Guppy opdræts akvarie hjælp

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1065

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger andr12345 (Inaktiv) - 22/06-2015 19:49 22/06-2015 19:49
hej alle, jeg skal til at starte lidt guppy opdræt op. Har valgt at jeg vil starte stille og roligt med 4 akvarier, hvor jeg så bygger mere på efterhånden. (Er akvarie rutineret og har 5 i forvejen)
de skal stå på en rigtig solid træreol som tidligere er blevet bruget som CD-lager, og det skal køre med HMF filter.

HMF filter spørgsmål: Hvad skal der indkøbes?

Udover det^ Har i så ellers nogle spændene guppyer man kan lave opdræt på? Gerne Endlers?
Har tænkt på green endlers og Poecilia Grøn Wien Lower sværddrager med gule finner.

På forhånd tak :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 23/06-2015 05:18 23/06-2015 05:18
Hvis du vil have HMF filter i dine 4 akvarier skal du have:
En luftpumpe. der er stor nok til at drive 4 akvarier/ eller 4 enkelte luftpumper evt. fordelere til luften, hvis der ikke er udgange nok og 4 regulatorer/haner, så du kan styre hvor kraftig luftstrømmen bliver. Altarnativt kan du også drive dem med 4 små cirkulationspumper.
4 tjekkiske lufthæverter og filtermåtte til 4 akvarier.
Og så skal du have en skarp hobbykniv til at skære måtterne til.

Endlers guppyer er en guppyart for sig (Poecilia wingei) i modsætning til de andre guppyer (Poecilia reticulata).
Navnet "Poecilia Grøn Wien Lower sværddrager med gule finner" jeg kan ikke rigtigt få hoved og hale i, men måske er der andre brugere, der kan hjælpe her.

Du kan sagtens bede andre guppyavlere fortælle om deres erfaringer med de enkelte stammer, men køb og salg skal foregå uden for forum enten i en købssannonce eller som pb.

Hvis du begynder at avle på guppyer, skal du indstille dig på at der hurtigt kommer en del overskudsfisk, der ikke lever op til standarten for en ren stamme, dem må du så enten sælge eller aflive.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger andr12345 (Inaktiv) - 23/06-2015 08:51 23/06-2015 08:51
heidi48 skrev :
Hvis du vil have HMF filter i dine 4 akvarier skal du have:
En luftpumpe. der er stor nok til at drive 4 akvarier/ eller 4 enkelte luftpumper evt. fordelere til luften, hvis der ikke er udgange nok og 4 regulatorer/haner, så du kan styre hvor kraftig luftstrømmen bliver. Altarnativt kan du også drive dem med 4 små cirkulationspumper.
4 tjekkiske lufthæverter og filtermåtte til 4 akvarier.
Og så skal du have en skarp hobbykniv til at skære måtterne til.

Endlers guppyer er en guppyart for sig (Poecilia wingei) i modsætning til de andre guppyer (Poecilia reticulata).
Navnet "Poecilia Grøn Wien Lower sværddrager med gule finner" jeg kan ikke rigtigt få hoved og hale i, men måske er der andre brugere, der kan hjælpe her.

Du kan sagtens bede andre guppyavlere fortælle om deres erfaringer med de enkelte stammer, men køb og salg skal foregå uden for forum enten i en købssannonce eller som pb.

Hvis du begynder at avle på guppyer, skal du indstille dig på at der hurtigt kommer en del overskudsfisk, der ikke lever op til standarten for en ren stamme, dem må du så enten sælge eller aflive.
Okay tak! :) ved godt at de er to forskellige arter, men ville måske gerne have en reticulata art, selvfølgelig ikke i samme akvarie som de andre :D :D men tak for hjælpen! :) kender du evt om der er nogle guppy avlere her på siden/ måske Facebook så jeg kan kontakte dem? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kim m (Inaktiv) - 23/06-2015 09:43 23/06-2015 09:43
Du skal i hvert fald have styr på artsbegrebet ;)

Poecilia reticulata ER en art. Der er så forskellige varianter som f.eks. Weinersmaragd, Blue Moscow osv.

Når det så er sagt, så er der mht. Poecilia wingei masser af forskellige phenotyper fra i hvert fald 7-8 lokationer omkring Cumana og Campoma at rode med. De fleste holder dem "lokationsrene" evt. i kolonier med flere phenotyper fra samme lokation, men mange folder dem også som linieavlede/selekterede stammer, f.eks. Orange Spotted osv.

Der kan også laves et hav a kryds mellem de to arter (Tiger endlers, Red Scarlet osv.).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 23/06-2015 12:37 23/06-2015 12:37
Uh...
Det der med at få fat i gode rene stammer kan godt være lidt svært.
Du kan prøve at forhøre dig på guppyklubben.dk, men jeg ved, der ikke er ret mange medlemmer i nordjylland.
Hvor langt væk, har du mulighed for at bevæge dig for at købe guppyer?
Din profil siger du er 13 år, så du har jo ikke kørekort i hvert fald ;)
Der er mange, der køber deres rene guppystammer i udlandet, de kan sendes med posten på denne her årstid, men det koster jo lidt både for stammerne og for forsendelsen, men der er nogen tyske avlere, der har nogen rigtig flotte fisk.
Har du kontaktet nogen af de lokale akvarieforeninger i dit område?
En anden mulighed er at spørge din lokale akvarieforretning om de har mulighed for at få nogen specielle guppyer hjem til dig, sammen med deres egne fisk.

Annoncører
Annoncører