Hvilken alge er dette, og hvordan slipper jeg af med den?

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 622

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Theisenberg (Inaktiv) - 09/04-2016 14:55 09/04-2016 14:55
Hej derude

Jeg startede dette 54 liters akvarie op for 2 måneder siden, og nu er en af planterne blevet angrebet af noget øv-agtigt.
Jeg kan desværre ikke huske plantens navn, men det er en af de her 1-2-3 grow-nogen, og den voksede rigtig godt til at starte med, og bredte sig til et næsten heldækkende tæppe på bunden. Men. Nu er mange af bladede blevet gule, og med huller og alger. Jeg tilfører CO2 (system 60) og gødning, og lyset er et t8 aqua-glow rør.

Jeg har også rcs-rejer, og ancistrus-unger.

Nogen der kan hjælpe? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Theisenberg (Inaktiv) - 09/04-2016 14:55 09/04-2016 14:55

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Bent Sørensen (Inaktiv) - 09/04-2016 15:16 09/04-2016 15:16
Hvis det er de små sorte pensellignende tråde du mener, så ligner det en lille smule penselalger. De kommer tit hvis man gøder for meget. De gule blade derimod, kunne tyde på at planterne mangler jern.

Jeg har ikke forstand på at bruge CO2, og det behøver du bestemt heller ikke til et akvarium på den størrelse her! Med mindre de planter du har er af en speciel type der kræver tilskud af CO2.

Mvh. Bent Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 09/04-2016 18:49 09/04-2016 18:49
Der er formentlig tale om staghorn alge...
Det korte og lange i det her er, at din gødning ikke er god nok til planternes behov, langt de fleste gødninger er optimeret om mikronæringsstofferne især jern(Fe), så det er næppe jern der er årsagen, men een af makronæringsstofferne der enten ikke er tilstede eller i så små mængder, at det reelt ingen betydning har for planten...
som det kan ses af fotoet, så er der både tale om nekrose(celle-død) og klorose, lys/fulfarvning, begge dele relaterer til makro-næringsmangler.
Prøv at se her, du finder sikkert nogle billeder der minder om dine egne planter...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Næringsstofferne influerer og griber ind i hinandens virke, så det er ofte en kompliceret affære at finde en præcis årsag, da de gensidigt kan hindre hinanden i at blive optaget af planten og kan sagtens være helt ude i 3die led...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 09/04-2016 18:53 09/04-2016 18:53
og lige for god ordens skyld, så er der ingen næringsstoffer i overskud der er årsag til alger..
De kan være årsag til forgiftning af planten, men der skal rigtigt meget til og det er ikke nok til det formål, selvom du tømmer en gødningsflaske i akvariet, til gengæld vil planten dø helt væk uden chance for genopretning af nogen art.. så forgiftning er lig med plantens død og den har intet værn imod det forhold, det har den trods alt overfor næringsmangler der som oftest resulterer i alger...

Alle planter har behov for co2 uden undtagelse, spørgsmålet er bare hvor lidt de kan klare sig med og der er himmelvid forskel...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger malthemulti (Inaktiv) - 10/04-2016 16:20 10/04-2016 16:20
skal jeg læse det som om næringsstoffer i overskud ikke er skyld i alger *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 10/04-2016 23:06 10/04-2016 23:06

Annoncører
Annoncører