Hvor mange watt bruger en spandpumpe?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1216

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 09/04-2015 22:22 09/04-2015 22:22
Jeg måler vores energi forbrug i øjeblikket, godt nok med en billig energimåler fra Harald Nyborg men men...
De ting jeg har målt på, har indtil videre vist et forbrug nogen lunde svarende til det, der står på apparatet, men begge de spandpumper, jeg har målt på, viser noget andet, den ene viser et forbrug på 16 w, der står 35 på pumpen, den anden viser et forbrug på lidt over 15, men der står 24 på pumpen, er der nogen, der kan forklare mig det?
Det er gamle pumper, kan det tænkes at vi virker på halv kraft?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 11/04-2015 05:45 11/04-2015 05:45
Nå der var ikke nogen, der kunne svare mig - her i hvert fald, men jeg spurgte en af mine FB venner, der er elektriker, her er svaret, som I kan se er han også nordmand :D :
"Effekten på pumpen er det maksimale den kan trekke under verst tenkelige forhold. Går pumpen lett, trekker den mye mindre."

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger hofer (Inaktiv) - 11/04-2015 08:20 11/04-2015 08:20
Okay - der er da spændende information, det må jo betyde at vores elregninger er minde end vi tror. Det er da dejligt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger perniel - 11/04-2015 08:30 11/04-2015 08:30
Hej det er faktisk modsat hvis du lukker lidt på tryksiden på spandpumpen ffalder forbruget, jeg har prøvet det på både tetratec og eheim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 12/04-2015 01:45 12/04-2015 01:45
First of all.

Producenterne har en procedure til at give pumpen en mærkeplade.
Det vil sige at den påtrykte effekt er fundet ud fra en given situation - F.eks. hvor spandpumpen har skulle løfte vandet højere end indsugningen er placeret, lad os sige en meter.
Netop denne meter er noget som gør at pumpen bliver belastet og den optagne effekt øges.

Du kan evt. selv lave forsøget hvis du har mulighed for det og se hvad den siger på effektmåleren når udstrømmeren hæves.

Når pumpen kører i akvariet er indsugning og udstrømmer (Som regel) i samme niveau og den skal ikke bruge krudt på at løfte vandet.
Pumpen skal dermed kun yde effekt til at cirkulere vandet og selvfølgelig overvinde modstand i slanger og selve filteret.

Håber det giver mening, det er svært at forklare uden at skulle skrive en hel rapport *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger hermank (Inaktiv) - 13/04-2015 14:11 13/04-2015 14:11
hvordan måler man det. min pumpe er på feks 5W
er det i timen den bruger det?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ThomasBallerup - 13/04-2015 14:17 13/04-2015 14:17
effekten fra spand pumper er tæt på 100% induktiv, dvs den er svær at måle for billige energi målere,
køb en af de dyre målere der kan måle på reaktive belastninger, og i kan måle forbruget rigtigt :-)
Det er rigtigt at "forbruget" ændres med belastningen, med det skyldes at induktionen ændres af den roterende magnet
alt efter hvor den rammer fasen på hver omgang.
disse pumper udgør en meget lille del af jeres samlede forbrug, langt det meste er varmen, så kommer lyset, og til sidst pumpen.
forudsat i der er tale om "normale" akvarier som folk har flest af :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kennethg (Inaktiv) - 13/04-2015 18:46 13/04-2015 18:46
Hej Heidi.....hvis det er meget meget vigtigt for dig at finde ud af, hvor meget din pumpe bruger i strøm.....kan du prøve at henvende dig til din lokale elforsyning, de fleste har en watt måler, man kan låne . Du kan også prøve at spørge din nærmeste elektriker.......

Har flere gange set test på billige watt målere. Og konklusionen hver gang, er at de ikke er særlige præcise. *skeptisk*

Annoncører
Annoncører