Jagtet nye arter i Uganda - Igen!

Postet under : Cichlider - Afrika - Victoria
Visninger : 1549

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger Bobtail - 06/11-2015 11:59 06/11-2015 11:59
Efter endnu en tur til Afrika, ses her et lille udpluk af de fisk vi fangede denne gang. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger SAC - 06/11-2015 12:49 06/11-2015 12:49
Fine....spændende. Har du dem med hjem til akvarierne?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Tom & Jane - 06/11-2015 14:22 06/11-2015 14:22
Fine fisk, er det nye arter eller nogen du allerede kender ?, og hvad har du med hjem denne gang.
Selv om det er den forkerte sø, er det altid spændende ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 06/11-2015 14:49 06/11-2015 14:49
Respekt kim :)
Virkelig imponerende at du gør den indsats.

Er der kommet noget med hjem?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hjp (Inaktiv) - 06/11-2015 16:43 06/11-2015 16:43
Navne, tak.......

Sådanne tråde her, er absolut spændende.....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Bobtail - 06/11-2015 17:54 06/11-2015 17:54
Et enkelt eller max 2 de 9 billeder er arter der er set før - resten er nye for videnskaben/hobbyen og har derfor naturligt ingen navne. Vi fangede hundredevis af fisk og vel 98 % af dem har ikke navne, og mange af dem var nye. Der var selvfølgelig også gengangere (arter) fra sidste år, men de billeder lægger jeg ikke op, da de kan genses i denne tråd: Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1605640

Idet jeg/vi samarbejder med et forskningsinstitut i Schweiz (som deltog i denne tur), fik jeg også denne gang lov til at udføre fisk dernede fra. - Fantastisk, da Uganda ellers er totalt lukket land hvad angår eksport af akvariefisk.

Se disse - Kendt og vellidt i hobbyen, hvor deres eksistens er sikret. (Nogle desværre mere eller mindre hybridiseret og indavlet, og med ringe striber). Men i naturen er de tæt på at være udryddet. Arten har ikke været eksporteret i over 30 år, så det er mig en stor glæde at have fanget 4 eksemplarer, som forhåbentlig kan starte en nu stor bestand op i fangenskab.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jens p (Inaktiv) - 06/11-2015 18:47 06/11-2015 18:47
Flotte fisk i har fanget.
Man for jo helt lyst til at prøve krafter med fisk fra den sø :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Hjp (Inaktiv) - 06/11-2015 20:51 06/11-2015 20:51
Indlægget er rettet 06/11-2015 20:54 06/11-2015 20:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja, imponerende hvilke farvespil der over dem.

Man skal blot tjekke den makobe ud, som du har et billede af på hjemmesiden, så burde de fleste af os være solgt...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 06/11-2015 23:07 06/11-2015 23:07
Spændende fisk, og oplagte emner, hvis man en dag skulle have et akvarium med lidt mindre salt i vandet... :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Brynjeulv - 12/11-2015 10:53 12/11-2015 10:53
Hej Kim Bagge Pedersen og alle andre "almindelige" akvarister med fascination for disse smukke Vics!
Jeg nyder som relativt nystratet en 3,4 gruppe A. Burtoni sammen med 2 andre "ægte" Vics: 7,6 H. Redback Scrapers og desværre kun 2,1 H. Ruby Green. Ja, stor dusør gives for flere Ruby green hunner! F8 eller bedre!! (y) Når man nu ikke kan komme med til Uganda med Eawag, Jacob Øgaard og Kim og score rigeligt af den ægte F0-vare :P

Men i forlængelse af de F0, som Kim viser i #6, vil jeg gerne høre hans og Jeres mening om mine H. Latifasciatus her. Jf. forhandler Neonfisken, skulle de være opdræt efter rigtige Lake Kyoga...

De er bestemt ikke renere end +F10 vil jeg tro - da jeg kun har givet 250 kr for en gruppe voksne 2,4..? Og jeg undrer mig således over den fine palet af bugfarver (bagerst grøn, gul, rød og blåt hoved), der trods alt (næsten, når man ser bort fra de knaldsorte striber hans F0 har) sagtens rent farvemæssigt, kan måle sig med Kims F0 i #6... Se selv her:

Skyldes de fine farver, at denne hans forfædre er fra Lake Kyoga (og ikke fra Victoria - eller omvendt?) ??

Se også en hun med skuffe her:
Gode sorte aftegninger på den gyldne farvebund synes jeg ;)
Hvad mener I? Er de krydset "finere", for jeg forstår det faktisk ikke helt... 250 kr for 6 voksne, som ret sikkert er opvokset/avlet i Prags forstæder :(

For i øvrigt Jacob (og Kim): Kunne I fravristes de lovede 10 unger af Pundamilia Nyererei "Makobe", nu I skal have plads til alle de nye F0 ??? (y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Brynjeulv - 12/11-2015 10:57 12/11-2015 10:57
Ved ikke hvad Jacob Øgaard hedder her på AS og OM han er med her??
Men min undren er så også mest ift. hvordan mine H. Latifasciatus er kommet til at se så relativt farverige ud, ift. Kims F0 i #6...
Så drømmer jeg videre om næste tur til Uganda med Eawag - jeg mener jo også Kim er en helt almindelig akvarist uden Doktorgrad så det må da kunne lade sig give sig, på sigt!! ;)

Men skidt pyt, hvis der kan sælges nogle F2/F1 P. N. Nyererei unger til mig!!
(y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Brynjeulv - 12/11-2015 11:08 12/11-2015 11:08
Til andre nystartede Vic-folk, kan jeg afsløre at Lake Victoria og Lake Kyoga er stærkt forbundne og lavvandede "kar" af den berømte Victoria Nil - derfor kunne man sagtens forestille sig, at der var opstået flere populationer/geografiske stammer, af de H. Latfasciatus...
?
Og venlige SU fra Martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 15/11-2015 04:17 15/11-2015 04:17
Jeg var også i Uganda her efteråret. Jeg havde en rigtig god og fin snak med National Fisheries Resource and Research Institute (NaFIRRI) i Jinja. Det er nu egentlig ikke så svært at få fisketilladelse og udførelsespapir på dem - jeg kunne have fået tilladelsen; men jeg venter til næste gang, jeg skal til Uganda, da jeg ikke havde noget fiskegrej udover et lille håndnet, så jeg gjorde mig ikke nogen anstrengelser på at fange fisk med udførelse for øje.
Jeg ligger inde med en videnskabelig artikel af Mbabazi, hvor han slår til lyd for, at der eventuelt kunne/burde oprettes en fangst-og/eller opdrætsstation i Uganda med henblik på export af fisk til akvariebrug i Europe. Selvfølgelig skal en sådanne opdrætsstation indgå i et tæt samarbejde med NaFIRRI, netop med hensyn til oplysninger af fangststeder og artsbestemmelse, samt exporttilladelse af F1/2, da man fra ugandisk side helst vil beholde de vildtfangede fisk i landet.
Hvis der er nogle, der vil vide mere derfra, så send mig en PM. Hvis der er nogle der er frisk på en tur dertil så sige lige til, så kunne vi eventuelt kordinere en sådanne. Jeg kender en del personer i Uganda, da jeg tidligere har arbejdet i landet og nok kommer til at arbejde der en del igen indenfor en overskuelig fremtid.
Mvh
Sven

Annoncører
Annoncører