Info om hmf filter

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1234

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger simon88998 (Inaktiv) - 27/10-2015 07:50 27/10-2015 07:50
Jeg er ved at samle information om at få lavet et hmf filter i mit 54L akvarie, og har nogle spørgsmål jeg gerne vil have afklaret inden jeg går i gang.

- Vil et luftdrevet hmf filter, give nok flow til et 54L akvarie? eller ville et powerhead være mere effektiv?(hvis ja, hvilken?)
- Hvad størrelse skal rørene have for at opnå det bedste løftehøjde?
- Tykkelse af HMF filter?

På forhånd mange tak :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Larsen_ (Inaktiv) - 27/10-2015 10:01 27/10-2015 10:01
For at svare på et par af dine spørgsmål.

- et powerhead vil give rigeligt flow i et 54 liters. har en hydor pico evolution 400, som er sat til ca halv kraft, og det er rigeligt.
- ledte en del efter info inden jeg lavede mit første hmf filter og alle anbefalede 5 cm tykkelse. 3 er for lidt og 10 er mere end man har brug for og det fylder for meget. Mellem filter 20 ppi er også det mest anbefalede, det stoper det meste uden at det stopper til.

Håber det kan bruges

/Larsen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger simon88998 (Inaktiv) - 27/10-2015 10:06 27/10-2015 10:06
Larsen_ skrev :
For at svare på et par af dine spørgsmål.

- et powerhead vil give rigeligt flow i et 54 liters. har en hydor pico evolution 400, som er sat til ca halv kraft, og det er rigeligt.
- ledte en del efter info inden jeg lavede mit første hmf filter og alle anbefalede 5 cm tykkelse. 3 er for lidt og 10 er mere end man har brug for og det fylder for meget. Mellem filter 20 ppi er også det mest anbefalede, det stoper det meste uden at det stopper til.

Håber det kan bruges

/Larsen

Nu har jeg kun kigget på luftdrevet hmf, og har faktisk ikke kendskab til hvordan man opsætter det med et powerhead, evt noget du kan linke mig til? Synes alle bruger luftdrevet *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Fiskerne - 27/10-2015 10:22 27/10-2015 10:22
Om det vil give flow nok med luftdrevet afhænger af flere ting. Hvor meget flow ønsker du? Hvad kræver de fisk/rejer osv som skal bo der?

Et tjekkisk luftrør er nok det der støjer mindst og er mest effektivt når det er luft.
Eksternt link http://paradisfisken.dk/tjekkiske-luft-haeverter/192-tjekkisk-luf...

Powerhead er mere støjsvagt, fåes langt kraftigere end de tjekkiske rør. Har man flere akvarier, kan elforbruget også have noget at sige, og der er en stor luftpumpe til en reol typisk billigere i drift end powerhead i hvert eneste akvarie. Til gengæld er det samtlige akvarier der er uden filter hvis luftpumpen står af.

I Karlemosens akvarieklub hvor jeg er medlem kører alle akvarier på luft, og det fungerer rigtigt godt, men hjemme har jeg 3 stk med powerhead pga. lydniveau.

I de akvarier jeg selv sætter op, bruger jeg en 5 cm, ppi20 måtte. Har 3 stk med hjørnefilter, da jeg syntes det ser for voldsomt ud at sætte det på hele endegavlen. Og som hjørnefilter er det stadig meget bedre end et alm. indvendigt filter (egne erfaringer).

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger simon88998 (Inaktiv) - 27/10-2015 10:26 27/10-2015 10:26
Fiskerne skrev :
Om det vil give flow nok med luftdrevet afhænger af flere ting. Hvor meget flow ønsker du? Hvad kræver de fisk/rejer osv som skal bo der?

Et tjekkisk luftrør er nok det der støjer mindst og er mest effektivt når det er luft.
http://paradisfisken.dk/tjekkiske-luft-haeverter/192-tjekkisk-lufthaevert-20mm-m-lh-j30.html

Powerhead er mere støjsvagt, fåes langt kraftigere end de tjekkiske rør. Har man flere akvarier, kan elforbruget også have noget at sige, og der er en stor luftpumpe til en reol typisk billigere i drift end powerhead i hvert eneste akvarie. Til gengæld er det samtlige akvarier der er uden filter hvis luftpumpen står af.

I Karlemosens akvarieklub hvor jeg er medlem kører alle akvarier på luft, og det fungerer rigtigt godt, men hjemme har jeg 3 stk med powerhead pga. lydniveau.

I de akvarier jeg selv sætter op, bruger jeg en 5 cm, ppi20 måtte. Har 3 stk med hjørnefilter, da jeg syntes det ser for voldsomt ud at sætte det på hele endegavlen. Og som hjørnefilter er det stadig meget bedre end et alm. indvendigt filter (egne erfaringer).

Nu havde jeg tænkt mig at lave endegavl, ligesom på linket forneden, men jeg ved ikke hvordan jeg får det sat op med powerhead istedet for luft :(

https://www.youtube.com/watch?v=kMqZ3DKnpJ8

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fiskerne - 27/10-2015 10:34 27/10-2015 10:34
#3 Godt nok ikke mig du spørger, men det er ret simpelt.

Køb et passende powerhead. Den som #2 har er et udmærket bud. Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/hydor-pico-evolution-400-22...

Denne bruger jeg selv i et 54l Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-compact-300-2564/

En lille stump 12/16 slange Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-slange-12-16-mm-781/

Monter slangen på powerhead, lav et lille hul i svampen og før slangen igennem, således at powerhead sidder bag måtten. Klip af slangen således at den rager et par cm. ind i akvariet. Når det er monteret og vand påfyldt er det bare at sætte strøm til. Såfremt pumpen brummer, skal du nok lige vende og dreje den lidt så evt. luft kommer ud.

Hullet i svampen laver jeg selv i en 45 graders vinkel, således at powerhead ikke er helt oppe ved vandkanten. Alternativt kan man lægge powerhead længere nede og føre slange op, således at powerhead stadig står under vand ved vandskifte. I akvarie med midterstiver kan man lægge slangen her hen over og stripse den fast fremfor at lave hul i måtten, men i et 54l. har man ikke den mulighed, (så er vi ude i noget med rør, sugekopper osv.)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kristian Paaske - 27/10-2015 10:40 27/10-2015 10:40
Det kan gøres sådan her: Eksternt link http://akvaforum.no/text.cfm?id=1992

Jeg ville dog ikke lade mit PH sidde på bunden. I mit akvarie har jeg to to hjørne HMF filtre med to PH i hver. Det ene sidder højt og det andet sidder ca. 30 cm nede i et 70 cm højt akvarie. PH'erne "hænger" bare i udløbsslangerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Fiskerne - 27/10-2015 10:53 27/10-2015 10:53
simon88998 skrev :

Nu havde jeg tænkt mig at lave endegavl, ligesom på linket forneden, men jeg ved ikke hvordan jeg får det sat op med powerhead istedet for luft :(

https://www.youtube.com/watch?v=kMqZ3DKnpJ8

Har lige kigget videoen igennem. Når han sætter udstrømmeren over vandspejlet, mindskes kraften ret meget. Jeg vil anbefale et hul i svampen, således at luftrørets center er i vandspejlet. Bare et lille hul hvor røret presses igennem. Derudover er de tjekkiske rør så billige at jeg ikke gider stå og flikke sammen af pvc rør. Han nævner også 50mm filtersvamp :) Blot skal man huske på at med de afstands-stykker og en 50 mm måtte går der 10 cm fra i akvariets længde (derfor jeg foretrækker hjørne hmf)

Kig på det som #7 linker til. Du kan få skåret glas-strimler hos en glarmester og nogle trælaster. Monter dem med akvariesilikone, så er du hurtigt kørende.

Vil give #7 ret i at powerhead ikke bør ligge helt nede ved bunden, da det er her slammet samler sig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger simon88998 (Inaktiv) - 27/10-2015 10:54 27/10-2015 10:54
Det virker meget lige til *doh*

Har nemlig bestilt mig sådan en hydor pico 400.
Hvilken model skal til for at kunne klare en 250L ? :|

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/10-2015 10:59 27/10-2015 10:59
kan varmt anbefale Hydor Pico Evolution som pumpe til HMF,
de er ufatteligt billige, lydløse og de helt små som der omtales er perfekt til 40-60 liters akvarier,
med fisk der ikke kræver at blive blæst rundt.
Den tykke sorte haveslange passer på studsen, en 16mm elektrikker vinkel, og endnu en stump af det sorte
der så stikker ud øverst gennem svampen, jeg har "høvlet" lidt af slanger hvor de skal presses ind i 16mm elektrikker vinklen
gør man dette på den rigtige måde, kan man helt undgå lim og er derfor færdig med det samme :-)

PH skal sidde (hænge) ca halvejs nede bag på måtten.
for lavt eller for højt er noget møj.
for lavt : suger bund slam
for højt : stopper når du skifter den ugentlige spand vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Fiskerne - 27/10-2015 11:00 27/10-2015 11:00
simon88998 skrev :

Ca en 800-1000l/h. Jeg ved at Unimati leverer hydor med til akvarie-baggrunde 250l og derunder.Til mit baggrundsfilter til 360l. fik jeg en Aquaclear 50 med (990l/h), da de har en bedre løftehøjde end hydor. Eheims løftehøjde er også bedre end hydor. Men til de små er hydor fortrinlige :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger simon88998 (Inaktiv) - 27/10-2015 11:03 27/10-2015 11:03
Fiskerne skrev :
simon88998 skrev :

Ca en 800-1000l/h. Jeg ved at Unimati leverer hydor med til akvarie-baggrunde 250l og derunder.Til mit baggrundsfilter til 360l. fik jeg en Aquaclear 50 med (990l/h), da de har en bedre løftehøjde end hydor. Eheims løftehøjde er også bedre end hydor. Men til de små er hydor fortrinlige :)

Så jeg burde måske overveje en af dem til større akvarie?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/10-2015 11:05 27/10-2015 11:05
Hvordan piller i den røde plast dims af hydor ph, når de skal renses ? Uden at knække negle ?
Jeg bruger diverse værktøj, det er lidt ærgeligt man ikke bare lige kan gøre det med fingerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Larsen_ (Inaktiv) - 27/10-2015 11:59 27/10-2015 11:59
Mit hmf i 54 liters ser sådan her ud. Pumpen hænger bare i slangen, der er ført igennem filtermåtten 2-3 cm under vandoverfladen.

Mht til at fjerne den røde plast dims, jeg bruger en lille kniv, så kan man forsigtigt lirke den af og rengøre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger simon88998 (Inaktiv) - 27/10-2015 12:01 27/10-2015 12:01
Larsen_ skrev :
Mit hmf i 54 liters ser sådan her ud. Pumpen hænger bare i slangen, der er ført igennem filtermåtten 2-3 cm under vandoverfladen.

Mht til at fjerne den røde plast dims, jeg bruger en lille kniv, så kan man forsigtigt lirke den af og rengøre.

Fremragende, jamen så er jeg klar til når jeg får min pumpe (forhåbentlig i morgen)
Mange tak for hjælpen! :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger gallus (Inaktiv) - 27/10-2015 13:04 27/10-2015 13:04
ThomasBallerup skrev :
Hvordan piller i den røde plast dims af hydor ph, når de skal renses ? Uden at knække negle ?
Jeg bruger diverse værktøj, det er lidt ærgeligt man ikke bare lige kan gøre det med fingerne.

Du piller ikke den røde dims af, du trækker pumpen fra hinanden. Sådan er det ihverfald på de to store hydor 1000/1150 L/T

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Fiskerne - 27/10-2015 13:54 27/10-2015 13:54
gallus skrev :

Du piller ikke den røde dims af, du trækker pumpen fra hinanden. Sådan er det ihverfald på de to store hydor 1000/1150 L/T

Ligeledes på 600 :) Tror det er ens på dem alle. Jeg trækker min fra hinanden, således kan man også komme til at rengøre rotoren.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Larsen_ (Inaktiv) - 27/10-2015 14:13 27/10-2015 14:13
Jeg har aldrig kunne trække hverken min 400 eller 1150 fra hinanden, kun fjerne det røde dims, har ellers kigget i brugsforvirringen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/10-2015 14:15 27/10-2015 14:15
trækker fra hianden ?? mig ikke forstå ??
hele huset med rotoren kan drejes, men vidste ikke det kunne hives af ?
da slim og splat proppen jo netop sidder lige inden på den anden side af den røde dims,
giver det mest mening (i min hjerne) at pille den røde dims ud.
hvis der findes en bedre metode ? vil jeg da meget gerne forstå hvad jeg så bør gøre ?
for det virker ærligttalt også lidt "forkert" at stå og bøvle med knive og værktøj, noget tyder jo på at dette er galt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger gallus (Inaktiv) - 27/10-2015 16:26 27/10-2015 16:26
For at komme ind til rotoren, og evt skifte, eller rengøre denne, ahr jeg fundet et tilfældigt billede af en hydor,,og tegnet så godt jeg kan på denne... Kunne også tage en af mine egne op og vise det på denne, men nu prøver vi sådan her først :)

Hvis du tager fat på begge sider af PH, hvor jeg har sat et rødt kryds, kan du med lidt finger kræfter trække selv huset ud af det skjold der sidder omkring, og på den måde få både rotor ud og rengøre, de anbefaler fra fabrikken at dette gøres med ca 60 dages mellemrum, at der så ikke er nogen brugsforvirring til at vise hvordan er nok lidt skidt... Håber det giver mening, eller skal jeg nok flå et PH op af et af mine akvarier og vise det på den måde :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger malibali (Inaktiv) - 27/10-2015 16:38 27/10-2015 16:38
Nu kunne man jo være smart at se på producentens hjemmeside ;) Eksternt link http://www.hydor.com/eng/prodotti-tecnici/pumps/centrifugal-pump.... Her kan downloades instruktioner (der åndsvagt nok kommer i zip-fil) hvori det illustreres netop hvordan pumperne skilles ad. Op til og med 600 er det udstrømmertutten og indsugningen, der kan tages af. Modelerne derfra skilles ad som vist i # 20.
Supersmart, men Hydor kunne godt trænge til nogle bedre vejledninger og huske at putte dem i æskerne ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger gallus (Inaktiv) - 27/10-2015 17:46 27/10-2015 17:46
malibali skrev :
Nu kunne man jo være smart at se på producentens hjemmeside ;) Eksternt link http://www.hydor.com/eng/prodotti-tecnici/pumps/centrifugal-pump.... Her kan downloades instruktioner (der åndsvagt nok kommer i zip-fil) hvori det illustreres netop hvordan pumperne skilles ad. Op til og med 600 er det udstrømmertutten og indsugningen, der kan tages af. Modelerne derfra skilles ad som vist i # 20.
Supersmart, men Hydor kunne godt trænge til nogle bedre vejledninger og huske at putte dem i æskerne ;)

Beklager jeg ikke er så smart.. Og skal vist også være endnu mere smart for overhovedet at få den fil åbnet via min iPad...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Administrator scn - 27/10-2015 17:46 27/10-2015 17:46
Jeg bruger har pumpen hængende i slangen, og så et vinkelstykke der går igennem måtten, ala denne type: Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-boejning-16-22-mm-401...

Noget der ikke er nævnt endnu, er om der skal være en glas/plexiglas liste i bunden. Jeg bruger det. Den forhindre at bundlaget skrider og ligger i vejen hvis man roder rundt med filtermåtten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/10-2015 20:06 27/10-2015 20:06

nu er det godt nok PICO 250 jeg har.. nok derfor, at de kun kan åbnes i den røde ende.

her ses hvordan jeg har lavet det med de billige elektrikker vinkler

Annoncører
Annoncører