være en løsning?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
BettaEinstein (Slettet) - 08/01-2015 10:16 08/01-2015 10:16
#8 er det noget du har prøvet eller har læst om? erfaringer er altid rart :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dolphintrancer (Inaktiv) - 08/01-2015 10:19 08/01-2015 10:19
Brugte det i en af min farfars gamle arbejdskollegas akvarium som han havde stående lige i solen, der kom aldrig alger igen, han doseret lidt hver gang han kunne se tegn på det igen. Tager et par tage alt efter hvor mange alger der er, men er den mest skånsomme jeg kender når man ikke kan have en røvfuld ancistrus, snegler eller rejer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 09/01-2015 17:56 09/01-2015 17:56
Der er tale om Rhizoclolnium... følg vejledningen her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
BettaEinstein (Slettet) - 10/02-2015 22:59 10/02-2015 22:59
Jeg prøvede følgende:
- daglig co2 tilførsel (den anbefalede dosis, som før var rigeligt)
- 5 ml gødning om dagen (USB selvom der står 3 ml på flasken) (før var 2,5 ml helt fint)
- manuel algebekæmpelse
- ingen algemiddel

men nu er nogle af planterne ved at blive gullige og brunlige og min Ricia har ingen co2 bobler mere (det har de andre så heller ikke mere) og algerne er gået i står. de vokser ikke men de forsvinder heller ikke.

eneste forskel udover at jeg har prøvet at gøre vilkårene bedre er at jeg har skiftet co2 dåsen fra tropicas originale til en kinamodel (butikken havde ikke flere tropica så jeg købte et lager af de andre) kan det give så stor en forskel? eller er co2 bare co2?

hvad gjorde jeg galt og hvordan retter jeg op på det? (hurtigt)

bør jeg kaste mig ud i lidt biologisk bekæmpelse? med maller osv. midlertidigt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger DViper (Inaktiv) - 10/02-2015 23:31 10/02-2015 23:31
Som #4 skriver 10 amano rejer. De er så store så dem hapser kampfisken eller de andre fisk ikke. Har selv haft amano sammen med kampfisk uden problemer. Jeg har også hørt at farlowella acus eller Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=16094 tager alger. Har dog ikke selv erfaring med dem. Håber du har held med den naturlige bekæmpelse. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Multe (Inaktiv) - 11/02-2015 09:21 11/02-2015 09:21
Amano rejer er sagen. 5stk var rigeligt til at rydde mit 63l for enhver alge. Nu venter jeg på at der kommer 25stk hjem fra Tyskland :) og rydder mit 325l der har "lidt" begynder vanskeligheder ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kobotobo (Inaktiv) - 11/02-2015 12:21 11/02-2015 12:21
mørklæg dit akvarie i et par dage så er det væk det har jeg set får og det virkede bare efter få dage. Og derefter smid en eller 2 ansistus maller i så er det rent og pænt altid. har jeg os selv gjort i mit . jeg mørklagde det dog ikke smed blot 4 maller i mit 360 l og efter en uge var det væk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Lyngs - 11/02-2015 14:46 11/02-2015 14:46
Indlægget er rettet 11/02-2015 14:48 11/02-2015 14:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er dit baggrundsfilter fyldt med næringsstoffer som bliver kørt ud i akvariet i stedet for at blive fjernet jævnligt? Hvor længe har akvariet kørt? Hvad består dit baggrundsfilter af? Hvor ofte rengør du det? Hvor ofte skifter du vand og hvor meget?

Mulige grunde til det voldsomme alge angreb:

1) Alt for meget lys! Skru ned til 8 timer. Dine planter har ikke gavn af længere lystid, det har algerne. Måske er mindre end 8 timer nok.

2) Filtermedier kan være fyldt med næringsstoffer. Der hersker en generel misforståelse af at filtre er til for at forbedre vandkvaliteten og jo mindre man renser dem jo bedre nedbryder bakterierne deri, affaldsstoffer. Det er kun delvist korrekt. Den absolut største nedbrydning af affaldsstoffer foregår i bundlaget. Filteret bør ses som en si der grovsorterer affald fra som man renser ud jævnligt. Renser man dem ikke ud jævnligt, så vil de blive nedbrudt og der vil sive STORE mængder næringsstoffer ud i vandet. Når man så sit standard ugentlige vandskifte, så svinger værdierne kraftigt og det er det der er en af de aller største grunde til at folk har problemer med alger.

3) I forlængelse af 2, de ugentlige vandskift, er de for store vil det give store udsving i næringsværdierne som stresser planterne og giver grobund for alger. Er vandskiftene for små, vil der over tid, ophobe sig et overskud af næringsstoffer som giver grobund for alger.

4) Gødning og CO2. Hvis tilførelsen af disse er for stor/lille eller uregelmæssig, vil det give grobund for alger.

At bruge gift, mørklægning eller "gartnere" løser ikke problemet, men kan i bedste fald holde det nede.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Lyngs - 11/02-2015 14:54 11/02-2015 14:54
BettaEinstein skrev :
eneste forskel udover at jeg har prøvet at gøre vilkårene bedre er at jeg har skiftet co2 dåsen fra tropicas originale til en kinamodel (butikken havde ikke flere tropica så jeg købte et lager af de andre) kan det give så stor en forskel? eller er co2 bare co2?

Er du sikker på der er CO2 i de kinadåser? Hvis det er det eneste du har ændret, fra at det kørte perfekt til total alge helvede. Så er der enten ikke CO2 i de dåser, eller også har du et næringslæk i baljen. Dvs. enten er dit filter fyldt med skidt, eller også siver der gødning op fra bundlaget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Marc T - 11/02-2015 15:55 11/02-2015 15:55
BettaEinstein skrev :
Jeg prøvede følgende:
- daglig co2 tilførsel (den anbefalede dosis, som før var rigeligt)
- 5 ml gødning om dagen (USB selvom der står 3 ml på flasken) (før var 2,5 ml helt fint)
- manuel algebekæmpelse
- ingen algemiddel

men nu er nogle af planterne ved at blive gullige og brunlige og min Ricia har ingen co2 bobler mere (det har de andre så heller ikke mere) og algerne er gået i står. de vokser ikke men de forsvinder heller ikke.

hvad gjorde jeg galt og hvordan retter jeg op på det? (hurtigt)

bør jeg kaste mig ud i lidt biologisk bekæmpelse? med maller osv. midlertidigt?

Hvis algerne ikke længere vokser er det vel bare ned med klør fem for at fjerne dem...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
BettaEinstein (Slettet) - 11/02-2015 17:40 11/02-2015 17:40
#16 filteret har kørt i ca. 3 måneder, det er bygget op med bioballs i 60% af rummet og filtervat i resten (og et teknikrum) vandskift gør jeg lige pt. ikke i da jeg har brugt algemiddel og blev indstrueret af flere i at lade det virke fuldt ud før der skiftes vand. i dag er dagen hvor jeg må skifte igen og det bliver som før med 20-25% hver 2.-3. uge
#17 det gik ikke perfekt før. der var også en masse alger. der burde være co2 i Bonnies dyrecenter i randers bruger selv kinasystemet i deres planteakvarier. så det burde være godt nok i teorien
#18 nej fordi algerne sidder fast på planter, sten og baggrund. de bor der vidst

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Lyngs - 11/02-2015 17:55 11/02-2015 17:55
Hvis du i de tre måneder, på intet tidspunkt har renset/udskiftet det filtervat du har i baggrunden så er det en mulig grund til at du nu ser en alge eksplotion. Alt det skidt filteret har opsamlet bliver nedbrudt til næringsstoffer og sendt ud i vandet igen. Nogle gange vil det passe med at planterne kan tage det hele, kan de ikke så kommer der alger. Tager planterne det hele og du så skifter vand, så går næringsniveauet ned, planterne i chok og de begynder at kanibalisere sig selv for at overleve. Det gør at de selv frigiver nogle næringsstoffer som så giver alger.

Følger du de 4 punkter jeg har sat op i #16 vil du ikke opleve en pludselig eksplotion i alger. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
BettaEinstein (Slettet) - 11/02-2015 18:05 11/02-2015 18:05
Lyngs skrev :
eller også har du et næringslæk i baljen. Dvs. enten er dit filter fyldt med skidt, eller også siver der gødning op fra bundlaget.

der skulle da meget gerne sive gødning op fra bundlaget. der er bundlagsgødning under det.

lyset kører allerede kun 8 timer om dagen.

det punkt om vandskift forstår jeg ikke helt. jo jo for store skift er skidt og for små skift er skidt men definér så hvor meget der skal skiftes hvis du er uenig med de 20-25%

midlertidig bekæmpelse ER det jeg er ude efter da jeg ikke har 4-5-8-12 måneder og finjustere i. så jeg søger en midlertidig bekæmpelse til at kickstarte processen voldsomt

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Administrator scn - 11/02-2015 21:10 11/02-2015 21:10
Hvis du vil lave aquascaping, så lav aquascaping. Lad være med at køre det som et almindeligt akvarium og så smide en pokkers masse lys på og kalde det aquascaping, det duer ikke.

Prøv at se her:
Eksternt link http://aquascapinglove.com/basics/aquascaping-interview-george-fa...
Især pkt. 7

Da jeg legede med det havde jeg godt nok kraftigt lys, men ikke så mange timer. startede ud med 6 timer de første 3-4 uger, og gik så lidt op. Der kom lidt rejer i fra startern, men ingen fisk. Fidusen er at man så slet ikke behøver at fodre og derved hjælpe algerne på vej. Jeg holdt lidt igen med gødningen i starten (vel ca. 4 uger) da der ikke var så mange planter. HC cuba'en skulle have tid til at brede sig.

alt gik fint til jeg lige manglede plads til et par sulawesi snegle. en forlænget weekend og de havde raseret hele bunddækket af HC cuba...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
BettaEinstein (Slettet) - 11/02-2015 23:13 11/02-2015 23:13
Men jeg har allerede fiskene osv. Så jeg kan jo ikke starte fra bunden. Hvad gør jeg så?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Grossmann (Inaktiv) - 12/02-2015 17:43 12/02-2015 17:43
Jeg tror du skal stoppe med at overdosere din gødning skrue ned for din CO2 og skifte en masse vand og mørklægge akvariet.

Alt du gør sikrer jo en fin vækst men lige nu har kun algerne glæde af det. Så hvis du stopper med gødning og CO2 i en periode og får skiftet vand så trækker algerne sig tilbage, og så prøv at købe nogle Amano rejer. De kan sagtens gå med de andre fisk. Når de så har bekæmpet algerne kan du stille og roligt begynde at gøde og give CO2 men ikke i de voldsomme mængder du gør. Hvis du giver dobbelt op på gødning kan planterne ikke nå at optage det og så får du jo overskud til alger. Og som før nævnt skru ned for lyset til evt 6 timer, og her og nu mørklægger du helt.

Annoncører
Annoncører