Penselalger på rødder og planter - Hjælp søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 1353

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 09/09-2016 16:39 09/09-2016 16:39
Hej Forum,

Jeg døjer med penselalger.. Jeg læste i en anden tråd at penselalger på rødder skyldes for meget næring og penselalger på planter skyldes for lidt. Jeg har penselalger på lidt af det hele..? - Er der nogen kloge hoveder her der har et råd til, hvordan jeg kommer det til livs? Det er sgu lidt trist at kigge på.

Jeg kører pt. happy life algin regular efter hvert vandskift (3-4 gange om ugen) og har gjort det i omkring 1 måned men uden bedring.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 09/09-2016 16:51 09/09-2016 16:51
Skal lige sige at jeg har kørt UV-filter 24/7 i en lang periode - hvilket jeg troede var godt imod alger?..
Jeg har slukket det nu, mens jeg kører happy-life algin regular kur.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger westermann - 09/09-2016 17:07 09/09-2016 17:07

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mutti1 - 09/09-2016 18:44 09/09-2016 18:44
Min akvarieforhandler fortalte forundret fornyligt, at hun har opdaget at L015 Peckoltia vittata, spiser penselalger.

Hun havde kun den og nogle sneglehuslegere i akvariet, så der var ikke andre forklaringer på, at hendes penselalger på en stor sten var væk fra den ene dag til den anden.

Måske et forsøg værd?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger greve - 10/09-2016 09:49 10/09-2016 09:49
Hej.
Vandskifte 4 gange om ugen er det ikke for meget?? Kan harpy lige nå at virke?
Jeg fik i forbindelse med nye planter, trådalger overalt på 2-3 dage *rødmer* jeg brugte happylife algin regular ved 25% vandskifte 1 gang ugentlig 4 gange så var det væk - faktisk næsten væk efter første behandling. Nu bruger jeg halv dosis en gang ugentlig på "forkant" ved godt det er pengelager du har - men tænker det dårligt begynder at virke før næste vandskifte??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger greve - 10/09-2016 09:50 10/09-2016 09:50
Penselalger :) et pengelager ville være meget fedt (y) (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger tjoenne - 10/09-2016 10:55 10/09-2016 10:55
Jeg fik også penselalger på et tidspunkt på planter, som hurtigt spredte sig voldsomt. Det meste af min baggrund var stort set lådden til sidst. Jeg kørte også en Happy life algin regular kur. efter 30% vandskift en gang om ugen. Efter 4 uger var akvariet algefrit :) Så måske det har noget med for mange vandskift?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 11/09-2016 11:05 11/09-2016 11:05
Pensel- og Staghorn alge, er begge rødalger og har et meget lille behov for lys, derfor kan man ikke forvente at mørkelægge sig ud af et sådant algeproblem, hvis man mørkelægger vil planterne i akvariet gå til længe inden det begynder at blive et problem for pensel/staghorn algen.... grunden til at disse to alger kan klare sig med så lidt lys, er at de får deres energibehov dækket via optag af kulstof... derfor ser man dem næsten overalt i akvariet... grus, sten, slanger, rør, rødder samt glas indeholder masser af kulstof, det er dog sværere at optage i den udformning end det er når der er tale om disse alger på planterne...
og årsagen til at planterne afgiver kulstof er at de står under en form for næringsmangel der er faktisk tale om næringsmangel der indebærer mangel på de flytbare(mobile)næringsstoffer, når planten flytter disse næringsstoffer i forbindelse med et forsøg på at overleve, så kasserer den også de blade den flytter dem fra og det betyder celleskader på bladet...
Alle der har studeret bare en smule i planter, ved at plantens vigtigste lod er at danne sukker og stivelse... hvilket i denne henseende kan komme ud på eet da begge typer er kulhydrat.. så i løbet af meget kort tid så står disse stoffer og siver ud fra de berørte blade og det er lige noget pensel og stahorn-algen kan lide, for de har selv svært ved at omsætte kulstoffet pga. den langt mindre fotosyntese, så den henseende, takker de planten mange gange for at have gjort alt arbejdet og tager med kyshånd mod denne foræring...
Så det drejer sig om at få de såkaldte 5 parametre på plads som omtales i det link der vedhæftes her... men er de behørige næringsstoffer til stede i akvariet, så vil der i langt de fleste tilfælde være tale om at man har for lille eller svag cirkulation, for det er cirkulationen der fører næringsstoffer til planten og samtidig har det også en indflydelse på hvor mættet det kulstof der afgives fra genstande som rødder, sten osv... en god cirkulation tynder så at sige ud i mætningen af det... og forhindrer der ligger sig en "dyne" i akvariet af kulstof, som hurtigt kan gøre at hele bunden overtages af penselalge..

Så jo hurtigere man får de 5 parametre på plads, jo hurtigere starter decimeringen af algerne... når forholdene er på plads kommer der ikke længere alger på de ny blade... det er også vigtigt at huske at trimme sine planter i det de også er med til at hindre og ændre på cirkulationen i kraft af deres vækst...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Og til Westermann #3 ... slet det link du har angivet og erstat det med det herover, der har ikke været opdatere noget på ullits.org meget længe og bliver det heller ikke fremover, så den er helt out of date...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 12/09-2016 10:17 12/09-2016 10:17
Tak for alle svarene! - Jeg tror muligvis mit problem er for lidt gødning til planterne. Jeg bruger primært flydende gødning som jeg har hældt i hver dag - Jeg har dog haft UV-filter på 24/7, kan det passe at det nedbryder den flydende gødning?
- Vil det evt. være en idé at slukke UV-filteret når lyset er tændt og så have det tændt om natten?

Min cirkulation vil jeg også se om jeg kan rette lidt på, men da jeg har Discus og andre fisk som ikke er glade for meget strøm, er det lidt svært at finde en balance..

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg får tilført mere CO2 til vandet uden ekstra CO2 udstyr?
Er det bare vandoverflade-bevægelser der skaber CO2 i vandet eller er der andre metoder?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 13/09-2016 02:55 13/09-2016 02:55
Det er en mulighed for at anvende uv-filter i planteakvarier også... det nedbryder ikke gødningen som sådan, men de dele af gødningen der er chelaterede(samtlige mikronæringsstoffer og i visse henseender også magnesium) Chelateringen ødelægges og dermed bliver det pgl. næringsstof's molekyle for stort til at planten kan optage det...

Cirkulation er ikke det samme som "storm" i akvariet, men udløb osv. fra pumpefilter, skal sættes op så der er et kontinuerligt flow over hele akvariet, hvilket bl.a. kan opnås via vortex effekt
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

CO2 og ilt presses udelukkende i vandet af lufttrykket, hvis man ikke har tilsætning af nogen art ...
En bevægelse i overfladen af de såkaldte kapillar-bølger, øger overfladen i akvariet og skaber dermed mulighed for at der af luftens tryk, kan presses en smule mere i vandet... og endelig så ændrer indholdet af disse ting sig i akvariet i takt med luftens tryk, der som bekendt varierer...
Kapillar bølgerne er omtalt i linket...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 13/09-2016 12:37 13/09-2016 12:37
Indlægget er rettet 13/09-2016 12:41 13/09-2016 12:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Super god hjemmeside i har! Rigtig god information! :)

Vil du anbefale at slukke UV-filteret i dagtimerne så planterne kan optage alle næringsstofferne, og så have det tændt om natten?

Jeg vil forsøge at justere lidt på min udstrømning. Har en indvendig pumpe i den ene side af akvariet og en spandpumpe med spraybarudløb i den anden side (under vandets overflade og peger lidt op), det burde være muligt at få drejet lidt på udstrømningen så jeg får en form for vortex effekt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/09-2016 16:55 14/09-2016 16:55
Mange Tak Jonas...

Ja, hvis man vil have planter, skal uv'et slukkes i dagtimerne... planterne skal have ca. 9½ times belysning...
Men husk at slukke for Uv inden belysningen går igang og også inden at tilsætte den gødning du har til formålet...

Generelt vil jeg ikke anbefale UV, har endnu ikke været udsat for problemer, som jeg ikke har kunnet klare med en mørkelægning af akvariet kombineret med en brintoverilte tilførsel... og det nærmer sig efterhånden at jeg har haft akvarier i små 60 år, så på nuværende tidspunkt er det hvert fald ikke det der ligger øverst på ønskesedlen.. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 29/09-2016 15:04 29/09-2016 15:04
Jeg har nu taget mine anubias planter ud af akvariet og lagt i en skål med vand. Der er simpelt hen for mange penselalger på dem til at mine SAE kan følge med og happy-life algin regular virker ikke..
Er der en algekur jeg kan forsøge mig mens de ligger i skålen? ellers ryger de nemlig ud

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger DPedersen - 29/09-2016 15:40 29/09-2016 15:40
Indlægget er rettet 29/09-2016 15:41 29/09-2016 15:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sæt nogle amano rejer i akvariet? De er mange gange mere effektive mod penselalger end SAE. Snakker af erfaring fra mine forældres akvarie.

De prøvede også SAE uden held, så foreslog jeg amano og 2-3 måneder efter var der ikke flere penselalger. Nu satte de heller ikke mange rejer i, så kunne måske gøres hurtigere med flere.

Evt. smid noget biohome ultimate i filteret. Ved ikke om det har effekt, men har ikke haft penselalger i nogen akvarier efter jeg har smidt det i alle mine :)

Nu har jeg aldrig prøvet, eller læst om det før, men måske du kunne give dine planter en ordentlig omgang saltbad? Min begrundelse herfor er, at salt udtørre cellerne udefra og ind. Penselalger er MEGET tynde i forhold til anubias, og derfor burde de tage skade før anubias gør. Samtidig fodres penselalger af kulhydrater der lægger fra planten, og salt vil muligvis kunne "udtørre/svejse" disse lægninger fra planten sammen. Evt. hold anubiasens rhimason udenfor salten, så denne ikke skades. Dette er kun et gæt men værd at afprøve hvis de alligevel ryger ud? ;)

BTW anubias blade kan vokse tilbage, selvom den har mistet alle blade. Så skader ikke at være lidt kreativ :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 29/09-2016 16:02 29/09-2016 16:02
Indlægget er rettet 29/09-2016 16:03 29/09-2016 16:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har 9-10 stks amano rejer i akvariet, og jo de arbejder lidt på det - men det virker som en uoverskuelig opgave for dem. De bruger i hvert fald mere tid andre steder i akvariet end lige på penselalgerne.. Nu har jeg også fjernet planterne, for vil helst ikke have at det spreder sig til andre planter/rødder.

Jo salt kunne måske prøves hvor meget ville jeg skulle tilsætte?
Ellers har jeg hørt om brintovilte - jeg ved ikke om det kan hjælpe på problemet?

Vokser anubias ikke forholdsvist langsomt? Ærgerligt at have en plante uden blade i lang tid tænker jeg.. men det kan være jeg gør det hvis intet andet hjælper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger DPedersen - 29/09-2016 16:28 29/09-2016 16:28
Jeg vil sige en du bare skal hele løs med salt i en skål, putte toppen ned og prøv. Spar ikke på salten, da det kun vil virke med meget salt, og når grænsen er noget, kan mere salt alligevel ikke optages i vandet. Så heller mere end for lidt salt. Igen, aldrig prøvet.

Anubias vil nok skynde at skyde nogen blade, når den mister alle. Dog er den jo stadig langsom for en plante, og der vil nok gå en måned til 2 stadig

Annoncører
Annoncører