Flow i Eheim 2075 og andre spandpumper

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1280

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Alpina - 12/01-2016 23:51 12/01-2016 23:51
Indlægget er rettet 12/01-2016 23:55 12/01-2016 23:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Eheim 2075 og andre spandpumper har øverst en hvid filtervatplade på ca. 28 mm som efter brug eller rensning kun er 5-10 mm tyk. Det medfører at filtervatpladen hurtigt stopper til og reducerer gennemstrømningen. Den reducerede gennemstrømning får skidt til at sætte sig i slanger og haner, hvilket medfører en væsentlig yderligere begrænsning af gennemstrømningen, og det kan give problemer for fiskene.

Jeg har derfor udskiftet mine hvide filtervatplader med hjemmeklippede filterplader fremstillet af en 30 mm blå eller sort stiv filterplade i 20 PPI. Man kan skære omkring bunden af en filterbakke med en langbladet hobbykniv eller man kan benytte en ny hvid filtervatplade som skabelon og klippe rundt om den.
Man skal huske at klippe plads til de 2 små trekantede forstærkninger som sidder i låget på filterbakken.

Fra ny er bakken med de firkantede sten (bioMech) kun fyldt halvt op, så den har jeg suppleret med ca. 2 cm firkantede sten, så der opnås bedre filtrering.

På indsugningen i akvariet har jeg monteret ekstra forfilter, som nemt kan skylles f.eks. hver uge.
Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=4669

Disse ændringer synes jeg sikrer bedre flow og mindre behov for rensning af spand, slanger, haner m.v.

Jeg har 2 spandpumper på hvert akvarie og ved at rense spandene mindst 14 dage forskudt, sikrer jeg at der hele tiden er en spandpumpe med aktiv bakteriekultur til bekæmpelse af nitrit og ammoniak.

Er du gode venner med din hvide filtervatplade ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger lars8000 - 13/01-2016 03:25 13/01-2016 03:25
Helt enig, jeg har samme pumpe og har også tænkt på at skifte den hvide filterplade ud. Kvalitet af den er meget ringe og som du skriver stopper pumpen hurtigt til. Ellers er det en god spand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/01-2016 09:12 13/01-2016 09:12
Dejligt med en vejlednings tråd :)
Der er godt nok mange der bøvler med den elendige filtersvamp.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger lars.moana (Inaktiv) - 13/01-2016 21:58 13/01-2016 21:58
Jeg har to eheim pumper tilkoblet mit 720 henholdsvis en 2080 og en 2028. Sidst nævnte er koblet sammen med min reaktor, som jeg er nødsaget til at gøre rent engang om mdr., da der ellers samler sig en del skidt og snask i de grønne filter tråde der er i reaktoren. Spørgsmålet er, er det pga. Den hvide filter svamp som bliver mættet og dermed ryger der snask videre !
Hvis det er erfaringer, kan man så ikke bare udskifte den med den blå svamp som bruges i den første holder/skuffe, således man køre med to og i givet fald, vil det løse problemet med snask. Nogle erfaringer med dette !
2080 har jeg kun haft en mdr tid, den er jo netop indrettet med et forfilter hvor der sidder en grov svamp. Den hvide svamp sidder så under denne. Jeg har ikke endnu oplevet samme problemstilling hermed.
Jeg synes også 2080 larmer noget, trods kg har fået DN møvet ind i akvarieskabet. Kone siger det lyder som en færge :P Jeg er klar over den yder næsten det dobbelt af 2028 men lure lidt på evt. Er rotoren den er gal med. Da jeg overtog den var den hvide keramik stang knækket. Spekulerer om rotoren er kørt skævt. Afventer dog lidt, da en ny koster 400 kr.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Foslund (Inaktiv) - 13/01-2016 22:50 13/01-2016 22:50
Jeg har filtervattet i 1mx10m ruller, så jeg skifter blot finfilteret.
Hvis man prøver at sætte grovfilter der, har jeg blot erfaringer med meget svæv i vandet :P

Jeg har også co2 diffuser siddende lige under indsugningerne, så forfilter er no go her..

Men der er jo nok altid nogen, som kan have gavn af disse fif (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Alpina - 13/01-2016 23:36 13/01-2016 23:36
#4 Man kan generelt se på slangerne at der trænger lidt skidt gennem pumperne, uanset hvilke filtersvampe man har i pumpen. Med 2028 kan du begrænse problemet ved at tømme slammet ud af bunden af spanden, uden at skylle kurvene med filtersten.

Den hvide svamp i 2028 kan udskiftes til en 20 PPI. Den skal være lidt bredere end den blå der ligger i den ene kurv. Det har jeg gjort i en 2228.
Jeg har ikke en 2080 og kender derfor ikke til brug af den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger lars8000 - 14/01-2016 01:49 14/01-2016 01:49
Jeg ville tage materialet helt ud af reaktoren, co2 skal nok blive opløst alligevel.
2080 brummer mere end 2075, det er jo også en noget kraftigere motor, jeg synes lydnivoet er for højt, jeg skiftede 2080 ud..den er ikke savnet.

Annoncører
Annoncører