Fisk mister hale og finner - desperat!

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 2047

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mellowinkxx (Inaktiv) - 04/05-2015 22:10 04/05-2015 22:10

Hej alle!

Jeg har et problem, og jeg håber virkelig I kan hjælpe mig!
Jeg er nybegynder indenfor akvarieverdenen, så bær over med mig.

Vi har et akvarium på 54 liter, med 2 rejer, 2 doktorfisk og 6 guppyer (som lige har fået 5 unger i dag = 11 guppyer).
Vi har haft problemer med bugvattersot hos fiskene, og har mistet 5 fisk pga. det. Derfor har vi omrokeret akvariet, så der er godt omløb, og vi har planter i, og sørger for at skifte vand, og ikke fodre for tit, og har ikke haft problemer med dét siden.

Vores guppyer består af 1 ældre han, 2 ung-hanner og 3 ung-hunner, plus de helt små baby-guppyer.
I dag opdagede jeg så, at den ene guppy-huns hale og dens venstre finne næsten var væk, og jeg ved at de kan finde på at nappe efter hinandens finner.
Mit spørgsmål er så, om det kan være pga. at der er for mange hanner i akvariet (vi skal af med de 2 ung-hanner snarest), kan det være stress, eller kan det være sygdom der gør det? Jeg har ikke set tegn på svamp hos nogle af fiskene, og de svømmer og spiser som de plejer (også den der har mistet nogle af finnerne).

- Skal jeg aflive hun-guppyen, som har mistet nogle af finnerne, eller vokser de ud igen, uden at hun lider under det?

Jeg håber I kan hjælpe mig, da jeg gerne vil sikre mig at fiskene har det så godt som muligt!

Med venlig hilsen
Fie

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Micchr (Inaktiv) - 04/05-2015 22:41 04/05-2015 22:41
Finnerne skulle gerne vokse ud igen, så jeg ville ikke aflive med det samme men holde lidt øje i stedet (y)

Så tænker at vejen frem er at få de der hanner sendt videre til et andet sted så snart det er muligt (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 05/05-2015 09:32 05/05-2015 09:32
Jeg har aldrig hørt om, at det skulle være et problem at have guppy-hanner sammen. Har endda flere gange set, at folk har haft et akvarium kun med hanner uden problemer. Er det doktorfiskene, der napper finner? Mener da ikke, at guppyer skulle gøre det? Jeg er endnu ikke så erfaren, så det er meget muligt, at jeg blot er uvidende om dette. Forresten er dine doktorfisk nok ikke så egnede til et akvarium på 54 liter. De bliver relativt store, og så vidt jeg ved, er det meget livlige fisk, som har brug for plads til at bevæge sig på. :)
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=16136

Hvor længe har akvariet kørt? Hvor ofte skifter I vand, og hvor meget ad gangen? Hvis du har mulighed for at tage et billede af fisken, vil nogle af de mere erfarne akvarister nok bedre kunne hjælpe dig. Hvis I bor i nærheden af en akvariebutik, har I mulighed for at få målt jeres vandværdier. De dér strips, man kan købe skulle være meget upræcise, og det koster at anskaffe et dråbetest-sæt.

Jeg har en kampfisk, hvis hale pludselig var skrumpet ind, og jeg mistænkte finneråd på trods af regelmæssige vandskift. Nu tror jeg nærmere, at han selv har bidt i halen, da den var blevet meget stor og tung. Det var dog ikke hele halen, men blot omkring 5 mm af længden, der var væk.

Og så lige: Velkommen til! (y) Der er rigtig megen hjælp at hente herinde. Har selv været utroligt glad for dette forum, hvor man både kan blive klogere på sin hobby og dele den med andre entutiaster. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mellowinkxx (Inaktiv) - 05/05-2015 09:52 05/05-2015 09:52

Micchr: Okay, jeg holder øje med hende. Kiggede lige til hende her imorges, og det så ud som om halen allerede er vokset en lille smule ud igen. Hun svømmer stadig som hun plejer, og virker ikke vildt påvirket af det.
- Du tror at det kan være fordi hannerne er efter hende, eller hvad? :-)
Tak for svaret!

Eagleauster: Jeg ved ikke hvem der skulle have nappet efter hende, men jo det kan sagtens være doktorfiskene. De nappede engang efter en af vores syge hunner, som vi aflivede kort efter, pga. bugvattersot der ikke kunne kureres.
Vi fik at vide, dengang vi købte doktorfiskene, at akvariet ville være fint til dem. Vi sørgede for at få spurgt om præcis hvilke fisk vi kunne have gående sammen dér, osv., og dem i butikken var meget sikre på at det sagtens kunne gå. Det virker heller ikke til at de har problemer med pladsen, de boltrer sig rigeligt og virker til at være glade (hvis man kan se på dem at de er det :-P ).

Akvariet har kørt i hvert fald i 6 mdr., og vi skifter vand ca. hver 2. uge (vi startede med at gøre det hver uge, men fik at vide, da vores fisk blev syge, at det måske var godt at vente en ekstra uge, så der kom et naturligt bakterieflow i vandet). Vi skifter ca. 1/3 hver gang, eller 1/2 hvis der virker til at være behov for det. Vi har flere gange fået lavet en måling af vandets værdier, og den har hver gang været rigtig fin - også pga. at vi har rigtige planter deri.

Her er det praktisk talt hele halen der er væk. Helt ind til "stumpen", men hun virker ikke synderligt påvirket af det, og det ser ud som om den allerede er blevet lidt større igen.

Mange tak skal du have! Det er dejligt at man kan søge hjælp hos folk som selv har oplevet samme ting, eller nogle som bare er mere erfarne, end mange af dem man finder i butikkerne i dag.
Og mange tak for svaret :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Zookeeper (Inaktiv) - 05/05-2015 14:03 05/05-2015 14:03
Dine Gara Ruffa - eller doktorfisk - er problemet!
Hvis de er bare det mindste sultne, så angriber de alt andet i akvariet. Fisken svømmer meget hurtigt, så det er intet problem for dem, at fange de andre fisk!
Jeg har læst om doktorfisk, der angreb både honning guramier og de store regnbuefisk!

Så jeg ville anskaffe nogle maller, og så ud med dine doktorfisk (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger olex2285 (Inaktiv) - 05/05-2015 14:28 05/05-2015 14:28
Jeg er meget enig med zookeeper ud med doktorfiskene og ind med evt 6 pansermaller . Doktorfiskene er de rene djævle når de er sultende og det er de tit , jeg har haft i 100 vis af dem og er man væk en weekend kan man regne med at der er en del af dem som er spist hul i gennem det bløde punkt på bugen ??

Annoncører
Annoncører