Min Axolotl har mistet 3 ben + ...

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1406

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Marlar87 (Inaktiv) - 10/11-2015 19:43 10/11-2015 19:43
Vi startede ud med at købe 2 store lyse axolotl'er og 1 lille mørk. Den ene store er simpelthen for meget. Da vi havde haft de 3 vi købte i 2 døgn, havde den spist den meget lille mørke. Vi fik nu en større mørk. Det har været gået fint i 2 uger. Nu er det så gået udover den anden store lyse....

Jeg er lidt i vildrede. Jeg har sat min ene Axolotl i isolation, da den anden har bidt 3 ben af, spidsen af halen og lidt af gællerne!

Hvad gør jeg for at hjælpe den bedst muligt på vej. Den ser ud til at have fundet sig til rette i sit lille isolationsakvarie, hvor den kan være i fred. Min kære mand så det lørdag og skyndte sig at få tømt vores lille 19 liters, så den kunne komme deri.

Er der noget som helst jeg nu kan gøre for bedst muligt at hjælpe den til at regenerere. Det er jo altså ikke småting vi er ude i..... Lille stakkels væsen.

De har massere plads og massere af steder at gemme sig. Jeg har virkelig læst op på dyret!
Dog læste jeg, at man kun skulle fodre dem hver 2. -3. dag og uheldet her skete få dage efter jeg startede på det (har ellers haft fodret hver dag, hvilket jeg nu er gået tilbage til).

HJÆLP!!!
Mvh en meget frustreret nybegynder-axolotl-ejer

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 11/11-2015 01:02 11/11-2015 01:02
Skal det stakkes mishandlede dyr dog ikke aflives STRAKS ;(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Marlar87 (Inaktiv) - 11/11-2015 07:23 11/11-2015 07:23
Altså nu er jeg jo ikke ekspert og derfor søger jeg råd her. Jeg hørte jo at det var ganske normalt at de kom til at bide et ben af, når de skulle spise mad, men der her er lidt mere end det.

Jeg har søgt og søgt råd på nettet til jeg fandt denne side.

Er det virkelig udvejen? Aflivning?

Tak for den sure smiley ellers, jeg gør faktisk alt hvad jeg kan her!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Godbid (Inaktiv) - 11/11-2015 07:41 11/11-2015 07:41
Ja den sure smiley var heller ikke fortjent, men det synes jeg mange oplever her og specielt nye, hvilket jeg selv er. Det kunne værende skulle få et råd nr 2 om den lille fyr ikke står til at redde.. Jeg er slet ikke ekspert, men evt der hvor du har fået ham fra.
Men velkommen til, vi er ikke alle sure :)

Mvh susanne
Marlar87 skrev :
Altså nu er jeg jo ikke ekspert og derfor søger jeg råd her. Jeg hørte jo at det var ganske normalt at de kom til at bide et ben af, når de skulle spise mad, men der her er lidt mere end det.

Jeg har søgt og søgt råd på nettet til jeg fandt denne side.

Er det virkelig udvejen? Aflivning?

Tak for den sure smiley ellers, jeg gør faktisk alt hvad jeg kan her!!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Marlar87 (Inaktiv) - 11/11-2015 07:59 11/11-2015 07:59
Jeg ringer til dyrehandleren når de åbner og hører dem ad så ;)

Tænkte blot at der nok var mere viden her end i Bonnie. De ved tit ikke meget om de dyr de sælger. Hende jeg købte dem af måtte læse op fra pasningsmanualen for at fortælle mig nogle af de ting jeg allerede selv godt vidste.

Men tak - jeg føler mig lidt mere velkommen nu. Og spiser den lille ven ikke meget snart er det jo udvejen. Den spiste søndag!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Godbid (Inaktiv) - 11/11-2015 08:05 11/11-2015 08:05
Nej det rigtigt. Du kan også prøve og ringe til Fyns akvarie centrum, synes de ved ret meget om de kære vanddyr.
Tror også der er/var meget viden her, men det er som om der er mange der har forladt siden desværre. Har du prøvet Facebook, om der er en gruppe der evt ved noget?

Mange hilsner og forhåbentlig god bedring til den lille fyr. Lad mig vide hvordan det ender ud.

Marlar87 skrev :
Jeg ringer til dyrehandleren når de åbner og hører dem ad så ;)

Tænkte blot at der nok var mere viden her end i Bonnie. De ved tit ikke meget om de dyr de sælger. Hende jeg købte dem af måtte læse op fra pasningsmanualen for at fortælle mig nogle af de ting jeg allerede selv godt vidste.

Men tak - jeg føler mig lidt mere velkommen nu. Og spiser den lille ven ikke meget snart er det jo udvejen. Den spiste søndag!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Godbid (Inaktiv) - 11/11-2015 08:09 11/11-2015 08:09
Eksternt link http://www.froegruppen.dk/Pasningsvejledninger/Anoloxtl/Ambystoma...
Prøv det her link. Det du har gjort er helt rigtigt og ben og gæller kan vokse ud igen. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 11/11-2015 09:10 11/11-2015 09:10
Iflg. Linket vil afbidte tæer-ben - haler og gæller vokse ud igen , hvis krybet kommer i isolation .

Masser af skjulesteder vil afhjælpe fremtidige problemer . Bemærk samtidig den akvarie. str. der anbefales.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Godbid (Inaktiv) - 11/11-2015 09:18 11/11-2015 09:18
brib skrev :
Iflg. Linket vil afbidte tæer-ben - haler og gæller vokse ud igen , hvis krybet kommer i isolation .

Masser af skjulesteder vil afhjælpe fremtidige problemer . Bemærk samtidig den akvarie. str. der anbefales.

Det rigtigt, men i et forsøg på at redde den, er 19 l vel bedre end ingen isolation. Og som ts nævner er hun ny med axoltl og skal jo også have en chance for at komme igang. Der er en grund til hun søger hjælp. Nu har hun fået et link og så kan hun jo læse det. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger jacob - 11/11-2015 09:38 11/11-2015 09:38
#2 Min viden om disse kræ er meget lille. Men hvis ben kan vokse ud igen, er det så nødvendigt at aflive ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 11/11-2015 10:30 11/11-2015 10:30
Hej
Jeg ved desværre heller ikke noget særligt om axolotler (hedder det sådan i flertal?)
Men det lyder da, som om du har fået et arrigt grådigt eksemplar, for du skriver "den ene store er simpelthen for meget".
Godt , at du har isoleret den der har fået bidt ben ++ af, jeg håber de vokser ud igen. :)
Men skulle du ikke overveje at skille dig af med den store, der bider eller sætte den i permanent isolation i fremtiden?
Nogen gange er man bare uheldig med dyr og får nogen arrigt bæst og så er løsningen at fjerne årsagen - altså den mest arrige i flokken. ;)
Herefter må du så til at finde ud af om du fodrer nok og med det rigtige, men det lyder da, som om du har læst grundigt på lektien.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 11/11-2015 11:40 11/11-2015 11:40
#9 : Helt enig . :)

Jeg må tilstå at min viden omkring kræene er minimal.

Men dog finder jeg Axolotl lidt spændende og overvejer om jeg ikke skulle skaffe mig nogle stykker, for halvkolde akvarier har jeg rigeligt af.

Inden det blev forbudt at holde danske padder( i 1900 rødkål ) , havde jeg Lille salamander i et Aqua-Terraium , og det var ret spændende .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Godbid (Inaktiv) - 11/11-2015 11:50 11/11-2015 11:50
Ha ha jeg kender slet ikke dyret før ts startede tråden. Men det fik mig til at læse om den. Og det er jo det der er det fede ved denne her side, det lokker os jo ud i at hjælpe andre med at finde nogle svar= derved bliver vi os lidt klogere ;)
Ja de er ret spændende og ret så søde på en rumvæsen agtig måde. :)

brib skrev :
#9 : Helt enig . :)

Jeg må tilstå at min viden omkring kræene er minimal.

Men dog finder jeg Axolotl lidt spændende og overvejer om jeg ikke skulle skaffe mig nogle stykker, for halvkolde akvarier har jeg rigeligt af.

Inden det blev forbudt at holde danske padder( i 1900 rødkål ) , havde jeg Lille salamander i et Aqua-Terraium , og det var ret spændende .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Marlar87 (Inaktiv) - 11/11-2015 11:59 11/11-2015 11:59
Indlægget er rettet 11/11-2015 12:02 11/11-2015 12:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak for jeres råd. Linket har jeg læst inden jeg fik dem. Jeg var blot bange for at den lille ven havde fået et for stort projekt at skulle regenerere. Har nu snakket med Bonnie og fik fat i en som viste hvad han snakkede om. Jeg gør det helt rigtige!!
Han var slet ikke bekymret og kom med tegn jeg skulle reagere på. Slim og sår! Det er der intet af!

Det ser ud til at min lille ven skal have ro og 1-2 måneder burde det tage for ham/hende at vokse nye lommer. Gællerne er rigtig fine i farven, hvilket er et rigtig godt tegn. Meget kraftig lyserød.

Dejligt at andre også fandt interesse i dyret. De er jo ikke specielt krævende (altså hvis man ikke har sådan en satan som bider de andre). Jeg har et skarpt øje på den og har lige tilkøbt 2 nye huler mere (den ene står nu i det lille)
Manden fra Bonnie synes østpå det var fint at det var 19 liter. Den har jo også kun 1 ben til at komme rundt og det klarer den faktisk fint.

Tusind tak alle sammen. Er lidt lettet nu. Blev sgu lidt bange og usikker på om det var dyremishandling at lade den leve, men det er jeg nu klogere på.

Mvh
Marie

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Godbid (Inaktiv) - 11/11-2015 12:02 11/11-2015 12:02
Hej Marie.
Godt at høre at den lille fyr klare sig. Ja de er ganske interessante og søde :) . Held og lykke med dem i fremtiden.

Hilsen Susanne

Marlar87 skrev :
Tak for jeres råd. Linket har jeg læst inden jeg fik dem. Jeg var blot bange for at den lille ven havde fået et for stort projekt at skulle regenerere. Har nu snakket med Bonnie og fik fat i en som viste hvad han snakkede om. Jeg gør det helt rigtige ??
Ham var slet ikke bekymret og kom med tegn jeg skulle reagere på. Slim og sår! Det er der intet af!

Det ser ud til at min lille ven skal have ro og 1-2 måneder burde det tage for ham/hende at vokse nye lommer. Gællerne er rigtig fine i farven, hvilket er et rigtig godt tegn. Meget kraftig lyserød.

Dejligt at andre også fandt interesse i dyret. De er jo ikke specielt krævende (altså hvis man ikke har sådan en satan som bider de andre). Jeg har et skarpt øje på den og har lige tilkøbt 2 nye huler mere (den ene står nu i det lille)
Manden fra Bonnie synes østpå det var fint at det var 19 liter. Den har jo også kun 1 ben til at komme rundt og det klarer den faktisk fint.

Tusind tak alle sammen. Er lidt lettet nu. Blev sgu lidt bange og usikker på om det var dyremishandling at lade den leve, men det er jeg nu klogere på.

Mvh
Marie

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger kalaila (Inaktiv) - 11/11-2015 13:23 11/11-2015 13:23
Hvis du er okay med engelsk, så vil jeg anbefale Eksternt link http://www.caudata.org Forum er ikke så aktivt som tidligere, men de ved en del og der er godt læsestof, både på forum og i artikler. Folk her på siden ved mest om fisk.

Annoncører
Annoncører