Hvilken slags skal jeg mere tilføje?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 562

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 04/07-2016 19:57 04/07-2016 19:57
hej alle.

Er pt stille og roligt i gang med at klargøre et 160 liters akvarie, som skal opgraderes mit nuværende 54 liters.
Nu da det bliver noget større er planen at jeg skal have større flokke af de fisk jeg har og så overvejer jeg om jeg skal tilføje en ny slags fisk.

Jeg har følgende fisk:
Boraras brigittae
Danio margaritatus
Otocinclus vittatus
Corydoras pygmaeus
(plus 3 amano rejer, 2 Helena snegle og 1 Zebrasnegl)

Jeg vil selvfølgelig gerne holde den kørende med de små fisk, men kan ligeså godt blive enig med mig selv om hvad der ellers skal i, inden jeg fylder i akvariet.

Nogle gode idéer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger MSV - 05/07-2016 23:53 05/07-2016 23:53
Indlægget er rettet 05/07-2016 23:55 05/07-2016 23:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du skriver ikke, hvor mange fisk du har af hver art. For muligheden er, at du allerede har rigeligt med fisk ;)

Især hanner af Danio margaritatus kan være ret territoriale og har egentligt brug for godt med plads og områder med mos, hvor de etablerer deres territorie, da det er her, de kan lokke en hun hen for at lægge æg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 06/07-2016 14:13 06/07-2016 14:13
Ja det er selvfølgelig rigtig nok!

Jeg har følgende:

Boraras brigittae x 9
Danio margaritatus x 5
Otocinclus vittatus x 6
Corydoras pygmaeus x 5

Der skal flere af dem alle (danio og otos fik jeg gratis) men jeg presser det lille akvarie lidt med mængden, så de må leve med de små antal noget længere endnu. holde dog øje med værdierne osv og laver lidt ekstra vandskifte.

Tænker at det kunne være fedt med større flokke af dem alle, da de alle trives bedst med det. Dog ikke flere af Otos da jeg skal være sikker på at der er mad til dem.

Er der noget bestemt mos som er godt til Danio? vil gerne indrette det nye godt til dem alle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sølz - 06/07-2016 14:29 06/07-2016 14:29
5 pygmæer er ALT ALT for lidt. S
Generelt anbefales min 6 stk., men det er efter min erfaring med pygmæer over flere år, at de trives kun ordentligt, hvis de er rigtig mange. Så vil du se dem svømme rundt i hele akvariet i større eller mindre flokke - og er SÅ smukke og søde.
Efter også egen erfaring, så trives danioerne og bedst i større flokke (er lidt dyr at etablere - men FLOT). Hannerne slås en smule uden de større problemer - de ser bare endnu flotere ud og får endnu smukkere farver.

Derfor er mit råd, at disse 2 arter anskaffer du flere af. Lav godt med gemmesteder og nogle planter. Mine Danioer er altdi holdt meget af at drøne ind i/ rundt om et stor tot flydende mos - eller flydeplanter med lange rødder. Et stor tot "guppygræs" er også velegnet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger MSV - 06/07-2016 14:48 06/07-2016 14:48
Jeg er enig med Sølz. Mange flere pygmæer og mindst 10 mere danio :)

Af mos kan jeg anbefale christmas mos (Taxiphyllum montagnei) - vær opmærksom på, at det undertiden bliver solgt som Vesicularia dubyana, men dette er java mos, som vokser på en helt anden måde.
En anden god mos er Taxiphyllum sp. Peacock, som også vokser tæt.
Mine danio ser også ud til at kunne lide Fontinalis antipyretica (willow mos), så det kan du også overveje.

Hvis du endelig godt kunne tænke dig endnu en art af de små fisk, så kan Microdevario kubotai være en mulighed. Disse fisk er mere fritsvømmende, meget aktive i deres adfærd og holder sig generelt i den øvre zone af akvariet. En god flok på mindst 10 stk er at anbefale, da de så vil holde deres eventuelle aggressioner til hinanden og ikke de andre fisk.
Jeg har i hvert fald god underholdning i at observere disse fisks adfærd :)

Hvis du mere er efter farver, kan du prøve med en flok af Sundadanio axelrodi. Dem har jeg dog ikke erfaring med, så jeg kan ikke sige, hvor godt eller dårligt de ville passe sammen med de andre fisk, du har.

Du kan selvfølgelig også bare nøjes med at anskaffe flere pygmæer og danio, da et akvarie med relativt få fisk vil fremelske en mere naturlig adfærd hos fiskene :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Gnaske - 06/07-2016 15:24 06/07-2016 15:24
Sundadanio axelrodi er mega flot, men har vist nogle helt specielle krav til vandet, det skal ikke være basisk, men syreholdigt, fra 4-6,5 i ph :) plus det skal være blødt vand fra 0-5, det er i hvert fald hvad SF siger om den :) men ved ikke selv hvad de kan klare, kun hvad jeg har læst mig til :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 06/07-2016 15:57 06/07-2016 15:57
Indlægget er rettet 06/07-2016 16:00 06/07-2016 16:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

sølz ja ved godt at det er for lidt med pygmæerne, jeg har også haft flere. men har haft utrolig mange problemer med dem. Først forkert rådgivning og bundlag, som så blev skiftet til sand, men de døde stadig og derefter fik jeg måske noget sygdom som jeg gav medicin for og nu er der de fem-ish tilbage (kan godt være at der er en eller to mere) men da det akvarie de er i nu kun er 54 liter kan jeg ikke putte flere i. Så jeg laver en større flok af dem så snart jeg har kørt det nye ind. Det ville bare være tosset at købe dem nu.

Hvor mange ville du anbefale at der mindst skal være af Pygmæerne og Pansermallerne? Tænker at der også skal en 10 stk mere af Brigittaerne. og havde bestemt også overvejet bare at holde mig til dem jeg har, men leger stadig lidt med det hele.

MSV Der kommer bestemt også flere af begge! Men det er tosset at gøre det før jeg har det nye med mere plads. Ser også frem til at de alle skal trives i store fine flokke.

Jeg vil bestemt kigge på noget mos til dem! Måske lave en lille vallisneria skov også?
Jeg sidder og prøver at få så meget information om det hele som muligt inden jeg begynder at komme i akvariet, for det skal jo laves for at fiskene kan stor trives deri.

Microdevario kubotai kunne bestemt godt være en mulighed! De passer også ind med resten.

havde godt kigget på Sundadanio axelrodi men de skal bruge mere sump forhold, så de ville ikke passe ind.

Har du evt billeder af dit/dine akvarie(r)? Ville elske at få lidt inspiration :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger MSV - 06/07-2016 16:37 06/07-2016 16:37
Nu er jeg ikke fan af vallisneria, da jeg synes, det er en lidt kedelig plante af udseende. Men hvis du godt kan lide den, så "go for it" :)

Du kan kigge på min profil. Der er mine akvarier listet med tilhørende billeder ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 06/07-2016 16:47 06/07-2016 16:47
Jeg er nu ikke fan af dem som sådan, men tænkte at de kunne være gode at gemme sig i for fiskene.

Jeg tjekker med det samme!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger MSV - 06/07-2016 16:54 06/07-2016 16:54
Tja, du opnår samme effekt med andre slags planter, som er mere interessante at kigge på :)

Og hvis du anskaffer et godt bredspektret lys, bundlagsgødning og gøder jævnt med flydende gødning, så kan du nærmest vælge og vrage blandt planter - hold dig dog fra de mest røde planter, da de er VIRKELIG krævende. Især Alternanthera af diverse slags. Den har jeg ikke haft held med selv i et akvarie med sindssygt godt lys, daglig gødning, næringsberiget bundlag og Co2..
Og Myriophyllum er bare en plage.. Den tiltrækker ALT støv og fine partikler, og får man skubbet lidt til den, så er vandet helt grumset. Så den kan jeg heller ikke anbefale.
Men så er der stadig hundredevis af andre arter, du kan vælge :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 06/07-2016 17:09 06/07-2016 17:09
Som du har det med Myriophyllum har jeg det med min vandpest i mit akvarie lige nu.

Planen er også at jeg vil putte noget bundlags gødning under mit og så genbruge nogle af planterne fra det lille. som ser sådan her ud lige nu:
Eksternt link http://i.imgur.com/n7m0mQb.jpg

Vil helst bare holde mig til de nemme planter, har nemlig ikke helt styr på hvad der er med til det nye. Men har en lille rod jeg kan pakke ind i noget mos. for har ikke 3d baggrund jeg ville kunne sætte det på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Sølz - 06/07-2016 17:10 06/07-2016 17:10
jeg vil anbefale dig så mange pygmæer, som du har råd til ( ;) ) gerne omkring 20-30 stk. alt afhænger jo naturligvis også af, hvor stor en filtermasse du har til dit 163-liters akvarium. Hvis du kører med et mindre internt filter, så skal du virkelig overveje antallet af fisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 06/07-2016 17:15 06/07-2016 17:15
Så vil jeg gøre det! Jeg vil jo gerne endelig have noget held med dem og de skal helst stor trives!
Der er en Eheim 2213 classic med til akvariet. Ved ikke hvor god/dårlig den er.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger westermann - 06/07-2016 17:38 06/07-2016 17:38
Hvilke planter man har i sit akvarie er vel en smagssag (y) .
Jeg synes bedst om akvarier med et relativt enkelt "design" og er derfor MEGET glad for mine vallisneria (gigantea) - de er lette at have med at gøre - vokser som ind i hel...., til trods for at de kun får flydende gødning (ugentligt) og gødningskugler en gang om året (ingen Co2 og ingen decideret bundlagsgødning).

Hvad angår pansermaller, ville jeg lytte til Sølz - han har godt styr på disse arter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 06/07-2016 17:57 06/07-2016 17:57
Der er jo også virkelig mange forskellige at vælge imellem! Bare det ser godt ud og de ikke kræver for meget, så er jeg rimelig godt tilfreds. Er stadig ret meget nybegynder så jeg suger til mig af al den viden jeg kan. Fik lavet en del opstarts fejl med mit 54 liters, så nu prøver jeg at undgå det med det nye.
Dog er jeg desværre ikke rig, så tingene må også godt være økonomisk forsvarligt også haha
hvordan beskærer man vallisneria når den bliver for stor?

Jeg har bestemt også tænkt mig at lytte til det, idéen er jo at mine fisk skal trives, det er bare ret begrænset i det lille, så nu skal de have lov til at nyde livet i noget større. Tror også jeg efterhånden er kommet frem til at jeg nok bare holder mig til dem jeg har, men bare gør det bedre for dem. Skal helst sikkert også have flere af Brigittaerne, da de er en fantastisk lille fisk. Elsker så meget som de opsøger en, så snart man er i nærheden. Det kan man ikke ligefrem blære sig med at de andre jeg har gør. Slet ikke pansermallerne og otos, dem kalder jeg i sjov 'fuck dig fisk' for det er sådan ca det de siger når de ser en.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger westermann - 06/07-2016 20:16 06/07-2016 20:16
Indlægget er rettet 06/07-2016 20:24 06/07-2016 20:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vælg dine planter og dit akvaries udseende ud fra hvad DU godt kan lide og (ikke mindst) hvad der passer til dine fisk. Holdningerne herinde er meget forskellige, men det er trods alt dig, der skal se på det til dagligt.
Personligt synes jeg at dit kranie (i akvariet :D ) er rædselsfuldt og helt unaturligt, men som tidligere nævnt: smag og behag er jo foskellig (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger MSV - 06/07-2016 20:36 06/07-2016 20:36
leaveminetome skrev :
Slet ikke pansermallerne og otos, dem kalder jeg i sjov 'fuck dig fisk' for det er sådan ca det de siger når de ser en.

Hahaha! :D
Den kan jeg sgu godt følge, når jeg tænker på flere af mine arter - især mine Corydoras aeneus 'Green Stripe/Green Laser' :P

Men hvis du vil have nemme planter, kan du jo tage et kig på Tropica's hjemmeside og deres Easy planter. Det er langt fra alle arter, de har på listen, men det giver et bedre overblik.

Mht. din pumpe/filter, så er den okay, men det vil på sigt kunne svare sig at købe et nummer større - i hvert fald volumen-mæssigt, da 3,5 liter ikke er så fandens meget. Men du skal selvfølgelig også lige tjekke, at flowet ikke bliver så kraftigt, at det blæser alle fiskene rundt i akvariet :D
Du kan også overveje at lave HMF filter i akvariet - dette tager dog noget af pladsen, da det er indvendigt. Men det giver god filtrering (både mekanisk og biologisk), og flowet er stille og roligt. Du kan bruge enten et lille powerhead/cirkulationspumpe eller tjekkisk lufthævert med luftpumpe til at drive HMF filteret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger leaveminetome (Inaktiv) - 06/07-2016 21:34 06/07-2016 21:34
westermann Det er også mest hvad der passer godt til mine fisk at jeg prøver at finde ud af. Kraniet var et metal fanen i mig syntes ville være pisse fedt men funktion har den nu ikke, andet end at den samler skidt i bunden af det... som man ikke kan få op uden det er ud over hele akvariet, så det får nok ikke lov til at komme med i det nye. Det gør plastik roden heller ikke (selvom fiskene nu er glade for at gemme sig under den. Men har fået en halv kokosnød som er meget bred, som de kan få istedet for.

MSV Det er bestemt ikke nogle fisk man lige kan gå hen og kigge på, så skal man godt nok sidde stille længe foran og ikke rykke sig en millimeter. De andre fisk kan heller ikke være med når det gælder farten, damn de er hurtige!

Jeg må prøve at kigge lidt mere hos Tropica, der går alligevel lidt tid før jeg har fået det helt rent + fået købt det jeg skal bruge til akvariet.

Er åben overfor forslag mht det, lige nu er jeg jo kun vant til min lille pumpe i det lille akvarie som jeg er lidt træt af at have sok på, da jeg også har Heterandria formosa, som jeg lidt endte med som en hovsa fisk og som ikke kommer med i det nye, men istedet til et nyt hjem. De skider jo unger ud hele tiden *doh*

Må lige prøve at se hvor meget gang i pumpen der er, når jeg får det op og køre, hvis der ikke er så meget vender jeg måske lige tilbage med spørgsmål.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger westermann - 06/07-2016 23:42 06/07-2016 23:42
Du kan bruge kraniet til opbevaring af dine headphones :D :D :D :D

Glem alt om halve kokosnødder med hul i - de er sikkert glimrende til formålet, men det er vist MEGET begrænset hvad der findes af den slags i en naturlig biotop.
Køb i stedet nogle rigtige trærødder og/eller byg nogle stensætninger op, som danner naturlige huler til fiskene.
Fiskene er nok ligeglade, men det giver (i min optik) en meget mere naturtro oplevelse af dit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Meng - 07/07-2016 00:52 07/07-2016 00:52
:) #19: Alt er jo smag og behag, og nej, jeg er enig kokosnødder hænger ikke sammen med et biot.. - hvad var det for et biotop trådstarter ønskede...?

Jeg har haft utallige succeser med halve kokosskaller, og anbefaler dem gerne, hvis man vil have yngel af sine mindre cichlider, uanset om man har et biotop eller ej. ;) ;)

Annoncører
Annoncører