Guide: Snegle og rejer mod alger

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 877

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger DPedersen - 13/10-2016 21:17 13/10-2016 21:17
Indlægget er rettet 13/10-2016 22:28 13/10-2016 22:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mange spørger gentagende gange hvad man kan gøre mod alger, så har valgt at lave en lille guide med effektive opryddere, som jeg håber nogen kan bruge til noget.

GUIDEN ER WORK IN PROGRES OG BASERET PÅ VIRKELIG ERFARING!

Jeg medtager IKKE fisk, da min erfaring er, at de ofte ikke er lige så effektive. Desuden har fisk ofte mere specifikke krav og vil nødvendigvis ikke trives i dit akvarie. Guiden består af snegle og rejer, da de kan gå sammen med de fleste og er per erfaring effektive mod problemet.

Guiden lister rejen eller sneglen, og giver 1 - 5 hvor 1 er mindst effektiv og 5 mest mod den pågældende alge. Alger er kun listet hvis dyret generelt har en effekt mod algen. Guiden er langt fra komplet og det er heller ikke formålet med den. Guiden fokuserer på de generelle problemer som folk har med alger, og tilbyder en simpel hjælp med valg af opryddere. Hvis virkelig effektiv oprydder mod algen allerede er nævnt, vil flere muligheder normalt ikke nævnes.

Brotia pagodula
Sneglen er virkelig effektiv til at spise grønne alger. Hvis der ikke er flere grønne alger, kan den gå på planterne, dog ses dette ofte ikke hvis grønne alger er tilstede. Kan formere sig, men kræver han og hun. Formere sig ikke før de er mindst 1 år gamle, og kan derfor let reguleres.

5: Grønne alger
2: Diatom alger (Brune alger)

Anbefalet at man holder 1 snegl af racen per 25 liter. Dog mindst 2.

Armanorejer:
Amanorejen spiser alt den kan hive op og få i munden. Betyder også du ikke kan forvente de vil tage algerne med det samme. Giv dem tid og spar på fodring. At fodre mindre opfordre dem til at tage algerne istedet for det velsmagende fiskefoder. Kan ikke formere sig i ferskvand.

3: Trådalger (Rhizoclonium, Pithophora, Oedogonium, Spirogyra)
2: Rødalger (Brun Penselsalge, Sort Penselsalge (Staghorn alge))
2: Cyanobakterier

Intet er virkelig effektive mod disse alger, men Amanorejen er stadig den, som har bedst historie mod disse alger.

Anbefalet at man holder 1 reje af racen per 30 liter. Dog mindst 3.

Neritina snegle (Neritina turrita) - (Til mindre grad også Clithon brenspinas og Septaria porcellana)
Generel beskrivelse af de normale neritina snegle. Findes mange forskellige farver og former, men de har meget tilfælles. Virkelig effektive til at fjerne brune alger, som ofte volder akvarister mange problemer. De lægger små hvide æg, som tager mellem 1 til 3 måneder om at forsvinde. Kan være irriterende at se på, men man må vælge mellem dette eller algerne. At lægge noget hvidt med små revner og sprækker i, opfordre sneglene til at lægge æggene her, så de næsten ikke kan ses. Kan ikke formere sig i ferskvand.

5: Diatomer "Brunalger"
2: Punktalger

Anbefalet at man holder 1 snegl af racen per 20-25 liter. Dog mindst 2.

Neripteron auriculata
Meget generel algerspiser, som går efter både grønne og brune alger. Foretrækker dog brune alger. Kan være lidt svær, da den kun begrænset kan trække sig op i sit sneglehus.

4: Diatomer "Brunalger"
2: Grønne alger

Anbefalet at man holder 1 snegl af racen per 25 liter. Dog mindst 2.

Ekstra:

Svævealger - Der er ingen anbefalede snegle, rejer, muslinger, fisk eller andet mod denne. Har du problemet, burde du tjekke om dit foder er godt nok? Er kvaliteten i top (kendt mærke?). Foder du for meget? Gøder du og sørger for regelmæssige vandskift? Weekend eller feriefoder er kendt for at kunne forsage dette problem!
Mest effektive løsning er sagt at være Green Killing Machine. GKM er et UV filter som vil forhindre algen i at formere sig og dermed fjerne den. Stopper du UV behandlingen, kommer den tilbage med det samme, hvis problemet ikke er løst. Fosfat kan være katalysator så tjek mod dette i dit foder og gødning!

I er velkommen til at tilføje, men byg gerne på erfaringer, så vi kommer myter til livs og fokusere på det der er testet og virker! :)

PS: Hold ALLE kemikalier ude af dette. Jeg syntes ikke de høre til i akvariet (hvis det kan undgås) og dette er gennemgang af en naturlig hjælp til kampen mod alger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KevinR - 13/10-2016 21:37 13/10-2016 21:37
Jeg brugte Neritina natalensis sp. "zebrasnegl" i et par år sammen med amano rejer til at bekæmpe alger,dog havde/har jeg mest problemer med grønne alger.
Jeg blev dog så træt af at glo på zebra sneglens æg at jeg begyndte at lede efter alternativ,og jeg har fundet konge algespiseren der slår dem alle både hvad gælder rejer,snegle det er ameca splendens dette er en algeæder på steroider :D

Måske er det værd at nævne i din guide at det ingen effekt har hvis man kun køber enkelte dyr :) ved godt at det er lovligt at tænke selv men det er der en del begyndere der ikke gør :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DPedersen - 13/10-2016 22:24 13/10-2016 22:24
Har aldrig fundet Ameca Splendens, men har hørt godt om den. Kræver dog varmt vand, meget rent (ikke glad for ledningsvand), nipper lidt i lange finner og så bliver den rimelig stor. Kan du bekræfte de info? Overvejer at tilføje den som ekstra, og samtidig fremhæve at sugemaller sjældent er den bedste løsning, som mange nybegynder tror :)

Vil tilføje anbefalet mængde til hver, tak for at pointe den ud!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 13/10-2016 23:55 13/10-2016 23:55
Brunalger findes kun i saltvand... og de typer der benævnes sådan, er som oftest diatom alger eller på dansk kiselalge, så skal vi ikke lade det blive der for ikke at forvirre at begrebet brunalge kun er relateret til saltvand.... der er også andre alger/bakterier der kan optræde i en brunlig farve så benævnelsen er uanset ikke entydig...

Neritina er gode penselalge ædere ... det mest effektive jeg har set af de "symptom"-dyr der er omtalt i den forbindelse

Med hensyn til Svævealger, så er der faktisk tale om en flagellat med fimretråde, som bruges til at bevæge sig med,... den har fotosyntese og kan dermed også slås ihjel ved at fjerne belysningen eller måske rettere at afskærme den fra lys, så en simpel mørkelægning er absolut lige så effektiv som uv belysning.
UV belysning kan ikke indsættes som pkt. belysning men til helbelysning og der fjerner det ikke nogen form for mulighed for at hindre formering... UV slår slet og ret algen ihjel.... Hvis algen kommer igen efter endt behandling, så er UV-belysningen slet og ret for svag og Green Killing Machine er for lille til formålet...
Igen er næringsstofferne i traditionel forsstand, ikke årsag til at denne "alge" optræder, men Carbon/kulstof spiller en vigtig rolle for dens succes...
En af de ting der virkelig kan få denne flagellat pacet frem, er hvis man får en smule gær/sukkervand i akvariet f.eks. fra det hjemmelavede gær-co2-anlæg, det er fyldt med energi i kraft af det høje indhold af kulstof...

og endelig kan man vel sige at disse muligheder ikke er en løsning, skal der en løsning til, så skal årsagen fjernes og det er ingen af dyrene istand til at gøre, men de kan symptombehandle og fjerne en del af de symptomer der fremgår når man har alger og det er bl.a. synligheden af dem. så denne metode er efer min mening kun af "kosmetisk" art...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 14/10-2016 10:12 14/10-2016 10:12
#1 suverænt initiativ (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KevinR - 15/10-2016 19:04 15/10-2016 19:04
DPedersen skrev :
Har aldrig fundet Ameca Splendens, men har hørt godt om den. Kræver dog varmt vand, meget rent (ikke glad for ledningsvand), nipper lidt i lange finner og så bliver den rimelig stor. Kan du bekræfte de info? Overvejer at tilføje den som ekstra, og samtidig fremhæve at sugemaller sjældent er den bedste løsning, som mange nybegynder tror :)

Vil tilføje anbefalet mængde til hver, tak for at pointe den ud!

1.Den er varmeelskende Dog har jeg holdt den i lave tempraturer i perioder
2.rent vand hmm,ved jeg ikke noget om,Mine har klaret sig fint med 20-30 % vandskift som hos mine øvrige akvarier/fisk
3.mine er blevet holdt mellem rigtige mange forsk arter,jeg har aldrig oplevet dem aggressive mod andre arter kun indbyrdes og slet ikke på samme måde aggressive som sværddrager hanner..lidt jagten indbyrdes...Det skal dog siges jeg har holdt dem i flok på 30-40 stk og i store akvarier fra 500 til 900 liter og engang imellem i korte perioder i mindre akvarier når de er sat i for at spise alger.
4. det er en stor art nogle af mine er op imod og over 10 cm

Talte netop om ameca splendens med nogle ungeføder venner de siger den også tager sorte pensel alger og rød alger :)

Annoncører
Annoncører