Planter og Geophagus brasiliensis

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 945

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ChrixMax (Inaktiv) - 08/09-2015 19:23 08/09-2015 19:23
Indlægget er rettet 08/09-2015 19:30 08/09-2015 19:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej alle jer jordspiser -og akvarie entusiaster
Jeg har endelig fået indrettet og fået fyldt fisk i mit nye 530 l akvarium. Fisk og planter er kommet fra mit 200 l akvarium, for ville nemlig også gerne give dem bedre plads.
Nu er mit spørgsmål bare om, de snart ankommende, jordspisere vil lade mine planter være i fred? *uhh*

Har med den tanke placeret sten omkring de forskellige planters rødder og også lavet meget fri svømme/gravplads, så de kan udfolde sig.
Se billede! :)

Hvis i har ris og ros er i mere end velkomne :P

PS. Vil meget gerne have mig nogle flere store og høje planter, som Vallisneria, hammerslået eller javabregner, langs baggrunden. Vil det kunne lade sig gøre, hvis jeg nu planter dem på samme måde og omkranser deres rødder med sten på samme måde som gjort?

Jeg har også lige et ekstra undrings spørgsmål:
Da jeg i lørdags flyttede alle mine fisk fra 200 l akvariet over til 530'et, tilvænnede jeg dem som normalt. I poser nede i akvariet og en kop vand hvert 5 minut.
Alle fisk, bortset fra 10 glødelys tetra klarede det...
Hvad kan der være galt?

Alle mine andre fisk svømmer helt fint rundt. Med det mener jeg at de i dagen efter "hang" alle tetra'ene og gispede i overfladen.
Har kun 5 stykker tilbage nu, som overraskende nok lever i bedste velgående

Info:
Det meste vand er fra mit 200 l akvarium. Jeg kørte også min eheim 2078e ind i 200l akvariet, i 5 dage før. 530 l har også stået 5 dages tid med vand og pumpe i og blev endda også podet med bactozym (bakterie kickstarter)
Nitrit er <0,3ml/
Og pH er 7

På forhånd tak for jeres svar og kritik! :)

Med Venlig Hilsen
Christian Maximilian

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger PernilleSBM (Inaktiv) - 09/09-2015 06:15 09/09-2015 06:15
Jeg synes det er rigtig flot, og vil meget gerne se billeder af dine fisk.. :D Jeg afleverede for nyligt 4 små brasiliensis hos min forhandler, da vi ikke vidste hvad vi havde købt, og ikke kunne give dem de optimale forhold.. Så jeg kan ikke svare dig på, om de lader planterne være..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ChrixMax (Inaktiv) - 09/09-2015 07:33 09/09-2015 07:33
Tak skal du ha' :D ærgerligt at du ikke kune give dem optimale forhold, det er rigtig flotte fisk og sjov adfærd! :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nyberg - 09/09-2015 08:56 09/09-2015 08:56
Uden det helt store kendskab til lige netop "Geophagus" brasiliensis, så er det min forventning, at den som de fleste andre jordspisere graver. Derfor bør du nok undgå de allermindste forgrundsplanter. Men store sværdplanter, vallisneria, hammserslåede cryptocoryner etc. vil jeg mene har gode chancer. Ligeledes Anubia og javabregner, som evt. kan placeres på rødder og sten.

Tilbage står så spørgsmålet, om den kan finde på at flænse planterne i stykker? Da jeg har set den i beplantede akvarier, gætter jeg på, at den ikke rør dem. Men igen så mangler jeg selv erfaring med den.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Bobtail - 09/09-2015 10:26 09/09-2015 10:26
Arten graver og flytter meget sand rundt, i særdeleshed når de yngler. Planterne bider de ikke i, men de graver dem op når de flytter sandet. At lægge sten rundt om planterne vil begrænse problemet.

Jeg går ud fra, du anskaffer dig en lille flok Geophagus? - Og efter min optik er et 530 l. for småt til disse fisk. Husk på at de som voksne er 20-25 cm, og har de først unger så er de også aggressive.
Du behøver ikke anskaffe flere glødelys tetra eller andre karpelaks, da de alligevel vil blive ædt af jordspiserne når disse er store nok.

Her en video, fra dengang jeg holdt arten selv.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Roland - 09/09-2015 13:32 09/09-2015 13:32
Flot video Bobtail :P Og så er de vel bare "halv"voksne.
Du har så evigt ret. de kommer til at flytte sandet, så sten kan hjælpe. Men så må det være Meget større sten og helt tæt omkring planterne. Ville nok prøve med kæmpevallisneria og/ eller hammerslåede cryptocoryner. Og ja så er akvariet nok for småt når de vokser op . Men det er da en utrolig flot fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ChrixMax (Inaktiv) - 09/09-2015 15:02 09/09-2015 15:02
#5 hvor mange brasilianis holdte du? Og i hvor stort akvarium, går udfra du havde dem for sig slev.
Det kan godt være jeg skal vælge at anskaffe mig nogle mindre så, havde egentlig tænkt på nogle gymnogeophagus gymnogenys men spottede dem bare nede i cichlide centeret :P

Med hensyn til planterne kan det være de skal omrokeres efter hvor de nu har tænkt sig at grave??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Bobtail - 09/09-2015 16:47 09/09-2015 16:47
#7 Jeg havde 6 stk i en lang 720 l, hvor jeg også havde 2 festae.. Jordspiserne var der kun som bufferfisk for festae hannen at afreagere på - men de havde det godt, og ynglede som du kan se på videoen. :)

Hvis fiskene er små kan du godt have dem i 1-2 år i din 530 inden de bliver for store..

Annoncører
Annoncører