Hvad gør jeg ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 636

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ICHTHYS - 25/04-2016 14:17 25/04-2016 14:17
Hej

Jeg har et voldsomt angreb af sort penselalge og har nu valgt at hive de fleste planter op. De mindst angrebne, hvor jeg ikke kan se tydelige spor af algen får lov at blive stående. Jeg har lige skiftet halvdelen af vandet og nu står det og ser temmelig tomt ud.
Hvad siger I?

Skal jeg genplante, når jeg har "desinficeret" planterne - eller købe nye? Har på fornemmelsen, at det måske ikke var så godt at hive planterne op, nu de lige var kommet igang, men min tålmodighed slap op og det gror jo temmelig hurtigt, det stads :(

Ellers har jeg tænkt at overdosere med HappyCarbo et par uger i håb om, at det får bugt med algerne.

Amazonas baggrunden er også angrebet, og det kan ikke lige vaskes af med en børste *uhh*

Gode råd søges...

- Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger HappyDane69 - 25/04-2016 14:57 25/04-2016 14:57
har du overvejet, at slippe nogle små 2-3 cm ancistrus unger løs og lade dem prøve bekæmpe skidtet ? Antallet afhænger bare af størrelsen på dit akvarie..jo større akvarie, jo flere unger ville jeg komme i..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kristian Paaske - 25/04-2016 16:41 25/04-2016 16:41
Indlægget er rettet 25/04-2016 16:42 25/04-2016 16:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Når din planter bliver er angrebet af alger så siger Jørn (min akvarieplanteguru), at det skyldes at planterne mangler noget og derfor frigiver kulstof. Skal du af med algerne skal du sikre sunde planter. Hvad er det for nogle planer?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann - 25/04-2016 17:00 25/04-2016 17:00
Enig med #3 - ikke mindst hvad angår Jørn Ullits.
Du kan læse lidt af hans "guldkorn" her:
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ICHTHYS - 25/04-2016 21:01 25/04-2016 21:01
Tak for jeres svar!
Jo, jeg har med stor interesse læst Jørn Ullits meget kompetente og vidende "guldkorn". Det er dem, jeg prøver at følge.

MEN - jeg kan ikke læse mig til jeres erfaringer. Er det for eksempel nødvendigt at udrydde ALLE penselalgerne - altså også dem på baggrunden, eller kan man leve med dem? Vil HappyCarbo komme dem til livs?

Ville I genplante de beskårede og små planter, som har fået et kort bad i klorin?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ICHTHYS - 25/04-2016 21:02 25/04-2016 21:02
Eller ville I købe nogle store kraftige moderplanter XL?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ICHTHYS - 25/04-2016 21:06 25/04-2016 21:06
Planterne er Valisneria Gigantia (mine Cryptocoryner og Echinodorus Bleheri er kraftigt beskåret og står stadig med rødderne i baljen))

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 25/04-2016 22:23 25/04-2016 22:23
Jeg nyder algerne på mine rødder og hvor de nu ellers finder vej, jeg synes det giver et fedt "naturligt" look :P . Det er vel at mærke så længe, at de holder sig fra mine planter.
De blade, der er skadet vil der blive ved med at være alger på så algerne forsvinder ikke fra de blade. Derudover så tager det tid at få et akvarie i balance og hver gang man piller ved et parameter så risikere man at skulle bruge lidt tid på at genskabe balancen igen.
Hvis jeg ike husker helt galt så er du lidt udfordret i forhold til lysmængden ikke? Det kunne jo være at du skulle overveje et LED modul eller to mere...
Jeg har lige fjernet en masse 'kina-led' fre mit akvarie, da jeg ikke synes det gav den mængde lys jeg havde håbet. Nu går jeg så og overvejer om jeg skal sætte to LED stænger yderligere i, men nu må vi se. Jeg har dog stadig over 50.000 lumen B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ICHTHYS - 26/04-2016 09:50 26/04-2016 09:50
Hej Kristian
Det er rigtigt, jeg er heller ikke alge-forskrækket, kun når det går ud over planterne. Derfor spekulerer jeg lige nu på, om penselalgerne på baggrunden har tænkt sig at blive der. Så skal de ha lov til det, meeen...

Du har ret med hensyn til lyset. Jeg har fået to nye rør Solar Ultra Tropic T5 på 54W og har nu to LED skinner (Econlux Fresh + E. Marine). Det skulle levere omkring 18.000 lumen. Det ser ud som om det er fint med lys.

Jeg har faktisk haft lyset mistænkt for at skabe problemet med algerne, da angrebet ses tydeligt, hvor lyset er stærkest. Men efter det jeg har forstået på Ullits og andre vismænd her på siden, så er det gødning og CO2, som er årsag til de uskønne penselalger og DOG - når de sidder på baggrunden lige under lyset ??? *blink*

Nå, men glæden er intakt og lige nu har jeg fået 12 flotte Altum Scalarer (og baljen er som sagt blevet renset og ser fin ud, selv om den er lidt tyndt beplantet).

Bedste hilsner
- Henrik

Annoncører
Annoncører