Pasning af fisk i dyrehandel

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 823

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rasmus Bech (Inaktiv) - 11/03-2016 20:50 11/03-2016 20:50
Indlægget er rettet 11/03-2016 20:53 11/03-2016 20:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Akvariesiden :)

Jeg er så heldig så jeg måske kan få en elevplas i en dyrehandel da jeg er i gang med dyrepasser uddannelsen, jeg vil primært komme til og have med fiskende og gøre

Jeg har blot nogle spørgsmål omkring det som jeg ikke helt kender svaret på,
Jeg synes selv jeg har rimelig godt styr på kemien og hvordan man får et akvarie til og være sundt :D

Men hvis der kommer en kunde ind og fortæller
At hendes fisk har fået svamp eller pletter *rødmer*

-Hvad er så det bedste måde og kurerer den på ?
-Og hvad er den typiske årsag til ens fisk får det ?

Et anden spørgsmål som nok også bliver stillet tit er
-Kan de her fisk godt gå sammen ?

Men hvordan ved man det ? *rødmer*

Sidste spørgsmål
Hvis der er en lille pige med sine forældre som gerne vil købe 3 guldfisk til sit 20 L bowle, skal man så bare være ligeglad og tjene de penge ekstrer eller skal man benægte deres køb fordi det er dyreparlerrig velvidne at de nok går til en anden dyrehandler *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 11/03-2016 20:56 11/03-2016 20:56
Rasmus Bech skrev :
Hvis der er en lille pige med sine forældre som gerne vil købe 3 guldfisk til sit 20 L bowle, skal man så bare være ligeglad eller skal man benægte deres køb velvidne at de nok går til en anden dyrehandler *uhh*

At sætte slørhaler ned i en bowle er imod dyreværnsloven, så selvfølgelig kan man nægte at sælge sådan noget. Jeg har haft gjort det, at jeg hverken havde bowler eller slørhaler i forretningen, så det var så nemt med det. At de så går ned og køber det i en anden forretning, er deres problem og ikke dit. Bare forklar hvorfor man ikke skal købe sådan noget, så vil det hjælpe i det lange løb. Det er for nemt at sige, at man gøre det fordi de andre forretninger gør det. Er man ikke en del af løsningen, så er man en del af problemet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger McWearq - 11/03-2016 21:50 11/03-2016 21:50
Jeg tror ikke du skal forestille dig alle mulige scenarier, og problemløsninger, inden du starter i din elevplads. Du er elev, og hvis din praktikplads er godkendt, så bør der være faguddannet personale der kan tilrettevise dig med hensyn til hvad du skal svare på opståede spørgsmål. Jeg har haft mange lærlinge før i tiden, og dem har jeg altid rådet til at lytte og se godt efter når de faglærte udførte deres arbejde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 11/03-2016 22:32 11/03-2016 22:32
Jeg kan roligt sige, at selv med 16 år i branchen, så hører man stadig mange "tåbelige" ting fra kunder, desværre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger fishyfishy (Inaktiv) - 11/03-2016 23:21 11/03-2016 23:21
Omkring det med om fisk kan gå sammen. Det ved du ved at kende til alle fiskene i butikkens temperament, krav til akvariestørrelse, temperatur, indretning og flow. Så Det tager tid

Omkring sygdom så kan mange sygdomme ikke kureres da medicin til fisk er ulovligt i Danmark

Omkring bowler så bør de frarådes til alle fisk hvis bowlen er under 20L derover kan kampfisk og små rasborsarter gå deri. Men det kommer jo også an på butikkens udvalg og det er noget der minder om specialforretning eller plantorama for de har ikke rasbora
Kunden bør også informeres grundigt for at forhindre at de bare går et andet sted hen

Man må godt fortælle kunden at de er gale på den

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 11/03-2016 23:30 11/03-2016 23:30
Jeg har haft flere ret sure kunder, fordi jeg ikke ville sælge de fisk de gerne ville have til deres akvarium. Her er et par eksempler:

30 cm. sugemalle til et 44 liters søjleakvarium.
Mollyer til en lille bowle.
90 fisk til et nyopstartet 60 liters søjleakvarium.
Scalarer til et 54 liters akvarium.
Klovnfisk til et ferskvandsakvarium
Og selvfølgelig klassikeren, slørhaler til bowler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Hugo (Inaktiv) - 12/03-2016 07:30 12/03-2016 07:30
Rasmus Bech skrev :
Hej Akvariesiden :)

Jeg er så heldig så jeg måske kan få en elevplas i en dyrehandel da jeg er i gang med dyrepasser uddannelsen, jeg vil primært komme til og have med fiskende og gøre

Jeg har blot nogle spørgsmål omkring det som jeg ikke helt kender svaret på,
Jeg synes selv jeg har rimelig godt styr på kemien og hvordan man får et akvarie til og være sundt :D

Men hvis der kommer en kunde ind og fortæller
At hendes fisk har fået svamp eller pletter *rødmer*

-Hvad er så det bedste måde og kurerer den på ?
-Og hvad er den typiske årsag til ens fisk får det ?

Et anden spørgsmål som nok også bliver stillet tit er
-Kan de her fisk godt gå sammen ?

Men hvordan ved man det ? *rødmer*

Sidste spørgsmål
Hvis der er en lille pige med sine forældre som gerne vil købe 3 guldfisk til sit 20 L bowle, skal man så bare være ligeglad og tjene de penge ekstrer eller skal man benægte deres køb fordi det er dyreparlerrig velvidne at de nok går til en anden dyrehandler *uhh*

Tror at du skal forhøre dig om hvordan forretningen stiller sig............. Det er dem som lægger praktikplads til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/03-2016 07:45 12/03-2016 07:45
Hvis du har et gram af idealisme i dig, så får du placeret dig selv med røven i klaske højde i det erhverv.

Jeg selv droppede totalt ladbrugs erhvervet efter endt læretid. Selv om jeg elskede arbejdet med de store dyr, så skulle der indgåes alt for store kompromis i forholdet mellem produktion og mine egne idealer :(

Men jeg tager i høj grad hatten af for at du går ind til det. Det er en branche der virkelig kunne bruge nogle flere ildsjæle (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 12/03-2016 08:46 12/03-2016 08:46

som flere er inde på her, er det butikken der skal lære dig op, ikke omvendt. Det er altid en god ide på et nyt sted, lige at stikke fingeren i jorden, og finde ud af hvordan de kører butikken, i stedet for at dukke op med en forventning om at du nok skal forklare dem hvordan tingene hænger sammen.

Det er højest tænkeligt, at du kommer til at sluge nogle kameler, når idealismen møder de realiteter der er i branchen, men der er ikke andet at gøre, end at bide tænderne sammen, indtil din uddannelse er overstået. Derefter kan du så, inden for de rammer din arbejdsplads tillader, prøve at køre din egen stil, eller hvis det er helt uforeneligt med forretningspolitikken, finde et bedre sted.

Der ER jo også butikker som drives af mennesker som faktisk går op i at råde og vejlede korrekt, så måske er det slet ikke noget som bliver aktuelt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dujo - 12/03-2016 10:40 12/03-2016 10:40
De spørgsmål du får som du ikke kan svare på selv, kan du jo altid henvise personen herind til hvor der er en masse folk som ved en masse om tæt på alle typer af fisk :) så får de svar og du kommer ikke til at sige noget forkert :)
I forhold til sygdom, så anbefal altid at de starter med at skifte mere vand - ofte kommer problemet af dårlig vandkvalitet og evt. bruger 1 gr salt per 10 liter ved vandskift indtil det er væk. Grundig rengøring og vandskifte, sådan vil man ofte komme en sygdom til livs.

Lyt til #9 råd, det er spot on.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/03-2016 10:48 12/03-2016 10:48
#9 har ret. Lærlinge der er gammel kloge, det er anstrengende... men det er virkelig flot at du forbereder dig (y)

Annoncører
Annoncører