Ormekur til magre fisk - hvilken?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1992

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AnneH (Inaktiv) - 26/03-2016 11:27 26/03-2016 11:27
Jeg har svært ved at holde en del af mine coryer i live. Nogle går i artsakvarier, nogle i selskabsakvarier. Nøje afstemte temperaturer, nogle i regnvand, andre i hanevand og igen andre i en blanding. Der er også en sommerfuglechiclide med lidt indsunken bug. Jeg har ikke konstateret trådafføring på fiskene og der er heller ingen synlige orm hos de døde fisk, når jeg har forsøgt at skære dem op.

Jeg skifter ca. 50% vand om ugen, fodrer med Repashy Grub Pie og grøntfoder (i selskabsakvarierne, hvor der bla går grøntædere, men coryerne æder det også), der burde ikke være stressfaktorer i baljerne, gode mængder gemmesteder, ikke overfyldte baljer, osv. Nu er der IGEN en af mine haraldschultzi, der er ved at tage billetten. Den svømmer skævt, dens bug er helt indsunken, og de blev ellers fodret i morges. Dens gæller er lidt røde, men ellers er der ikke noget at se. I starten af ugen forsøgte jeg at behandle akvariet med Nematol, fordi jeg frygtede, at der måske var noget galt dernede. Hvad kan jeg mere gøre? Jeg har masser af forskelligt medicin i hytten (hamstrede for en sikkerheds skyld en masse fra udlandet, da det blev forbudt at sælge det herhjemme), men hvor skal jeg starte?

Når jeg søger på det, er der 100 forskellige tips mod "orm" (som jo er et meget bredt begreb). Nogle siger Nematol, andre Aquamor, Levaject, Furanol, Flagyl, Tremadizol, osv. Hvad skal jeg bruge til en allround-ormekur? Jeg er blevet rådet til især at spørge discus-folket, men alle erfarne råd er velkomne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/03-2016 11:38 26/03-2016 11:38
Jeg har læst en masse om noget så flippet som hvidløgs kur mod parasitter.
Jeg er ellers overhovedet ikke tilhænger af fri hash og vindmøller og økologi. Men det lyder helt vildt smart. - og de siger at det virker :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AnneH (Inaktiv) - 26/03-2016 12:45 26/03-2016 12:45
Det lyder rigtig spændende. Hvordan gør man? *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/03-2016 13:00 26/03-2016 13:00
Ja ser du.. Jeg kigger lige hvor det var på forum jeg læste det:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/03-2016 13:07 26/03-2016 13:07

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AnneH (Inaktiv) - 26/03-2016 14:01 26/03-2016 14:01
Novra. Det skal simpelthen prøves. Jeg kan vel bare blande det i mit repashy-foder, når jeg blander det, men hvor meget hvidløg mon der skal til 1 spsk pulver (hhv. 3 spk færdigblandet foder)?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/03-2016 14:23 26/03-2016 14:23
Jeg aner det ikke? Men umiddelbart kan man vel ikke overdosere det? Det kan være at du skal være forgangs kvinde , og se hvor meget hvidløg de overhovedet gider spise?

Og hvor meget den menneskelige lugtesans kan klare :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AnneH (Inaktiv) - 26/03-2016 14:46 26/03-2016 14:46
Vi er forkølede herhjemme i disse dage, så det er bare om at give den gas :D
Jeg tænker, at grænsen måske går der, hvor fiskene ikke gider æde det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/03-2016 16:27 26/03-2016 16:27
Det vil også være mit gæt. Det er så bare hvor grænsen ligger? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AnneH (Inaktiv) - 26/03-2016 19:30 26/03-2016 19:30
Indlægget er rettet 26/03-2016 19:30 26/03-2016 19:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Første forsøg:
2 mellemstore fed hvidløg til 1 spsk Repashypulver og 2 spsk kogende vand.
Blandede først pulveret og det pressede hvidløg. Lod det stå og suge i måske 10 minutter før det kogende vand kom på.

Supergreen hang umiddelbart ok sammen, men smuldrede lidt lettere end ellers ved fodringen.
Grub Pie havde sværere ved at gelere helt sammenhængende, og det smuldrede ret let i akvariet.

Fiskene kastede sig glubsk over foderet, selvom andelen af hvidløg var tårnhøj, så de er ikke bange for middelhavslugt ;)

Kun den ene ancistrus veg pudsigt tilbage efter at have smagt på sagerne, mens alle andre fisk spiste med begejstring. Jeg havde ellers sat dosis lidt højt for at kunne nedjustere ved at "fortynde" blandingen med ikke-hvidløgs-beriget foder, hvis de ikke kunne lide det. Kun hos mine corydoras atropersonatus og corydoras pygmaeus har de ikke helt ryddet fadet endnu, men der arbejdes på sagen ;)
Der ligger hvidløgsfragmenter rundt om i akvarierne, men de har altså godt gidet æde foderet, som har trukket saft af det.

Så vil jeg fortsætte nogen tid med nogenlunde dette forhold, hvis de bliver ved med at gide æde det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/03-2016 19:38 26/03-2016 19:38
"Middelhavslugt"
Fantastisk :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger AnneH (Inaktiv) - 26/03-2016 21:33 26/03-2016 21:33
Det var lige godt pokkers. Her få timer efter fodringen er der pludselig en del af de forskellige fisk, der har trådagtig eller hvidlig afføring, så det lader sørme da til, at der sker et eller andet derinde. Manner, hvor er det bare smart, hvis dette her virker :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AnneH (Inaktiv) - 30/03-2016 21:11 30/03-2016 21:11
En lille opdatering:
Ved første fodring med den stærke hvidløgsblanding kastede fiskene sig over foderet (nok af vane), men allerede ved de næste fodringer var de en del mere tilbageholdende. De svømmede lidt rundt som om de ikke kunne finde foderet, så jeg tænker, at hvidløget måske overdøvede lugten af mad for dem.

Næste foderblanding lavede jeg derfor lidt anderledes: 1 mellemstort fed hvidløg pr. 1 spsk Repashy-pulver. Efter at have presset hvidløget, dryppede jeg lidt vand ned i koppen til det, som skulle trække lidt saft ud, så der var mere hvidløgsvæde, når pulveret skulle i. Jeg lod det ved trække ca. 10 minutter, før jeg blandede pulveret i og lod det trække ca. 10-15 minutter mere. Derefter kom det kogende vand i.
Igen synes jeg, at Grub Pie-foderet har lidt sværere ved at gelere ordentligt med hvidløg i, men det hænger lige præcis sammen, så det går nok. Der er ingen problemer med Super Green-foderet.

Fiskene lader til bedre at kunne finde/ lide dette blandingsforhold, så det tror jeg, at jeg fortsætter med fremover. Ancistrusserne lader heller ikke til at blive helt så forskrækkede, når de smager på denne blanding ift. den stærke, jeg lagde ud med.

Ud fra hvad jeg kan se, er er ikke umiddelbar nogen af coryerne, der har indsunken bug nu, men det kan altså godt være lidt svært at spotte, med mindre man hiver dem ud af vandet, og det vil jeg ikke byde dem ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger malibali (Inaktiv) - 30/03-2016 22:10 30/03-2016 22:10
# 13 Mange tak for opdatering. Det er rigtig spændende at følge om det virker :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger AnneH (Inaktiv) - 05/04-2016 10:25 05/04-2016 10:25
Der er nu gået endnu en lille uges tid på hvidløgsfoderet. Det er ikke fordi fiskene er supervilde med foderet, og nogle gange suser de stadig rundt som om de ikke kan finde det, men jeg har ikke set trådafføring siden starten af processen. Jeg har heller ikke mistet nogen fisk siden starten af kuren, men det er jo heller ikke fordi de døde dagligt før.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Mightypooh (Inaktiv) - 06/04-2016 18:43 06/04-2016 18:43
Kunne det virker mod finneråd og svamp eller er det noget helt andet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger AnneH (Inaktiv) - 07/04-2016 13:30 07/04-2016 13:30
#16 Det tror jeg ikke

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger AnneH (Inaktiv) - 13/05-2016 09:31 13/05-2016 09:31
Nå, hvidløg var altså ingen mirakelkur! *skeptisk* ;(
Efter 1½ mdr. har jeg mistet en sommerfuglechiclide, en macrotocinclus affinis, en corydoras cw009, en corydoras sterbai, en aspidoras spilotus og en corydoras haraldschultzi. Tre af de nævnte indenfor de sidste 3 dage. Ingen ydre skader ud over at sommerfuglechicliden sygnede hen og haraldschultzi'en havde indsunken bug.

Nu er gode dyr rådne (som Rune T. Kidde plejede at skrive). :(

Hvis nogen har yderligere forslag til en god og effektiv ormekur, så lytter jeg villigt (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/05-2016 09:02 15/05-2016 09:02
Brib her fra siden har engang anbefalet mig et havedams middel. Jeg har bare glemt navnet på producenten. Men midlet hedder "universal" og skulle være tæt på et vidunder middel :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger AnneH (Inaktiv) - 15/05-2016 10:38 15/05-2016 10:38
#19 Det lyder spændende, selv om jeg af natur er meget skeptisk over for "vidundermidler" ;)
Kan det have været dette? Eksternt link http://ffshop.dk/produkter/307-oase-havedams-medicin/11862-oase-a...
Jeg har aldrig hørt om "stagger" før, og de opremsede symptomer passer ikke lige umiddelbart på mine døde fisk - ud over måske protozoer.

Jeg har selv overvejet noget Metronidazol, men jeg mener faktisk at have afprøvet det engang i en pyt med lignende symptomer, og da hjalp det ikke en disse :(
Men eftersom jeg for tiden fodrer med Repashy, kan stadset jo blandes direkte i foderet og måske virke bedre?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger McWearq - 15/05-2016 11:33 15/05-2016 11:33
Har du overvejet om det kan være foderet, og om du skulle skifte til noget andet?
Jeg har haft bugvattersot i mine Malawicichlider en enkelt gang for et års tid siden. Jeg er ret overbevist om at sygdommen stammede fra en ret intensiv fodring med voksne artemia, som fiskene var meget begejstrede for, og det er altid skønt at se når dyrene går fuldstændig amok i foderet. Jeg mistede 10% af min bestand fordelt på 3 akvarier, men reddede resten med to på hinanden følgende kure med Metronidazol. Har kun haft et enkelt dødsfald, som jeg tror var helt tilfældigt, siden jeg gik tilbage til en alsidig fodring med en blanding af tørt og vådt foder, med hovedvægten lagt på det tørre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger malawicarsten - 15/05-2016 11:41 15/05-2016 11:41
Jeg forstår ikke du bruger Repashy Grub Pie - det er foder beregnet til krybdyr

http://www.youtube.com/watch?v=vncby-ClaYI

At nogle af fiskene bliver magre er ikke = indvoldsorm, for så skal det være galt med alle fiskene i akvarierne.

Vil mene de Corydoras får for lidt foder / uegnet foder og dermed ikke nok næring

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/05-2016 12:18 15/05-2016 12:18
Det er nøjagtig det der ja:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger AnneH (Inaktiv) - 15/05-2016 14:32 15/05-2016 14:32
#21 + 22
Jeg skiftede ved årsskiftet til Repashy (suppleret med lidt forskelligt andet, mest tørt), da det er det nye sort blandt cory-tosser. Især Grub Pie bruges af en del af de hardcore nørder, også selv om det er produceret til krybdyr.

#22 Desværre oplever jeg, at det er ret mange forskellige fisk i næsten alle akvarierne, der er ramt, dog mest cory-familien (især cw009, atropersonatus og haraldschultzi); men det er også den slags, jeg har flest af. Der har dog ingen problemer været med fx mine smerlinger (ambastaia sidthimunki og botia kubotai), aplocheilichthys normani (normans lampeøje) og crossocheilus oblongus.

Problemet startede faktisk i det små lang tid før jeg begyndte at fodre med Repashy. Jeg kan godt begynde at fodre mere samt mere varieret, men jeg tvivler umiddelbart på, at det løser situationen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger brib - 15/05-2016 14:52 15/05-2016 14:52
Indlægget er rettet 15/05-2016 14:52 15/05-2016 14:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#20 : Der findes flere end 1100 forskellige Protozoer - Heldigvis er det kun et fåtal der angriber vores fisk. Men når de gør det , kan de godt lave en del rav i gaden .

Universal er virksomt mod mange forskellige sygdomme, dog ikke mod gatorm. Jeg har med held brugt det til bekæmpelse af flagellater.

Hvidløg til fisk har jeg ikke haft den store succes med , men dermed ikke sagt at det ikke virker .

Sidste eksperiment fra min side er : Ormemiddel til Duer - Midlet indeholder Levamisol samt en del andre kemikalier bla. Metronidazol der holder de flyvende kræ ormefrie. Da jeg stadig eksperimenterer med doseringen , er jeg lidt usikker på virkningen på Rejer og snegle. Nogle påstår at snegle og rejer kan være mellemværter til forskellige sygdomme. Det kan de så også i nogle tilfælde. Det er lidt omstændigt at komme ind på hvilke af snylterne der bruger sneglene som værter, men en af dem er skorpiontægelarven.

Nematol virker på meget ( bla. på pengepungen ) :-) Due-medicinen koster kr. 49 for 125 ml.

I gamle dage fik tynde fisk altid diagnosen Fisketuberkulose. Det var en bredtfavnende diagnose, når man ikke lige vidste hvilken behandling der skulle sættes ind med .

Hvis det er foderet som er problemet hos coryerne, kan jeg anbefale mallepiller med højt proteinindhold . Mine corydores elsker TabiMin og det gav dem noget sul på kroppen da jeg startede med at bruge disse piller.

Annoncører
Annoncører