Fisk mister hale og finner - desperat!

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 2047

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mellowinkxx (Inaktiv) - 04/05-2015 22:10 04/05-2015 22:10

Hej alle!

Jeg har et problem, og jeg håber virkelig I kan hjælpe mig!
Jeg er nybegynder indenfor akvarieverdenen, så bær over med mig.

Vi har et akvarium på 54 liter, med 2 rejer, 2 doktorfisk og 6 guppyer (som lige har fået 5 unger i dag = 11 guppyer).
Vi har haft problemer med bugvattersot hos fiskene, og har mistet 5 fisk pga. det. Derfor har vi omrokeret akvariet, så der er godt omløb, og vi har planter i, og sørger for at skifte vand, og ikke fodre for tit, og har ikke haft problemer med dét siden.

Vores guppyer består af 1 ældre han, 2 ung-hanner og 3 ung-hunner, plus de helt små baby-guppyer.
I dag opdagede jeg så, at den ene guppy-huns hale og dens venstre finne næsten var væk, og jeg ved at de kan finde på at nappe efter hinandens finner.
Mit spørgsmål er så, om det kan være pga. at der er for mange hanner i akvariet (vi skal af med de 2 ung-hanner snarest), kan det være stress, eller kan det være sygdom der gør det? Jeg har ikke set tegn på svamp hos nogle af fiskene, og de svømmer og spiser som de plejer (også den der har mistet nogle af finnerne).

- Skal jeg aflive hun-guppyen, som har mistet nogle af finnerne, eller vokser de ud igen, uden at hun lider under det?

Jeg håber I kan hjælpe mig, da jeg gerne vil sikre mig at fiskene har det så godt som muligt!

Med venlig hilsen
Fie

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Micchr (Inaktiv) - 04/05-2015 22:41 04/05-2015 22:41
Finnerne skulle gerne vokse ud igen, så jeg ville ikke aflive med det samme men holde lidt øje i stedet (y)

Så tænker at vejen frem er at få de der hanner sendt videre til et andet sted så snart det er muligt (y)