Hvide prikker?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 731

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 14/03-2015 15:59 14/03-2015 15:59
Indlægget er rettet 14/03-2015 16:00 14/03-2015 16:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der kommer jævnligt spørgsmål om hvide prikker på fisk i nystartede akvarier sikkert Ichthyophthirius.
Brugeren rådes ofte til at behandle med medicin, for at udrydde sygdommen og nogen er ude i at koge alt og skifte planterne ud, men er det den rigtige måde at gøre det på?
Hvis sygdommen er udløst af stress eller dårlig vandkvalitet og en fisk der har det godt, normalt selv kan bekæmpe den, er det så nødvendigt?
Eller vil det i princippet være nok at få vandkvaliteten i orden og give fiskene ro?
(Jeg snakker ikke om raske fisk i ellers velfungerende akvarier, der får hvide prikker, men fisk i nystartede akvarier, hvor bakterie floraen ikke er i orden endnu)
Hvad mener I?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger westermann (Inaktiv) - 14/03-2015 17:25 14/03-2015 17:25
Fint at tage emnet op, Heidi, da mange enten har haft problemet eller vil få det før eller siden.
Jeg kan ikke komme med den endegyldige løsning, men vil alligevel anbefale denne glimrende beskrivelse af problemet og problemets løsning (den medicin, som nævnes til sidst i indslaget kender jeg ikke, men kan kraftigt anbefale ESHA Exit, som jeg selv har benyttet med stor succes - kan eksempelvis købes hos zooplus.dk):
https://www.youtube.com/watch?v=iszeYQGZ9zw

Annoncører
Annoncører