Fiskmed pengei?

Postet under : Cichlider - Andet - Nybegynder
Visninger : 2617

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 09:01 08/01-2016 09:01
Indlægget er rettet 08/01-2016 09:41 08/01-2016 09:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej folkens.

Jeg har beslutter at anskaffe mig et akvarie igen. sidst havde jeg saltvand, men nu vil jeg gerne udforske ciclide akvariet. Så jeg og børnene og jeg noget vi kan gå op i sammen.
Jeg tænker at anskaffe mig et akvarie på ca 500l.
Mit spørgsmål til jer er så angående hvilken slags ciclider i kan anbefale til os. jeg er ikke ny i akvarie hobbyen men jeg har dog haft saltvandsakvarie, så lidt kendskab har jeg da.
Fiskene må gerne være farverige, og gerne være af de mere kostbare, da jeg håber på at få dem til at yngle og forhåbentlig tjene en skilling en gang i mellem.
Så hvis i har nogle forslag til sådanne fisk vil jeg meget gerne høre om det.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/01-2016 11:58 08/01-2016 11:58
Jeg tror ikke at du kan opfylde alle kriterier. .
Dem der er taknemmelige at opdrætte, koster jo sjældent ret meget.

Mvh. Ken

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 12:13 08/01-2016 12:13
Ja det kan du have ret i. Men det vil ikke gøre noget hvis de er lidt svære at få til at yngle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator scn - 08/01-2016 12:32 08/01-2016 12:32
Godt nok ikke en cichlide, men L046, den holder en god salgspris (og tilsvarende høj anskaffelsespris når du skal starte op). Men ofte er der jo en sammenhæng mellem mulig salgspris, og besværet ved at få fiskene til at yngle.

Noget helt andet er så at hvis man vil have en "fiskefabrik", så skal der jo være plads til at fodre yngel op.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/01-2016 14:36 08/01-2016 14:36
Der er nogle notorisk bøvlede malawi cichlider. Det var da en mulighed?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 18:19 08/01-2016 18:19
Scn: jeg har prøvet at søge efter fisken L046, men blev ikke klogere.
Har den et andet navn den kan findes under?

Da jeg havde saltvands- var der ingen fisk som ynglede, så det er nyt for mig.
Så egentlig skal jeg også anskaffe mig et mindre akvarie til ynglet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/01-2016 18:25 08/01-2016 18:25
L046 "zebra malle"

Det er en sugemalle :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 18:26 08/01-2016 18:26
Er der evt eksempler på arter hvor yngel og voksne fisk kan gå i samme akvarie?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator scn - 08/01-2016 18:29 08/01-2016 18:29
Eksternt link www.seriouslyfish.com/species/hypancistrus-zebra/

Små individer koster vist ca 700,- og de vokser vist ret langsomt, så at vente er par år er vist normalt hvis man ikke vil op omkring 1000,- for en fisk. Der er som geg har forstået der normalt med en gruppe på 6-8 fisk

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/01-2016 18:33 08/01-2016 18:33
Du kan lave noget "øko/ velfærd's -rolls royce naturell malawi med et akvarie. . Og hvis det lykkes. Så kan der være noget økonomi i det. Men det er ikke meget :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 19:33 08/01-2016 19:33
L046 ???? super flot fisk!! Det kunne meget vel tænkes at det er sådan nogle jeg vælger (y) (y)
Haha øko/velfærds- Rolls Royce naturell..... Så skal akvariet vel også være lavet af hør ??
Tak for gode forslag folkens ??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 19:38 08/01-2016 19:38
Beklager tegnsætningen og manglende mellemrum.
Min tlf laver numre med mig....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Tangamann (Slettet) - 08/01-2016 19:47 08/01-2016 19:47
Kik mod Tanganyikasøen der er nogle vildt flotte cichlider og nogle som ikke liger er til at få til at yngle og samtidig har en forholdsvis høj pris ;-)
Blandandet disse her, en 2 hanner og så 4 til 6 damer i en 530 det vil spille max

Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13563

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/01-2016 19:50 08/01-2016 19:50
Det er en vildt flot lille malle:-) Men så kan du klare dig med mindre akvarie end 500 liter.

og du kan også lave verdens beddte malawi cichlider i et akvarie der bare er lavet af glas ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KimJ - 08/01-2016 20:14 08/01-2016 20:14
Lad os lige starte med at slå fast, at tanken om at kunne tjene penge på at have akvarium, er en illusion. Ønsker man bare en lille skilling til at betale foderet med, er der gode muligheder, men hvis der skal lidt realisme ind over, er det ikke forslag som dem der er nævnt allerede, der er vejen frem. De er enten for usikre eller alt for vanskelige til at være reelle muligheder, især hvis der ikke skal være tale om regulære anlæg.

Derimod kunne et velindrettet akvarium med Tropheus sagtens være en god mulighed. Tropheus opdrætter nærmest sig selv, his de ellers trives, men de får så få unger, at der altid er rimelig efterspørgsel på dem. Det kan sagtens lade sig gøre, at lade yngelen vokse op i opholdsakvariet, så man kan nøjes med at "høste" overskuddet et par gange om året.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/01-2016 20:21 08/01-2016 20:21
KimJ skrev :
Lad os lige starte med at slå fast, at tanken om at kunne tjene penge på at have akvarium, er en illusion. Ønsker man bare en lille skilling til at betale foderet med, er der gode muligheder, men hvis der skal lidt realisme ind over, er det ikke forslag som dem der er nævnt allerede, der er vejen frem. De er enten for usikre eller alt for vanskelige til at være reelle muligheder, især hvis der ikke skal være tale om regulære anlæg.

Derimod kunne et velindrettet akvarium med Tropheus sagtens være en god mulighed. Tropheus opdrætter nærmest sig selv, his de ellers trives, men de får så få unger, at der altid er rimelig efterspørgsel på dem. Det kan sagtens lade sig gøre, at lade yngelen vokse op i opholdsakvariet, så man kan nøjes med at "høste" overskuddet et par gange om året.

Host host! *doh*
Hvor i ligger forskellen i tropheus og feks. Noget malawi? Det er da vidst nøjagtig samme model.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Djboa (Inaktiv) - 08/01-2016 21:19 08/01-2016 21:19
Hvorfor er der ikke nogen der siger discus? De koster da ihvertfald kassen og er en cichlide, så et par betingelser er opfyldt ... At de også er ret farverige gør vel ikke noget ....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 21:55 08/01-2016 21:55
Tangamann: Benthochromis tricoti er også en flot fyr, men der står dog at der ikke er registreret nogle opdret i DK.... Oddsne må godt være lidt bedre ;)
Men ellers kan jeg godt se at Tanganyikasøen har fine fisk (y)

Ken Kætbak: ved du om man kan have et par af de omtalte maller sammen med få mawali cichlider. Og få dem til at yngle, og gå med ynglet i samme akvarium..... af glas ;)

Djboa: jeg har netop siddet og læst lidt om discis, hvilket også er en rigtig god kandidat !
Jeg kan se at sådan et par koster mellem 600 og 1000kr. Og ja de er meget farverige!! Sikkert lige noget for ungerne (y)
Så klart et fint forslag!

KimJ: trophus vil jeg lige få kigget på også!
Og nej, jeg har ikke tænkt mig at sige jobbet op endnu og leve udelukkende af yngel. :P
Men det ville være sjovt nok som du siger, lige at få en skilling ud af ens hobby et par gange om året.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KimJ - 08/01-2016 22:40 08/01-2016 22:40

Der er den afgørende forskel, at Malawicichlider, med få undtagelser, yngler som rotter, får masser af unger og efterspørgselen kan svinge dramatisk på kort tid. Hvorimod Tropheus lige siden de dukkede op på markedet, har haft en solid base af aftagere, kun får få unger ad gangen og yngler med noget længere mellemrum.

At sammenligne udfordringen ved at holde Tropheus med Malawi, tyder kraftigt på, at der er en af typerne man ikke har prøvet...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 08/01-2016 23:09 08/01-2016 23:09
KimJ: Wauuu til Tropheus (y) vilde farver de kan have! Er det en mulighed ar have fx 2 hanner og 4-5 hunner gående sammen med ynglet indtil de skal sælges, hos Tropheus?
Allerede inden jeg er kommet igang, kan jeg godt fornemme at det bliver svært at beherske sig...
Der er næsten for mange jeg godt kunne tænke mig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Djboa (Inaktiv) - 09/01-2016 02:02 09/01-2016 02:02
På engelsk hedder det mts ... Multiple tank syndrome ;)

Start du bare med at overbevis dig selv om at du kan begrænse dig til en enkelt, og før du ved af det formerer akvarierne sig også ...

PS - syndromet er ret udbredt, og stærkt smittende ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/01-2016 07:37 09/01-2016 07:37
KimJ skrev :

Der er den afgørende forskel, at Malawicichlider, med få undtagelser, yngler som rotter, får masser af unger og efterspørgselen kan svinge dramatisk på kort tid. Hvorimod Tropheus lige siden de dukkede op på markedet, har haft en solid base af aftagere, kun får få unger ad gangen og yngler med noget længere mellemrum.

At sammenligne udfordringen ved at holde Tropheus med Malawi, tyder kraftigt på, at der er en af typerne man ikke har prøvet...

Jeg opfatter det mere som et tegn på at nogle er pokkers hurtige til at generalisere.. og desværre tager fejl.

Jeg kan feks. Finde på 10 arter fra malawi, som man kan sælge i tusindvis. Hvis ellers man bare kunne opdrætte dem i den skala.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/01-2016 09:55 09/01-2016 09:55
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13552
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14219
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14570

Her er tre arter du kan lave noget mønt på. HVIS du kan finde dem, gerne som vf. Og så bagefter få dem til at yngle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 09/01-2016 11:22 09/01-2016 11:22
Også spændende fisk ken kætbak! Specielt den sidste. Men som jeg kan forstå det, kræver de alle større akvarier end 500L
Men klart en spændende udfordring (y)

KimJ: ang trompheus, kan jeg forstå at de kræver meget hårdt og rent vand. En andefaling lyder på at 30 % af vandet skal skiftes en gang om ugen. Og i et 500l akvarie er det 150l om ugen og så kræver de ekstra store pumper osv.
Så måske de vil være et lidt for stort arbejde at lægge ud med...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger DustLust (Inaktiv) - 09/01-2016 11:56 09/01-2016 11:56
Du skal lave kæmpe vandskift med alle af de fisk du har gang i der. Jeg ville foreslå et automatisk system. Det har jeg planlagt for mit setup.

Det er super nemt, og vil gøre dit fiskehold noget nemmere. Husker selv hvor mange spande vand jeg slæbte sidste gang jeg havde akvarie. Det skal være slut. Det er sikkert.

Systemet er meget simpelt - og kan blive gjort kompliceret om man vil:

Lav et eksternt overløb
Placer det i akvariet - til den vand mængde du ønsker at skifte er ude.
Hav en beholder klar med de liter vand du ønsker at skifte - her kan du også bare tage direkte fra hanen (hvis det ikke er for stor en procentdel af vandet, da det så vil køle akvariet for meget ned)

Jeg planlægger selv at lave 10% vandskift på denne måde hver dag - vandskift er det bedste filter.

Hvis du går helt hardcore kan alt dette automatiseres så du ikke skal røre en finger - kræver dog en del mere snilde end den korte forklaring jeg lige har givet.

Venlig hilsener

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger KimJ - 09/01-2016 12:12 09/01-2016 12:12
Indlægget er rettet 09/01-2016 12:46 09/01-2016 12:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ingen af de fisk du nævner, kan jo sælges i særligt store antal.

Du forveksler muligvis den hype der er omkring fisk der lige p.t. mangler på markedet, med en stabil efterspørgsel på fisk som man rent faktisk kan få fat på.

Dit første eksempel (Whitelips) er det perfekte eksempel; For godt og vel 10 år siden, blev den valgt som den fedeste Malawicichlide overhovedet, på det daværende Cichlids.dk. Der var faktisk ingen grænser for hvor usandsynligt lykkelig man kunne blive, hvis man bare lige ejede et par. Dengang var der en lille håndfuld akvarister der havde fået fat på den.

Året efter, var arten slet ikke at finde på listen! Hvorfor mon, spørger den uvidende læser sikkert. Forklaringen er, at den håndfuld akvarister der HAVDE fået tag på dem, alle så en gylden chance for at score kassen, og opdrættede de meget nemt formerede fisk i voldsomme mængder, og havde afsat dem i 100 stk. portioner hos forhandlerne (sikkert efter at alle vennerne havde købt dem de ville have), med det resultat, at forhandlerne til sidst måtte sælge de dyrebare fisk til 50 kr/stk. Jeg fik selv lov til at tømme CC`s akvarium for de sidste 32 stk, formedelst en flad plovmand. Siden da, har vi jo opdaget, at whitelips, deres utroligt flotte udseende til trods, ikke nødvendigvis er de mest fantastiske fisk at have sammen med andre, måske lidt sartere fisk, hvilket nok er forklaringen på at de ikke er så almindelige mere...

C. trewavasae er da heller ikke noget fantastisk bekendtskab, hvis man ikke regner problemer med anskaffelsen med? Jeg har selv haft den, og det var ikke ligefrem noget problem at formere den, bortset fra at yngelen ikke var let at afsætte, da de skal være ret store, før de viser noget farve.

Firecrest er jo meget efterspurgt, og der vil det helt sikkert kunne give en god klatskilling hvis man får held til at få fat på den og få gang i noget opdræt, men hvad er fidusen ved at anbefale en fisk man ikke kan få fat på?

Tropheus går ikke godt i små flokke, så du får brug for mindst 30 stk. Det er rigtigt at de er følsomme over for dårlig vandkvalitet, så gode store vandskift og effektiv filtrering er nødvendig. M.h.t. kravet om hårdt vand, betyder det egentlig bare, at de trives fint i ubehandlet postevand.

Jeg er ikke vild med at skulle påpege det indlysende, men hvis kravet er, at fiskene skal være lette at holde og opdrætte, og heller ikke må kræve nogle omkostninger i tid og udstyr, samtidig med at de skal være relativt mange penge værd når de sælges, er svaret, at sådanne fisk , helt naturligt, ikke findes.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Administrator scn - 09/01-2016 12:15 09/01-2016 12:15
Hvis du søger et pengetræ, så er du gået forkert. Du kommer aldrig til at få overskud. Selv hvis du skulle få overskud, så se lige hvilken timeløn det giver :P Selv en børnearbejder i Bangladesh ville ikke arbejde for den løn.

Vælg nogle fisk du syntes er spændende, og se så evt. yngel som en glædelig bonus, der måske kan dække en lille del af udgiften til foder.

Personligt sælger jeg overskud til folk der virkelig vil have fiskene (typisk folk der kontakter mig for at høre om jeg har nogle fisk i overskud), og så er det ikke så vigtigt om de giver 5,- , 10,- eller 50,- for en fisk. Det sidste salg var helt klart under prisen for foder til fiskene, men køber blev glad, og jeg fik tyndet lidt ud i akvariet, så jeg var også glad.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/01-2016 14:00 09/01-2016 14:00
#26 jeg har vidst ikke omtalt white lips. Du tænker måske på de white spot? De samme der koster 2500 for en trio, solgt på en dag?
.Jeg kender da til folk der kører til stockholm for at gi 200kr. Pr. Centimeter for copadichromis firecrest. Så jeg er ikke et sekund i tvivl om at man kan sælge hver eneste man kan få opdrættet. C. Trewavasae lige så.

Der er også mange mbuna der ikke yngler hyppigt. Tværtimod.

Ikke at tropheus er et dårligt bud. Men at det er meget bedre end noget malawi, er simpelthen bare ikke korrekt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Superbruger jacob - 09/01-2016 15:05 09/01-2016 15:05
#27 godt indlæg, har selv samme syn på sagen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Djboa (Inaktiv) - 09/01-2016 15:07 09/01-2016 15:07
Vandskift behøves jo heller ikke at være vildt bøvlet .... En tyk haveslange til at tappe, og en anden i køkken vasken til påfyldning, så er det lidt lige meget om det er 100l eller 300l der skal skiftes.

Jeg er dog begyndt at eksperimentere med planter i baggrundsfilteret, til at tage nitraten så jeg kan skrue lidt ned for vandskift - synes det er lidt vandspild med at skifte ca 250l om ugen i mit 900l ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger KimJ - 09/01-2016 19:48 09/01-2016 19:48
Indlægget er rettet 10/01-2016 04:13 10/01-2016 04:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Når du linker til en beskrivelse af Placidochromis phenochilus, er det vist ikke helt ved siden af, at "White lips" bliver nævnt, vel ;)

Jeg er da ikke i tvivl om at der er nogen der meget gerne vil have fiskene, men der er altså tale om ret få entusiaster, hvilket har været meget tydeligt i de perioder fiskene har været almindeligt tilgængelige (det er så aldrig sket med Firecrest, men både C. trewavasae og P. phenochilus har tidligere været almindelige i handelen, og ikke været specielt nemme for forhandlerne at komme af med, når den indledende begejstring over "sjældne" fisk har lagt sig.

Det er næppe fisk som man pludselig risikerer simpelthen ikke at kunne komme af med TS efterlyser, og det er heller ikke særlig realistisk at foreslå arter der kræver adskillige store akvarier, for at kunne opdrætte noget yngel til en rimelig størrelse.

Der skal nok være nogle Mbuna som man kan opdrætte med en rimelig chance for at have en stabil afsætningsmulighed af, men der er bare altid en indbygget risiko for at en eller flere "konkurrenter" pludselig slår sig på samme arter, og så er man på spanden... det sker næppe med Tropheus, som simpelthen får så små kuld at det nærmest er umuligt at overmætte markedet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 09/01-2016 22:06 09/01-2016 22:06
Tak for alle jeres rigtig gode forslag til fisk, råd og vejledning.
Synes det er meget spændende at læse jeres forskellige muligheder, og prøver at sætte mig ind i alle arter der bliver nævnt.

Jeg kan mærke at jeg lige skal tænke lidt over hvilken mulighed der passer mig bedst.
Så jeg vil læse videre herinde og tage på messen i Vejle d 28/2 og blive endnu klogere (y)
Måske jeg kan gøre et godt kup på akvarie og udstyr dér *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/01-2016 07:04 10/01-2016 07:04
KimJ skrev :
Når du linker til en beskrivelse af Placidochromis phenochilus, er det vist ikke helt ved siden af, at "White lips" bliver nævnt, vel ;)

Jeg er da ikke i tvivl om at der er nogen der meget gerne vil have fiskene, men der er altså tale om ret få entusiaster, hvilket har været meget tydeligt i de perioder fiskene har været almindeligt tilgængelige (det er så aldrig sket med Firecrest, men både C. trewavasae og P. phenochilus har tidligere været almindelige i handelen, og ikke været specielt nemme for forhandlerne at komme af med, når den indledende begejstring over "sjældne" fisk har lagt sig.

Det er næppe fisk som man pludselig risikerer simpelthen ikke at kunne komme af med TS efterlyser, og det er heller ikke særlig realistisk at foreslå arter der kræver adskillige store akvarier, for at kunne opdrætte noget yngel til en rimelig størrelse.

Der skal nok være nogle Mbuna som man kan opdrætte med en rimelig chance for at have en stabil afsætningsmulighed af, men der er bare altid en indbygget risiko for at en eller flere "konkurrenter" pludselig slår sig på samme arter, og så er man på spanden... det sker næppe med Tropheus, som simpelthen får så små kuld at det nærmest er umuligt at overmætte markedet.

Hvis vi nu forholder os til emnet. Og udgangspunktet er et akvarie.

Så er der bare ikke nogen forskel på om det er tropheus eller malawi. Andet end nogle malawi kan få flere unger af gangen. Og nogle malawi er meget langsommere om at få skuffer.

Og de er vel heller ikke sværere at få end en passende flok tropheus. Men malawi er nemmere at holde.

Jeg forstår ihvertfald ikke hvorfor man ikke også kan lade malawi fisk spytte i opholds akvariet, lige som man kan med tropheus.

Jeg vil også tro at visse malawi arter kan udkonkurrere mange tropheus i pris. De kan ihvertfald i farve.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger KimJ - 10/01-2016 07:49 10/01-2016 07:49
Jeg får det indtryk, at du ikke har holdt hverken fritsvømmere fra Malawi, eller Tropheus?

Jeg har opdrættet begge, og jeg har aldrig oplevet at der var overlevende yngel i opholdsakvariet hos de første, hvorimod overlevelsesraten hos Tropheus ofte er tæt på 100%, hvis de går alene og akvariet er passende indrettet. Mbuna ligger, efter mine erfaringer heller ikke for godt til, selv om der som regel er nogle unger der klarer sig.

Nogle Malawi kan sagtens sælges til samme eller højere pris i forhold til Tropheus, som, alt efter variant, vel ligger på 50-200 kr/stk, men det er nok ikke lige dem man skal regne med at få lavet i et enkelt 500L akvarium.

Om man synes at den ene eller den anden fisk er mest farvestrålende, har nok meget at gøre med, hvad man ser på. Personligt synes jeg faktisk at den smukkeste ferskvandsfisk er en Malawi (P. sp. "steveni Taiwan", men det har jo ikke så meget med det aktuelle spørgsmål at gøre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger KimJ - 10/01-2016 08:18 10/01-2016 08:18
Indlægget er rettet 10/01-2016 08:23 10/01-2016 08:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Et helt andet forslag:

Når der nu er tale om en tidligere saltvandsakvarist, ville det måske være aktuelt at foreslå et saltvandsakvarium igen, og forsøge sig med Pterapogon kaudermi?

I modsætning til næsten alle andre saltvandsfisk, får de ret store unger, som relativt let kan fodres op. Arten har yngelpleje (paternal mundruger), så det er en overkommelig opgave at flytte den mundrugende han over i et net i akvariet, og lade ungerne gå der i deres første tid. Det er selvfølgelig ikke helt så nemt som det lige lyder, men der er jo lidt ekstra ved at opdrætte noget ikke alle lige gør, og man kan altid komme af med yngelen til gode priser, selv om det stadig vil være en meget dårlig forretning...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/01-2016 09:24 10/01-2016 09:24
jeg har haft både aulonocara og frirsvømmere. Og jeg fastholder at det kan lade sig gøre ved hjælp af indretning. Også sandelig sagtens ved mbuna. HVIS de ellers yngler. Og det er der bare arter der nææsten ikke gør.

Men spørgsmålet lød jo faktisk på arter der "sommetider" yngler. Man skal da vidst være lidt nuanceret for at mene at tropheus kun " sommetider" yngler.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger KimJ - 10/01-2016 09:35 10/01-2016 09:35
Indlægget er rettet 10/01-2016 09:51 10/01-2016 09:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er såmænd også forskel på, hvor tit Tropheus yngler, og ja, der er nogle varianter som kun sjældent yngler, så man behøver ikke at være så nuanceret endda. Det er nok bare ikke dem man søger efter, hvis formålet er at der gerne må komme lidt penge ind på dem.

M.h.t. indretning af akvariet, er det jo noget ævl. Hvis der skal være så mange skjulesteder i et 500-700L akvarium, at jagt på yngelen bliver for svær for dygtige jægere som fritsvømmere og sandsild er, bliver der ikke plads til fiskene. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, så Jeg vil da gerne se nogle eksempler på akvarier med fritsvømmere og sandsild (som er det du anbefaler i dine links), hvor der er mere end nogle få tilfældige overlevere i. Det samme gælder egentlig også Mbuna, selv om et Mbuna akvarium helt naturligt giver større chancer for at ungerne overlever.

Den reelle forskel er, at Tropheus simpelthen ikke i samme grad går efter deres unger (som også er større fra start af), som Malawierne gør.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/01-2016 13:52 10/01-2016 13:52
Sjovt du siger ævl. .. *doh*

Der er vel ingen der har sagt at mange unger skal overleve. Ikke jeg. Og ikke #1. Det er vidst noget du selv har udtænkt..

Jeg siger dog bare at tropheus er en mulighed. men det er malawi i høj grad også.. der er trods alt ret mange forskellige af de der "malawi".

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Tangamann (Slettet) - 10/01-2016 14:10 10/01-2016 14:10
Vil Give kim ret i at det nok vil være letter at få afsat sit yngel af Tropheus end Malawi Mbuna da de sælges hos mange forhandler hvor i mod man skal lede længe efter en forhandler som sælger Tropheus. Der ved vil det alt andet være letter at komme af med dem, Og der er rigtig mange som holder disse fisk rundt om i DK. De er nok bare ikke lige i dette forum. og er de så har de bare ikke det samme behov for at fortælle og vise deres fisk som andre har. Tanga verdenen blomster livligt i DK men dette forrum her bruges bare ikke til at formidle viden og fisk.... Men fin div. tanga forrum på fb og man vil bliv overrasket over hvor mange som holder Tropheus og andre fiske fra den sø ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger KimJ - 10/01-2016 14:14 10/01-2016 14:14
Indlægget er rettet 10/01-2016 14:18 10/01-2016 14:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg gentager det gerne, selv om jeg principielt set helst vil bruge andre og mere diplomatiske vendinger. Der er bare ikke rigtigt andet der dækker, når du hævder at det bare er et spørgsmål om at indrette et akvarium ordentligt, for at gøre fritsvømmer akvarier til bare tilnærmelsesvis gode opdrætsakvarier.

Hvis målet er at "tjene en lille skilling", er det nok ikke meningen at der skal overleve 5-10 unger om året, vel? Du har ret i at det er noget jeg selv har regnet mig frem til, men det undrer mig lidt at du ikke selv har set sammenhængen.

Malawi kunne da sagtens være en mulighed, men der skal mere til end et enkelt akvarium, og det skal ikke være nogen af de anbefalede arter, både fordi det er helt urealistisk at der vil være overlevende unger, og fordi det heller ikke er særlig realistisk lige at få fat på de nævnte fisk p.t., hvilket er den vigtigste grund til den "store" efterspørgsel.

Jeg kan fornemme, at jeg ikke skal holde vejret, mens jeg venter på nogle eksempler på "rigtigt" indrettede akvarier med et rimeligt antal levende yngel af de nævnte fritsvømmere? Det er OK, jeg havde ikke rigtigt regnet med andet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/01-2016 06:30 11/01-2016 06:30
KimJ skrev :
Jeg gentager det gerne, selv om jeg principielt set helst vil bruge andre og mere diplomatiske vendinger. Der er bare ikke rigtigt andet der dækker, når du hævder at det bare er et spørgsmål om at indrette et akvarium ordentligt, for at gøre fritsvømmer akvarier til bare tilnærmelsesvis gode opdrætsakvarier.

Hvis målet er at "tjene en lille skilling", er det nok ikke meningen at der skal overleve 5-10 unger om året, vel? Du har ret i at det er noget jeg selv har regnet mig frem til, men det undrer mig lidt at du ikke selv har set sammenhængen.

Malawi kunne da sagtens være en mulighed, men der skal mere til end et enkelt akvarium, og det skal ikke være nogen af de anbefalede arter, både fordi det er helt urealistisk at der vil være overlevende unger, og fordi det heller ikke er særlig realistisk lige at få fat på de nævnte fisk p.t., hvilket er den vigtigste grund til den "store" efterspørgsel.

Jeg kan fornemme, at jeg ikke skal holde vejret, mens jeg venter på nogle eksempler på "rigtigt" indrettede akvarier med et rimeligt antal levende yngel af de nævnte fritsvømmere? Det er OK, jeg havde ikke rigtigt regnet med andet.

Der er da firecrest på import listen. Og meget billige white spot i Aalborg. Så det er da ikk stort sværere end at smutte en mandel.
Og kunne man udbyde f1 firecrest, så tror jeg at man skal have hjemmeværnet ud og dirigere trafik.-for det er vel første gang i 25 år.

Mht. Indretning. Og vi tager udgangspunkt i en 530liter. Den måler 160×60 i bunden.
Hvis man så indretter den som man klassisk ville.
Så ville jeg i begge ender stable en bunke Kenya rock feks. Og stable dem tæt. 20 cm.ud i bunden og så højt man nu kan.
Måske også på hele bagsiden. Så tager man ikke mere plads end med en 3-d baggrund Og monterede mmoduler.

Men vi kan da sagtens sige at det er helt tåbelig med fritsvømmere. Hvorfor så ikke noget mbuna. Der er da i sandhed også meget svære arter der kaster små kuld af sig. Og i min optik er det altså nemmere at afsætte 3×10 mbuna end 30 tropheus.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger KimJ - 11/01-2016 07:15 11/01-2016 07:15
Indlægget er rettet 11/01-2016 07:20 11/01-2016 07:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så din anbefaling til en nybagt cichlidist der gerne vil have nogle fisk der kan give lidt skillinger ved noget opdræt, er en art der stort set ikke bliver opdrættet, eller en fisk man åbenbart allerede kan få til lave priser, men som alligevel ikke har den store udbredelse?

M.h.t. afsætning af yngel: Det kræver kun 1 typisk køber at komme af med 30 Tropheus, hvorimod man, som du selv skriver, almindeligvis skal have fat på mindst 3 købere for at komme af med det samme antal Mbuna (eller for den sags skyld Malawi generelt). Hvad er mon lettest? Regn selv på det.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Hjp (Inaktiv) - 11/01-2016 11:32 11/01-2016 11:32
Blot lige lille input mht L46.

Den skal man også have en vis portion tålmodighed med. Tager lang tid før de er yngleklar. Et slag på tasken kan man sagtens forvente fra fødsel til de er ca 3 år gamle. Og så er de dyre i indkøb og laver små kuld.

De bør også holdes i et akvarie for dem selv, hvis man vil have størst succes med yngel.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/01-2016 17:20 11/01-2016 17:20
#42 det må altså hjælpe lidt hvis man forholder sig til #1:

MortenSt skrev :

Fiskene må gerne være farverige, og gerne være af de mere kostbare, da jeg håber på at få dem til at yngle og forhåbentlig tjene en skilling en gang i mellem.
Så hvis i har nogle forslag til sådanne fisk vil jeg meget gerne høre om det.

Vi kan også starte bag fra. Hvad stiller man op med sine tropheus i tilfælde af at man IKKE har 30 stykker yngel. Men eksempelvis kun 20?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger marginatus - 11/01-2016 19:08 11/01-2016 19:08
I det store og hele kan det siges, at du skal vælge nogle cichlider, som man næsten altid kan komme af med. Eksempler herpå er typiske "farveladefisk"

Eksempelvis:

Labidochromis caeruleus
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus sp. polit
Metriaclima/Maylandi typer

Der er en grund til, at stort set alle forhandlere har disse farveladefisk i butikken, og det er fordi, at de sælger. Selvfølgelig sælger de, for de er pisse flotte. Så kan det godt være, at folk siger: "Det er sådan én alle har!" Og det har de ret i, men der er en grund til, at alle har dem. Fordi de er flotte.

Hvad end du gør, så hold dig fra såkaldte "sjældne arter" da der oftest er en grund til, hvorfor de er sjældne i handlen. Denne grund, er meget sjældent, at fiskene er for kostbare eller egentlig sjældne, men oftest at der simpelthen ikke er efterspørgsel nok på dem, og derfor er der ingen, der gider opdrætte dem.

Som Kim er inde på, så var Placidochromis Phenochilus "whitelips" et glimrende eksempel herpå. De var ufatteligt populære for 10 år siden, indtil alle havde prøvet den af. Derefter gik begejstringen for den i sig selv igen. Det ser vi om og om og om igen.

Mvh. Dennis

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger KimJ - 11/01-2016 19:42 11/01-2016 19:42

Det er da aldrig et problem? Ungerne går jo fint sammen med forældrefiskene, så man venter naturligvis bare til man har det antal man gerne vil sælge! I et 500L akvarium, med f.eks. 30-35 forældrefisk, kan det være alt mellem 30 og 60 unger.

Enig. Det der ikke helt falder sammen med TS` ønsker, er at fiskene gerne skal være lidt dyre. Ser man bort fra det ønske, vil et akvarium med f.eks. M. estherae kunne køres fuldstændig ligesom et Tropheus akvarium, og selv om tabsraten vil være markant højere, vil det sikkert udlignes i nogen grad, af at kuldene er større. Priserne på selv de billigste Tropheus yngel, vil dog være 2-3 gange højere, hvilket er grunden til at jeg stærkt anbefaler dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 11/01-2016 22:26 11/01-2016 22:26
B) jeg læser stadig med.... (y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 06:26 12/01-2016 06:26
Hør nu. Han spørger efter noget der MÅSKE kan lokkes til at yngle... og derefter sælges for en god pris. Gerne sjældne eller kostbare.
Det er ihvertfald sådan jeg læser det..

M. Esterae opfylder vidst ikke et eneste af de kriterier.
Man kunne da foreslå en af de "svære" arter mbuna. De koster da også noget andet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger KimJ - 12/01-2016 07:46 12/01-2016 07:46
...Hvilket er grunden til at jeg starter med at anbefale Tropheus. Hvilke arter af Mbuna opfatter du som "svære"?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 18:22 12/01-2016 18:22
Jeg synes også det er et godt forslag. Ingen fejl på det. Meen. Ikke nødvendigvis bedre end malawi.

Mbuna der er svære at holde, eller svære at opdrætte?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Svend Erik - 12/01-2016 20:34 12/01-2016 20:34
Der skal en smule held og masser af tålmodighed og nok i hvert fald til nogle fisk en del dygtighed til for at man kan lave et tilskud til strøm og vand.
De fisk der kræver plus 400 liter for at trives er der vist begrænset efterspørgsel efter.
Har selv været lidt heldig med nogle enkelte fisk, men det giver alligevel kun hjælp til strøm og vand

Tropheus er der snakket om længere oppe, , de kan give udfordringer og tror kun de kan hjælpe til med at betale udgifter selv om man finder nogle der er produktive, de skal jo gå 4 - 6 mdr før de kan sælges. Og har indtryk af at Mbuna er næsten lige så gamle før de kan sælges

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger KimJ - 12/01-2016 20:37 12/01-2016 20:37
Indlægget er rettet 12/01-2016 20:42 12/01-2016 20:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg går ud fra, at ingen opfatter Mbuna som svære at holde (i forhold til de andre aktuelle fisk selvfølgelig), hvis man ellers bruger akvarier af passende størrelse, så det er egentlig opdræt jeg tænker på.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Superbruger Bobtail - 13/01-2016 00:00 13/01-2016 00:00
Indlægget er rettet 13/01-2016 00:08 13/01-2016 00:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

75% af alle akvarister er ikke nørder og tilmed "flokdyr" - Dvs, de vil have hvad alle andre har. Derudover så vil disse 75% hverken betale dyrt, eller køre langt for at få fat i fisk. Tilgengæld er der mange af dem, og de vil godt betale 20 kr for en fisk.

Hvis du vælger en semi-sjælden art, så vil du kunne få en fin pris for dit yngel, men kun fra folk tilhørende de resterende 25%. Der er ikke så mange købere her, og du vil hurtigt kunne mætte markedet.

Vælger du en super sjælden,ikke populær, eller en meget stor art, så henvender du dig måske kun til 5% af alle akvarister. Salgsprisen her er typisk ikke ret høj, for der er næsten ingen aftagere. Super sjældne/udrydningstruede fisk bør desuden også betragtes som artsbevaring, og ikke som noget man skal tjene på.

Hvis du udelukkende tænker økonomi, så skal du finde en type fisk, der henvender sig til masserne. Dvs farvestrålende, ikke svær at holde, og ikke kræver akvarier over 300 l. Sådan en art/arter vil løbende give unger, og der vil konstant være aftagere - også selvom du kun får 20 kr for en fisk, så vil det i længden give det bedste afkast.

Der har været nogle gode bud her i tråden, omkring hvilke fisk du kan vælge. Jeg vil ikke anbefale dig nogen specifik art - Men hvis vi antager at det er cichlider du vil have, så vil jeg groft prøve at opstille på en scala fra 1-10, hvor let jeg vurderer en given type cichlide er at komme af med. Dette udelukkende set i forhold til fiskenes popularitet blandt akvarister. (1 let, 10 svær)

Malawi mbuna: 1
Malawi fritsvømmere: 2
Malawi rov: 4
Tanganyika hulelegere: 3
Taganyika fritsvømmere: 6
Tanganyika sandsild: 6
Tanganyika sneglehuslegere: 3
Tropheus: 5
Victoriacichlider: 7
Madagascarcichlider: 9
Vestafrikanske cichlider: 8
Discus: 6
Central amerikanske cichlider: 5
Sydamerikanske cichlider (store): 5
Sydamerikanske cichlider (små): 3

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/01-2016 06:10 13/01-2016 06:10
#52.
Af mbuna der er svære at opdrætte kan nævnes:

Metriaclima Callanois. (Evt. Mc/ob)
Metriaclima "msobo" gruppen. (Membe deep inkluderet)
Hvide varianter af labidochromis Careleus. (Men det er mest pga. Hunnernes tendens til at blive tynde og derfor ikke er hurtig i form igen)
Pseudotropheus crabro. -den er dog meget uegnet til at opdrætte i èt akvarie.
Pseudotropheus/metriaclima zebra long pelvic. (Ifølge nogen. Mine pisker derudaf i perioder)

Men det er alle eksempler på arter der yngler langsomt/sjældent eller slet ikke.
Og de der faktisk har flokke af ovennævnte der kaster jævnlige kuld af sig, de ved godt de bare skal klappe i hænderne.

#53.
gode pointer.

Jeg tror også der kunne være et marked for perfekte pseudotropheus saulosi. De er ihvertfald svære at finde. Iøvrigt på vf. Listen pt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 09:48 13/01-2016 09:48

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 10:03 13/01-2016 10:03
Indlægget er rettet 13/01-2016 10:27 13/01-2016 10:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er nogle fine argumenter i har alle sammen! Jeg sætter stor pris på vil bruge tid på at hjælpe (y)
Som jeg kan forstå at de fleste er enige om, er det umuligt i mit tilfælde at lave et overskud, uanset art.
Det vil kræve et,to eller 3 yngel akvarier hvis jeg skal tænke økonomi.
Og eftersom jeg kun har planer om ét på 500l, har jeg indset at dette ikke er mulig.
men skidt nu være med det! Der er masser ved denne hobby som jeg glæder mig til alligevel.
En af tingene jeg glæder mig til, er at få fiskene til at yngle.... men det skal kunne foregå i samme akvarie som resten af fiskene.....

Hvis vi så ser bort fra kravet om svære og kostbare arter og at lave skillinger på bundlinjen.
Hvilke arter er der så tilbage, som kan lade hinandens yngel være i fred, indtil de skal sælges?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger mikkel81 (Inaktiv) - 13/01-2016 10:51 13/01-2016 10:51
Fed tråd.......og fedt at læse folk stadig kan respektere hinandens forskellige holdninger!!!! Jeg følger sgu også med på sidelinjen :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger marginatus - 13/01-2016 11:15 13/01-2016 11:15
Jeg må indrømme, at i de snart 22 år jeg har holdt malawicichlider (hele møllen rundt) har jeg endnu aldrig oplevet en mbuna, der var svær at opdrætte. Jeg har haft nogle fandens hidsige sataner i tidens løb, men uanset hvor aggressive de var, så havde de allesammen én ting tilfælles; De var altid fandens "liderlige"

Den enste malawiart, jeg har haft, der var svær at lave yngel på, har været Serranochromis robustus. Ikke så meget fordi den var decideret svær at få til at yngle, men fordi arten er den mest aggressive, jeg nogensinde har set fra Malawisøen, når man kun har 7 stk. Aggressiviteten kombineret med dens styrke og enorme mund gjorde, at man var nødt til at være KONSTANT opmærksom på, hvem der fik "tæsk" i akvariet. Da jeg fik dem hjem, fik jeg 7 stk. Da jeg omsider fik lavet en enkelt skuffe på dem, havde jeg 3 tilbage, resten havde slagtet hinanden.

Men derudover er jeg aldrig stødt på en art fra Malawi, der var svær at opdrætte.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Superbruger THORLEIFDK - 13/01-2016 11:29 13/01-2016 11:29
MortenSt skrev :

Hvis vi så ser bort fra kravet om svære og kostbare arter og at lave skillinger på bundlinjen.
Hvilke arter er der så tilbage, som kan lade hinandens yngel være i fred, indtil de skal sælges?

Kim var inde på det tidligere..Tropheus!ja,jeg er nok lidt farvet af,at jeg holder af fisk fra Tanganyika søen ;) men prøv at tjekke denne video med Kirizia!
Eksternt link https://youtu.be/ylejTBNsRYg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 12:05 13/01-2016 12:05
Spændende video THORLEIFDK (y)
ja det ser sørme ud som om at disse Tropheus sagtens kan gå sammen med deres yngel uanset strøelse.
Jeg måtte også give Kim ret i at det er en meget spændende fisk.
som jeg kan forstå det kræver de nogle kraftige pumper, min 500l akvarie og 30% vandskift en gang om ugen.
indretning af akvarie kan jeg læse mig til herinde.
Men er der andet jeg bør vide hvis det er Tropheus jeg beslutter mig for?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/01-2016 12:25 13/01-2016 12:25
Der er en forskel på at en art er aggressiv, og svær at opdrætte. Og der er helt sikkert malawi arter der er sværere end andre at opdrætte.

Nols cichlidhobby har lige fået en MASSE tropheus. Jeg ved dog ikke om der er nogle specialiteter imellem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Superbruger THORLEIFDK - 13/01-2016 12:50 13/01-2016 12:50
Tak Morten :) en vigtig del er vel nok fodring..nu har Tropheus et langt tarm-system,som kræver grønt/alge-baseret fodring uden for mange proteiner..kikker du på hvordan de går i naturen,så går deres Ca 12 timer hvor lyset/solen er på,at de gavner lidt alger,suser rundt og "leger" med hunner/hanner,og gnaver lidt alger igen..dvs mange små fodringer i løbet af dagen..nogen som holder Tropheus bruger såkaldt "rejemix" til at holde maven på dem,jeg selv holder mig pt.til fodermaskiner som er med til at simulere denne tilgang til føden!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger KimJ - 13/01-2016 13:52 13/01-2016 13:52
Indlægget er rettet 13/01-2016 13:56 13/01-2016 13:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Et akvarium til Tropheus skal i princippet indrettes nøjagtigt som et Mbuna akvarium. 500L er en fin størrelse, men mindre kan gøre det. 325L er den almindeligt anerkendte minimumsstørrelse.

Der står lidt om det her:

Eksternt link http://kim-jakobsen.dk/Freshwater/Artsbeskrivelser/sp_tropheus.ht...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 14:50 13/01-2016 14:50
Tak for linket kimJ! Ja der står en masse gode og brugbare oplysninger bla ang foder som THORLEIFDK er inde på.... Er du ejermanden af siden?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 15:00 13/01-2016 15:00
Jeg kan jo slet ikke vente med at komme igang! Men mit pengetræ vokser simpelthen for langsomt *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/01-2016 15:21 13/01-2016 15:21
Mbuna no.1! :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger KimJ - 13/01-2016 16:38 13/01-2016 16:38
Ja, det er min side. Skulle du vælge at satse på Malawi, er der da også et par artikler om dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 16:56 13/01-2016 16:56
Hatten af for det/den kimJ (y) fin side!
umiddelbart hælder jeg mest til Tropheus, selvom bla. mbuna og fritsvømmere også tiltaler mig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 17:09 13/01-2016 17:09
For ikke at nævne Discus og de mange andre spændende arter der er blevet nævne....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/01-2016 17:51 13/01-2016 17:51
Du kan allerede nu godt se det ikk Morten?

Find du heller to 500 liter i reol. Det er jo den samme gulvplads :D

Prøv at kigge på nolscichlidhobby.Se.
Der står en masse forskellige tropheus:-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 19:35 13/01-2016 19:35
Hahaha :D ja jeg kan lige så godt gå All IN med det samme!
Så skal jeg bare lige have understyttet gulvet.... *blink*

Jeg var inde og lure da du skrev det i din tidligere besked. Og ja, der er mange forskellige tropheus. Der er bare ikke billeder og beskrivelser af de forskellige fisk. Men det kan jeg jo selv søge efter.
Jeg kan godt se at det er en fisk som koster en sjat mere end de fleste jeg har læst om (y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/01-2016 19:51 13/01-2016 19:51
Det er da kun en biting ;)

Du skal lige tage højde for at det er svenske pesetas på den hjemmeside.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 13/01-2016 20:08 13/01-2016 20:08
Ja det er kun en biting...
Så længe ungerne og jeg hygger os med det og fiskene har det godt.
Så kan pris, farve, art eller størrelse være mindre vigtig....... som man siger :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Superbruger THORLEIFDK - 14/01-2016 10:07 14/01-2016 10:07
Morten@Du kan med fordel købe yngel..de får jo lidt andet foder,end en vildtfanget der skal tilvendes til det foder som vi giver dem!Det"gode"ved Kent/Nol Tropheus er at han typisk får dem via Tyskland,dvs de er allerede til vendt den foder typer som vi giver dem!Men en god fingerregel er jo at spørge hos sælger,hvilket foder der er blevet brugt,og så evt.tilvende dem den fodertype som du nu vil købe!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 14/01-2016 10:13 14/01-2016 10:13
Perfekt THORLEIF, det vil jeg bære opmærksom på når den store dag kommer hvor der skal købes fisk ??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger marginatus - 14/01-2016 19:29 14/01-2016 19:29

Kan du give et eksempel på en malawiart, der er svær at opdrætte?

Mvh. Dennis

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Tangamann (Slettet) - 14/01-2016 19:33 14/01-2016 19:33
Hvor i landet er du fra ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 14/01-2016 19:42 14/01-2016 19:42
Hvis det er mig du spørger Tangamann. Så er jeg lige flyttet fra Kbh til Svendborg.
Når jeg søger på cichlider, akvariet og tilhørende udstyr får jeg fornemmelsen af at langt de fleste akvarie interesserede enten bor på Sjælland eller Jylland...... ?
Er jeg den eneste der har den opfattelse ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Tangamann (Slettet) - 14/01-2016 19:53 14/01-2016 19:53
Indlægget er rettet 14/01-2016 19:59 14/01-2016 19:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der bo en gut på fyn som sælger Troffer og en i Nordjylland som også gør og han lever mod et lille beløb :-) og det er rigtig fine fisk de har.
æiæ ind her der er fisk tilslag i hele landet ;-)
Patrik jensen hedder ham fra fyn ;-)
Nordjyland cichlides er ham der lever ;-)

Eksternt link https://www.facebook.com/groups/305958166217077/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 14/01-2016 20:01 14/01-2016 20:01
Er en "Troffe" en Tropheus?
Cool med nogle gode kontakter ????
Jeg er også blevet kontaktet af en som kan få fat på det meste malawi og tropheus (y)
Ved du hvad han hedder mere en Bo og bor på Fyn?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 14/01-2016 20:04 14/01-2016 20:04
Perfekt med den FB side (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Tangamann (Slettet) - 14/01-2016 20:13 14/01-2016 20:13
Umideltbaret kender jeg ikke Bo ;-) Der er altså mange sidder på fb med tanga tosser ;-)
Jeps troffe er kalde navnet for Tropheus ;-) sorry det tænkte jeg ikke lige over at du ikke viste

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 14/01-2016 20:41 14/01-2016 20:41
Min tlf driller stadig med spørgsmål tegn osv kan jeg se.....
Ja det lader til at det nok skal gå hvis jeg har spørgsmål eller søger fisk til baljen (y)

Hehe det ved jeg så nu ....
Tanga tosse har jeg stadig til gode *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/01-2016 05:46 15/01-2016 05:46
#76 læs #54

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/01-2016 05:53 15/01-2016 05:53
Hov forresten. bemærk at man i Sverige har en meget liberal foder kultur. Så finder du svenske tropheus billeder i din søgning, så skal du sommetider trække lidt (meget) af farven fra..

Der er MASSER af tropheus folk i dk.
Hvis jeg skulle forvilde mig ud i den verden, så ville jeg kontakte lars fra cichlide centeret.
Lars og thorleif er i min verden indbegrebet af tropheus :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 15/01-2016 18:11 15/01-2016 18:11
Ken kørbak : Hvad er forskellen da på den måde vi fodre på og den måde svensken gør det?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/01-2016 19:23 15/01-2016 19:23
I Sverige er der en hel klar tendens til at man bruger farvefoder. En tendens der er ved at sprede sig til Danmark.
Det betyder at fisk er MEGET røde..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger marginatus - 15/01-2016 19:41 15/01-2016 19:41

Jeg har skam læst #54 min ven, men jeg leder stadig med lys og lygte efter eksempler på arter, der er svære at opdrætte? Hvori sværheden ligger, i de eksempler du nævner i #54, ved jeg ikke. Det er alle arter, som jeg har hold gentagne gange, og de ynglede som rotter på lige fod med alle andre mbuna, jeg har holdt gennem årene?

Mvh. Dennis

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 15/01-2016 19:45 15/01-2016 19:45
Nåh da da .... Ja hvorfor ikke? Så længe der ikke er alle mulige mærkelige tilsætningsstofferne i kan jeg godt se fidusen...
Dog lidt "snyd"....

Mener danskerne da der er forkert? Eller er vi bare bagud?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger KimJ - 15/01-2016 19:56 15/01-2016 19:56
Tak! Så er det ikke bare mig der har den oplevelse.

Det drejer sig om mode, og om gradsforskelle. I Danmark har vi også i årtier fodret med foder der virker farveforstærkende, og det gør vi i vid udstrækning stadig. Svenskerne har bare gjort det i større (ekstrem?) grad, og det har givet nogle ret specielt udseende fisk. Om man kan lide det eller ej, er jo en smagssag, men hvis man vælger svenske fisk, med den nævnte virkning, skal man tage højde for, at nogle af dem kræver "svensk" fodring, for ikke med tiden at tabe noget af deres farve. Det er i øvrigt ret forskelligt, hvor meget forskellige arter/varianter lader sig påvirke af fodring med farveforstærkende virkning.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/01-2016 20:24 15/01-2016 20:24
#88-90 ja det er da selvfølgelig klart at i er de eneste i Danmark der får råt meget yngel af de arter. Jeg tror dog det er et liberalt forhold til sandheden. .
for 95% af de der faktisk har eller har haft de arter, de genkender sikkert mønsteret. Jeg kender kun én der får jævne skuffer på Callanois. Selv har jeg to varianter. De får vel et-to kuld om året. Og alle de der har feks. Msobo magunga, de får da heller ikke mange kuld.
Jeg kender kun to ud over mig selv der holder ps. Crabro. Og det er også MEGET sjældent de yngler. Mine vf. Har ynglet to gange på 3 år.

Men hatten af for jer to. I kan da bare det der :D :D :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger KimJ - 15/01-2016 20:29 15/01-2016 20:29
Indlægget er rettet 15/01-2016 20:39 15/01-2016 20:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

"Et liberalt forhold til sandheden" *skeptisk*

Hvis niveauet er der, hvor erfaringer der ikke stemmer overens med "superkenderens", er løgne, er debatten vist ikke rigtig værd at bruge tid på. Jeg stopper den del af debatten her, men er naturligvis stadig til rådighed, hvis TS eller andre der måtte være interesseret, og som tror på at det jeg skriver ikke er det rene opspind.

Ken: Du har andetsteds kommet med betragtninger om brugere fra gammel tid, som du mener var her for at "spille kong gulerod". Check evt. lige din egen attitude, når du møder brugere du ikke er enig med...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger KimJ - 15/01-2016 20:29 15/01-2016 20:29
Indlægget er rettet 15/01-2016 20:33 15/01-2016 20:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/01-2016 20:34 15/01-2016 20:34
Her er et eksempel på farvede fisk. De taber meget farve hvis de får almindeligt foder..

Om det er rigtigt eller forkert at give dem ekstra Farve ved jeg ikke. Personligt fatter jeg ikke logikken hvis man ellers har flotte fisk til at starte med.
Selv om man giver en gris læbestift på, så er det jo altså stadig en gris :)
Der følger også sommetider lidt tykke fisk med når de er farvede.. men det er da til at se inden man køber.
Jeg har set en del postkasse røde svenske tropheus. Det ser da vildt ud, men jeg håber aldrig den heftige farve kultur kommer til Danmark *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 15/01-2016 21:24 15/01-2016 21:24
KimJ: Du skal have tak for hjælpen herfra i hvert fald (y)

Ken kætbæk: ja det kan man tydeligt se.... Jeg tror også jeg har rigeligt andet at sætte mig ind i her til at starte med.
Så farvestoffer er ikke noget jeg kommer til at eksperimentere med lige foreløbig.
Vil egentlig nok også heller have at akvarie og fisk ligner noget fra "virkeligheden".

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Administrator Sponsor ken kætbak - 16/01-2016 08:26 16/01-2016 08:26
#95 det er nemlig når du køber fidk du skal tænke på om de er farvet.
For hvis du bruger en hel lørdag på at køre til langbortistan, for at købe de flotteste røde/orange/ gule tropheus. Så er det sgu ærgerligt at de taber både farve og form. Bare fordi du så fodrer med en smule fornuft.

Så hold det for øje når du kigger på fisk. -især i sverige :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Administrator Sponsor ken kætbak - 16/01-2016 08:46 16/01-2016 08:46
#92 du behøver ikke at tage det sådan.
Men tag det som et kompliment. Det er da mageløst at lige i har opdrættet masser af netop de fem arter, som alle andre ikke lige kan opdrætte i stor stil.
Selv har jeg kun rå mængder af en af de arter. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvet at få de andre i gang , i nogle år efterhånden. .

Men der er jo bare nogle der har opdrættet masser af alle de arter man ellers kan remse op. ja faktisk nemt enda! Men det er da heldigvis ikke alle der kan prale af det..
Og hvor alt det yngel er blevet af, det ved jeg ikke. De er ingen steder ihvertfald. .

Når de er så pokkers nemme og banale, så burde alt det yngel i har fået, jo også have fået en masse yngel. Og de igen. Så man burde jo faktisk falde over feks. Metriaclima Membe deep og copadichromis virginalis "firecrest" Alle steder man kommer. Det gør i jo selvfølgelig sikkert også. Jeg gør ikke. :(

tænk. Jeg har også en god kammerat. Han har faktisk den "firecrest". En af ganske få flokke i Danmark. Jeg tror heller ikke han har ret meget yngel efter 3-4 år. Og han er ellers rigtig god til det med fisk.

Men igen. I har lavet masser og uden problemer. .

Hatten af for jer (y) (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger KimJ - 16/01-2016 10:58 16/01-2016 10:58
Indlægget er rettet 16/01-2016 11:03 16/01-2016 11:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tror da ikke at jeg, eller nogen andre, har nævnt at "firecrest" skulle være nem at få fat på, eller for den sags skyld opdrætte?

De arter jeg refererer til, er dem du nævner i #54, og der må jeg sige, at bortset fra "long pelvic" som jeg aldrig har haft, har jeg opdrættet dem alle på et eller andet tidspunkt.

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er blevet af de unger jeg har lavet, da jeg droppede Malawi opdræt for lang tid siden, men ingen af de nævnte arter, bortset fra "membe deep" var sjældne i handelen på det tidspunkt. Jeg var i øvrigt langt fra alene om at opdrætte de nævnte arter, hvilket var den primære grund til at jeg stoppede. Det er ikke særlig fedt at stå på venteliste, for at komme af med sine fisk...

Man kunne måske få den tanke, at niveauet hos Mbuna-ejerne lige p.t. ikke ligefrem er på et historisk højdepunkt? Før i tiden tiltrak Mbuna sig masser af opmærksomhed, også fra øvede akvarister, simpelthen fordi der om så mange nye arter, og de i det hele taget var et frisk pust i forhold til f.eks. de Sydamerikanske cichlider vi var vokset op med, men nu er glansen jo ligesom gået lidt af, og de fleste fra dengang er gået videre til andre fisk.

Jeg tror at et af problemerne i debatten her, er at vi har forskellige referencepunkter. Det kan da godt være, at hvis man selv opfatter Mbuna/Malawier som højdepunktet af akvaristiske ambitioner, det giver en vis mening at diskutere de finere nuancer i sværhedsgrad mellem dem, men for os der har været lidt rundt i hobbyen, er der ikke ret meget andet at sige, end at Mbuna over en bred kam bare er så nemme at holde/opdrætte i forhold til stort set alle andre fisk, at forskellene næppe er værd at tage højde for.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Administrator Sponsor ken kætbak - 16/01-2016 14:53 16/01-2016 14:53
#98 firecrest er til at få. De er enda på vf. Import listen pt.
Men selv opdrættet koster de et absurd beløb. Og grundstenen i kapitalisme er altså udbud og efterspørgsel.

Men kan vi blive enige om at der er forskel på hvor meget/ofte malawi cichlider yngler?

Nogle arter har måske 5-6-7-8 skuffer pr. Hun om året.
Nogle arter har kun 1 Skuffe eller mindre pr. Hun om året. Og den ene skuffe sidder måske ovenikøbet ikke ret godt fast.

Der er helt sikkert arter der er meget sværere at opdrætte end malawi generelt. -men alle malawi cichlider er bare ikke lige nemme.

Og nogle af de der er sværere end andre at opdrætte, de er så kostbare at de ihvertfald sagtens kan bære udgifter til både vand, strøm og foder.

Jeg har også opdrættet de arter jeg nævner i #54. Men det er kun zebra long pelvic og to varianter af msobo (magunga og membe deep) der overhovedet laver et lille overskud at sælge ud af. Og det yngel er altid solgt før det overhovedet er spyttet.

Hvis jeg sammenligner to varianter af Callanois med esterae og zebra big blotch. Så har jeg måske 1 skuffe på Callanois for hver 10-15 skuffer esterae eller zebra big blotch. Og de arter er da så ens at de sagtens kan krydse.

Så det er ikke noget jeg har drømt mig til. Det er bare et billede der tegner sig når man har gloet på de samme fisk et par år..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #100
Bruger marginatus - 17/01-2016 12:33 17/01-2016 12:33

Jeg kunne da meget godt tænke mig at se, hvilken VF-liste der har VF C. virginalis firecrest på i øjeblikket. Bare for nysgerrighedens skyld. Det er naturligvis muligt, men jeg anser det for højst usandsynligt.

Jeg ved ikke, hvor længe du har været med i vores dejlige hobby, men jeg får dog meget ofte indtryk af, at det ikke er overvejende lang tid. (Jeg kunne naturligvis også tage fejl her)

Msobo "Magunga" lavede jeg i hobetal tilbage i 2004-2005. Der var altid 2-3 skuffer i akvariet, og meget sjældent en hun der spyttede for tidligt. Vi jokede endda dengang med, at man ekstremt sagt kunne kaste en mundrugende msobohun ind i væggen, uden at den spyttede ungerne/æggene fra sig.

Jeg er som sagt aldrig stødt på en mbuna, der var svær at opdrætte, eller, som du siger, kun leverer en enkelt skuffe om året.
Det må være nogle specielle mbuna, du har erhvervet dig, som vi andre aldrig har hørt om. (Hvilket naturligvis også er muligt)

Jeg må dog give Kim ret i, at du virker meget arrogant i langt de fleste debatter, som jeg har set dig deltage i. Indtil videre har jeg dog ikke set meget tyde på, at du har en masse at holde denne arrogance i. Det er meget muligt, at du mener, at 2+2 = 4, men husk nu på, at 1+3 også er = 4

Dette er ikke ment som en tilsvining, men blot som lidt konstruktivt kritik.

Mvh. Dennis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #101
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 17/01-2016 12:55 17/01-2016 12:55
Mortenst hvis du bor i Svendborg er du velkommen til at komme forbi os i Ørbæk og se en masse Mbuna og få en fiske snak.
Det er også en mulighed for at se om det skal være den fisk eller ej. Tænker det er en god idé at kigge lidt omkring hos de forskellige og bruge udelukkelses metoden,så finder du lige pludseligt den perfekte fisk for dig.
Mbuna er dog ikke noget man bliver millionær på,tvivler på man gør det på de fleste fisk,men det er vel heller ikke derfor vi har akvarier?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #102
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/01-2016 15:31 17/01-2016 15:31
Indlægget er rettet 17/01-2016 15:36 17/01-2016 15:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jaa. Man er nok lidt arrogant når man foreslår at folk simpelthen er fulde af løgn.. det undskylder jeg selvfølgelig.
Men.. Man er både arrogant OG en idiot hvis man simpelthen regner med at folk er så dumme, at de tror på alt man siger :|

Men at du så faktisk taler sandt, det betyder vel bare at du er smadder dygtig.
Jeg kender som sagt ikke nogen der får mange skuffer på feks. Msobo magunga. Men jeg kender rigtig mange der gerne ville have en masse skuffer på dem. Jeg selv inklusiv. .

Måske du ikke har haft så mange forskellige mbuna at du har et sammenlignings grundlag?

Selv har jeg ingen problemer med at få skuffer på m. Zebra long pelvic. Men det har så mange andre. Så jeg har selvfølgelig inkluderet den på listen. For jeg er trods alt ikke så narcissistisk at tro jeg ved alt..

Jeg siger ikke at du er fuld af løgn, jeg synes bare det er enormt fantastisk når folk lige nøjagtig kan opfylde et specifikt scenarie. Eller her lige har haft og opdrættet 5 specifikke arter som en anden gir udtryk for kan være svære. Men det er da enormt fint hvis du har opdrættet de arter i #54 i hobetal. Det er der kun få andre der kan. Så Tillykke med det.

Og firecrest. Copadichromis virginalis " crest". Den har lige været på magnus' liste. Et sted hvor vf. Faktisk betyder at de ER fanget i naturen.

Men tak for konstruktiv kritik (y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #103
Bruger marginatus - 17/01-2016 16:14 17/01-2016 16:14

Bare af ren nysgerrighed, hvorfor i alverden skulle Kim eller jeg selv dog sige noget, der ikke passer? Det er ret svært at sluge fra en åbenlys nybegynder, at vi er fulde af løgn, når vi fortæller om vores erfaringer. Det er én af grundene til, at de fleste erfarne malawifolk herinde ikke gider kommentere og hjælpe andre. Det som jeg egentlig er mest interesseret i at vide (eftersom jeg har indtryk af, at du meget gerne vil opfattes som en erfaren malawiakvarist) er, hvor længe du egentlig har været med i malawihobbyen? For umiddelbart virker det som om (og igen, jeg kunne tage fejl) at du er meget meget ny indenfor disse fisk.

Jeg ved godt, at de eneste fisk, du kan se på min profil, er rovfisk, men det er jo kun de sidste 10 år, at min hovedinteresse har været rovfisk min ven. Det vil sige, at ja, stueakvariet har været fyldt med rovfisk, men akvarierummet har været fyldt med alle andre grupper igennem årene.

Hvis vi går 20 år tilbage, så var min hovedinteresse også mbuna, og jeg vil vove at påstå, at jeg mindst har været lige så langt rundt om møllen, som du har. Så jo, jeg vil påstå, at jeg har et ret solidt sammenligningsgrundlag. Msobo magunga har jeg haft RIGTIG mange VF grupper af, ligesom long pelvic.

Jeg samarbejdede for mange år siden med Peter Vesterbæk, hvor vi importerede VF cichlider direkte fra Daralsalam sammen med Cichlidecentret, og jeg har nok holdt, opdrættet og solgt flere typer mbuna, end du har holdt. Msobo Magunga var MEGET nem at få hjem, og endnu lettere at opdrætte. Og der var RIGTIG mange, der opdrættede den, så også dér tager du fejl, når du siger, at ingen andre end jeg kunne formå at opdrætte den i stort antal. Dengang kunne du stille dig ned på et gadehjørne og kalde på de typer, så fik du dem kastet i nakken.

Det er meget interessant, at du siger: "Et sted hvor vf. Faktisk betyder at de ER fanget i naturen. "

Mener du hermed, at de andre forhandlere i Dk, ikke sælger VF-fisk? For jeg må sige, at hvis denne Magnus påstår at have VF firecrest på sin liste, så ville jeg tvivle mere på hans fisk, end nogen af de andre forhandlere i DK.

Velbekomme med kritikken. Håber du bruger den til noget :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #104
Bruger MortenSt (Inaktiv) - 17/01-2016 16:56 17/01-2016 16:56
Nullerpigen : tak det ville være interessant at komme på besøg til et kig og en snak (y)
Det samme har Malawipatrick tilbudt, og det vil jeg meget gerne benytte mig af. Noget jeg rigtig gerne vil se i levende live er et Tropheus akvarie med forskellige arter og yngel. For det er dét jeg håber mest på kan lade sig gøre for mig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Bruger KimJ - 17/01-2016 17:01 17/01-2016 17:01
Hvis du er så meget i tvivl om, hvorvidt det er fri fantasi marginatus og jeg kommer med, er det bare at grave i de gamle cichlids.dk debatter (ikke så let at finde for os almindelige brugere, men mon ikke de kan graves frem). Der vil du finde ud af, at der er masser af brugerne, herunder både marginatus og jeg selv, har fortalt om hvad vi gik og rodede med dengang, og det inkluderer for manges vedkommende billeddokumentation. Faktisk er jeg ret sikker på, at der har været en del inde over, som kan opvise betydelig større erfaring omkring netop Mbuna. Hvor disse akvarister slå deres folder nu, skal jeg til gengæld ikke kunne sige, da jeg ikke rigtig har fulgt med, efter selv at være gået videre.

M.h.t. lige at have haft 5 forskellige Mbuna, så er det vel nærmere undtagelsen end reglen, at Mbuna-folk ret hurtigt kan præstere en lang liste af arter/varianter der har haft turen gennem baljerne, så det er da ikke særlig overraskende at du kan tage 5 yderst populære og vidt udbredte arter, og opleve at nogen har haft dem alle.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger marginatus - 17/01-2016 17:09 17/01-2016 17:09

Det er lidt spild af tid Kim. Folk, der er overbeviste om, at de har ret, kan man ikke overbevise om andet.

Sidst jeg lagde både erfaring og videodokumentation ud, fik jeg blot at vide, at jeg jo ikke kunne bevise, at det var en video filmet under de aktuelle omstændigheder. Debatten med Ken er lidt lukket, allerede inden den starter, da han tilsyneladende har indtryk af, at vi siger og viser ting for at imponere, fremfor at hjælpe andre. Hvis man alligevel ikke tror på de ting, som modparten skriver og viser, så er der jo ingen grund til at tage debatten.

Men det er 100% værd, at gøre nye akvarister opmærksom på, hvor de bør hente råd og vejledning, samt hvor de ikke bør.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #107
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/01-2016 17:58 17/01-2016 17:58
#105 ja jeg kan nemlig se mange gamle gamle tråde. Og det faktum gør egntlig bare at jeg bliver enormt skeptisk når nogle taler... nogle har enda haft en adfærd der gør jeg ikke stoler på dem længere end jeg kan kaste dem hen af jorden.

Jeg udleder sådan helt generelt at nogle mennesker er så desperate for at få ret, at der ingen grænser er for hvad de vil sige...

Nogle forsøger at forklare at de har gjort de mest usandsynlige ting. Og så er man alt muligt fordi man ikke æder alt vrøvl råt.. ja bevares..

Jeg har heller ikke skrevet at de arter er umulige at opdrætte. Jeg siger blot at de ikke yngler så ofte som mange andre arter gør. At nogle sagtens kan få dem til at yngle, det betyder ikke at det er svært for andre..

den med at man har haft MANGE vf. grupper af den og den art. Og ovenikøbet har lavet MASSER af yngel. Ja okay. Det lyder jo enormt godt..
Men det er bare ikke det billede jeg har dags dato. Jeg kender fortsat ikke nogle der har særligt held med at opdrætte msobo magunga feks.
Men hvis man mener alle de arter er almindelig og udbredte. Så er svaret nok lidt der. Her i arts registreret er der ikke voldsomt mange der har feks. Zebra long pelvic. Eller ps. Crabro..
der er mange der har forskellige msobo. Der er bare aldrig nogen der har noget yngel til salg.

Én ting har Dennis dog ret i. Det er spild af tid. For i kan ikke overbevise mig om ret meget. ..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger marginatus - 17/01-2016 18:12 17/01-2016 18:12

Men du har stadig ikke svaret på, hvor lang tid det har taget for dig at blive så meget klogere end os andre, der har været med i over 2 årtier nu. Og mange der har været med endnu længere.

Gå du 10 år tilbage, så var Long pelvic overalt. Men folk blev træt af den, fordi den var overalt. Derfor ser du den ikke ret mange steder. Folk har prøvet den.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger marginatus - 17/01-2016 18:16 17/01-2016 18:16

[citat="Jeg udleder sådan helt generelt at nogle mennesker er så desperate for at få ret, at der ingen grænser er for hvad de vil sige..."

Ja, sådan en person har vi et RIGTIG godt eksempel på her på siden lige for tiden (y) ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Bruger marginatus - 17/01-2016 19:31 17/01-2016 19:31
Når vi nu taler om farvefoder, så er her et eksempel på T. maculiceps, der har fået lidt for meget farvefoder *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger marginatus - 17/01-2016 20:30 17/01-2016 20:30
Men fred nu være med det :) Vi har alle lavet fejl i begyndelsen. Det er der nok ingen, der kan sige sig fri for. Men man bør måske nok lytte lidt til andre også, istedet for at hagle andre brugere ned, som vi ofte ser dig gøre. Det har jeg også selv gjort engang, så jeg er absolut ikke nogen helgen. Men man bør tænke på, at dette er en hobby, hvor der gerne skulle være plads til både nybegyndere, samt erfarne akvarister.

Men jeg vender lidt tilbage til mine spørgsmål:

Hvorfor skulle vi sige noget, der ikke passer? Mit formål med forummet her er dels at nyde selskabet, hjælpe andre nyere brugere, samt selv bede om hjælp, fra akvarister der er mere erfarne end jeg selv. Det er faktisk meget enkelt. Hvis det er noget, som jeg ved noget om, så rådgiver jeg efter bedste evne. Hvis det er noget, som jeg ikke ved noget om, så siger jeg, at det ved jeg ikke, og sender folk videre til andre, der har mere forstand på emnet end jeg.

Men jeg havde dog ikke forventer at blive kaldt en løgnhals, for at have opdrættet noget så let som msobo Magunga. Den må jeg indrømme kom ind af bagdøren :)

Det er da sjovere at mødes og hygge med en kop kaffe, og se hinandens herligheder. Så kan det da godt være, at man er uenige om forskellige ting, men derfor kan man da stadig tale med respekt til hinanden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Bruger KimJ - 17/01-2016 21:14 17/01-2016 21:14
Indlægget er rettet 17/01-2016 21:20 17/01-2016 21:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det faktum at du her med alle midler, inkl. at påstå at jeg lyver, også i denne debat forsøger at opreklamere de fisk du selv har interesse for, siger måske mere end noget andet om, hvem der har motivation for at omgås sandheden lidt lemfældigt, i forhold til ren propaganda? Dette er jo langt fra første gang (faktisk sker det hver eneste gang chancen er der) at du er i gang med at fortælle om hvorfor og hvordan Malawi er det eneste rigtige, uagtet at du åbenlyst ikke har prøvet alternativerne.

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at høre, hvorfor jeg, i modsætning til dig, skulle have nogen personlig interesse i at anbefale det ene over det andet?

Hvis du ikke har fundet de relevante tråde, er du ikke gået langt nok tilbage. Jeg startede som Admin for Malawi på cichlids.dk i 2006, efter at have været på siden i et års tid og gik i den forbindelse over til Malawicichlider igen, efter nogle år med Tanganyika. Det er et godt sted at starte.

Annoncører
Annoncører