Skriv pænt til hinanden.

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1580

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 28/01-2015 00:00 28/01-2015 00:00
Husk at skrive pænt til hinanden, du ved ikke, om det er en nybegynder eller en meget ung bruger, der har skrevet spørgsmålet/spørgsmålene.
Vi har lige haft et tilfælde, hvor en helt ung bruger blev svaret i en lidt hård tone og blev ked af det - brugeren var kun et barn!
Og til jer allesammen: Skriv i jeres profiler, hvem I er og fortæl om jeres erfaring og jeres akvarier, så kan vi lettere svare jer på en måde så I bedre forstår det og så undgår vi misforståelser.
Vi skal jo være her allesammen både de store og de små, nybegynderne og nørderne og alle de andre :D
De aller hyggeliste hilsener Heidi :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kristianegeberg (Inaktiv) - 28/01-2015 12:35 28/01-2015 12:35
Super fedt skrevet Heidi B)

Jeg synes også selv jeg stadig er nybegynder men har da fået nogle erfaringer, men ja, jeg synes også selv det kan være svært at lave en tråd, og pludselig hagler folk dig ned på grund af en fejl eller forkert fakta, eller lige pludselig handler tråden om noget helt andet *uhh* .
Men der er heldigvis også mange der skriver konstruktivt og hjælper dig (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Helpfish - 28/01-2015 13:03 28/01-2015 13:03
Det er hele tiden en diskussion værdig og det er godt at det bliver nævnt at vi skal passe på vores form i indlæg.

Der sker ind i mellem det, at man kommer til at skrive indlæg på måder, som virker stødende. Jeg ser at det særligt sker, når nogen har gjort noget, som man kunne have undgået, hvis man havde haft den fornødne viden. Så reageres der ofte lidt opfarende af andre.

Det er ingen undskyld, men snarere en blandt flere forklaringer. Vi glemmer måske, at vi ikke skriver til indlæg, men til mennesker. Vi må alle have for øje, at når nogen fortæller om noget, der er gået galt, når nogen skriver noget forkert eller når nogen spørger om råd, så handler det stadig om, at man søger viden hos hinanden. Alle fortjener respekt for søge viden og gå i dialog for at passe på de dyr, vi har i akvarierne.

Når man så laver en fejl eller skriver noget forkert, må vi hjælpe hinanden videre. En god regel for os alle kunne måske være at bruge et minuts tid til at vurdere, hvordan vores budskab mon modtages, inden vi sender indlægget. Er vores indlæg konstruktivt? Hvilke handlemuligheder giver vi til de andre, uanset som det er en nybegynder, en erfaring, ung eller gammel?

Jeg har så i øvrigt lige forstået, at jeg skal have udfyldt min egen profil. Det må gøres snarest. *rødmer*

Martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nc - 28/01-2015 13:45 28/01-2015 13:45
Jeg synes det er et fantastisk indlæg Heidi. Jeg er specielt glad for at du nævner det med at udfylde profilen. Hvis folk ikke har udfyldt deres profil så svarer jeg som regel ikke på deres spørgsmål. Hvorfor kan man spørge sig selv, men hvis folk ikke har det så er det nok fordi dette ikke er en seriøs profil eller måske endda en profil lavet til specifikt at 'trolle' kommentarer.

Men kudos til dig Heidi!! :)

Med Venlig Hilsen

NC

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mutti1 - 28/01-2015 14:27 28/01-2015 14:27
Hvis/når vi kommer til at skrive på en uheldig måde, håber jeg at vi får besked, så vi opdager, at vi ikke skal formulere os på den måde en anden gang.

Der er forhåbentlig ingen der skriver med den hensigt at såre andre!

Mange hilsner
Lone

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Roland - 28/01-2015 14:32 28/01-2015 14:32
Ja, flot skrevet Heidi.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger SteenB - 28/01-2015 14:39 28/01-2015 14:39
Er enig med de øvrige; godt at det bliver skrevet.

Omvendt kan man så undre sig over at det overhovedet er nødvendigt! :o Med det mener jeg, at hvis man tænker (og handler) efter den gode gamle tommelfingerregel; "Skriv til andre, som du gerne vil have at de skriver til dig", så BURDE det slet ikke være nødvendigt. :)

Men det er det så alligevel ind i mellem - og så er det godt at der er nogen der liiiiiige hæver en finger og minder alle om, at vi NATURLIGVIS skal skrive pænt til hinanden. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Bruns (Inaktiv) - 28/01-2015 14:43 28/01-2015 14:43
Jeg er selv helt ny her, har oprettet mig som bruger i dag. Jeg fik mit akvarie i December måned, og har siden læst utallige indslag i debatten igennem, for at tilegne mig viden om hvilke fisk der går sammen, hyppighed af vandskifte osv.

Udover at være meget forvirret, da alle tilsyneladende har deres egen holdning til hvad der er bedst, synes jeg dog at der hersker en gennemgående god tone i de fleste indlæg

Dog med få undtagelser, hvor folk har sat for mange fisk, eller 'forkerte' fisk sammen, der bliver tonen ofte meget ukonstruktiv, Jeg forstår godt at folk får en dårlig mavefornemmelse over at folk ikke laver reseach før de sætter fisk sammen, men det ville nok være bedre at komme med løsningsforslag, fremfor bare at hagle folk ned. Oftest er nybegynderne der ikke laver research børn, som også kan ses ud fra deres sprogbrug (jeg er selv en gammel nisse på 42 :) ).

mvh Jan

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger SteenB - 28/01-2015 15:01 28/01-2015 15:01

Gammel....???? Du er kun 42!!! :D

Jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg så kan betegnes som - er (næsten) 59 *santa*

Men bortset fra det, så velkommen her på siden. Og ja; du har ret - man kan høre mange forskellige - og nogen gange ligefrem modsatrettede erfaringer fra forskellige folk. Det er nok et spørgsmål om at der ikke findes EEN sandhed - men at der snarere findes modifikationer af den samme sandhed. Og så held og lykke fremover (y)

Mvh
Steen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup - 28/01-2015 15:04 28/01-2015 15:04
Alle der ikke mener det samme som mig er dumme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger jacob - 28/01-2015 15:05 28/01-2015 15:05
#10 Jeg er dum... :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 28/01-2015 16:51 28/01-2015 16:51
Ja da Mutti1, jeg sender en pb, men prøver at undgå det i tråden, jeg skriver kun i selve tråden, hvis det er virkelig groft, det skal jo være en behagelig oplevelse at være bruger på siden. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Hugo - 28/01-2015 18:53 28/01-2015 18:53
Jeg kan godt hjælpe Jacob med at være dum :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Ukendtnavn (Slettet) - 28/01-2015 19:00 28/01-2015 19:00
"Who's the more foolish, the fool, or the fool who follows him?"

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Guppy Manden (Inaktiv) - 28/01-2015 19:04 28/01-2015 19:04
Jeg har desværre selv oplevet at modtage svar, der mest gik ud på min stave måde. Jeg kunne jo for eksempel være ordblind. Så det synes jeg var lidt ude af kontex.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup - 28/01-2015 23:07 28/01-2015 23:07
Det er blevet MEGET bedre på det sidste, folk er blevet rigtigt gode til at hjælpe,
og ja det er rimeligt tydeligt når en helt ny spørger om noget der er lidt tosset,
men ærligt talt, så er det jo mere dumt ikke at spørge, eller ikke at turde.
Enkelte nye er endda blevet så smarte at de læser hele siden igennem, specielt alle de gode artikler,
så er 95% af de fleste spørgsmål jo besvaret.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Hr.Stokholm (Inaktiv) - 29/01-2015 06:42 29/01-2015 06:42
Som nævnt, BURDE det ikke være nødvendigt at nævne, da man netop bør skrive(behandle) andre som man selv vil skrives til... Og der er sgu ikke noget at sige til at folk af og til får lavet en meget meget uhensigtsmæssig sammensætning af fisk, da jeg samtlige gange (havde lavet min research på specifikke fisk) går ind i en dyrehandel (også de gode af slagsen), og får misvisende Vejledning omkring de her fisk, har også flere gange overhørt en ekspedient give en meget forkert forklaring videre til en grøn kunde, man skal ikke glemme at en akvarieforretning har for øje at få gang i deres salg :)

SÅ nå det er sagt, er der ikke noget at sige til at man af og til må læse om nogle begynderfejl som virker lidt tåbelige... Mener, man burde sgu da få en ordentlig vejledning hos en forretning, og ikke nødvendigvis behøves at Google alle detaljer selv :)

PS: kommer stadigvæk trofast hos dyrhandlerne, da de er knald dygtige og pålidelige på rigtig mange måder, men lige med henblik på fisk, er det ikke altid deres spidskompetence underligt nok :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 29/01-2015 06:53 29/01-2015 06:53
Ja tonen er bestemt blevet langt bedre :)
Det er jo vores side, så vi skaber den selv.
En ny på siden fanger hurtigt tonen, så hvis vi erfarne brugere selv skriver med omtanke, lærer vi nye brugere gode vaner fra starten. :)

Den med dyrehandlerne er klassisk Stokholm, de er jo ikke kun flinke dygtige mennesker, de skal også leve af at sælge deres fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Hr.Stokholm (Inaktiv) - 29/01-2015 07:35 29/01-2015 07:35
Heidi: ja der er rigtigt, men så må vi (os herinde) og se igennem fingrene at nybegyndere ikke ved bedre, hvis ikke de kan få korrekt vejledning hos dyrhandlerne :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 29/01-2015 08:27 29/01-2015 08:27
Sæ'fø'li og med alt det andet folk gør fordi de ikke ved bedre;-)

Annoncører
Annoncører