Hvid tråd agtige belægning i akvarie - fiskedød

Postet under : Havedam - Sygdomme
Visninger : 824

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jianxiongwu (Inaktiv) - 13/01-2016 16:35 13/01-2016 16:35
Jeg går helt i panik. Ved Nytåret foretog jeg en vandskift i mit 350 liter cichilde akvarie. For en uge siden gik jeg på ferie. Dagen da jeg forlod hjemmet, opdagede jeg en fisk som var døde. Den smidt jeg ud. For et par dage siden ringede min nabo (som passede lejligheden for mig), og fortalte at der var mange fiske som var døde - dem fik hun fjernede for mig.

I dag (en uge efter) kom jeg hjem, og opdagede igen flere fiske som var døde. De andre fiske gispede efter vejret på overfladen (selvom at pumpe kørte, og alt synes som det skule). Jeg kan se at der er hvide belægninger i akvarie - se billedet, samt hvide trådelignende "alger" som hang ved pumpe udgangen.

Nu foretager jeg straks vandskift, men vil I ikke nok give mig nogle råd til hvad jeg skal gøre? Hvilke behandlinger bør jeg sætte i gang?

Iøvrigt så lugter vandet rigtigt meget - på trods af, at 1/3 af vandet har været skiftet ved nytåret.

På forhånd tak for hjælpen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jianxiongwu (Inaktiv) - 13/01-2016 16:37 13/01-2016 16:37
Indlægget er rettet 13/01-2016 16:41 13/01-2016 16:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her kommer billedet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger westermann - 13/01-2016 17:03 13/01-2016 17:03
Alt peger i retning af dårlige vandværdier.
Så hvis dine resterende fisk skal overleve, må du i første omgang skifte skift vand hver dag (30 - 50%).
De vil være fint, hvis du kan komme med lidt flere oplysninger- eksempelvis:

Hvor stort er akvariet?
Hvor mange og hvilke fisk?
Hvor meget fodrer du?
Har du prøvet at teste vandet for nitrit?
Var der sygdomstegn på de døde fisk ?

At vandet lugter kunne tyde på at du har en cyano opblomstring, men det er der intet der indikerer, når man ser på billedet.
At fiskene hænger i overfladen kunne tyde på nitrit forgiftning - eventuelt fordi din nabo har overfodret???
Men som sagt - skift vand dagligt og kom med nogle flere oplysninger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
2720Vanloese (Slettet) - 13/01-2016 17:34 13/01-2016 17:34
Indlægget er rettet 13/01-2016 17:39 13/01-2016 17:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvad med nogle flere planter? Det et godt for akvariets kvælstofkredsløb.

Evt. et ekstra filter. Fodr sparsomt. En ugentlig fastedag. UV filter 8 timer dagligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jianxiongwu (Inaktiv) - 13/01-2016 20:54 13/01-2016 20:54
Hej igen, nu har jeg skiftet 1/3 del vand fra akvariet, og fjernet de døde fisk. Akvariet er på 350 liter, og der, foders med cochilde granuat af grøn alger. Min nabo bemærkede at der var hvide pletter på fiskene, men fordi jeg ikke selv var tilstede og hun har fjernet de døde fisk, er det svært for mig at vurdere.

Da jeg skiftede vand rensede jeg pumpen ved samme lejlighed. Jeg kører med 1 Eheim spandpumpe dimensioneret til akvariet på 350 liter. Derudover kører jeg med en powehead for strømning. Begge pumpe har ved vandskiftet et meget lavt vand output. Da jeg rensede dem opdagede jeg skæl og sikkert resterne fra døde fisk.

Jeg skifter vand igen i morgen 1/3 del. Desuden har jeg en vand med et UV filter som jeg kan låne. Vil i tro at UV filteret kommer til son ret i denne sammenhæng? Jeg er lidt bekymret for, at den vil dræbe de gode bakterier også. Derudover, tror jeg at det bakterie slim på glasset skyldes døde fisk som fik nitrat i vandet til at stige, og disse bakterie kan have med til at nedbryde nitrat niveauet.

Jeg kender ikke vandværdier, men skifter 1/3 del vand regelmæssigt en gang hvert 2.-3. uge. Bor i KBH NV, og vandet er ret hård der hvor jeg bor ved jeg.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jianxiongwu (Inaktiv) - 13/01-2016 20:55 13/01-2016 20:55
Jeg foder ikke med en hvad fiskene kan spise op inden for 5 min.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
2720Vanloese (Slettet) - 13/01-2016 20:59 13/01-2016 20:59
Fiskene skal spise op indenfor 2 minutter, og uden det hele ender på bunden. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
2720Vanloese (Slettet) - 13/01-2016 21:02 13/01-2016 21:02
Indlægget er rettet 13/01-2016 21:11 13/01-2016 21:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg ville nok få fat i:

Eksternt link http://m.zooplus.dk/shop/fisk/fiskefoder/medicin_vitaminer/medici...

Og da du har haft problemer med sygdom før, så kan du lige så godt skaffe både Esha exit og 2000.

De gode bakterier sidder i filteret, og kommer ikke i nærheden af et ekstra filter med UV.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger westermann - 13/01-2016 21:32 13/01-2016 21:32
Indlægget er rettet 13/01-2016 22:04 13/01-2016 22:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

1. Den situation du har nu, kræver at du skifter vand noget oftere.
2. UV er en rigtig god idé - og UV dræber IKKE dine "gode" bakterier, da de sidder fast i filteret og i bundlaget. UV filteret dræber KUN de bakterier/parasitter, som er "fritsvævende" og dermed kommer igennem UV filteret. Hvis dine fisk har "hvide pletter" (som er parasitter) er UV filteret effektivt mod de parasitter, som svæver rundt i vandet og leder efter en fisk at sætte sig på, men du er også nødt til at medicinere med (eksempelvis Esha Exit), så du kan komme sygdommen helt til livs.....men check lige dine overlevende fisk ordentligt (kan du se hvide pletter ?) inden du påbegynder medicinering.
3. Jeg er lidt bekymret over din rensning af filteret, da du derved kan ødelægge din bakteriekultur i filteret. Du har forhåbentligt gjort det MEGET forsigtigt, så det meste af bakteriekulturen fortsat er intakt?
4. Nitrat niveauet er ikke så vigtigt - det er nitrit niveauet derimod. Derfor bør du teste vandet for nitrit hurtigst muligt.
5. Hvis dine fisk er ramt af hvide pletter (Ichtyophthirius multifilis) er det meget sandsynligt årsagen til at de søger op til overfladen. Parasitterne sætter sig i vid udstrækning i gællerne på fiskene og reducerer derved fiskenes mulighed for at optage ilt. Jeg kan forstå, at du har et powerhead og jeg vil anbefale, at du sætter dette så det laver bevægelse i overfladen og derved skaber mest mulig ilt til dine fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
2720Vanloese (Slettet) - 13/01-2016 22:10 13/01-2016 22:10
Vil ovenstående kombineret med en iltsten på fuld knald også hjælpe? Eller kan fisk med pletter ikke optage ilten?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger westermann - 14/01-2016 01:10 14/01-2016 01:10
Hvis fiskene er ramt af "hvide pletter" kan de godt optage ilt, men da gællerne er angrebet og dermed svækkede, er det vanskeligere end hvis den var rask.
Jeg hælder mere til at nitrit værdierne er alt for høje.
Nitrit binder sig til de iltbærende hæmoglobin molekyler i fiskens blod og danner i stedet det ikke iltbærende methæmoglobin.
Derved får fiskene meget vanskeligt ved at optage den livsvigtige ilt og vil derfor dø.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jianxiongwu (Inaktiv) - 14/01-2016 19:39 14/01-2016 19:39
Jeg har nu gjort følgende:

1) skiftet yderligere 50% vand fra akvarie
2) indsæt en UV pumpe i akvarie

Jeg har desuden fundet årsagen (kilden) til hvorfor fiskene blev syg. For ca. en uge siden - lige før jeg tog på rejse - udførte jeg en årlig vedligehold på min spandpumpe, hvor jeg både rensede filterne og pumpe hovedet efter producenten anbefaling. Da jeg samlede pumpehovedet, var proces ikke udført korrekt. Det resulterede i, at dækslet var faldet af, og førte til meget lidt vand gennemstrømning fra spandpumpe.

For lidt vand udstrømning ==> For lidt vand cirkulation ==> mindre ilt i akvariet ==> fiske død som ikke blev fjernet da jeg var på ferie ==> nitrat /nitrit ophobning ==> yderligere fiskedød.

Jeg har yderligere inspiceret de resterende fisk, og fordi der ikke observeres hvide pletter, tror jeg ikke at de er syge. Fiskene er blevet meget mere livlige efter vandskifte, samt at pumperne kører nu.

Jeg har med vilje ikke fjernet den hvide belægning fra akvarieglas, fordi jeg tror at hvis vand kvalitet er i orden og UV pumpen kører, så bør den hvide belægning (som højst sandsynligt skyldes en cellede bakterie) forsvinde af sig selv.

Tusind tak for jeres gode råd. Lige et spørgsmål mere, er det nødvendigt for mig i de her dage forsat at skifte vand? Jeg har selv ikke noget i mod besværet, men tænker at hvis det gøres hver dag kan det øge stress hos fiskene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger westermann - 14/01-2016 20:58 14/01-2016 20:58
Det er ret enkelt.
Skift vand hvis dine fisk fortsat søger til overfladen!
Når bakteriekulturen i dit filter er genetableret og fungerer, kan du du nøjes med ugentlige vandskift (20 - 30%).

Ja - skift vand hvis problemet fortsat er til stede - nitrit ophobning er langt mere stressende end vandskift.

Annoncører
Annoncører