Teknikrum - oplever I også proteinhinde?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2061

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger frimann85 (Inaktiv) - 16/03-2015 19:52 16/03-2015 19:52
Hej,

Jeg har et 325 liters akvarie med baggrundsfilter. Eftersom teknikrummet ikke har nogen særlig bevægelse (vandet flyttes jo over baggrunden og ud i akvariet) dannes der en proteinhinde. Hvordan undgår jeg det? Jeg har også lidt ballade med brune alger pt., så tænker at der er for meget næring i vandet. Jeg fodrer minimalt, så forstår ikke hvor al næringen kommer fra... Skal jeg være bekymret?

Jeg skifter vand hver uge - ca. 30-35 procent.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger langebæk - 16/03-2015 20:06 16/03-2015 20:06
jeg har en lille elefantfod stånede i teknik rummet, ekstra ilt kan filtere altid bruge :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger eldu22 (Inaktiv) - 17/03-2015 16:03 17/03-2015 16:03
Har samme problem dog med et 250l med sandbund og 2 indvendige filtre, har prøvet alt, så hvis der er nogen som har en god ide, lad høre

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger langebæk - 17/03-2015 16:31 17/03-2015 16:31
jeg har en gang hørt et husmands råd om man kan lægge en avis i overfladen men om det virker det har jeg ingen anelse om

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger malawicarsten - 17/03-2015 16:40 17/03-2015 16:40
Den med avisen virker B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup - 17/03-2015 18:04 17/03-2015 18:04
Er der ikke alt muligt ulækkert sværte på en avis ?
Hvad skade gør den protein hinde ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger scn - 17/03-2015 18:11 17/03-2015 18:11
Første spørgsmål burde være: Hvor meget tryksværte er det lige der bliver afleveret til vandet på 2-3 sekunder?

"Skaden" er vel at det ikke er kønt.

Jeg undre mig mere over hvordan det kommer ud i akvariet? Er det ikke typisk sådan at vand hives ind via en rist monteret lavt, og så blæses ud af en slange via et powerhead monteret højt. Men selve vandoverfladen er vel typisk ikke i direkte kontakt, evt hvis der er en overløbsrist, men der burde flowet være ind i filteret og ikke ud?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Bobtail - 17/03-2015 18:54 17/03-2015 18:54
#6 - Når du har en proteinhinde på overfladen, så optager vandet ved cirkulation, ikke så meget ilt som det burde.

Jeg har en lille Eheim overfladeskimmer, som jeg bruger efter behov. Sætter jeg den i et 720 l, så er overfladen skummet og proteinhinden fjernet på 5 min. Derefter op med skimmeren, og så bruger jeg den først, når den er gal med proteinhinden igen...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger oOFutteOo (Inaktiv) - 18/03-2015 16:00 18/03-2015 16:00
Jeg bliver lidt i tvivl er der proteinhinde i hele akvariet eller kun i teknik rum? *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger vandmande1 (Inaktiv) - 18/03-2015 16:57 18/03-2015 16:57
Denne her virker fantastisk Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-skim-350-overfladesug...
Rensede overfladen på min 325 på et par timer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 18/03-2015 18:30 18/03-2015 18:30
Denne som #10 omtaler har jeg også selv. Den kører 24/7 og er bare god. Vil næsten sige det er et must. Andre vil nok sige for og imod. Efter min erfaring vil man ikke kunne undgå proteinhinde. når man fodre optimalt Andre vil nok sige noget andet. Blot min erfaring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/03-2015 20:19 18/03-2015 20:19
En proteinhinde består af amino-syrer, der danner en såkaldt polypeptidkæde, både foder og meget andet møg i akvariet vil af bakterierne blive omdannet til eksempelvis aminosyrer som igen vil danne polypeptidkæderne der resulterer i protein...
Der er selvfølgelig også ting der påvirker aminosyrerne og kan omdanne dem til andet i akvariet, det kan gøres på lidt forskellig vis, det hele i sin helhed omkring elektrokemiske ændringer i akvariet benævnes under eet som REDOX, REDuktionOXidation står det for, det drejer sig om de ændringer der sker hvis man f.eks. tilfører H2O2(Brintoverilte)(tilføres under kontrol), brintoverilte er kraftigt oxiderende og vil stort set angribe alt der er i akvariet, ilt som der er tale om er faktisk ret aggressivt og vil have en god virkning på akvariets forskellige kemiske indhold...
Det er sådan med REDOX at der kan ikke finde en oxidation sted, uden der også sker en reduktion, reduktionen gør at de stoffer der er disponeriet i den retning og ikke har bundet deres elektroner alt for fast i strukturen, vil aflevere dem til en modtager der kan rumme og holde på disse elektroner, altså vil der være tale om både kemisk og ladningen hvad elektronerne angår vil ændres som oftest til helt andre bestanddele...
Et anden meget aggressivt element er ozon, det er dog sjældent anvendt i forbindelse med ferskvand, men anvendes ofte i saltvandsakvariet og så skal man være lidt forsigtig med det da ozon er giftigt...

Så oplever man overfladehinde, kan man næsten forlods regne med at REDOX potentialet i akvariet faktisk er ringe...
De fleste tror man skifter vand i akvariet for at fjerne overskydende Nitrat, hvilket er korrekt at et vandskifte tjener det formål, men det tjener også det formål at det ændrer på Redox potentialet, idet der tilføres en del stoffer der er indeholdt i vandet, som formentlig vil være opbrugt i akvariet eller generelt vil være en mangelvare, så jævnlige vandskift vil altså have en god effekt og fungerer Redox og man har balance i udskiftning af vand, så vil man som oftest også have krystalklart vand... tåget uigennemsigtigt vand vil som oftest også udvise særdeles ringe Redox-værdier...
Tilførsel af gødning, foder, medicin, diverse vandforbedrende midler påvirker også Redox.
Kan man opnå et Redox-potentiale på 700 milliVolt, så kan man faktisk slå Cyano bakterier ihjel ... så det er klart et vigtigt islet men er en del overset... og forholdet tilskrives ofte andre forhold, som f.eks. at man har opnået at reducere visse næringsstoffer, men som oftest forholder det sig anderledes...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger eldu22 (Inaktiv) - 18/03-2015 23:47 18/03-2015 23:47
# 12
Indrømmer blankt at jeg ikke helt fatter hvad du skriver, men hvis jeg har forstået det rigtigt, kan ilt hjælpe på redox eller ???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 19/03-2015 00:51 19/03-2015 00:51
ja, .... nej, redox er kompliceret, men i princippet kan man sige at alt hvad man hælder i akvariet af ting og sager også har indflydelse på redox... og jeg kender desværre ikke til nogle steder der har noget der er let læseligt, for det er ret kompliceret og en vis viden om kemi er bestemt ikke af vejen, men uanset så har det stor indflydelse på de mange forskellige processer i akvariet ... og lyset kan i den sammenhæng også spille en rolle...
Men ilt er netop meget reaktiv... derfor er det også en god ide i forb. med proteinhinden at sørge for at der er god turbulens i overfladen, uden dog at skulle overdrive det...
CO2 tilsætning har iøvrigt også gunstig indflydelse på Redox-værdien...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger dave - 19/03-2015 07:15 19/03-2015 07:15
#14 Har du nogle kilder på det? Jeg kan da heller ikke lige se sammenhængen? Det gør ikke noget at de er svære at læse :)

Mvh
David

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger dave - 19/03-2015 09:37 19/03-2015 09:37
Tak :) .. Så fik jeg da også lige prøvet mine tyskkundskaber. Jeg mener ikke det er korrekt det du skriver om redox-kemien. Der sker naturligvis nogle redoxprocesser, men det er min klare opfattelse at de sker i mikroorganismerne i akvariet? Du skriver også om H2O2 og siger at det er ilt. Det er det ikke, det er en peroxid og der er kæmpe forskel. Det fremstår stadig uklart hvilke ting der opbruges og fornyes ved vandskift?

Så i sidste ende er der vel stadig næringsstofferne der skal være i balance eller hvad?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 19/03-2015 16:08 19/03-2015 16:08
Det er en peroxid, det er netop i kraft af det ekstra iltatom at det er agressivt og påvirker både mikroorganismer som jo i pincippet også er opbygget af kemi og andet i akvariet... og det er kendt at man kan anvende brintoverilte som decinficerende middel, f.eks. til rensning af sår... Her definition/forklaring på wiki Eksternt link http://da.wikipedia.org/wiki/Redoxreaktion

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger dave - 19/03-2015 18:42 19/03-2015 18:42
Indlægget er rettet 19/03-2015 19:08 19/03-2015 19:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jaja, den er god nok, men du anbefaler vel ikke at bruge det i akvariet? Og ekstra ilt ved overflade bevægelse er jo O2 og ikke det samme som i H2O2. Og det er stadig uklart, hvordan du mener redox-kemien påvirkes af vandskift?

Jeg tror du er lidt på "dybt vand" :P med al den redox snak.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger mbunaMic (Inaktiv) - 19/03-2015 20:17 19/03-2015 20:17
Indlægget er rettet 20/03-2015 14:54 20/03-2015 14:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger C9Heathen - 19/03-2015 21:30 19/03-2015 21:30
Jeg undgår problemet vha. overløb og bevægelse i vandoverfladen.

Kører med baggrundsfilter og én powerhead, har krystal klar vand - billig/simpel løsning der holder :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger oOFutteOo (Inaktiv) - 19/03-2015 23:37 19/03-2015 23:37
Ja #21 jeg bruger samme model. Har et lidt utraditionelt baggrundsfilter det suger/ tager vand ind i hele akvariets højde gennem en hmf måtte jeg har skåret i toppen af måtten så den ikke er så tyk i toppen og skråner ind på den måde kan jeg øge eller sænke af vand fra overfladen ved hjælp af små stykker hmf måtte er der problemer med hinde på overfaden kan jeg fjerne toppen helt og så skimmer filtret kun fra overfladen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 19/03-2015 23:54 19/03-2015 23:54
ja, #19 også på dybt vand Redox rækker helt ned i sedimentet eller bundlaget og foregår sådan set konstant...
Jeg har gennem en del år efterhånden kørt med måling (Redox) på akvariet og der kan klart ses forskel på værdierne ved f.eks. vandskifte, tilførsel af co2, gødning osv... kører akvariet dårligt eller forholdene i det er ringe, så vil man også se et fald i Redox værdien for akvariet, så det afspejler klart hvor godt akvariet kører...

Der ligger faktisk en artikel her på siden omkring Redox, mest møntet på saltvand såvidt jeg husker, så der er det altså også aktuelt...

Redox påvirkes ved vandskift ikraft af den ændring der sker i den kemiske sammensætning, der tilføres også ekstra ilt, da vandet som oftest er eller har været under tryk, hvilket også er et forhold der gør at man kan se at der sætter sig luftbobler rundt om i akvariet...
Redox foregår også i relation til fotosyntesen, hvor planterne selv foretager Redox funktioner...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger dave - 20/03-2015 21:19 20/03-2015 21:19
Indlægget er rettet 20/03-2015 21:21 20/03-2015 21:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 23 Det du skriver om redox-kemi er i det store hele noget sludder. Jeg har læst artiklen du nævner og hele pointen er jo at du muligvis kan bruge det elektrokemiske potential, som en indikation på hvordan akvariet fungerer. Det handler jo ikke om at der skal ske "redox magi" og vupti så er proteinhinden væk.

Sådan som jeg forstår det (uden at vide ret meget om det), så kommer proteinhinden af proteiner, primært fra proteinholdigt foder. Den kan fjernes mekanisk, ved vandskift eller med skimmer som Ehiems. Den kan også nedbrydes biologisk, hvis den kommer i forbindelse med mikroorganismerne, som nok ikke har optimale betingelser i overfladen. Derfor er overfladebevægelse god forebyggelse mod problemet. Det bremser mulighed for at danne hinden da den nedbrydes mekanisk (ikke kemisk) af turbulens. Det kan også bekæmpes ved at undgå foder som sviner for meget(eller overfodring).

Jeg tror ikke umiddelbart at du kan oxidere proteinhinden væk, det sker som regel i enzymatisk katalyserede processer. Den spænding du måler i akvariet er altså et symptom, ikke en årsag og derfor relativt uinteressant i denne sammenhæng (med mindre der redegøres for, hvilke specier der forårsager ændringen i spændingen).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/03-2015 09:58 23/03-2015 09:58
Det er muligt at jeg skriver noget sludder, men det er ikke ensbetydende med at redox ikke eksisterer og fungerer i akvariet, det er svære processer og svære at beskrive formentlig også derfor der ikke er meget at finde om det i akvatisk henseende...
Der finde også en organisk Redox proces, som er lidt anderledes end den uorganiske, da der ikke afgives nogen form for elektroner Eksternt link http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_redox_reaction

(Det følgende er et lille uddrag af en omhandling om Wetland-soils... som næsten alt andet i den dur på engelsk)

REDOX POTENTIAL

R D DeLaune, Louisiana State University, Baton
Rouge, LA, USA
K R Reddy, University of Florida, Gainesville, FL, USA
© 2005, Elsevier Ltd. All Rights Reserved.

Introduction

Geochemists, soil scientists, and limnologists have used redox potential (Eh) measurements to
character­ize oxidation-reduction status of surface environ­ments. The redox potential of soil,
water, and marine systems is a measure of electrochemical potential or electron availability within
d1ese systems. Electrons are essential to all inorganic and organic chemical reactions. Redox
potential measurements allow for rapid characterization of the degree of reduction and for
predicting stability of various compounds that regulate nutrients and metal availability in soil and
sediment. Redox potential is diagnostic for deter­mining whether an area is functioning as
wetland or nonwetland.
Oxidation and reduction reactions regulate many of d1e biogeochemical reactions in surface envi­ronments. Redox potential (Eh) is determined from the concentration of oxidants and reductants in the environment. The inorganic oxidants include oxygen, nitrate, nitrite, manganese, iron, sulfate, and CO2, while the reductants include various organic substrates and reduced inorganic compounds.

Theoretical Relationships

Oxidation and reduction reactions involve transfer of electrons from one compound to another and
play a major role in regulating many reactions in biological systems. Oxidation-reduction reactions
are coupled reactions.
Oxidation is defined as removal of electrons from a compound. Such a compound is usually referred to as
'electron donor' or 'reductant.' During this process it is oxidized and increases its oxidation number: Reductant= Oxidant+ e-

Reduction is defined as the addition of electrons to a compound.
A compound that accepts electrons is usually re­ferred to as 'electron acceptor' or 'oxidant.' During this process the compound is reduced and its oxidation number is decreased:
Oxidant = Reductant + e-

The tendency of compounds to accept or donate electrons is expressed as 'reduction potential' or
'redox potential.' The redox potential of a substance depends upon:

o Affinity of molecules for electrons;
o Concentration of reductants and oxidants (referred to as redox pair);

Reductants (electron donors) in wetland soils are:

o Organic matter and various organic compounds;
o Reduced inorganic compounds such as NH4+, Fe2+, Mn2+, SO42-, CH4, and H2.

Oxidants (electron acceptors) are inorganic com­pounds such as O2, NO3-, MnO2, FeOOH, SO42- -, and
HCO3-.
Anaerobic environments such as wetland soils are usually limited by electron acceptors and have an abundant supply of electron donors. Aerated soils are usually limited by electron donors and have an abundant supply of electron acceptors (primarily O2).
/////

Er man i tvivl om man har redox-processer kørende i akvariet, kan man sådan set bare komme et jernsøm i og ruster det, så er der redox aktivt, Eksternt link http://en.wikipedia.org/wiki/Rust

Proteiner er såkaldte polypeptidkæder der er sammensat af aminosyrer hvoraf der er 20 stk. Eksternt link http://da.wikipedia.org/wiki/Aminosyre
Det er rent faktisk lykkes mig flere gange at fjerne denne proteinhinde ved anvendelse af 35% brintoverilte, men det er ikke nogen garanti for den ikke kommer igen.... Den mekaniske del af overfladecirkulationen gør også at overfladen så at sige bliver større og der vil være et bedre optag af både ilt og co2 på den bekostning, som vil påvirke overfladefilmen, selve den mekaniske rørelse vil jeg ikke mene vil kunne fjerne hinden, så der er mere tale om en kombination da det hovedsageligt er luftens tryk der sørger for indholdet af både ilt og co2 tilførsel...

Der er forskellige oxidations grader eller trin som er forbundet med de forskellige stoffer og dem er der iøvrigt en hel del af ... og kan ses i denne tabel Eksternt link http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oxidation_states_of_the_elem...
og der er angivet både oxidations og reduktionstrin...

Annoncører
Annoncører